2015-10-30, 07:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ingen hjälm på. Han hade tejpat hennes ansikte - tejpen och repen vill han se - allt enligt hans och broderns sjuka fantasier på nätet. Han ville se henne lida.

Har alltid varit ambivalent när det gäller dödsstraff, men de sista tiotals årens många vidriga brott (Terrorattacker, Engla, Elin Krantz, Utöya, IKEA-morden, gruppvåldtäkten i Mariannelund och många fler liknande), får mig verkligen att fundera på om det verkligen är ett enbart dåligt alternativ när det gäller monster som dessa....?

Ja, det är ju så det är. Känslomässigt kan man tycka så, i alla fall korta stunder.

Men det finns en stor poäng i att göra skillnad på "dem" och "oss", och en tydlig sådan linje är att "vi" dödar inte för att skipa rätt. Sedan finns det litet för många fall där något nytt kommit fram, med ny teknologi eller via folks samvete, för att möjligheten till ett irreversibelt straff skall vara rätt och riktigt.
2015-10-30, 07:04
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

Har alltid varit ambivalent när det gäller dödsstraff, men de sista tiotals årens många vidriga brott (Terrorattacker, Engla, Elin Krantz, Utöya, IKEA-morden, gruppvåldtäkten i Mariannelund och många fler liknande), får mig verkligen att fundera på om det verkligen är ett enbart dåligt alternativ när det gäller monster som dessa....?
Livstid i fängelse är så mycket värre än dödsstraff. Dessutom finns det alltid en risk att en person är oskyldig; om man har avrättat personen är det svårt att ge den återupprättelse.
2015-10-30, 07:10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Du har inte tänkt tanken att han försökt städa bort alla bevis men inte lyckats få bort allt?

http://www.expressen.se/gt/lisa-holms-pappa-hors-i-tingsratten/
"Åklagaren manglar på:
Det slog mig att det var ganska stökigt i din bil, men att det var fint och rent och iordninggjort i bagageutrymmet, kommentar till det?
– Jag vet inte. Jag använder ju min bil i mitt arbete. "
Det är Extremt svårt, om inte omöjligt, att bara Städa bort bevis efter en mördad person.
De resterna som blir kvar är omöjliga att upptäcka.
det är tal om osynliga dna-partiklar, hårstrån, tygfibrer - för att inte tala om dofter, såsom tex likdoft. Sådant som alltså hundar kan upptäcka från flera meters håll.
Du vet att likhundar kan upptäcka människor under flera meter snö efter laviner etc, eller hur?
Men inga hundar markerade lik för bilen, och ändå hade den behålltis för analys längre än något annat.

Lisa HAR legat i någon bil.
Eller kanske tillomed frivilligt Åkt i en bil.
Men balternas bil bar det inte iaf.

Men NÅGON bil därute, i Sveriges avlånga land, den fraktades Lisa i.
Någon bil finns alltså, som förmodligen håller på att säljas, eller redan har blivit såld. Eller skrotas.
2015-10-30, 07:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Så när det är till den åtalades nackdel - då går det tydligen hur bra som helst att Tolka "snuskigt"?
Tycker du att du är riktigt rättvis där, att du är riktigt objektiv där?
Nej det är du inte - du är så sjukt emotionellt engagerad att du inte ens kan se.
Du blundar med ögonen öppna.

Och angående Lisas förhållande till sin pappa.
Pappan säger saker om Lisa som inte stöds av fupen.
Han säger att hon var så himla tillitsfull, så "lydig" och välartad etc.
Det säger han Trots att fupen visar att pappan inte känner Lisa.
Lisa Gråter när hon berättar för vänner i fupen att hon inte känner sin pappa längre. Att hon tillomed blir skrämd av det. Att pappan är frånvarande. Dvs att han har Blivit så.
Pappan försöker Kontrollera Lisa.
Han Förbjuder Lisa att ha "utmanande kläder" på sig.
Pappan tillomed Stoppar Lisas försök att sälja kläder på Blocket.
Och "utmanande kläder" är alltså för hennes pappa just Stringtrosor - inte för Mig.
Utan för en pappa som försöker kontrollera sin tonårsdotter.

Pappan säger att han "alltid kan lita på att Lisa gör som hon säger."
Men fupen visar en helt annan bild.
Att Lisa inte alls alltid hör av sig när hon blit tillsagd.
Att Lisa svarar när hon vill, och inte om hon inte vill.

Lisas Pappa är Sjukligt Kontrollerande -
Pappan Åker tillomed och Hämtar Lisa när hon är på fest.
Något som alla hennes kompisar retade henne för.

Varför åker man och sliter sin tonårsdotter från en fest med hennes vänner om man litar på henne?

Dvs Lisas pappa Ljuger när han säger att han litar på Lisa.
Det säger han Nu, i Efterhand.

Men sanningen är att han inte kände sin dotter längre.
Han var Orolig för att Lisa utvecklade en Vuxen, Självständig personlighet.
Lisas pappa ville fortfarande ha Kontroll över henne.
Trots att han "inte kände henne längre."

Lisa Åt Inte Ens Lunch med sina föräldrar den dagen då de kom till caféet!!!
Lisa gick UT, och åt sin lunch istället!!!

Allt står i fupen!!

Och Nej, det finns ingen "ironi" i att Lisa berättade att henens pojkvän var bland gässterna.
Det Enda hon sa var att hennes pojkvän var bland gästerna.
Det var vad hon berättade.

Är DU så blind att du inte ens kan Se det?

Telefonsamtalet visar också att det är Bekanta hon samtalar med.
Ingen upprörd röst.
Inten orolig, rädd röst.
Utan en Harmonisk röst,
"Jag är klar nu" tillsammans med bakgrundsröster av unga män.

FLERA vittnen Såg personer utanför caféet just vid den tidspunkten.
Som Även såg Lisa, med dessa personer.
Tillomed balterna berättar att de såg en bil där vid den tiden.

Den Hemliga Pojkvännen börjar alltså Framträda tydligt här.
Lägg till att hennes väninnor har Tagit Avstånd och Frusit Ut henne.
Dvs - hon börjar söka efter Ny bekantskapskrets.
På internet - som också framgår i fupen.
Hon HAR använt internet för att försöka knyta kontakter med Killar - trots att hon inte känner den (bla den där Viktor).
Det Bevisar ATT Lisa Dels Vill söka efter ny pojkvän, och dels att hon använder internet för dessa kontakter.
Det visar Också att hon Inte har någon kvar att prata med om dessa saker.

Tänk en märklig teori, som ändå har hänt ibland.
Att en tonårsflicka som upplever att hennes pappa blir sjukligt kontrollerande, och samtidigt inte längre än närvarande.
Då har det hänt att dessa flickor medvetet försöker framkalla situationer för sin pappa, som är tänkta att "skämma ut" pappan, som för att få uppmärksamhet.
Tänk tex att Lisa - som själv grät för att hennes pappa inte längre kunde kännas igen, som skämt ut henne inför hennes vänner, som blivit överkontrollernade, som var rädd för hennes sexualitet och självständighet - tänk om Lisa skapade denna situation. Att hon Ville att pappan skulle hitta henne i en "komprometterande situation". Men att det blev fel.
Dvs ingen äkta mördare, utan bara ett hämndförsök som gått helt fel

Det här låter litet som pubertala pojkfantasier, är jag rädd.

En enklare tolkning av dina observationer (du vet, Ockham etc) är ju att pappa är noga med att Lisa sköter sig själv och skolan på bästa sätt och att han är rädd om henne. Att pubertetsungdomar "har problem" med sina föräldrars "övervakning" är så vanligt att det inte ens är uppseendeväckande.
2015-10-30, 07:15
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Håller med om att det verkar helt galet!
Om man endast söker efter tre (fyra med BO) personers DNA, så kommer man självklart endast kunna hitta dessa personers DNA :-S och framförallt då dessa tre personer mer & mindre vistas i dessa miljöer dagligen :-o
Glöm inte heller att Nerijus Alltid arbetade UTAN skyddshandskar.
Dvs arbetar man Utan skyddshandskar så Kommer man skada sig, man Kommer att skära sig och blöda ner sin arbetsplats.
Och att Dessutom ha Psorasis, som hantverkare, utan skyddshandskar - det är ett Lyckat Recept på flödande Blodvite.

Dvs - Nerijus blodfläckar Har en Fullkomligt Förståelig och Rimlig Förklaring.

Dessutom är det mer än han som har bajsat där. Det framkommer av fupen att Flera personer bajsat på golven under arbetstid.
Frågan är om det inte samtidigt också öppnar för att antalet arbetsplats-runkare också är stort.
2015-10-30, 07:16
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Det är Extremt svårt, om inte omöjligt, att bara Städa bort bevis efter en mördad person.
De resterna som blir kvar är omöjliga att upptäcka.
det är tal om osynliga dna-partiklar, hårstrån, tygfibrer - för att inte tala om dofter, såsom tex likdoft. Sådant som alltså hundar kan upptäcka från flera meters håll.
Du vet att likhundar kan upptäcka människor under flera meter snö efter laviner etc, eller hur?
Men inga hundar markerade lik för bilen, och ändå hade den behålltis för analys längre än något annat.

Lisa HAR legat i någon bil.
Eller kanske tillomed frivilligt Åkt i en bil.
Men balternas bil bar det inte iaf.

Men NÅGON bil därute, i Sveriges avlånga land, den fraktades Lisa i.
Någon bil finns alltså, som förmodligen håller på att säljas, eller redan har blivit såld. Eller skrotas.

Har undrat varför MGM inte gått igenom en lögndetektortest? Är inte dessa tillåtna som bevis i Sverige?
2015-10-30, 07:18
Medlem
Citat:
Hur har balten tejpat - utan att lämna vare sig fingeravtryck eller dna på tejpen?

Tänk på att han dessutom har Psorasis över hela ena armen, vilket formligen snöar dna över allt han går över o rör vid.

Men Det fanns endast ett par pyttesmå dna spår på Lisas kläder.

Öhh, va!?!?

Ännu en pajas som inte läst FUP eller hört rättegången.

Lisas kläder är besudlade med inte mindre än 10 olika DNA-platser ifrån N.B
Dessutom av blod av +4 karaktär. Alltså inget man kan kontaminera.

Dessutom finns samma blod på både mordplats och mordvapen (repet).

Färskt blod ovanpå dammet. Men han hade inte varit där på över ett halvår och jobbat med rören...

Så med din teori har någon gått runt med ett provrör med N-B´s blod och duttat på alla nyckelplatser i utredningen.
En sådan teori kallar jag pajas.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2015-10-30 kl. 07:21.
2015-10-30, 07:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det visar att polisen har gjort ett dåligt arbete och inte skapat en förtroendeingivande miljö.
De har betett sig som elefanter. Tacka f-n för att mgm inte vill prata om hot mot honom. Hur vet han att han kan lita på svensk polis. Svar: det vet han inte.

Det är inte MGM som skall känna att polisen gör sitt bästa för att befria honom från misstankar, det måste du förstå. Med den bevisbelastningen som vi nu ser i FU och efterhand i rätten kan ingen MGM räkna med att polisen behandlar denne med silkesvantar.

Dina antydningar om tortyr är naturligtvis helt tagna ur luften för en vanlig människa, men visst kan de avsevärda tvångsmedel som är gängse i varje rättsstat uppfattas som besvärande eller till och med obehagliga för den som utsätts.
2015-10-30, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Livstid i fängelse är så mycket värre än dödsstraff. Dessutom finns det alltid en risk att en person är oskyldig; om man har avrättat personen är det svårt att ge den återupprättelse.

Så är det. Livstid och med livstidsångest - förhoppningsvis. Sen är det ju faktiskt så att vissa fall, som det här - där man fått vetskap om alla vidriga, fasansfulla detaljer - och man tänker, undrar hur länge och hur mycket Lisa fick lida och ha dödsångest, att man då kan känna mycket låga, primitiva känslor - man vill att NB ska få känna samma lidande som han utsatte Lisa för. Men, man måste nog tänka att det är "vi" och "dem", att dödsstraff gör att man sänker sig till deras primitiva nivå.
Men, kan ändå inte undgå att ha en förhoppning om att han i vart fall får en del stryk av medfångar i Litauen - att han får en ganska stor dos av extra straff där för vad han gjort.
Kan inte vara speciellt populär i sitt hemland - för det makabra han gjort mot en oskyldig, försvarslös flicka, för att han dragit skam över sina landsmän och sitt land och för att han förmodligen inte ens kommer att ta sitt ansvar och erkänna, utan hellre skuldbelägger sin bror.
Tre FETA anledningar till att bli riktigt, riktigt illa omtyckt i sitt hemland och i Litauiskt fängelse.
2015-10-30, 07:27
Medlem
Danieloss avatar
Hade jag hört pappan innan mordet hade jag betraktat honom som överbeskyddande, på gränsen till ett kontrollfreak. Men tyvärr bekräftade ju mordet att hans världsbild var "korrekt".
2015-10-30, 07:27
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här låter litet som pubertala pojkfantasier, är jag rädd.

En enklare tolkning av dina observationer (du vet, Ockham etc) är ju att pappa är noga med att Lisa sköter sig själv och skolan på bästa sätt och att han är rädd om henne. Att pubertetsungdomar "har problem" med sina föräldrars "övervakning" är så vanligt att det inte ens är uppseendeväckande.
"Vanligt"???+

Hur "valigt" är det om pappans kontrollåtgärder är så Ovanliga att stackars Lisa blir till åtlöje i hela skolan???

Så DÄR ser du hur "vanligt" det var med pappa Stefans kontrollbehov.

Det finns istället klara och entydiga Bevis för att pappan hade Klart Överdrivet Kontrollbehov.

Och fupen visar Också att Lisa var Orolig för pappans utveckling.
Hon Gråter när hon avslöjar att pappan blivit så konstig att hon inte längre känner igen honom.
Hon Gråter alltså!!!

JAg skrev redan i Juni i tråden att pappans extrema raktioner måste tyda på just ett sjukligt kontrollbehov.
Det fick jag massvis av kritik och hat för.
Men nu fick jag alltså RÄTT. Fupen ger mig Rätt!
Pappans kontrollbehov var överdrivet, sjukligt.
Och Lisa gillade det inte. Hon blev Rädd för honom.
Pappan Förbjöd Lisa att posera med "utmanande kläder" på internet. Pappan Stängde av konton där Lisa visa sig med "utmanande kläder" (dvs med citationstecken eftersom det var pappans bedömning av vad som var "utmanande". Lisa verkade inte tycka det var utmanande).

Lisa var så "trött på" pappan att hon inte ens ville äta gemensam lunch med pappan när han väl kom till caféet för att äta lunch med henne - hon gick istället ut och gömde sig på baksidan och åt sin egen lunch.
Det Säger något till oss.
Dvs att Lisa INTE gillade hur hennes pappa hade Förändrats.
Förmodligen kunde pappan inte acceptera att hans "lilla tös" hade blivit vuxen.
Och hon var rädd för honom pga det, och förmodligen arg på honom för det.
Hon var ju trots allt 17 år, och på jakt efter ny pojkvän.
Och hon använde internet för att söka efter ny kille. I hemlighet, så att pappan inte skulle få veta något.

Jag skrev tidigare i tråden att pappan kanske började oroa sig för att Lisa börjat bli "utåtagerande".
Och alltså att det var Därför som pappan Överreagerade. Därför han tvingade henne gå från ett party, Därför han Förbjöd henne att "posera utmanande på intnernet", därför han stängde ner hennes konton där hon visa sig med "utmanande kläder" etc..
Dvs pappan såg allt detta, men tyckte att det var Fel av henne att göra så. Han gillade inte den utveckling Lisa hade börjat ta.
Och att det alltså var därför pappan började reagera så starkt, så sjukligt kontrollerande - för att han Visste vad hon "höll på med."
Och även där fick jag ju rätt, som visat ovan.
2015-10-30, 07:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamaggan
Reagerade på det här när jag läste NLTs licerapportering i efterhand:

Förhör med Polisen som var först på plats (med sin sökhund, tydligen där innan han fått uppdrag att åka dit):

"Semir Hasanbegovic:
– Nej, jag jobbar itne så.
15:46, 29 October 2015
Semir Hasanbegovic:
Fick hunde lukta på något som tillhörde Lisa?
Semir Hasanbegovic:
– Han jobbar med vanliga uppgifter.
Semir Hasanbegovic:
Tore Brandtler: det du sökte efter var flickan? Sökhunden kan ha olika specialiteer."

Om det nu är en sökhund, så bör väl dess uppgifter innefatta sök efter levande människor? Varför får hunden isåfall inte lukta på något som Lisa använt eller som tillhör henne? Tänker t.ex. på hänglåset eller mopedens nycklar. Någonting måste det finnas som har hennes doft på sig. Jag trodde det var standardtillvägagångssätt.

Hur jobbar hen om hen nu inte jobbar på detta vis?

Att ta spår på vilken människa som helst är väl det som primärt gjordes, med tanke på begränsad mängd färsk doft som kan ha förekommit på plats - därav detta söksätt.
Att sedan urskilja en enskild individ, vilket en tränad id-hund kan göra, var nog inte så intressant att göra i detta skede.
Eller förenklat - Om en "vanlig" spårning ej gav resultat, är det föga troligt att ett saksök eller id-sök ger resultat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in