Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det här låter litet som pubertala pojkfantasier, är jag rädd.
En enklare tolkning av dina observationer (du vet, Ockham etc) är ju att pappa är noga med att Lisa sköter sig själv och skolan på bästa sätt och att han är rädd om henne. Att pubertetsungdomar "har problem" med sina föräldrars "övervakning" är så vanligt att det inte ens är uppseendeväckande.
"Vanligt"???+
Hur "valigt" är det om pappans kontrollåtgärder är så Ovanliga att stackars Lisa blir till åtlöje i hela skolan???
Så DÄR ser du hur "vanligt" det var med pappa Stefans kontrollbehov.
Det finns istället klara och entydiga Bevis för att pappan hade Klart Överdrivet Kontrollbehov.
Och fupen visar Också att Lisa var Orolig för pappans utveckling.
Hon Gråter när hon avslöjar att pappan blivit så konstig att hon inte längre känner igen honom.
Hon Gråter alltså!!!
JAg skrev redan i Juni i tråden att pappans extrema raktioner måste tyda på just ett sjukligt kontrollbehov.
Det fick jag massvis av kritik och hat för.
Men nu fick jag alltså RÄTT. Fupen ger mig Rätt!
Pappans kontrollbehov var överdrivet, sjukligt.
Och Lisa gillade det inte. Hon blev Rädd för honom.
Pappan Förbjöd Lisa att posera med "utmanande kläder" på internet. Pappan Stängde av konton där Lisa visa sig med "utmanande kläder" (dvs med citationstecken eftersom det var pappans bedömning av vad som var "utmanande". Lisa verkade inte tycka det var utmanande).
Lisa var så "trött på" pappan att hon inte ens ville äta gemensam lunch med pappan när han väl kom till caféet för att äta lunch med henne - hon gick istället ut och gömde sig på baksidan och åt sin egen lunch.
Det Säger något till oss.
Dvs att Lisa INTE gillade hur hennes pappa hade Förändrats.
Förmodligen kunde pappan inte acceptera att hans "lilla tös" hade blivit vuxen.
Och hon var rädd för honom pga det, och förmodligen arg på honom för det.
Hon var ju trots allt 17 år, och på jakt efter ny pojkvän.
Och hon använde internet för att söka efter ny kille. I hemlighet, så att pappan inte skulle få veta något.
Jag skrev tidigare i tråden att pappan kanske började oroa sig för att Lisa börjat bli "utåtagerande".
Och alltså att det var Därför som pappan Överreagerade. Därför han tvingade henne gå från ett party, Därför han Förbjöd henne att "posera utmanande på intnernet", därför han stängde ner hennes konton där hon visa sig med "utmanande kläder" etc..
Dvs pappan såg allt detta, men tyckte att det var Fel av henne att göra så. Han gillade inte den utveckling Lisa hade börjat ta.
Och att det alltså var därför pappan började reagera så starkt, så sjukligt kontrollerande - för att han Visste vad hon "höll på med."
Och även där fick jag ju rätt, som visat ovan.