2015-10-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Jag har laborerat med Dry Martini ett tag nu.

Det som funkar bäst för mina smaklökar är:
6cl Gin
4cl Martini (Noilly Prat)
En mikro-squeeze av citronsaft (plastcitron funkar i nödfall)
6st oliver i botten av glaset och en på tandpetaren

Gott, rackarns gott!
Säkert gott men ingen Dry Martini.

En Dry Martini består av Gin, Vermouth, orange bitters och garneras med citronskal.

Garnerar du med oliver är det en Dirty Martini och använder du syltlök är det en Gibson.
Citera
2015-10-29, 21:16
Medlem
Taddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreath

En Dry Martini består av Gin, Vermouth, orange bitters och garneras med citronskal.

Garnerar du med oliver är det en Dirty Martini och använder du syltlök är det en Gibson.

Nej. En dirty martini är när man häller i lite av olivspadet. En dry martini är gin och vermouth (och ibland orange bitters, men inte nödvändigt) som garneras med citronskal eller oliv(er).

Däremot är det knappast en dry martini med 4 cl vermouth.
Citera
2015-10-29, 21:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taddeus
Nej. En dirty martini är när man häller i lite av olivspadet. En dry martini är gin och vermouth (och ibland orange bitters, men inte nödvändigt) som garneras med citronskal eller oliv(er).

Jag blandar min dry martini med 6 cl gin och sen kollar jag om det står en flaska Noilly Prat i barskåpet. Torrare än så blir det väl inte?
Citera
2015-10-29, 22:07
Medlem
Taddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag blandar min dry martini med 6 cl gin och sen kollar jag om det står en flaska Noilly Prat i barskåpet. Torrare än så blir det väl inte?

Haha, så kan man också göra. Eller följande vedertagna recept: häll gin i shakern, rikta shakern i den generella riktning där frankrike är, häll på is och rör om, häll upp och drick!
Citera
2015-10-30, 07:52
Medlem
Citat:

I fall du inte använder sköljda oliver så får du spad i drinken vilket i mitt tyckte gör det till en Dirty Martini.

Man får såklart dricka exakt hur man vill och enligt vilka variationer som helst, man ska dock vara på det klara att man inte dricker en Dry Martini.
Citera
2015-10-30, 08:10
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreath

Vilken stolpig gammal regelbok följer du då? Eller är det mest eget tyckande? Ditt påstående backas inte upp av IBA i alla fall så en källa vore på sin plats.

http://iba-world.com/iba-cocktails/ (scrolla)
6cl gin, 1cl torr vermouth, garneras med oliver. Inga orange bitters eller citronskalsgarnityr, däremot pressar man i lite olja från citronskalet.
Citera
2015-10-30, 09:26
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Jag har laborerat med Dry Martini ett tag nu.

Det som funkar bäst för mina smaklökar är:
6cl Gin
4cl Martini (Noilly Prat)
En mikro-squeeze av citronsaft (plastcitron funkar i nödfall)
6st oliver i botten av glaset och en på tandpetaren

Gott, rackarns gott!

Den där ligger väldigt nära en Dry Martini #7, eller Sopping Wet 2:1,5 ratio, enligt Simon Difford. Skillnaden är orange bitter istället för citron. http://www.diffordsguide.com/cocktails/recipe/3115/dry-martini-7-sopping-wet-215-ratio
Jag gillar också Wet, men brukar lägga mig på 2:1, som Prins Charles, http://www.diffordsguide.com/cocktails/recipe/2075/dry-martini-6-served-wet-21-ratio
Citera
2015-10-30, 09:38
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Martinin är alltid dry om man använder torr vermouth. Den blir Sweet eller Perfect först när den söta vermouthen kommer fram.
Citera
2015-10-30, 13:43
Medlem
nivamans avatar
Ikväll ska det mixas.
Ska nog testa en väldigt torr först. Verkar vara mer "creddigare ju torrare".
Har tyvärr bara bordershop gin hemma.
Ju torrare desto mer gin, och här blir ju kvaliten en viktig faktor.

Återkommer.
Citera
2015-10-31, 07:26
Medlem
Taddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vilken stolpig gammal regelbok följer du då? Eller är det mest eget tyckande? Ditt påstående backas inte upp av IBA i alla fall så en källa vore på sin plats.

http://iba-world.com/iba-cocktails/ (scrolla)
6cl gin, 1cl torr vermouth, garneras med oliver. Inga orange bitters eller citronskalsgarnityr, däremot pressar man i lite olja från citronskalet.

IBA är ju dock trams. De försöker ge intryck av att vara en officiell organisation som tar reda på hur en cocktail ska vara. Martinis brukade ha orange bitters tills det blev svårt att få tag på, martinis brukade också göras på italiensk vermouth. Jag är dock glad att folk generellt slutade med båda dessa saker. Att skölja oliverna tycker jag är fel då det tar bort den fina sältan en bra martini har.

Vilken gin föredrar du? Vilka proportioner?
Citera
2015-10-31, 10:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
IBA är ju dock trams. De försöker ge intryck av att vara en officiell organisation som tar reda på hur en cocktail ska vara. Martinis brukade ha orange bitters tills det blev svårt att få tag på, martinis brukade också göras på italiensk vermouth. Jag är dock glad att folk generellt slutade med båda dessa saker. Att skölja oliverna tycker jag är fel då det tar bort den fina sältan en bra martini har.

Vilken gin föredrar du? Vilka proportioner?

Poängen här är inte att diskutera IBAs kredibilitet, för säga vad man vill men det är en inflytelserik organisation. Poängen är snarare att när en person som Wreath kommer med tvärsäkra påståenden om hur en viss cocktail ska vara och underkänner andras versioner som något annat så bör denne ha något på fötterna. Oavsett vad man tycker om IBA så har de något mera trovärdighet än Wreath på flashback när det gäller att beskriva hur en drink ska vara.
Citera
2015-10-31, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Poängen här är inte att diskutera IBAs kredibilitet, för säga vad man vill men det är en inflytelserik organisation. Poängen är snarare att när en person som Wreath kommer med tvärsäkra påståenden om hur en viss cocktail ska vara och underkänner andras versioner som något annat så bör denne ha något på fötterna. Oavsett vad man tycker om IBA så har de något mera trovärdighet än Wreath på flashback när det gäller att beskriva hur en drink ska vara.
Äldre cocktailböcker beskriver Dry Martinins utveckling inte helt olikt wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Martini_(cocktail).

Därför anser jag fortfarande att en "äkta" ursprunglig Dry Martini ska vara gin, Vermouth, orange bitters och citronzest. Detta TROTS att IBA några årtionde senare enas om ett recept.

Många cocktails har förändrats genom åren såklart (en del till det bättre och andra till det sämre).
Senast redigerad av Wreath 2015-10-31 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in