2015-10-30, 12:29
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredjenamn
Lek med tanken på följande:

1. Det finns en hotbild mot den misstänkte 35-åringen.
2. Det stämmer, som framkom under rättegången, att folk gick in i 35-åringens hus [och tog då grejer som kan användas för att sprida DNA].
3. Man har placerat DNA på ställen där det är komprometterande för 35-åringen, helt enkelt för att sätta dit honom.
4. 35-åringen och hustrun är dessutom hotade att deras dotter kommer fara illa om han inte döms för brottet.

Punkt 4 skulle förklara varför hustrun BÅDE sagt att hon är övertygad att hennes man är oskyldig, men också vägrar vittna till hans fördel ens på telefon. Eller som hon själv uttryckte det ungefär "hon vill inte vittna mot sin man". Hon törs helt enkelt inte vittna för hennes man, men hon vill inte heller vittna mot hennes man.

Detta skulle också förklara avsaknaden av fingeravtryck (när 35-åringen, om det är han, i alla andra avseenden slarvat något kopiöst), och [om jag inte missat nåt] avsaknaden av kroppsvätskespår från 35-åringen på LH. Dessutom ger det en förklaring till varför spåren ligger utkastade som på en snitslad bana till 35-åringens arbetsplats.

Visst är det långsökt, men hypotetiskt är det ju åtminstone inte omöjligt. Det skulle gå att iscensätta så här, om man är ond och förslagen. Nu är jag ingen foliehatt, men utifrån min rudimentära kunskap förefaller det märkligt att man kan sitta i 4-5 månader och bara neka, utan att i många fall ens försöka ge en förklaring till varför bevis/indicier ser ut som dom gör.

Jag hoppas verkligen man kan komma till korrekt avslut på detta, oavsett vem gärningsmannen är. Det kan mycket väl vara 35-åringen, men kan han dömas "bortom allt rimligt tvivel"?

Det var väl bara då om MGM Dna är avsatt i blod? För då blir det knepigt. Man kan säkert blöta upp något gammalt blod och fläcka med detta men överföra dna....jag har inte den kunskapen. Och ni som säger ja eller nej..helst en källa till detta.
2015-10-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du verkar lite smått efterbliven. Det som diskuterats av Inger Rönnbäck är att brodern eventuellt är inblandad. Ingenting om AJ och andra rika knösar. Förutom från dig och två,tre stycken i tråden då. Som uppenbarligen vet mer än alla som håller i utredningen, inklusive försvarsadvokaten och åklagaren. Om det är så självklart som ni tre säger, varför kör inte Inger Rönnbäck på eran linje då? Då måste hon ju vara en idiot? Eftersom hon uppenbarligen skiter i den linjen och går hårt åt brodern istället.

Har du någon teori varför Inger Rönnbäck tar upp lillebror som alternativ gärningsman?

Vad vinner hon på det? Det enda hon lyckas med är att klienten kommer vara utan stöd från sin familj för resten av sitt liv. För det räcker inte att påstå att det var någon annan när det finns DNA som pekar åt ett håll.

Enda chansen med ett sådant försvar, om det är sanningen, är att hon och klienten, punkt för punkt i kronologisk ordning redogör för allt som har skett i denna sak.

För att lyckas med att få lillebror som alternativ gärningsman, krävs en noggrann redovisning av varje stund fram tills Lisa hittades och att redogörelsen överensstämmer med de bevis som finns, och att de bevis som saknas redovisas. Sen så skulle det antagligen inte fria hennes klient, det skulle bara leda till att båda bröderna dömdes för mordet.
2015-10-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
snubben har ju alibi!

Tidigare i dag hördes också hustrun till den godsägare som varit arbetsgivare åt 35-åringen och hans bror.
Kvinnan uppgav att hon såg båda bröderna och 35-åringens hustru utanför deras bostad vid 18.15-tiden samma kväll som Lisa Holm försvann. De ska ha druckit kaffe när de observerades.
– En stod med ljus tröja, och jag uppfattar att det var två som satt ner. Jag var 90 procent säker på att jag såg dem.
Ungefär samtidigt som den observationen började Lisa Holm göra sig iordning för att åka hemåt. Klockan 18:22 skickade hon ett sms till sin pappa för att informera om att hon var på väg.
Spelar väl ingen roll, han hinner sticka iväg en snabbis efter 18.15 och mörda Lisa. Tyvärr.
2015-10-30, 12:31
Medlem
Önskvärt:

Ta tiden för arbetet med fönsterbläcket, inklusive "det stora strulet". be MGM också visa hur den enorma nedsmutsningen uppkom som fick honom att vilja tvätta arbetskläderna omgående.

Testa DNA:et mot Jönssons och kör det mot register, inte bara mot de tre Litauerna.

Intervjua folk i Litauen, England och Göteborg om MGM personlighet, tex mamman till hans barn, fd. arbetsgivare osv (kanske även till Irina och brorsan).

Skicka fler objekt som misstänks ha kommit i GM:s väg till analys för DNA och fingeravtryck.
2015-10-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
snubben har ju alibi!

Tidigare i dag hördes också hustrun till den godsägare som varit arbetsgivare åt 35-åringen och hans bror.
Kvinnan uppgav att hon såg båda bröderna och 35-åringens hustru utanför deras bostad vid 18.15-tiden samma kväll som Lisa Holm försvann. De ska ha druckit kaffe när de observerades.
– En stod med ljus tröja, och jag uppfattar att det var två som satt ner. Jag var 90 procent säker på att jag såg dem.
Ungefär samtidigt som den observationen började Lisa Holm göra sig iordning för att åka hemåt. Klockan 18:22 skickade hon ett sms till sin pappa för att informera om att hon var på väg.

Nej han har inte alibi vilket hans bror och fru båda angivit . Att kärringen är "90 procent säker" väger ju jättetungt... Inte!
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Det jag tänker på är när kollegans buss går eftersom att dom har så bråttom med bilen efter stängningsdax. Lisa skickade sms till sin pappa 18:23 och då hade väl kollegorna åkt redan? Sen kom fickringningen 18:26. Det kan väl ändå inte ha varit kollegorna?? Vet någon när hennes buss gick??

Sen det där med handsken... det har sagts mycket om den hur den har hittats. Men jag tänker på när Arne sa att dom hade väl morgonmöte 4st och såg då denna handske som brodern först tog upp sedan en annan som jobbade och till sist tog Arne upp den och gick med den till polisen....

Men så säger varken NB eller AB eller deras andra kollega att det var så som hände...

Och varför vill Arne inte vittna? Jag tycker IR ska ta upp honom ang om han har presenterat Adriana för NB eller inte. Mycket intressant verkligen att få veta vem av dom som ljuger.
18.43 eller 18.48 beroende på vilken väg och hållplats de valde. Det är c:a 16 kilometer till bägge söder om Blomberg.
Det förutsätter att Rebecka inte ljög om att Lowa skulle till Lidköping.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Eller tunna. Används sådana på gården? Finns i blå plast med vitt plastlock som hålls på plats med en spännring. Någon som vet vad jag menar?

Högst troligt och vanligt inom Mord branschen!

Kommer inte ihåg receptet helt, men det är nog
30kg kaustiksoda och 50 liter vatten.
Då försvinner kroppen på några dagar.
Bara att hälla försiktigt ner i en regnvattensbrunn.

Fick tipset av en Colombian, mycket sympatisk herre
med udda lösningar.

Så spanar Lars kanske ska kolla tunnor i omgivningen.
Även plåt fat kan vara av intresse.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Detta funderar jag också kring. Varför säger dom olika om detta (om man jämför med fup). Var dom med varandra allihopa när handsken hittades. Var det N som hittade den (la dit den), var det båda bröderna dom hittade den.
Gav dom den till arendatorn eller hittade arendatorn den själv.
Väldigt förvirrat kring den där handsken.
Det var AB som såg handsken först och även tog upp den, för att sedan lägga tillbaka den (eller låta den falla ned på marken) igen. NB var då i hans sällskap, men AB säger sig vara osäker på huruvida NB sett handsken. - Först härefter kommer LÅ, upptäcker handsken och lägger upp den på en betongkant (s. 244, 599). Ungefär samtidigt anländer också AJ till ladan.

NB tog aldrig i handsken. (FUP, s. 1083, 1118, 1146f) - men han synes ha varit osäker på huruvida hans dna kan ha funnits på den och för ev. framtida bruk hållit frågan öppen gentemot AB. - En ansats att ta bort handsken kan skönjas, men AB:s närvaro avhöll honom (s. 1147).

Att döma av förhören med AB resp. NB så har NB hela tiden sökt undanhålla AB vad som hänt; han har i stället gett AB (och även IB) vissa förhållningsorder som de funnit för gott att rätta sig efter - tills AB fått bekräftat vad han av allt att döma haft på känn och tagit beslutet att samarbeta med polisen (vilket ej bör förväxlas med hans ovilja att vittna mot sin bror och vars drivkraft kan ses i starka påtryckningar från allehanda håll inkl. hans psykolog).

NB hade i princip inget val efter att AB sett och tagit upp handsken; hade NB varit ensam på platsen talar allt för att han då direkt försökt smussla undan den.
2015-10-30, 12:34
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Fingeravtryck borde rimligtvis finnas på något av de många ting som spreds och kastades utmed grusvägen ja. Om det gjordes av NB.

Så värst många usla polisbilar har jag inte sett:-)

Jag skrev polisfilmer, inte polisbilar.

Hur vet du att de har ens har tittat efter fingeravtryck? Fingeravtryck fungerar, som sagt, bättre i filmer än i verkligheten.

Hur många fingeravtryck kan det inte finnas på hennes telefon, förutom hennes egna? Ganska svårt att urskilja en specifik persons avtryck bland kanske tusentals avtryck som blandade i en röra.
2015-10-30, 12:34
Medlem
Vad snackar Jönssons fru om? Att hon nu misstänker MGM skyldig efter att ha hört "joggerskans" utpekande. "Joggerskan" är ju hennes mans svärdotter. Hon borde väl vara väl insatt i den situationen och Adrianas uppfattning där?

Frånvaron av fingeravtryck. Kan den helt förklaras av att GM har använt handskar som han vid något tillfälle tagit av då "arbetet " krävde det och då avsatt DNA? Tacksam för svar , då jag undrar det ett tag)
2015-10-30, 12:35
Medlem
Hittills har rättegången bara varit en form av tuppfäktning. På måndag smäller det lös. Då skall kriminaltekniker och rättsläkare medverka. Då testar man själva fundamentet i fallet, alltså den tekniska bevisningen. Hur säker är DNA-bevisning, hur kan en kontaminering ske? Vad säger blodbevisen? Färskt eller koagulerat blod? När dog Lisa? Hur dog Lisa? Få se om IR får ammunition till att spränga den tekniska bevisningen? Måndag blir en viktig dag.
2015-10-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Mördaren har använt MGM s handskar. Jag menar det finns tvivel för fällande dom

Finns det tvivel lär du vara mer specifik och bevisa din tes. Att slänga ur sig oneliners ger ingenting. Bevisa för mig att någon annan är inblandad eller skyldig tack! Kan du det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in