2015-10-29, 22:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enligt bilden.
Jämförelsen framgår inte av bilden.
2015-10-29, 22:51
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du hade kunnat få det här till vållande till annans död och ett tidsbestämt straff.

Med en annan utgångspunkt än blånekandet i 4,5 månader hade detta varit fullt rimligt.

Men skammen tog överhand och han offrar en livstidsdom för att slippa se folk i ögonen med ett erkännande.
Berätta gärna hur han skulle ha lyckats få en hängning till "vållande".

Helt uteslutet.
2015-10-29, 22:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Väljer bror och fru att inte vittna, just för att det sker under ed (i jämförelse med vanligt förhör) och därför kommer att avslöja GM och sätta honom ännu djupare i skiten?

Tvärtom avlägger anhöriga inte ed, det är vid vanliga förhör som man avlägger ed.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
JA att han dödar henne pga en olycka tror jag inte ens lekmännen i tingsrätten går på..... och därefter hänger henne i panik..

Instämmer i sarkasmen.
Utan sarkasm skulle jag vilja påstå att han inte enbart kan säga någonting som lättar honom rättsligt.
Varenda detalj ska nollas eller motbevisas för att hans hittills sagda ord ska få substans.
Gissar att det är enbart hans egna sinne det handlar om nu, samt om det finns någon strimma mänsklighet kvar i han som kan resultera i ett erkännande.

Det dolde sig alltså ett polisiärt mästerverk bakom det för en gångs skull hållna yppandeförbudet, dock inte utan frågetecken som tex varför vissa föremål ej analyserats av NFC. Vissa saker/förehavanden lämnas helt utan undersökning, och det vill jag personligen härleda till att det ej behövts ur objektivitetssynpunkt. Totalt sett läser man ihop ett indicium-material som är att likna vid ett erkännande.

Sänder en varm tanke till Lisas anhöriga och speciellt också kollegan RR som lämnat vittnesmål.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Betvivlar ej hennes vittnesmål, men hade förväntat mig en riktig "joggares" röst. Låter som hon röker två pack camel utan filter per dag. Verkar inte spiknykter heller. Men bajsa i det...

Hon låter som hon gör. Detta spelar mindre roll. Det som spelar lite större roll är däremot att hon uppger att mötet vid kopplingsstationen den 6e juni inträffade klockan 19.30 (ungefär). Detta stämmer väl överens med bilderna från bensinmacken den 6e juni - där ses Nerijus bil åka iväg från platsen ca. 19.23 (någon minut tidigare har man fångat Nerijus på bild inne i butiken). Hur lång tid tar det att köra mellan bensinmacken och kopplingsstationen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Just det! Skammen tog överhand. Alltså skammen över att han åkte dit.

Med en annan ståndpunkt från början än den han har haft hela tiden hade mycket väl den slutgiltiga domen kunnat bli en helt annan.

Så är det.

Men han har haft 14st förhör på sig att få ur sig detta.

FJORTON!

Och advokaten har garanterat disskuterat detta också med honom. Samt att han varit väl införstådd med hur rättsystemet fungerar och att det inte kommer att hålla att fortsätta säga: "jag vet inte"

Han är uppenbarligen i totalt förfall och flera år av destruktivt leverne utan vänner, märklig relation i bostaden, runkrum, sperma på väggar, våldsporr, bajs mitt i ladan, inte lärt sig ett ord svenska trots så lång tid här, aggressivt beteende osv osv FICK SIN AVSLUTNING i ett lustmord som han fantiserat om så länge.

Att skammen är så pass stor att han medvetet nekar till livstid är ändå märkligt.

Han hade kunnat få hjälp, må bättre och dessutom få ett tidsbestämt straff i vållande till annans död.

Som sagt, det här sitter djupare än vi förstår. Otroligt lång tid av destruktivt leverne.
2015-10-29, 22:53
Medlem
Ursprungligen postat av forfannav

Kan pappa Holm helt enkelt ha hört fel? Det kanske inte alls var "Det är klart"?

Han kanske gick fram och började prata med henne om moppen. !
-Fin moped du har! Har du körkort? (skämtsamt) -Ja det är klart.
Sen överfall direkt när hon råkade vända ryggen till.
Tänker på hennes stackars familj idag. Vilket helvete dom går igenom.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
När nära anhöriga vittnar så avlägger dom ingen ed och kan ljuga hur mycket dom vill för dom kan inte bli åtalade för det heller.
Till en viss gräns kan de ljuga - ja. Mened åker de inte på men om de medvetet pekar ut en oskyldig och anklagar denne för brottet kan de åka på falsk tillvitelse.

I övrigt kan de i princip ljuga ihop vad som helst och inte åka dit ..
Medlem
Titianas avatar
[quote=LOE2|55211068]skotten324
frågade igår: Är det bara jag som uppfattar det som att "snöret " varit lindat runt PEM-slangen 4 ggr. Räkna gärna ut kraften som då behövs för att hänga - hissa upp en tjej på 55 kg.

Om än så vedervärdig frågeställning så är de mekaniska förutsättningarna följande.

En lina över en cylinder (PEM-slangen) har anläggningslängden α radianer (2π radianer per helt varv), friktionskoefficienten är µ, sträckkraften i ena ändan av linan är S1 och sträckkraften i den andra ändan S2. Då är

S2 = S1*e˄µα

där e är Eulers tal = 2,71828. För vanliga förhållanden kan friktionskoefficienten antas vara ca 0.3, dvs för varje helt varv multipliceras sträckkraften med ungefär faktorn e. Om linändarna kommer in parallellt/lodrätt och gör två hela varv plus var sitt kvarts varv, får man multiplikatorn ca 11. Med ytterligare ett helt varv blir den ca 27.

Innebörden av detta i det aktuella fallet är att det är omöjligt att fira upp en fritt hängande kropp med hjälp av repets fria ände. Å andra sidan, om kroppen avlastas (t ex med ett enarmslyft runt kroppen), så är det lätt att dra i den fria änden och sedan krävs en obetydlig kraft (ca 5 resp ca 2 kp (”kg”) om kroppen har vikten 50 kg) för att hålla arrangemanget fixerat. Det skulle alltså gå lätt att justera höjden för att sedan låta tyngden snabbt låsa infästningen. Med den obetydliga motkraft, som krävs för att bibehålla läget, skulle en knop (t ex dubbelt halvslag runt egen part) enkelt kunna slås med en hand.

Jag kan inte (eller vill inte) inventera alla möjliga scenarior mot denna bakgrund, men jag kan föreslå ett, som skulle vara praktiskt: repet skulle vara anbringat i förväg. Det behöver inte ens vara fäst, bara lagt 3-4 varv runt PEM-slangen. I den ena änden är en ögla eller en löpsnara förberedd. Det vore ett ögonblicks verk att med denna enkla anordning montera kroppen på önskat sätt: på med snaran-lyft kroppen-fixera repet-knyt. 20 sekunder ?

En rimlig förutsättning är att kroppen inte är oregerlig, utan passiv – död, medvetslös, paralyserad, bunden eller tejpad.[/QUOTE
Så argumenterar man för sin sak kan inte bekräfta uträkningen men fattar poängen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det hade räckt med att testa med likadant snöre och en säck potatis. Men det är inte gjort.
Hur vet du att de inte testade detta under synen?
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mono-
Blodet insidan LH´s hjälm borde väll innebära att hon haft den på sig när överfallet började? Tycker även att visiret ser väldigt repigt ut, tror inte att LH´s pappa (som i övrigt verkar vilja ha koll på läget) skulle släppa iväg henne med repigt visir på moped turen.

Vart har emballaget för transporten tagit vägen? Det bör ju ha lämnats vid högen där jackan och hjälmen hittades? Eller någonstans i närheten av där kroppen hittades.

LHs händer, detta nämns aldrig i FUP?? Bundna / tejpade? Känns rätt centralt i sammanhanget.

Någon som har koll på i vilken "ställning" LH hittades i skåpet, får ingen riktig bild på hur det gått till.....

Objektivt så känns det som att hela "familjen" skulle kunna vara delaktiga i detta, lite Da Costa varning faktiskt...

Hon hade ju blod runt handlederna så jag gissar att hon var bunden. Enligt FUP tilläggsprotokoll.
2015-10-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Är det någon som är juridiskt kunnig och kan förklara varför föräldrarnas advokat får så stort utrymme I denna rättegång. Det är väl staten som åtalar NB, inte familjen?

Det borde väl räcka med åklagaren. Jag kan förstå att man har en advokat som hjälper en person som blivit utsatt för brott men nu är ju tyvärr inte brottsoffret I livet. Hur kommer det sig att pappan och hans advokat får ta så mycket utrymme I rättegången?

Jag tycker personligen att det påverkar objektiviteten I rättegången.

Förstår att även om jag tycker det är konstigt måste det vara enligt lag, annars hade väl någon protesterat.

Jag har varit redan två gånger inne på detta, men ingen verkar bry sig. Verkar som vissa ha rätt att åka på gräddfil. Vart är Sveriges rättsväsen på väg?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in