[quote=LOE2|55211068]
skotten324
frågade igår:
Är det bara jag som uppfattar det som att "snöret " varit lindat runt PEM-slangen 4 ggr. Räkna gärna ut kraften som då behövs för att hänga - hissa upp en tjej på 55 kg.
Om än så vedervärdig frågeställning så är de mekaniska förutsättningarna följande.
En lina över en cylinder (PEM-slangen) har anläggningslängden
α radianer (2
π radianer per helt varv), friktionskoefficienten är
µ, sträckkraften i ena ändan av linan är S1 och sträckkraften i den andra ändan S2. Då är
S2 = S1*
e˄
µα
där
e är
Eulers tal = 2,71828. För vanliga förhållanden kan friktionskoefficienten antas vara ca 0.3, dvs för varje helt varv multipliceras sträckkraften med ungefär faktorn
e. Om linändarna kommer in parallellt/lodrätt och gör två hela varv plus var sitt kvarts varv, får man multiplikatorn ca 11. Med ytterligare ett helt varv blir den ca 27.
Innebörden av detta i det aktuella fallet är att det är omöjligt att fira upp en fritt hängande kropp med hjälp av repets fria ände. Å andra sidan, om kroppen avlastas (t ex med ett enarmslyft runt kroppen), så är det lätt att dra i den fria änden och sedan krävs en obetydlig kraft (ca 5 resp ca 2 kp (”kg”) om kroppen har vikten 50 kg) för att hålla arrangemanget fixerat. Det skulle alltså gå lätt att justera höjden för att sedan låta tyngden snabbt låsa infästningen. Med den obetydliga motkraft, som krävs för att bibehålla läget, skulle en knop (t ex dubbelt halvslag runt egen part) enkelt kunna slås med en hand.
Jag kan inte (eller vill inte) inventera alla möjliga scenarior mot denna bakgrund, men jag kan föreslå ett, som skulle vara praktiskt: repet skulle vara anbringat i förväg. Det behöver inte ens vara fäst, bara lagt 3-4 varv runt PEM-slangen. I den ena änden är en ögla eller en löpsnara förberedd. Det vore ett ögonblicks verk att med denna enkla anordning montera kroppen på önskat sätt: på med snaran-lyft kroppen-fixera repet-knyt. 20 sekunder ?
En rimlig förutsättning är att kroppen inte är oregerlig, utan passiv – död, medvetslös, paralyserad, bunden eller tejpad.[/QUOTE
Så argumenterar man för sin sak

kan inte bekräfta uträkningen men fattar poängen.