2015-10-30, 02:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Är du medveten om att det finns saker som är under sekretess där det kan finnas många fler bevis mot GM?
Även om det finns någon enstaka lucka i det VI HAR FÅTT VETA så är bevisen mycket talande. DNA +4 bortförklarar man inte i första taget speciellt som GM i det här fallet ALDRIG har träffat Lisa!!!

Ta nu din medicin och gå och lägg dig.

"Kan finnas" du vet inte att dessa bevis finns utan du bara gissar.

Ja det är +4 på vissa föremål, men bevisen är ändå inte så pass säkra att man kan utesluta ett annat scenario/annan GM.
NB har vistats i ladan och området genom sitt arbete så där finns ändå utrymme för försvaret att så tvivel i åklagarens version.

Det intressanta blir att höra försvarets DNA-expert på fredag. Tror det kan avgöra mycket i fallet.
Senast redigerad av JWP 2015-10-30 kl. 02:58.
2015-10-30, 02:55
Medlem
Citat:
Skatan är ju desperat för hon har inget att komma med och en klient som benhårt håller fast vid att han ALDRIG har träffat Lisa. Hur ska hon då förklara allt bevismaterial med DNA +4?

Det ska bli intressant att se vilket svammel hon kommer med i morgon.
Misstänker starkt att hon kommer att bli väldigt avskydd av många efter detta...

Hon verkar mer eller mindre desperat. Sen kan det inte vara lätt att försvara någon som är självmarkerande.
2015-10-30, 02:56
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Ser att några är vakna än.
Läste någonstans att tjejen hade kunnat hittats tidigare om mobilsökningen startat tidigare.
Hur tänkte dom där. Har inte hunnit läsa förundersökningen än så jag vet inte vad som framkommit om detta.
Det går inte att söka efter någon förän larmet kommer. Sen när hennes mobil gick i golvet i mjölkrummet var det också stopp.

Läs förundersökningen så kanske du kan hänga med istället
2015-10-30, 02:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario50
- Jag tittade på klockan och hon var runt tjugo, kvart över sju.
17:09
John Granlund: Om du tittar på personen här, vad säger du då?
- Jag skulle säga att det var han men jag kan inte säga till hundra procent. Ansiktet i fråga känner man igen.
17:09
John Granlund: - Jag såg bara en person i bilen. Det var föraren. Det var en man och personen i fråga hade solglasögon på sig. Jag är hundratio procent säker på att det var en av bröderna.

Han är ju totalt körd.

Mitt fetande.

Fingeravtrycket på solglasögon som hittades i brödernas bil tillhörde lillebrodern AB.
Inget DNA eller fingeravtryck från NB.

FUP sidan 533

5503/26565-15/G235 Solglasögon, svarta - Satt intryckta under solskyddet på förarplatsen i pb CGF170 (LT) Forums materialnr: 201501049389 DNA I fyra undersökta områden kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas. Blod kunde inte påvisas på solglasögonen. Fingeravtryck På ena glasets utsida säkrades ett avtryck som bedömdes vara användbart för individualisering. Avtrycket jämfördes mot de för undersökningen angivna personerna. Resultaten talar med visshet för att avtrycket härrör från vänster tumme på den person som daktyloskoperats i namnet Bilevicius, Aivaras med födelsedatum 840227. Textila material/fibrer Vid mikroskopisk granskning av materialet iakttogs inte några textila fibrer.
2015-10-30, 02:59
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
så du menar att man på historik kan se om datorn ens varit aktiv? Dvs oavsett onlinespel?
Kan man använda en dator utan att vara uppkopplad och då avge spår?

I Windows finns t ex "Loggboken", som t ex kan visa när en dator startades och sen stängdes av.
Nu är jag inte helt insatt i loggboken, men man kan nollställa loggarna. Helt vanliga användare brukar inte tänka på denna funktion, men om man har ett problem, så kan infon där hjälpa mer kunniga att åtgärda felet.
Jag fattar nästan inget av det som står i loggarna och jag vet inte hur gammal info kan bli dvs lagringstiden.
2015-10-30, 03:03
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWP
"Kan finnas" du vet inte att dessa bevis finns utan du bara gissar.

Ja det är +4 på vissa föremål, men bevisen är ändå inte så pass osäkra att man inte kan utesluta ett annat scenario/annan GM.
NB har vistats i ladan och området genom sitt arbete så där finns ändå utrymme för försvaret att så tvivel i åklagarens version.

Det intressanta blir att höra försvarets DNA-expert på fredag. Tror det kan avgöra mycket i fallet.
Jag gissar ja. Men vad gör då du? Du vet inte ett smack om vad som har framkommit i det som är under sekretess och det får ingen av oss veta heller.
Ja han har vistats i ladan och även i Lisas byxor. Bortförklara det du, speciellt eftersom han totalt vägrar till att han någonsin har träffat Lisa!
Du är tydligen väldigt okunnig om DNA +4.
Här kan du lära dig lite.
"Med Grad +4 menar vi att det är mer än en miljon gånger mer sannolikt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (1 000 000 ≤ V )."
http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/
2015-10-30, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Läs förundersökningen så kanske du kan hänga med istället

Tack. Sökresultaten vet jag. Tyckte bara det var ett märkligt uttalande av försvaret.
2015-10-30, 03:08
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Fingeravtrycket på solglasögon som hittades i brödernas bil tillhörde lillebrodern AB.

FUP sidan 533

5503/26565-15/G235 Solglasögon, svarta - Satt intryckta under solskyddet på förarplatsen i pb CGF170 (LT) Forums materialnr: 201501049389 DNA I fyra undersökta områden kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas. Blod kunde inte påvisas på solglasögonen. Fingeravtryck På ena glasets utsida säkrades ett avtryck som bedömdes vara användbart för individualisering. Avtrycket jämfördes mot de för undersökningen angivna personerna. Resultaten talar med visshet för att avtrycket härrör från vänster tumme på den person som daktyloskoperats i namnet Bilevicius, Aivaras med födelsedatum 840227. Textila material/fibrer Vid mikroskopisk granskning av materialet iakttogs inte några textila fibrer.

Herre gud, kan du inte ge samma inlevelse om blodbevisen som finns från NB?

Spelar det roll vem som använda solbrillorna? Ja ett vittne såg någon som hälsade med brillorna på men det innebär ju inte att inte ler använt dessa?

Så varför har inte Lisas brallor fler dna? Varför har inte jackan flera dna? Varför är det endast NB och Lisas dna på hängrepet?
2015-10-30, 03:09
Medlem
Är det någon som vet om offrets mobil har hittats? Inte bara delar i någon åker utan huvudenheten.
2015-10-30, 03:21
Bannlyst
Citat:
Jag gissar ja. Men vad gör då du? Du vet inte ett smack om vad som har framkommit i det som är under sekretess och det får ingen av oss veta heller.
Ja han har vistats i ladan och även i Lisas byxor. Bortförklara det du, speciellt eftersom han totalt vägrar till att han någonsin har träffat Lisa!
Du är tydligen väldigt okunnig om DNA +4.
Här kan du lära dig lite.
"Med Grad +4 menar vi att det är mer än en miljon gånger mer sannolikt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (1 000 000 ≤ V )."
http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/

Nu gör du samma misstag igen. Du gissar att det finns avgörande bevis mot NB i den sekretessbelagda delen. Du vet inte säkert att där finns något graverande mot MGM utan du gissar/antar att där finns något magiskt bevis mot MGM i den sekretessbelagda delen.
Så funkar det inte i en rättegång förstår du.
Man kan inte gissa i en domstol utan man måste ha OTVIVELAKTIGA bevis, inte antaganden från idioter.

Du missar att där finns hål i utredningen mot NB.
Det har ju åklagarsidan själv erkänt. Deras utredning är inte 100%.
Senast redigerad av JWP 2015-10-30 kl. 03:24.
2015-10-30, 03:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWP
Nu gör du samma misstag igen. Du gissar att det finns avgörande bevis mot NB i den sekretessbelagda delen. Du vet inte säkert att där finns något graverande mot MGM utan du gissar/antar att där finns något magiskt bevis mot MGM i den sekretessbelagda delen.
Så funkar det inte i en rättegång förstår du.
Man kan inte gissa i en domstol utan man måste ha OTVIVELAKTIGA bevis, inte antaganden från idioter.

Du missar att där finns hål i utredningen mot NB.
Det har ju åklagarsidan själv erkänt. Deras utredning är inte 100%.
Nog vet jag hur det funkar i en rättegång och idiot får stå för dig.
Finns det tillräckligt med bevis så åker han dit. Så enkelt är det!
Och bevis finns som han inte kan förklara och han håller benhårt fast vid att han aldrig har träffat Lisa.

Men om du nu är så otroligt klok och kan så mycket så kanske du kan förklara allt DNA som har hittats på Lisa och föremål som har använts.
Hur i helvete hamnade hans DNA i Lisas byxor t.ex.?
2015-10-30, 04:02
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

FUP sidan 533

Där ger jag dig rätt Foreigner, detta reagerade jag också på i FUP. Eftersom jag, pga för mig övertygande DNA-bevisning, anser NB skyldig beyond reasonable doubt, så tror jag att vittnet sett någon av litauerna bära solglasögon i bilen vid något annat tillfälle, kanske t.o.m ofta, och därför nu är säker på solglasögonen vid just detta tillfälle. Vittnespsykologi är spännande!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in