2015-10-30, 18:09
Medlem
Vad ska man investera/spra i om man tror på en super-krash-inom-en-snar-framtid scenario?

När skiten hamnar i fläkten så att säga, var gömmer man pengarna så inte banker, regeringar tar pengarna.

Har pengar på en av sveriges äckliga banker som ligger och blir smekta utan någon vinst.

Aktier
Jag tror inte på aktier, med tanke på hur risky det är just nu. Äger lite aktier, fonder för 20k redan.

Guld
Köpt 10% av min sparpengar, men funderar på att kasta in mer pengar på guld för säkra korten.

Sedlar
Kan vi glömma de är bara papper med massa kändisar på? Bra att elda med och rolla cigaretter med. Svårt att även växla in dessa sen se länkar.

Bitcoins
Ja, det är en underbar teknik men har för mäktiga fiende för att lyckas (pratar om banker, regeringar etc). Samt användarvänligheten är dålig, många är för dumma för kryptovaluta

Lite länkar:

People are hiding cash..as Sweden gets closer to being the first cashless society with negative interest rates

Fed Rates, QE, and a Cashless Society? Mike Maloney's Daily News Brief
Senast redigerad av Cash777 2015-10-30 kl. 18:50.
Citera
2015-10-30, 18:17
Medlem
Puffes avatar
Känns som tråden hör hemma mer i konspirations teorier forumet.

Mat,konserver, ammunition möjligen läkemedel, kvinnor,batterier och droger.
Det är vad du borde investera i.
Citera
2015-10-30, 18:33
Bannlyst
konst
Citera
2015-10-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Känns som tråden hör hemma mer i konspirations teorier forumet.

Mat,konserver, ammunition möjligen läkemedel, kvinnor,batterier och droger.
Det är vad du borde investera i.

Ne, jag frågar efter investerings råd. Och jag ska ändra titeln så inte flera såna som du tror att jag pratar om Chernobyl apokalyps!

Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
konst

Den idén är kreativ, tack!... men har lite svårt att sälja konst när ekonomisk depression sker
Senast redigerad av Cash777 2015-10-30 kl. 18:51.
Citera
2015-10-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cash777
Vad ska man investera/spra i om man tror på en super-krash-inom-en-snar-framtid scenario?

När skiten hamnar i fläkten så att säga, var gömmer man pengarna så inte banker, regeringar tar pengarna.

Har pengar på en av sveriges äckliga banker som ligger och blir smekta utan någon vinst.

Aktier
Jag tror inte på aktier, med tanke på hur risky det är just nu. Äger lite aktier, fonder för 20k redan.

Guld
Köpt 10% av min sparpengar, men funderar på att kasta in mer pengar på guld för säkra korten.

Sedlar
Kan vi glömma de är bara papper med massa kändisar på? Bra att elda med och rolla cigaretter med. Svårt att även växla in dessa sen se länkar.

Bitcoins
Ja, det är en underbar teknik men har för mäktiga fiende för att lyckas (pratar om banker, regeringar etc). Samt användarvänligheten är dålig, många är för dumma för kryptovaluta

Lite länkar:

People are hiding cash..as Sweden gets closer to being the first cashless society with negative interest rates

Fed Rates, QE, and a Cashless Society? Mike Maloney's Daily News Brief

Sprit ammunition skithuspapper batterier antibiotika.
Har du pengar över så för all del köp lite silver. Te.x Maple Leaves eller amerikanska Eagles. Köp inga skumma limited edition-mynt som ingen känner igen.
Citera
2015-10-30, 19:25
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cash777
Ne, jag frågar efter investerings råd. Och jag ska ändra titeln så inte flera såna som du tror att jag pratar om Chernobyl apokalyps!

Jag tränger mig in och frågar vad det är du tänker köpa för dina pengar under denna depression. Kanske mat, läkemedel och batterier? Skadar väl inte att köpa detta, innan det får svarta marknads-priser?
Citera
2015-10-30, 20:16
Medlem
borrizs avatar
I första hand ett eget boende, helst där lånen är betalda så att man slipper bankerna flåsande i nacken.

I andra hand är det viktigt är att inte lägga alla ägg i en korg. Priser har alltid gått upp och ned, klarar man sig bara ifrån att sälja av sina tillgångar med förlust, så kommer värdet förr eller senare att gå upp.

Ha en lagom mängd kapital i beredskap, när summa all säger "sälj" det är då det är köpläge.
Citera
2015-10-30, 20:36
Medlem
P.Gs avatar
Ligg likvid och handla när härdsmältan kommer. Konst är ingen bra idé, det har ju snackats i flera år om hur övervärderad även konstmarknaden är.
Citera
2015-10-30, 20:47
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Hur stor krasch pratar vi om här? Som finanskraschen eller större? Hur länge tror du att den håller sig i? Jag tycker i regel att det är skönast att sitta likvid, då slipper man kolla något och läsa nyheter. Beroende på ränta, sparkonto med insättningsgaranti.
Citera
2015-10-30, 20:48
Medlem
När kollapsen blir oundviklig så ska du naturligvis först köpa bear-hävstångs certifikat i banker...(för de kommer gå omkull..dvs du kommer få en otrolig utväxling....dock måste du se till att sälja dessa i god tid och inte vara med hela vägen ned i potatisåkern,,,De finansinstitut som utfärdat certifikaten riskerar ju naturligtvis också konkurs...och en konkurs i certifikatutfärdare innebär att certifikatet blir värdelöst, ingen bankgaranti -gäller). Risken eller sannolikheten blir att de stänger ALLA börser och ALLA banker och ALLA sitter inlåsta och kan bara se sina tillgångar försvinna i ett svart hål !! Så ska du vara säker...först bear bank nöj dig med en skaplig avkastning och försök ej prova lyckan för långt..sedan köper du fysiskt guld och silver....vilka kommer behålla värde till skillnad från dasspappersvalutorna.
Citera
2015-10-30, 20:52
Medlem
M_Wittmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag tränger mig in och frågar vad det är du tänker köpa för dina pengar under denna depression. Kanske mat, läkemedel och batterier? Skadar väl inte att köpa detta, innan det får svarta marknads-priser?

Dåliga råd. Livsmedel, läkemedel och energi är det första som stater reglerar eller i värsta fall exproprierar i en krissituation. Så har det varit historiskt och så fungerar det i vår nutid. Grekland har inte ens hunnit med att gå bankrutt och ändå så har stat och sjukvård redan slutat att betala sina läkemedelsfakturor. Läkemedelsbolagen får inte betalt, men vågar inte ställa in leveranserna. Grekland har EU:s fulla stöd i detta.
Citera
2015-10-30, 21:04
Medlem
Phatcherocs avatar
Som jag skrivit tidigare skulle jag satsa på Guld...
Har för närvarande allt mitt guld på ett mastercard som jag handlar med (BitGold)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in