2015-10-30, 12:15
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ett oplanerat sexualsadist mord?

Möjligt - men inte utfört av NB i så fall. Möjligen utfört av någon som vill få polisen att tro det.
2015-10-30, 12:15
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Visst - möjligt. Men tvivlar. Det innebär ju i så fall att mordet var planerat - vilket jag inte heller tror på.

Jag är av en annan uppfattning - mordet i sig är planerat, offret är delvis slumpmässigt valt (min uppfattning är att ett visst utseende eftersträvades i möjligaste mån). Det som skedde i direktanslutning till mordet, alltså eftermälen, är delvis planerat (att döma utifrån den tekniska bevisningen som har framkommit i målet än så länge).
2015-10-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Hade man kunna hitta fingeravtryck på henne eller kläderna hade jag varit säker på bevis. DNA kan förflyttas väldigt lätt.

Men läser du inte? Det är DNA i form av BLOD, det går inte att smeta på det viset du tror!
2015-10-30, 12:16
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Sa man att dödsorsaken var hängning? Varför tejpar man andningshålen på en död människa?
Att tejpa över andningshålen leder definitivt till döden, varför hänger man en död människa?

Man kanske inte ville att hennes skrik skulle höras?
2015-10-30, 12:17
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Frågan är om vi tolererar att bara en gärningsman
blir dömd, är vi nöjda, kan vi gå vidare, känns det avklarat?

Vilka fler tycker du ska åtalas och dömmas?
2015-10-30, 12:17
Medlem
kardashanarsels avatar
Jag anser att det inte är klart han är skyldig.De DNA bevis som finns är från ett ställe där MGM vistas dagligen med psoriasis mm.Låt säga man drar en kropp över golvet med neddragna byxor var hamnar DNA? Låt säga man lägger kroppen med neddragna kläder i en filt som MGM använt? Det som är konstigt är blodet på jackan. Jag tycker deras bevis inte är tillräckliga för fällande dom.Kan vara brodern och frun med
2015-10-30, 12:18
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Snurr!!

hörde ljudupptagningen med NBs kollega som vittnade om handsken på måndagsmorgonen.

NB hade varit i ladan o pumpat FÖRE honom, gubben kom sen o fick se handsken o tänkte inte så mycket på det.

Vad jag minns så har NB sagt att det var HAN som hittade handsken så varför skulle det kunna vara han som har gjort detta eftersom han hittade handsken?

Men detta visar väl nu att NB ljuger, för det var gubben som hittade handsken som NB hade planterat tidigare på morgonen.

Har jag uppfattat rätt?

ed. Haha, Wennerholm är grym!

Åklagaren: du säger att brodern har blivit lite tystare, har ni pratat?
"Pratat har vi inte gjort", säger vittnet.
Sedan berättar vittnet att brodern varit mer talbar tidigare, men då ska han ha pratat litauiska, vilket vittnet inte förstår.

Från FUP sid. 244

"07:15 anlände Lars till spannmåltorken. Lars observerade ca klockan 09:00 en
handske som låg inne i spannmålstorken. Lars reagerade på att handsken inte var någon
arbetshandske och att den var liten. Lars lade upp handsken på betongkanten. Samtidigt som
han gjorde detta kom Arne till platsen, Arne tog då med handsken till polisen som befann sig
rätt över gatan vid cafet. Därefter spärrades spannmålstorken av. Lars är osäker om bröderna
kan ha varit och jobbat vid spannmålstorken under måndagen. Lars uppger att bröderna inte
har varit med vid sökandet efter flickan."

Jag undrar lite om handsken. Pappa Stefan säger ju i början av FUP att när han och Lena gick runt o leta efter Lisa, bland annat när de tittade in i ladan så såg de ingen handske och han är övertygad om att OM handsken låg där den hittades morgonen därpå så skulle han ha sett den. Vidare så var väl även polis och hundar inne i ladan samma kväll/natt Lisa försvann och de hittade ingen handske. Det är alltså först morgonen efter hennes försvinnande som handsken upphittas.

Om jag även minns rätt så var det lite uppgifter i media efter hennes försvinnande att handsken hade placerats ut i efterhand (villospår). Någon annan som minns detta?
Medlem
Kan tanken med "hängning" vara att få upp kroppen i någon
slags behållare av något slag? I någon hög kärra?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Stämmer det att både NB, hans lillebror och AJ uppger sig vara den som hittade Lisas handske i ladan? Hur gick det där till egentligen?

YES + LÅ som också påstår att han hittade handsken
2015-10-30, 12:19
Medlem
Lek med tanken på följande:

1. Det finns en hotbild mot den misstänkte 35-åringen.
2. Det stämmer, som framkom under rättegången, att folk gick in i 35-åringens hus [och tog då grejer som kan användas för att sprida DNA].
3. Man har placerat DNA på ställen där det är komprometterande för 35-åringen, helt enkelt för att sätta dit honom.
4. 35-åringen och hustrun är dessutom hotade att deras dotter kommer fara illa om han inte döms för brottet.

Punkt 4 skulle förklara varför hustrun BÅDE sagt att hon är övertygad att hennes man är oskyldig, men också vägrar vittna till hans fördel ens på telefon. Eller som hon själv uttryckte det ungefär "hon vill inte vittna mot sin man". Hon törs helt enkelt inte vittna för hennes man, men hon vill inte heller vittna mot hennes man.

Detta skulle också förklara avsaknaden av fingeravtryck (när 35-åringen, om det är han, i alla andra avseenden slarvat något kopiöst), och [om jag inte missat nåt] avsaknaden av kroppsvätskespår från 35-åringen på LH. Dessutom ger det en förklaring till varför spåren ligger utkastade som på en snitslad bana till 35-åringens arbetsplats.

Visst är det långsökt, men hypotetiskt är det ju åtminstone inte omöjligt. Det skulle gå att iscensätta så här, om man är ond och förslagen. Nu är jag ingen foliehatt, men utifrån min rudimentära kunskap förefaller det märkligt att man kan sitta i 4-5 månader och bara neka, utan att i många fall ens försöka ge en förklaring till varför bevis/indicier ser ut som dom gör.

Jag hoppas verkligen man kan komma till korrekt avslut på detta, oavsett vem gärningsmannen är. Det kan mycket väl vara 35-åringen, men kan han dömas "bortom allt rimligt tvivel"?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Var det inte mamman til flickan som hade studentfest där GJ och hans dotter VJ hade varit innan dom kom till godset där familjemiddagen hölls ?
Jag minns i alla fall att jag tänkte -vad då vacket väder ??? det var ju nära kuling den 7 Juni.

Det jag har misstänkt är att den studetfesten inte var på söndagen utan at den var på lördagen

Om det skulle visa sig att vara sant ja då ljuger GJ.
Hans dotter kom ju i princip inte ihåg någonting i förhör och hennes ursäkt var ju att hon blandade ihop lördagen och söndagen.

Och alla som förhörs om den studentfesten; flickan som blivit student, hennes mamma och pappa ingen av dom nämner att det var på söndagen ej heller datumet för festen nada!

Någon borde kolla när den student fest hölls.

Det är ju också ganska ovanligt med att hålla en studentfest på en söndag, har jag aldrig hört talas om tidigare. De brukar hållas på fredagar eller lördagar.
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Fingeravtryck? Du har sett för många dåliga polisfilmer. De har DNA och det väger tyngre.

Fingeravtryck borde rimligtvis finnas på något av de många ting som spreds och kastades utmed grusvägen ja. Om det gjordes av NB.

Så värst många usla polisbilar har jag inte sett:-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in