2015-10-31, 01:55
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, så kanske man också kan tolka det, om det nu var kvinnans pojkvän. Var finns den informationen?

Förhör med Carrasco Quiroz, Maria Teresa; 2015-06-09
s.170 (132)
Kom fram på rättegången idag, verkar det som.
2015-10-31, 01:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Se mitt inlägg ovan. Rättsläkaren bedömmer att hon dog av hängning och hon hittas med en snara av rep av samma typ som hittades i slaktrummen. Spår av rep eller motsvarande finns på röret.
Så ja, det finns precis noll anledning att misstro att hon faktiskt hängde där. Om hon dog där eller hypotetiskt hängde på ytterligare ett ställe, det vet vi inte, men det spelar heller ingen roll. NB har inte presenterat ett alternativ till åklagarens gärningsbeskrivning, så den har s.a.s. ingen konkurens.
Att hon blivit hängd är klarlagt och repet satt kvar runt hennes hals under silvertejpen. Men var dog hon? Hängdes hon verkligen upp? Min hypotes är att hon mördades tämligen omedelbart genom ett försök till strypning som avslutades med att hon lyftes i snaran.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-31, 01:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Tror Lisa satt på moppen precis skulle starta och åka när NB kommer springandes och kanske säger något i stil med - snälla snälla det har hänte min bror något i ladan han har trillat ihop kan du följa med och titta?

Lisa svarar: Det är klart! Samtidigt som farsan hör det i sin telefon.
En sån trafik fram och tillbaka över vägen är inte särskilt diskret. Mördaren riskerade att bli sedd i så fall.
2015-10-31, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att hon blivit hängd är klarlagt och repet satt kvar runt hennes hals under silvertejpen. Men var dog hon? Hängdes hon verkligen upp? Min hypotes är att hon mördades tämligen omedelbart genom ett försök till strypning som avslutades med att hon lyftes i snaran.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Varför detta eviga tal om "rep"? Inget rep förekom vid mordet. Ett rep är sammansatt av minst två sammantvinnade kardeler. Offret hängdes i ett snöre.
2015-10-31, 02:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag gjorde en liten utredning av detta någon gång förra natten. I korthet: det finns spår av 3-4 slag av repet runt slangen. Det är omöjligt att dra en tyngd med denna lindning emellan. Att dra upp en kropp med repet bara passerande över slangen skulle kanske vara möjligt men kräva mera än 50 % mera kraft än kroppens tyngd. Att sedan stå och pillra på 2-3 varv till med sträckta armar och hållande emot dragkraften från repet p g a kroppen låter mycket jobbigt. Mitt förslag är att han förberett genom att lägga ett snarförsett rep löst 3-4 varv över slangen. Väl tillbaka med offret lägger han på snaran, böjer knäna, fattar med ena armen om hennes höfter, lyfter snabbt och spänner samtidigt repet, släpper kroppen på "rätt" höjd, håller lätt repet låst på plats medan han med en hand slår en knop med den lösa ändan om den bärande. Fysikens lagar gör att bara 2-5 kp ("kg") motkraft behövs i den fria ändan, men han kan också fixera repet genom tryck med ena handen. Allt grejat på 20 sekunder. Förutsättningen borde då vara ett passivt offer: död, medvetslös, paralyserad, bunden.

Ända rimliga i denna rättegång är en 100% FULLSTÄNDIG REKONSTRUKTON PÅ PLATS av hela åklagarens "händelsesförlop" hypotes inclusive ALT!!! med skådisar & filma hela rekonstruktionen
För att se om åklagaens "händelsesförlop" hypotes är realistisk, handligsmässigt och tidsmässigt !!
!

Börja vis MGMs hem
Lisa och tjejerna stänger cafeet
MGM tar sig till ladan
Lisa går till sin moped
MGM lokkar/överfaller Lisa
Kampen i ladan
MGM tar Lisa in i slaktrummet
passificerar Lisa
Binder snaran om halsen
Silvertejp omkring huvudet med handskar (undgå DNA på silvertejpen)
Tar up/ner kläderna
Sexuel tillfredställelse av sig själv
På med byxerna
Ta ner Lisa från hängningen
Hämta plast eller annat att slå inn Lisa i (undgå DNA i bilen)
Bära ut kroppen i bilen
Gå en runda och se till att han inte lämnat någor
Köra till Martorp
parkera vid boden
Gå en runda för att vara säker att igen finns där
Tillbaka till bilen
Öppna bagage lukkan och bära kroppen in i boden
Tvinga inn kroppen i den smala klädskåpet.
Kolla in att han inte glömt något i boden
Gå ur boden
Gå en liten sväng och kolla att ingen är där när han ska köra från Martorp
Tillbaka till bilen
Köra från Martorp tilbaka till hemmet.
2015-10-31, 02:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Varför detta eviga tal om "rep"? Inget rep förekom vid mordet. Ett rep är sammansatt av minst två sammantvinnade kardeler. Offret hängdes i ett snöre.
Ja det är relevant, eftersom det är svårare att lyfta kroppen i ett snöre.
2015-10-31, 02:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Inbillar mig faktiskt hur tokigt det än må låta att polisen kanske har fel man i fallet Lisa Holm och det grundar jag på en specifik detalj som jag regerade över när jag läste några tidningsartiklar och denna detalj känns väldigt osannolik men det är självklart bara en teori, finns det något utrymme för alternativa gärningsmän?

Den välkände kriminolgen GW har ju som bekant haft en diverse åsikter om fallet Lisa Holm, den misstänkte NB har ju nekat hela tiden till inblandning (han har aldrig ens träffat Lisa Holm) och det är tydligen väldigt ovanligt enligt GW ( i ett helt annat fall som också behandlas här på FB) att häktade personer orkar neka till inblandning under så pass lång tid, kan GW möjligtvis ha rätt vad gäller detta?
2015-10-31, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Läste din hypotes och har några invändingar eftersom du efterfrågade det i det inlägget.
Varför döda någon då inget brott begåtts?
NB visste att ladan var proppad med hans DNA, dålig plats för honom.

Men visst, jag tror (och hoppas) också att hon dog snabbt på plats vi mopeden alt. i ladan. Allt annat är för grymt för den stackars flickan, vilken skräck att bäras till ett slaktrum och inse vad som kommer att hända då hon får repet runt halsen och ser sin banemans ögon.

NB måste ha sparat ihop lite pengar, vem har nu tillgång till dessa och hur mycket kan det vara. Tänker på motiv från AB, IB eller båda tillsammans. Girighet är en lika stark kraft för en del som sjuka sexuella drifter. NB verkar inte ha varit något att ha varken som bror eller äkta man så livstid kanske dom då tyckte var lämpligt efter allt han kanske utsatt dom för.

Är AJ:s Honda CRV undersökt? kan IB ha fått tag i nycklarna då hon var där under dagen? Hennes DNA på Lisas trosa är förbryllande.
2015-10-31, 02:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Mitt perspektiv var det tekniska, så jag räknade bara utan värdering upp alternativen. Med paralyserad menar jag t ex skräckslagen eller hotad med kniv. Nu kommer jag inte ihåg sammanfattningen av skador på hennes kropp, men visst kunde hon väl ha varit bunden ? Intrasslad i sina kläder ? Eftersom jag beskrivit en blixtattack kanske man inte ska utesluta att hon kunde ha kämpat emot, förgäves. Det första momentet skulle ju vara snabb påläggning av snaran. Därpå ett snabbt lyft och sedan belastar hon snaran. Men när det gäller offrets ev agerande spekulerar jag bara. Mekaniken däremot tycker jag att jag är säker på.
Har också skrivit om hot med köksniven, vilket skulle få henne att följa med helt skräckslagen.
Vi vet ju inte skador så sett, men det finns blodförekomst här och där: snaran runt halsen, tejp mun/huvud, nagelskrap, ryggsida vä, mellan vä pek- och långfinger samt vä bröst. Sen bh, jacka, byxor. Det med hjälmen kanske inte är nytt eller så har han kanske klappat till henne (blodvite) då det sitter vid munpartiet. Jackan hittades vrängd så den kan ha använts neddragen för att låsa armar.
Det fanns dock blodförekomst på handlederna (s.511)
Repbit i diskhon har indikation på blodförekomst men kunde inte DNA-bestämmas mot annan person. Samma sak med de två repbitarna (golvet, nordvästra hörnet i norra rummet i slaktavdelningen) men DNA från henne (s. 558) Ett av repen är 40 cm (s.24), kan hon ha varit bunden i handlederna med detta? Dock är det väl inget som nämnts av ÅK, men vi vet väl inte fulla skador (inskärning).
Han verkar oerhört stressad i efterförloppet och slarvar. Bra det. Däremot tror jag han förberett ladan under den långa tid han skulle sätta dit tre sketna skruvar på ett fönsterbleck..

... Med reservation felskrivning då det är ett fasligt hoppande mellan sidorna.
2015-10-31, 02:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Just präcis ! mest otroligt är ju att åklagare, polis och advokaten inte tar detta på allvar eller bara skiter i det.
Fattar du fortfarande inte frånvaron av avföring eller urin från offret?
2015-10-31, 02:21
Medlem
ChinaDolls avatar
Är det fastställt att det var hängningen som orsakade hennes död ?

En fundering kring dödsorsaken;

(Döljer pga. att det kan vara känsligt att spekulera helt öppet kring)
2015-10-31, 02:21
Medlem
Vad jag förstår hittade man Lisa under en hög med kläder. Är det kläder som den misstänkte har haft på sig?
Har den misstänkte psoriasis?
Om så är fallet kan det vara orsaken till dna spåren?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in