2015-10-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Konstigt att den yngre brodern - enligt jobbarkompisen blivit annorlunda efter LH försvann, när GM sagt till honom att han ska säga att denne varit hemma kl 18. Inte undra på att han grubblar.
I hemmet har GM enligt frun och brodern varit väldigt nervs, rökt 2 pkt cigg om dagen istället för 1 pkt om jag inte minns fel när jag läste FUP.

Det var brodern som sa det tillsammans med att han slickade "svensken" i röven och att han inte skötte sitt jobb!

Fundera på den.
2015-10-30, 16:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Vad jag tänkte på är ifall det går att hitta omständigheter som gör att hans straff minskar. Exempelvis att han inte kan vara tillräknelig eller att det frågan om dråp/vållande och inte mord.

Som det ser ut nu ser det dock rätt mörkt ut för Nerijus. Jag kan inte komma på något som stärker att något bara gått "snett".
Dom har ju inte ens brytt sig om att göra en P7:a på honom. Vilket är lite märkligt i sig. Men man kan väl dra slutsatsen att han inte har uppvisat några tydliga tecken på psykiska tillkortakommanden som skulle kunna anses vara förmildrande.

Att dråp/vållande skulle kunna komma på fråga har jag svårt att tro eftersom han sökte kontakt med henne och hängde henne. Hon sägs ju ha varit blyg för okända människor, och i ett sånt läge är det knappast troligt att hon själv försatte sig i en situation där det fanns en risk för att hon skulle kunna bli dödad.

Fast jag är ingen expert på sånt här, är väl bäst att tillägga.
2015-10-30, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är ju hans uppgift b.la att ställa frågor till den åtalade. Och, han kan - till skillnad mot åklagaren - vara lite tuffare, mer känslosam mot den åtalade. Det lyckades han ju med, med bravur! Jävligt duktig skulle jag vilja tillägga

Det har du helt missupfattat...inte ett målsägarbiträdes uppgift.

https://www.advokatsamfundet.se/advokaten/tidningsnummer/2011/nr-3-argang-77/malsagandebitradet--en-framgangssaga/

"Målsäganden har ett berättigat krav på omhändertagande och det kan inte åklagaren alltid tillhandahålla eftersom hon har hela målet att fokusera på. Målsägandebiträdet utgör ett komplement vars stöd och råd i vissa fall behövs för att målsäganden ska kunna klara av processen, säger Kerstin Skarp, och tillägger att målsägandebiträdet också har en viktig roll att fylla genom att ta hand om hela skadeståndsprocessen."

Ställa frågor i rätten till MGM - det ingår ej..
Senast redigerad av HogerZpoke 2015-10-30 kl. 16:09.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Vad är det för händelse den har jag aldrig hört talas om?

äh jag vet inte exakt, försökte hitta aftonbladets kommenteringsloggar men verkade inte finnas. Men var det inte någon som vittnade om att denna person hade mött MGM i hans, MGM satt då med nedvevad ruta och hejade? MGM påstår att detta var lördagen, medan, ja, jag tror att det var en kvinna med en hund, påstår att det var på söndagen.
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu KAN det ju faktiskt vara så, att hans utlandsarbete är enda sättet att försörja dottern.

Tror inte folk i Litauen är så fattiga faktiskt att det är så akut. Däremot tjänar många östeuropéer bättre i väst och därför åker många hit och gästarbetar. Blir win-win för både arbetsgivare och arbetarna. För de arbetar fortfarande för en slavlön.
2015-10-30, 16:07
Medlem
Rätt lam dag i rätten idag, finns inget bevisvärde i att godsägarens fru säger att hon inte tror han gjort det, el ett butiksbiträde, gav ingenting idag, fallet är klubbat och klart
2015-10-30, 16:08
Medlem
Citat:
Har frugan och Aivaras vittnat om ifall Nerijus givit sig ut igen efter att de käkat? Känns ju logiskt att han kanske ville dra dit och städa upp, men sedan fick vända när det var massor av folk där redan.

Han verkar ha hanterat allting jävligt soft och fattade nog inte allvaret i det hela. Försvinner en ung kvinna blir det alltid ett stort pådrag. Han borde ju ha insett att hon var väldigt ung och således hade föräldrar som snabbt kan bli oroliga.

Han kanske inte tänker som en normal människa. Han hade väl ingen djupare kontakt med sitt eget barn. Han kanske inte kan relatera till dom tankarna alls.
2015-10-30, 16:08
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misspennywave
Joggerskans vittnar om att hon är 100% säker på att det var NB hon såg. Hon säger att bilen som NB stod vid var en "skåpbil". Hon beskriver en bil som inte alls liknar den VW som NB kör.

Det intressanta här är ju joggerskan har fått fram att tiden måste varit ca 19.30.

Det finns ju övervakningsfilm från Handlarn i källby från lör 150606. Han åker i VW Sharanen dit. 19.22 lämnar han affären, det är ju ett faktum. Det är inte långt därifrån till stället där joggerskan pratar med någon, så rent tidsmässigt är det chans att det är han, men menar åklagaren att han snor en bil någonstans på vägen eller?

Hon kommer ihåg fel såklart. Hon såg endast bilen bakifrån...
2015-10-30, 16:10
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Dom har ju inte ens brytt sig om att göra en P7:a på honom. Vilket är lite märkligt i sig. Men man kan väl dra slutsatsen att han inte har uppvisat några tydliga tecken på psykiska tillkortakommanden som skulle kunna anses vara förmildrande.

Att dråp/vållande skulle kunna komma på fråga har jag svårt att tro eftersom han sökte kontakt med henne och hängde henne. Hon sägs ju ha varit blyg för okända människor, och i ett sånt läge är det knappast troligt att hon själv försatte sig i en situation där det fanns en risk för att hon skulle kunna bli dödad.

Fast jag är ingen expert på sånt här, är väl bäst att tillägga.

Jag tror inte heller att han är psykiskt sjuk och det gör väl allting mer skrämmande. Samtidigt kan han inte varit i något annat tillstånd, som exempelvis en psykos. Då begår man inte den här typen av handlingar, dvs relaterat till sexuella motiv.

Precis, det är nog rätt kört med tanke på hängningen. Håller joggarens vittnesmål blir det dessutom bara mer tydligt att detta är klart överlagt. Tror inte Nerijus bara agerat efter students ingivelse, det finns vissa förberedelser här.
2015-10-30, 16:11
Medlem
Citat:
Har frugan och Aivaras vittnat om ifall Nerijus givit sig ut igen efter att de käkat? Känns ju logiskt att han kanske ville dra dit och städa upp, men sedan fick vända när det var massor av folk där redan.

Han verkar ha hanterat allting jävligt soft och fattade nog inte allvaret i det hela. Försvinner en ung kvinna blir det alltid ett stort pådrag. Han borde ju ha insett att hon var väldigt ung och således hade föräldrar som snabbt kan bli oroliga.

Kommer faktiskt inte ihåg, men det var ju hans arbetsplats så det är väl troligt. Lisas pappa hade ju träffat honom en gång vid ladan i vart fall.
2015-10-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det kommer inte att räcka till rimligt tvivel. Ingenstans har de lyckats skapa någon förklaring till hans avsättningar på insidan av hennes byxor - vid byxknappen.
Jag skulle bli mycket förvånad (och rätt desillusionerad) om han inte fälls för det här.

Du vet VÄL att "insidan" i detta fall är utsidan eftersom byxor var neddragna och vrängda.
Enda förklaringen jag kan tänka mig är att det släpats över något med MGM s DNA eller på annat sätt kommit i kontakt med något klädesplagg eller handduk t.ex. klädbyltet som låg ovanpå BO vid fynd.
Eller försöker du få det till nåt annat?
2015-10-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De har fimpat undersökningen på många fimpar.

Fimpar på allmän plats är inte särskilt intressant. Speciellt inte i rätten. De skulle ev kunna säga att en person kanske varit på platsen där fimpen hittas efter det regnade sist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in