2015-10-30, 14:57
Medlem
Denna aktien är ingen lek, låg riktigt back i onsdags efter jag gick in lite för tidigt..sålde o den bara fortsatte ner. Köpte på mig vid 228 och sålde idag med +-0. Planen var att ha kvar aktierna iaf till rapport men att den rusar 25% på en dag så kände jag bara nej o sålde allt. Kommer vara riktigt försiktig i fortsättningen. Pumpas ju hejvilt åt båda hållen... Hade den gått upp i lagom takt kanske vi inte får se en 40%- igen.
2015-10-30, 15:17
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Det går ju naturligtvis inte att svara på vid vilket datum och klockslag som FING-bubblan spricker.

Folk tyckte IT-aktier var alldeles för dyra redan 1998, men de som tog bet på nedgång då brände sig rätt rejält, även om de fick rätt till slut.

Toppen kanske var på 530 och vi ska bara ner härifrån. Eller så toppar den nästa år på 1000, eller 2000 eller 3000. Jag lutar nog åt att ballongen ska pumpas upp en bra bit till.

Du menar OM det är en bubbla som kommer att spricka.

Dagens nivå kan mycket väl vara korrekt även sett ur ett längre perspektiv då mycket av teknologin är patenterad samt att FING har ett starkt tekniskt övertag gentemot konkurrenterna vilket de mycket väl kan bibehålla via fortsatt R&D. Men risken är självklart dock väldigt hög på denna nivån (för att inte tala om när aktien låg på 500+ SEK under tjurrusningen)

Du vet precis lika lite om hur framtiden kommer att bli som de som hyllar företaget så lite ödmjukhet tack
2015-10-30, 15:36
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesfuruhall
Denna aktien är ingen lek, låg riktigt back i onsdags efter jag gick in lite för tidigt..sålde o den bara fortsatte ner. Köpte på mig vid 228 och sålde idag med +-0. Planen var att ha kvar aktierna iaf till rapport men att den rusar 25% på en dag så kände jag bara nej o sålde allt. Kommer vara riktigt försiktig i fortsättningen. Pumpas ju hejvilt åt båda hållen... Hade den gått upp i lagom takt kanske vi inte får se en 40%- igen.

Ovan kan inte stämma , eller hur?
2015-10-30, 16:15
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Ovan kan inte stämma , eller hur?

Jag antar att h*n menar att totalt på alla hans/hennes affärer i FPC är nettoresultatet +/- noll.
2015-10-30, 16:44
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Du menar OM det är en bubbla som kommer att spricka.

Dagens nivå kan mycket väl vara korrekt även sett ur ett längre perspektiv då mycket av teknologin är patenterad samt att FING har ett starkt tekniskt övertag gentemot konkurrenterna vilket de mycket väl kan bibehålla via fortsatt R&D. Men risken är självklart dock väldigt hög på denna nivån (för att inte tala om när aktien låg på 500+ SEK under tjurrusningen)

Du vet precis lika lite om hur framtiden kommer att bli som de som hyllar företaget så lite ödmjukhet tack

Jag tittar som sagt bara på bolaget utifrån ett aktieperspektiv. Jag kan ingenting om teknologin, patent, konkurrenter etc, och det intresserar mig inte heller.

Viktigt att skilja på bolag och aktie. Jag tycker mig se alldeles för många komponenter på att det är en bubbla i själva aktien. Men den kan som sagt gå vidare upp till 1000 kr. Det är t o m rätt sannolikt att det blir galnare än det redan är.

Bubblor kan spricka men företaget kan bestå. Tex Ericsson, Telia, Microsoft etc. Finns ju kvar men har knappast varit någon lysande investering under 2000-talet.
2015-10-30, 16:50
Medlem
P.Gs avatar
+20% på uppgifter som redan inkluderats i prognos, starka fundamenta!
2015-10-30, 16:58
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G

har du träffat en fingerprintare IRl så kommer allt genast att klarna för dig. Kan säga det att hängselmannen är inte långt ifrån sanningen (iaf om man ska ta de 5 fingerprintare jag känner)

FPC är deras första aktie och de "har hört att den är bra"
2015-10-30, 17:25
Medlem
padrons avatar
Citat:

Uppgångar = fundamenta
Nedgångar = konspirationsteorier, blankingsattacker, mediaskriverier, kursmanipulationer
2015-10-30, 17:39
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Jag tittar som sagt bara på bolaget utifrån ett aktieperspektiv. Jag kan ingenting om teknologin, patent, konkurrenter etc, och det intresserar mig inte heller.

Viktigt att skilja på bolag och aktie. Jag tycker mig se alldeles för många komponenter på att det är en bubbla i själva aktien. Men den kan som sagt gå vidare upp till 1000 kr. Det är t o m rätt sannolikt att det blir galnare än det redan är.

Bubblor kan spricka men företaget kan bestå. Tex Ericsson, Telia, Microsoft etc. Finns ju kvar men har knappast varit någon lysande investering under 2000-talet.

Det jag syftar på är att man faktiskt utifrån de siffror som finns kan försvara bolaget ur värderingssynpunkt, baserat på teknologin och marknaden.

Att aktien har gått upp enormt mycket på kort tid behöver inte direkt indikera att det är en bubbla då aktien gick in i året väldigt nedtryckt och har sen levererat på ett fantastiskt vis.

Sen hur det blir i framtiden, det får vi helt enkelt se. Jag håller dock med dig om att vi sannolikt snart kommer att se en topp, skulle tippa på att den infinner sig någon gång under nästa år. Aktien har klart bubbelpotential på 500 SEK och uppåt.

Citat:

Du får ta hänsyn till att laptops inte är en marknad som FPC ens har adresserat. Man kan försvara dagens bolagsvärdering på mobil+kortmarknaden allena. Allt som styrker marknader utöver detta ger självklart påverkan på kursen.
2015-10-31, 08:52
Medlem
Aktien är helt överrumplad av traders, både privata och bankanställda. Fiffel med warranter osv. Det har den varit sen 30kr. Synd på ett sånt fint företag.
2015-10-31, 12:05
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon123
Aktien är helt överrumplad av traders, både privata och bankanställda. Fiffel med warranter osv. Det har den varit sen 30kr. Synd på ett sånt fint företag.

och konspiratoriskt lagda noviser. "fiffel med warranter" jo, jävligt mycket fiffel, vad är det ni inte fattar, köper folk x3 cert måste utställraen köpa aktier. Vilket driver kursen till äckliga nivåer. Börjar sen dom hundratusentals cert aktierna säljas (folk i cert/warranter tar hem vinst) ja då finns det ingen köp sida att fånga upp den volymen.

Vilket blir djupare nergång, vilket blev så djupt att nordeas knockades, och vad händer då, jo då ska dom ut på marknaden med.

Det är ni själva som skapar vollan.
Fast, det är ju lättare att skylla på nån sorts "körning" och blankare än hur det hela fungerar.
2015-10-31, 12:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
och konspiratoriskt lagda noviser. "fiffel med warranter" jo, jävligt mycket fiffel, vad är det ni inte fattar, köper folk x3 cert måste utställraen köpa aktier. Vilket driver kursen till äckliga nivåer. Börjar sen dom hundratusentals cert aktierna säljas (folk i cert/warranter tar hem vinst) ja då finns det ingen köp sida att fånga upp den volymen.

Vilket blir djupare nergång, vilket blev så djupt att nordeas knockades, och vad händer då, jo då ska dom ut på marknaden med.

Det är ni själva som skapar vollan.
Fast, det är ju lättare att skylla på nån sorts "körning" och blankare än hur det hela fungerar.

Detta visar på okunnigheten hos FPC:s aktieägarsekt. Men oj vad de kommer bränna sig...

Bra lärdom iof.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in