2015-10-30, 01:27
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwin1991
En fundering...
Nu vet vi ju att det inte förekommit någon datatrafik på deras dator från kl. 18.00 fram till tidpunkten då samtalet på Skype påbörjas kl. 19:35.

Frugan säger i ett förhör att hon spelat på sin dator under den tiden. (Jag antar att dom vid förhöret inte kollat upp deras datatrafik?)

I ett annat förhör säger hon att hon rörde sig mellan pannkakslagning och spelet som hon menar "aldrig brukar stängas av". Detta ska ha varit fram till att MGM påbörjade sitt Skype samtal.
Hur kan hon ha gjort det om ingen datatrafik finns ? Frågan är... vad gjorde hon egentligen ?
Jag tycker bara att det låter lite konstigt.. eller har jag missförstått det hela ?

Jag tror inte du missuppfattat det hela för jag tänker exakt samma sak.
Jag blev väldigt paff när åklagaren presenterade detta idag. Men enligt åklagaren så skall detta finnas i FUP'en av e promoria av en polis. Jag skulle bli glad om någon kunde ange hänvisning.

Detta onlinespel som både IB och NB verkar hänvisa till har inte ägt rum. Det som är bra för åklagaren är ju att båda två berättat om samma spel.
Men nu ikväll börjar advokaten tala om att de minsann aldrig sagt att det är ett onlinespel.
Verkar som datatrafik från spel som inte är online inte registreras.

Så precis som du så var det ännu en grej som tog hål på NBs alibi.
Han glömde nog att säga till IB att hon skulle spela, istället stekte hon pannkakor till AB
Senast redigerad av Kellywoman 2015-10-30 kl. 01:32.
2015-10-30, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
ingen har sagt att han tittat på porr samtidigt som han velat skada någon. eller? står de i fup? ja läste inte hela.

o sen är det aningen cliché att kalla det "våld" i våldsporren. det är inte våld. eller ja. är smisk våld och att dra i håret? med den logiken är det ju våld när jackie chan gör stunts också i hollywood. var det våldsamt när bruce lee slogs mot chuck norris? :/ det är på låtsas. finns en anledning att dom kallar det "porrfilm" och inte "verklighet".

Vad är det du vill ha sagt? Mer konkret?
Våld förekommer i porren, även om det är skådespelare som "förverkligar" den.
Smisk är våld, även att dra i håret, man kan t.ex anmäla en person för misshandel om denna drar en i håret.
2015-10-30, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag blev väldigt paff när åklagaren presenterade detta idag. Men enligt åklagaren så skall detta finnas i FUP'en av e promoria av en polis. Jag skulle bli glad om någon kunde ange hänvisning.

Detta onlinespel som både IB och NB verkar hänvisa till har inte ägt rum. Det som är bra för åklagaren är ju att båda två berättat om samma spel.
Men nu ikväll börjar advokaten tala om att de minsann aldrig sagt att det är ett onlinespel.

Han glömde nog att säga till IB att hon skulle spela, istället stekte hon pannkakor till AB
Både Nerijus och hans fru gillade iaf Leage of Angles på Facebook så det borde inte vara något tvivel att det är detta spel det handlar om. Detta spel går inte att spela offline.
Senast redigerad av --aa-- 2015-10-30 kl. 01:37.
2015-10-30, 01:37
Bannlyst
Visst finns det suspekta personer i Jönsson-ligan som har ett tveksamt förflutet och som definitivt är kapabla att kunna utföra ett sådant här brott.

Dock verkar det ganska klarlagt att NB är inblandad i Lisas död på något sätt och då är det konstigt att han inte sjungit ut om någon annan utanför hans egen familj är inblandad i mordet på Lisa.

Varför skulle han tiga om det?? Visst han är en lojal arbetare, men att ta på sig ett mord och riskera minst 18 år i fängelse är trots lojaliteten mot sin arbetsgivare helt osannolikt.

Jag har läst någon teori om hot mot hans familj om han skulle vittna mot Jönsons men det är så långsökt och totalt osannolikt att det inte ens är värt att ta upp.
Senast redigerad av JWP 2015-10-30 kl. 01:46.
2015-10-30, 01:44
Medlem
Citat:

Jag är jätte dålig på datorer. Men det finns alltså ingen typ av historik där man kan se allt som gjorts på datorn (program som använts, filer som öppnats osv) ? Eller finns det bara historik för de internet sidor man besökt ? Förstår du hur jag menar ?
2015-10-30, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag känner till ordet och dess betydelse, men jag har under mina 50+ inte behövt använda ordet mer än högst två gånger. Således anser jag att det är desto viktigare att känna till synonymerna till ordet än att slänga sig med fraser som känns förlegade, bara för att försöka visa på graden av sin förväntade intelligens. Så, bekymra dig inte så mycket om att du inte kunde ordet.

I det stora hela, nä, inte ett skit intressant, även ifall jag nu kunde ordet så är det underordnat ggr miljarder av den riktiga diskussionen, eller den Viktiga diskussionen den som nu är, om att Lisas mördare ska bli överbevisad och dömd
2015-10-30, 01:49
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterburnman
Dagens ord från expressens live-sändning: Orunkeligt -citat Sven-Erik Alhem, ordet betyder orubbligt, hittar inte ordet orunkelig i saol, kanske i en upplaga före dom båda världskrigen,
själv följde jag sändningen från start och tycker ordvalet var illa/opassande, det kom även efter en påtryckning från Sven-Erik Alhem själv, att han hade något att inflika, han kan tyckas ha haft tid själv att betänka vad han ska säga, men det blvev nog lite fel där.... annars är han klockren som sidekick, saklig och förklarande, drar sig inte för att säga hur han skulle ha gjort i åklagares ställe mm

Han lär nog ha sagt oomkullrunkeligt eller vad tror du? Finns också i saol.
2015-10-30, 01:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag har nu ikväll läst igenom IBs alla vittnesmål och jag hittar ingenting som på något sätt talar för att NB skulle vara skyldig.

Leif GW säger att NB måste vetat något för att kunna säga till henne, "säg att jag var hemma 18:00".
Anledningen tror jag till att han säger detta är att de är osäkra på tiderna, vem skulle inte vara det?
Nej, detta är fullt logiskt agerat av en oskyldig man i NBs ställe.
NB misstänker att han kommer att bli misstänkt pga sitt jobb och sin nationalitet.
Han vet också att cafeet stänger 18:00 så det är lätt att räkna ut.
Irina säger att han kom hem med dammiga byxor, stämmer också.

Väljer bara detta inlägg ur högen - Det finns säkert flera dussin till postade bara ikväll som skulle kunna tjäna till att illustrera samma princip.

På ett ytligt plan ligger det något i logiken. Men det blir ändå bakvänt. Skälet är enkelt: Den bygger på den felaktiga idén att indicier helt kan plockas ut ur sin kontext och prövas oberoende av den. Dessutom bryter den mot Occams rakkniv.

Alla sannolikhetsantaganden kring olika händelser måste prövas mot fastslagna fakta. Och de är som bekant dessa: Den åtalades DNA i form av blodbesudlingar och andra besudlingar har återfunnits på ett antal ställen på både mordplatsen och på offrets kläder. I flera fall tillsammans med DNA från offret. En besudling sitter till och med på insidan av offrets byxor. På mordplatsen är fynden av en sådan art att det kan uteslutas att de skulle ha kunnat uppstå vid ett annat tillfälle (undantaget bajspapperet och sperman som förblir bevis av ganska svag indiciekaraktär).

Den åtalade är därmed bunden till såväl mordplatsen som offrets kropp på ett övertygande vis.

Tittar vi nu på historien om det falska alibit så kommer det förstås i ett helt annat ljus än det som Vastmanlanning försöker sätta på det genom att låtsas som att omgivande verklighet inte existerar.

Det är som att lyssna till en femåring som berättar en iofs hyfsat övertygande historia om vad han skulle ha sysslat med när någon åt upp mer än halva chokladkakan som familjen skulle ha haft till fredagsmyset. Samtidigt står storasyster och säger att hon ser honom gå in i köket. Pappa tittar tårögt på sonen och säger att han ser minsann inget som talar för att lille pluttens historia skulle vara mindre rimlig än storasyster.

Fantasilösa mamma påpekar att det i så fall är väldigt märkligt att lille plutten har fullt med choklad runt munnen.

Man skulle nästan kunna formulera detta som en allmän princip: Utgå från fastslagna fakta i en situation och i andra hand i de som kan bedömas som mest säkra och pröva vad som är den mest sannolika tolkningen av övriga omständigheter i ljuset av dem.

Det är viktigt att förstå att i ett väsentligt svagare mål bevismässigt sett (säg bara någon enstaka liten blodfläck på utsidan av offrets byxor) så blir det genast mer sannolikt att hypotesen om NB som ber familjen ljuga för att han tycker sig ha goda skäl att tro att han kommer att bli oskyldigt misstänkt skulle kunna vara sann. Överhuvudtaget blir alla indicier mer öppna för alternativa förklaringar. Däremot finns fortfarande en samlad bild att bedöma: Är det överhuvudtaget möjligt att alla dessa omständigheter skulle kunna förelägga som ett resultat av rena tillfälligheter och att åtalad är oskyldig?

"Ljughypotesen" har dessutom en logisk koppling till blodfynden som inte Adrianas vittnesmål eller bilobservationer har på samma vis. Om teknisk bevisning binder honom till brottsplats och kropp så kan det uppenbarligen inte vara så att han ber fru och bror ljuga av någon annan anledning än att han är skyldig (som allra minst till någon form av fysisk delaktighet i förloppet). Däremot finns fortfarande en teoretisk möjlighet att det t ex var någon annan persons bil som sågs fara mellan caféet och Martorp. Fast åtalad har i så fall kört kort stund innan eller efter med bilen eller annat fordon, eller så har faktiskt någon annan utfört transporten av kroppen - men det är en hypotes som inte stöds av några fakta i förundersökningen (frånvaro av bevis är inte bevis för frånvaro).

Vastmanlannings antagande bryter också mot Ockhams rakkniv. Om en person som har en rad olika bevis mot sig som talar för att den är skyldig till ett mord ber släktingar att ljuga om tidpunkt han kommit hem från så är den enklaste förklaringen som utgår från alla kända observationer naturligtvis att han ber dem ljuga för att dölja att han begått brottet - inte att han genom ett egendomligt sammanträffande är rädd för att bli oskyldigt misstänkt och samtidigt visar sig ha en massa bevis som pekar mot honom.
2015-10-30, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lisa Holms misstänkta mördare förnekar allt trots starka bevis. Den sortens förnekande trots överväldigande bevis kan vara personlighetsstörning, konstaterar Ulf Åsgård.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal

Svaret kan finnas här! Läs vad Ulf Åsgård säger. Personlighetsstörning.
Senast redigerad av Remark 2015-10-30 kl. 01:56.
2015-10-30, 01:55
Medlem
Citat:

Spelet dom troligtvis spelar är leage of angles. Både NJ och frun likade detta RPG pc spel på Facebook. Kanske har NJ uttryckt sig konstigt i spelet, skulle vara väldigt intressant om det gick att gräva i.
2015-10-30, 01:55
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterburnman
I det stora hela, nä, inte ett skit intressant, även ifall jag nu kunde ordet så är det underordnat ggr miljarder av den riktiga diskussionen, eller den Viktiga diskussionen den som nu är, om att Lisas mördare ska bli överbevisad och dömd

Så är det, fokus bör ligga på att bevisa att rätt gärningsman är åtalad. Är inte rätt man åtalad skall han frias. Min uppfattning är dock att rätt gärningsman är åtalad - därför kommer det att bli intressant att få ta del av de vittnesmål som försvarsadvokaten plockar fram senare under dagen.
2015-10-30, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Han lär nog ha sagt oomkullrunkeligt eller vad tror du? Finns också i saol.

jag vet, har halvpudlat, samma ordbetydelse oavsett, olika tidsåldrar, svenskan utvecklas ständigt, skit i det nu tycker jag, kan inte släppa tanken på om Tore Brandtler fått vara åklagare/förundersökare istället, hur det skulle ha sett ut i dags dato nu

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in