2015-10-30, 11:50
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har en måhända naiv fråga:

Hur tar man på ett korrekt sätt på och av sig skor, boots och stövlar?

Utan att ha en aning så tror jag,
På med hjälp av skohorn, alltid. För att inte slita på hälfoder och kantband.
Av med stövelknekt om man vill slippa böja sig.

Jag tror att det rent allmänt saknas regler för hur man tar av och på sig skor då detta är något som oftast sker i väldigt privata sammanhang, nästan som att gå på WC.
Man tar ju sällan eller aldrig av sig skorna på tillställningar där traditionella etikettregler följs.
Citera
2015-10-30, 15:12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Utan att ha en aning så tror jag,
På med hjälp av skohorn, alltid. För att inte slita på hälfoder och kantband.
Av med stövelknekt om man vill slippa böja sig.

Jag tror att det rent allmänt saknas regler för hur man tar av och på sig skor då detta är något som oftast sker i väldigt privata sammanhang, nästan som att gå på WC.
Man tar ju sällan eller aldrig av sig skorna på tillställningar där traditionella etikettregler följs.

Härom dagen fick jag höra att jag tog av mig mina chelseas på helt fel sätt . Tänkte inte på att hur jag i stället skulle ha gjort...därav min fråga.

Som kvinna har jag ju med mig inneskor i skopåse, så jag byter ofta om.
Citera
2015-10-30, 15:15
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Härom dagen fick jag höra att jag tog av mig mina chelseas på helt fel sätt . Tänkte inte på att hur jag i stället skulle ha gjort...därav min fråga.

Som kvinna har jag ju med mig inneskor i skopåse, så jag byter ofta om.
Så länge man tar av skorna med händerna och inte kliver av dem är det nog svårt att göra "fel".
Citera
2015-10-30, 19:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Så länge man tar av skorna med händerna och inte kliver av dem är det nog svårt att göra "fel".
Så tänker jag också. Möjligheten tog jag hjälp av den andra vaden
Jag klev inte ur bootsen genom att trampa ur dem med hjälp av andra foten...

Tack för era svar!
Citera
2015-10-31, 11:56
Medlem
Tänkte införskaffa ett par C&J Coniston snart, men tittar runt på andra alternativ som jag alltid gör innan jag ska beställa skor som jag ska ha länge.
Tittat lite på Alfred Sargent Cambridge som liknar Coniston. Men jag har ingen erfarenhet av Alfred Sargent, hur står sig dessa mot Crockett & jones?
Tar gärna emot tips och erfarenheter från er från Alfred Sargent!
Citera
2015-10-31, 16:23
Medlem
Stabskaptens avatar
Tidigare i tråden undrade jag vad det är för skillnad på ett par bättre skor i "normalprissegmentet" (ca 4 000 - 6 000 kr, Church's, C&J, Tricker's, o.s.v.) och skor runt 10 000 kr från tillverkare som exempelvis Edward Green. Nu snavade jag över ett rätt bra foruminlägg där en person som själv arbetar inom skoindustrin (hos Tricker's vid tidpunkten då han skrev inlägget) besvarar den frågan:

Citat:
EG and Lobbs shoes are more traditionally made than ours, they are bedlasted, pulled on by hand, Lobbs make 100 pairs per day, EG less, something between 20 and 50 per day, there are more man hours going into their shoes, more hand work at lasting, and a lot more time spent on finishing them after the shoe is constructed, they are more likely to use only the most expensive leathers as they can sell more of these at higher prices due to their name, and hand lasting methods, so yes, they are using better leathers than say 50% of other shoes being made elsewhere, but the price offsets this, the others are using these materials for their top lines only.

When you last by hand you can use more delicate leathers, if you put that same leather into a machine laster, you are inevitably going to have some damages, which costs money, so a more durable leather is used, this work isnt suitable for a lot of the bigger manufacturers who make more pairs per day to fulfill orders, its really only for lobbs and greens to make. We make 200 pairs a day, C&J over 400 pairs a day, churches similar, its just not practical for us to make this shoe on a regular basis. A hand lasted shoe is far superior to a machine lasted shoe, it gives a much better feather, enabling a much closer stitch and trim, and is an artform, the true skill of shoe making that hasnt changed for hundreds of years.

http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?79114-Loake-Shoes&p=706225#post706225

Hans inlägg är överhuvudtaget intressanta. Man hittar dem här:

http://www.askandyaboutclothes.com/forum/search.php?searchid=6545198
Citera
2015-10-31, 20:50
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halebaluba
Tänkte införskaffa ett par C&J Coniston snart, men tittar runt på andra alternativ som jag alltid gör innan jag ska beställa skor som jag ska ha länge.
Tittat lite på Alfred Sargent Cambridge som liknar Coniston. Men jag har ingen erfarenhet av Alfred Sargent, hur står sig dessa mot Crockett & jones?
Tar gärna emot tips och erfarenheter från er från Alfred Sargent!

Alfred Sargent Exclusive och Country Collection är grymma. Har flera par själv.

Köp via Dagestad i Norge eller afinepairofshoes.co.uk, finns även i mahogny.
Citera
2015-11-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Alfred Sargent Exclusive och Country Collection är grymma. Har flera par själv.

Köp via Dagestad i Norge eller afinepairofshoes.co.uk, finns även i mahogny.

Ok, tack för svar.
Finns någon buitk i sthlm som har dom så man kan prova och känna och klämma på dom?
Citera
2015-11-01, 13:38
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ok, tack för svar.
Finns någon buitk i sthlm som har dom så man kan prova och känna och klämma på dom?
Inte Sthlm, men i Uppsala däremot har Agata sax AS, dock skulle jag inte gå dit av ren protest efter denna incident:
(FB) Tråden för oss skofascister v2.0 (diskussioner om kvalitetsskor /Mod)
Citera
2015-11-01, 20:58
Medlem
Ok, då lutar det åt coniston, vill gärna prova och känna på skorna innan.
Jag har lärt mig att man måste se saker innan man köper. Flera gånger jag har gillat skor på nätet men när jag väl sett dom så har de upplevts annorlunda.
Citera
2015-11-01, 21:28
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ok, tack för svar.

Citat:
Ok, då lutar det åt coniston, vill gärna prova och känna på skorna innan.
Jag har lärt mig att man måste se saker innan man köper. Flera gånger jag har gillat skor på nätet men när jag väl sett dom så har de upplevts annorlunda.

Nej, det gör det inte.. Köp då Coniston, riktigt bra grejer det med.
Citera
2015-11-01, 22:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ok, tack för svar.

Kommer en återförsäljare av Sargent i Stockholm inom kort, kommer skriva mer om det på bloggen snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in