Citat:
Ursprungligen postat av
nin
Den vanliga svensken är inte speciellt insatt när det gäller politik. Jag tror att de saker som skett nyss, DÖ fallit, lite mer restrektiv retorik, mm från 7-k har dämpat ökningen då vissa som funderat gått över till SD tror att "sitt parti" har tagit sitt förnuft till fånga.
När folk inser att de fortfarande inte gör i närheten av tillräckligt så kommer SD öka igen. Antagligen redan i november.
Ja, så är det. De flesta människor, även välutbildade, är dåligt insatta och det kommer de att fortsätta vara. Bland insatta människor är SD säkerligen betydligt större än bland folk i övrigt. Samma sak gäller för övrigt vänsterpartister
Oinsatta människor tar in information passivt, vilket gör SvT:s världsbild (och Sverigebild) "sann". Där får de också lära sig att SD är de onda och det är svårt att ändra på i första taget. Visst finns det ett allmänt missnöje med invällandet och självklart oroar sig de flesta. Men att rösta SD, nej, det är ytterst opassande och genant. Lite tillspetsat tror jag tankarna löper:
1. Invandringen är väl ändå för stor nu. Att inte M/S/Fp tar tag i detta!
2. De enda som vill minska invandringen är ju SD men de kan man ju inte rösta på eftersom de är rasister. Att de är rasister förstår man ju eftersom de vill minska invandringen.
Människor är oftast inte logiska.
Jag tror inte att Åkesson eller Mattias Karlsson är de stora dragloken längre. Det är kanske så att vi, småfolket, är de viktigaste för nästa uppgångsfas. Det är vi som kan påverka vår omgivning, på ett lugnt, värdigt och sakligt sätt. I sociala sammanhang måste vi argumentera mot invandringen, mot flyktingpolitiken och för Sveriges rätt att överleva. Men tonen och språkbruket är viktigt. Många här har varit M- eller S-väljare och betraktas så av sin omgivning. Ha som utgångspunkt grundideologin i ex-partiet och förklara varför ni nu gått över till SD utefter en ideologi som är i stort sett i linje med den, som ni haft förut. Undvik nedsättande ord om de nyanlända. Kort sagt: Vinn respekt och undvik konfrontation med omgivningen.
Om alla kan värva en till, så sker en fördubbling!