2015-10-29, 22:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Kan pappa Holm helt enkelt ha hört fel? Det kanske inte alls var "Det är klart"?

Pappa Holm har ju enligt Lisas telefonlista skickat SMS några tiotals sekunder efter Lisas SMS. Förmodligen bara svarat ok, antar jag. Men Lisa kanske tog upp telefonen där igen för att kolla. Men sen går det sex minuter till det där " byxsamtalet".

16 sekunder efter Lisas SMS om man ska vara petig. Sidan 30 i Tilläggsprotokoll.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-10-29 kl. 22:45.
2015-10-29, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Väljer bror och fru att inte vittna, just för att det sker under ed (i jämförelse med vanligt förhör) och därför kommer att avslöja GM och sätta honom ännu djupare i skiten?

Ja det är väl just så, trodde nog lillebror skulle våga, kanske han ändrar sig om han får det till sig hur brodern pratat ner honom och Rönnbäck insinuerat att han skulle kunna vara gärningsmannen
2015-10-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
skotten324
frågade igår: Är det bara jag som uppfattar det som att "snöret " varit lindat runt PEM-slangen 4 ggr. Räkna gärna ut kraften som då behövs för att hänga - hissa upp en tjej på 55 kg.

Om än så vedervärdig frågeställning så är de mekaniska förutsättningarna följande.

En lina över en cylinder (PEM-slangen) har anläggningslängden α radianer (2π radianer per helt varv), friktionskoefficienten är µ, sträckkraften i ena ändan av linan är S1 och sträckkraften i den andra ändan S2. Då är

S2 = S1*e˄µα

där e är Eulers tal = 2,71828. För vanliga förhållanden kan friktionskoefficienten antas vara ca 0.3, dvs för varje helt varv multipliceras sträckkraften med ungefär faktorn e. Om linändarna kommer in parallellt/lodrätt och gör två hela varv plus var sitt kvarts varv, får man multiplikatorn ca 11. Med ytterligare ett helt varv blir den ca 27.

Innebörden av detta i det aktuella fallet är att det är omöjligt att fira upp en fritt hängande kropp med hjälp av repets fria ände. Å andra sidan, om kroppen avlastas (t ex med ett enarmslyft runt kroppen), så är det lätt att dra i den fria änden och sedan krävs en obetydlig kraft (ca 5 resp ca 2 kp (”kg”) om kroppen har vikten 50 kg) för att hålla arrangemanget fixerat. Det skulle alltså gå lätt att justera höjden för att sedan låta tyngden snabbt låsa infästningen. Med den obetydliga motkraft, som krävs för att bibehålla läget, skulle en knop (t ex dubbelt halvslag runt egen part) enkelt kunna slås med en hand.

Jag kan inte (eller vill inte) inventera alla möjliga scenarior mot denna bakgrund, men jag kan föreslå ett, som skulle vara praktiskt: repet skulle vara anbringat i förväg. Det behöver inte ens vara fäst, bara lagt 3-4 varv runt PEM-slangen. I den ena änden är en ögla eller en löpsnara förberedd. Det vore ett ögonblicks verk att med denna enkla anordning montera kroppen på önskat sätt: på med snaran-lyft kroppen-fixera repet-knyt. 20 sekunder ?

En rimlig förutsättning är att kroppen inte är oregerlig, utan passiv – död, medvetslös, paralyserad, bunden eller tejpad.
Snyggt. Undrar om man testade att hissa upp en docka under synen i mjölkrummet. Det hade varit intressant att testa hur det hade gått till rent praktiskt.
2015-10-29, 22:43
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Lite pladdrig, men hon är ju stensäker på att det var Nerijus hon såg.

Betvivlar ej hennes vittnesmål, men hade förväntat mig en riktig "joggares" röst. Låter som hon röker två pack camel utan filter per dag. Verkar inte spiknykter heller. Men bajsa i det...
2015-10-29, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skammen tog överhand.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du hade kunnat få det här till vållande till annans död och ett tidsbestämt straff.

Med en annan utgångspunkt än blånekandet i 4,5 månader hade detta varit fullt rimligt.

Men skammen tog överhand och han offrar en livstidsdom för att slippa se folk i ögonen med ett erkännande.

Just det! Skammen tog överhand. Alltså skammen över att han åkte dit.

Med en annan ståndpunkt från början än den han har haft hela tiden hade mycket väl den slutgiltiga domen kunnat bli en helt annan.
2015-10-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det fetade: just det. Det har märkligt nog missats helt.
Vill tillägga: smutsen på ryggsidan av jackan - var kommer den ifrån?
Varför finns det blod på handlederna?
Varför finns skadorna på baksidan av benen?
Ja, det finns en hel del frågetecken och jag tycker det är lätt att plocka sönder delar av utredningen. En utredning som jag inte tycker är bra (ledsen LGWP). Dom har inte gått till botten med många saker och jobbat brett tycker jag men en del kan ju finnas i slasken.

Ja, smutsen på kläderna tycker jag också att det är märkligt att dom inte undersökt närmare. Det skulle kunna faställa mordplatsen till 100% tillsammans med repbitarna och hårstrået, man skulle även kunna få en bättre bild av överfallet och transporten.
2015-10-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
skotten324
frågade igår: Är det bara jag som uppfattar det som att "snöret " varit lindat runt PEM-slangen 4 ggr. Räkna gärna ut kraften som då behövs för att hänga - hissa upp en tjej på 55 kg.

Om än så vedervärdig frågeställning så är de mekaniska förutsättningarna följande.

En lina över en cylinder (PEM-slangen) har anläggningslängden α radianer (2π radianer per helt varv), friktionskoefficienten är µ, sträckkraften i ena ändan av linan är S1 och sträckkraften i den andra ändan S2. Då är

S2 = S1*e˄µα

där e är Eulers tal = 2,71828. För vanliga förhållanden kan friktionskoefficienten antas vara ca 0.3, dvs för varje helt varv multipliceras sträckkraften med ungefär faktorn e. Om linändarna kommer in parallellt/lodrätt och gör två hela varv plus var sitt kvarts varv, får man multiplikatorn ca 11. Med ytterligare ett helt varv blir den ca 27.

Innebörden av detta i det aktuella fallet är att det är omöjligt att fira upp en fritt hängande kropp med hjälp av repets fria ände. Å andra sidan, om kroppen avlastas (t ex med ett enarmslyft runt kroppen), så är det lätt att dra i den fria änden och sedan krävs en obetydlig kraft (ca 5 resp ca 2 kp (”kg”) om kroppen har vikten 50 kg) för att hålla arrangemanget fixerat. Det skulle alltså gå lätt att justera höjden för att sedan låta tyngden snabbt låsa infästningen. Med den obetydliga motkraft, som krävs för att bibehålla läget, skulle en knop (t ex dubbelt halvslag runt egen part) enkelt kunna slås med en hand.

Jag kan inte (eller vill inte) inventera alla möjliga scenarior mot denna bakgrund, men jag kan föreslå ett, som skulle vara praktiskt: repet skulle vara anbringat i förväg. Det behöver inte ens vara fäst, bara lagt 3-4 varv runt PEM-slangen. I den ena änden är en ögla eller en löpsnara förberedd. Det vore ett ögonblicks verk att med denna enkla anordning montera kroppen på önskat sätt: på med snaran-lyft kroppen-fixera repet-knyt. 20 sekunder ?

En rimlig förutsättning är att kroppen inte är oregerlig, utan passiv – död, medvetslös, paralyserad, bunden eller tejpad.

Låter som en logisk förklaring på hur hängningen gått till. Smart uträknat. Kan mördaren ha sett något liknande på nätet som han tagit efter?
2015-10-29, 22:47
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Väljer bror och fru att inte vittna, just för att det sker under ed (i jämförelse med vanligt förhör) och därför kommer att avslöja GM och sätta honom ännu djupare i skiten?
När nära anhöriga vittnar så avlägger dom ingen ed och kan ljuga hur mycket dom vill för dom kan inte bli åtalade för det heller.
2015-10-29, 22:48
Avslutad
Citat:
Här kan ni lyssna på när "joggaren" pekar ut MGM som den som försökte få med henne i bilen på lördagen.

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/hor-vittnet-peka-ut-35-aringen/

Vad kan man säga om den rösten/vittnet?
Tycker det så fall var ytterst tråkigt att det blev Lisa
och inte detta vittne med den härdade alkohol stämman.
Undrar också om det inte är fabricerat, hon stakar
det i delar som någon som inläst en längre text
och försöker komma ihåg det hon fått skrivet.
Dåligt repeterat med andra ord.
Om inte, synd att hon inte hoppade in det skulle
inte blivit något mega fall med henne som
försvunnen.
Nej jag anser det är konstruerat av någon annans
manipulerande krafter.
Vad upplever du!
2015-10-29, 22:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Snyggt. Undrar om man testade att hissa upp en docka under synen i mjölkrummet. Det hade varit intressant att testa hur det hade gått till rent praktiskt.
Det hade räckt med att testa med likadant snöre och en säck potatis. Men det är inte gjort.
2015-10-29, 22:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sanning eller gissning?
Enligt bilden.
2015-10-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast hon skulle knappast åka på mened för att hon hävdar att hon inte läst tidningen.

Dock - hans bild är överallt på nätet och hon anger att hon inte läst "tidningen" -- Det har inte jag heller gjort på evigheter, jag kollar nätet istället.
Hon har alltså inte ens i det behövt ljuga.

Som jurist borde hon också veta hur viktigt det är att låta säker i rätten -- trots att hon tidigare var osäker - också det nämner hon att hon var. Mened skulle det inte bli ens om det var en elefant hon såg på vägen -- hon är jurist och har koll på hur man lägger orden, vad man skall säga och vad som är ett bra vittnesmål.

Märk väl att polisen fick redan på måndagen 04.30 information om att en person tagit kontakt med Adriana, joggerskan. Hennes far (Klingspor) ringde in om detta om jag kommer ihåg rätt enl FUP. Så hon fick kanhända redan på måndagen en fotokonfrontation hos polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in