Citat:
Ursprungligen postat av
EATCHILDREN
Visst betyder större muskler starkare muskler. Men starkare muskler är inte ekvivalent med större muskler.
Eller hur kan små styrkelyftare vara såpass mycket starkare per kilokroppsvikt än bodybuilders? Det är inte bara vattenvikt som skiljer dom åt..
Om du jämför två olika individer kan du hitta skillnader på individnivå som förklarar skillnaden i styrka. Om en individ A har fler typ IIx/II-b-fibrer på bekostnad av typ I-fibrer än person B så kommer individ A att ha bättre förutsättning att utveckla mer (kortvarig) kraft.
Dock kan en individ A eller en individ B inte öka sin individuella styrka utan att tvärsnittsytan på deras muskler blir större.
Dessutom är förmåga att lyfta tungt inte enbart en övning i styrka, utan i väldigt hög grad en teknikövning.
Jag hittade ett gammalt inlägg på ett annat forum där orsaker bakom olika styrka tas upp, så jag kan försöka ge min bild av hur jag ser på förhållandet muskelstorlek och styrka med det som bas:
Citat:
En muskels förmåga att producera maximal kraft (Fm eller Fmm) beror på 1) museklns tvärsnittsyta, 2) muskelfibertypfördelningen, 3) förmågan att rekrytera muskelfibrer (motoriska enheter),4) summationen, 5) (inter- resp intramuskulär) koordination, 6) "musklernas arbetsförhållanden" (musklernas egenskaper, t.ex längd ; mekaniska arbetsförhållanden (t.ex "kroppsbygnad") ; uppvärmning före rörelsen (en uppvärmd muskel kan producera mera kraft) ; hur rörelsen inleds ; kontraktionshastigheten (för dynamisk koncentrisk kontraktion betyder det att långsam kontraktionshastighet genererar mer kraft) ; trötthet ¨& återhämtning ; energitillförsel ; antagonistiska krafter (t.ex golgi organen) ; individuellt utformad fördelaktig teknk ; möjlig användning av utrustning ; övriga faktorer).
Citat:
Även längden på den inre momentarmen (Avståndet från rörelsecentrum till muskelns fästpunkt) är av avgörande betydelse för kraftutvecklingen.
2) Är genetiskt betingat. Denna är intressant ur muskelbyggarsynpunkt, då de (oftast) vita typIIb/IIx-fibrerna är väldigt mycket bättre på att utveckla kraft ur glykogen, och lämna mjölksyra efter sig vilket gör maximal arbetstid rätt begränsad. Triceps är en muskel som i princip är helt vit. Detta i stark kontrast till t ex soleus och gastrocnemius som är röda och har få starka fibrer men många uthålliga fibrer av typ I. Detta är den fysiologiska förklaringen till varför det är så in i helvete svårt att träna upp styrka i sina vader.
3) Motoriska enheter är mig veterligen inte plastiska utan en motorisk enhet består av ett neuron och alla muskelfibrer (celler) den aktiverar. Denna enhet ändras inte vid träning (så vitt jag vet!), utan det är muskelfibrernas storlek som påverkas. Ett neuron kan inte börja innervera andra motorenheter och inkräkta på andra motorenheter utan att göra kaoz med CNS. Alla muskelfibrer i en muskel ska vara innerverade såvida man inte lider av någon neurologisk nedsättning. OBS detta gäller bara skelettmuskulatur och inte glatt muskulatur.
4) Oklart vad detta ska betyda. Är det frekvenssummation som avses så är det principen att en "twitch", dvs en enskild kontraktion inte hinner gå tillbaka till utgångsläget innan nästa twitch kommer, och att de därför bygger på varandra i storlek. Detta är en medfödd förmåga, och kraften som utvecklas är fortfarande beroende på hur stark kontraktionen i sarkomererna kan bli, dvs dess storlek.
5) Gissar att detta är hur väl muskelgrupper interagerar, och det är då snarast ett motoriskt program som har med teknik att göra och inte uteffekt i själva muskeln.
6) Muskeln längdförhållande, dvs hävarm är ju en konstant om den är samma för två individer. Alla muskler arbetar mest effektivt vid en specifik vinkel, och denna vinkel är ju inget som kan övas fram till.
7) Även denna punkt är ju en konstant. Hävarmen är naturligtvis viktig att beakta, men den har inget med träning att göra. En muskel växer inte vid sina senfästen utan ökar sitt omfång.
Så kortfattat: Ur fysiologisk synvinkel så är styrka
väldigt nära besläktat med storlek, men det vi i dagligt tal kallar "stark", dvs att lyfta en tung vikt, är förutom ren råstyrka i rätt hög grad beroende av teknikutförande, och därför kan även rätt modest byggda individer hiva upp tunga vikter.