2015-10-29, 16:37
Medlem
svenabs avatar
Flera här tycks tycka att SD inte är radikalt nog och att det skulle vara orsaken till deras lilla dipp i OU.

SD bör väl vara minst lika radikala som Dansk Folkeparti och i Danmark är det mycket bättre.

Som exempel kan nämnas att den förväntade kostnaden för flyktingströmmen i Sverige är 3,2% av BNP medan den i Danmark är 0,22% av BNP

I Sverige förväntas denna siffra stiga till 6,4% av BNP nästa år och komma upp i nivå vad all sjukvård kostar. I Danmark väntas inte en fördubbling till 0,44% av BNP

Detta enligt artikel i den Danska JyllandsPosten som dessutom citerar Svenska forskare som aldrig får utrymme i svensk press. Det är så låg takhöjd i den svenska debatten att alla går med krökta ryggar.

Jag tycker att SD skall hålla sin linje även om det splittrar partiet. Det går inte bli ett stort parti om man talar om repatriering och låter representanter uttrycka sig rasistiskt. Det var så NY Demokrati gick i graven. Om det sedan dyker upp ännu mer radikala partier så får väl de i så fall bli samarbetspartners.

SD bör också starta ett nytt ungdomsförbund: Lilla SD eller LSD.
2015-10-29, 18:15
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Flera här tycks tycka att SD inte är radikalt nog och att det skulle vara orsaken till deras lilla dipp i OU.

SD bör väl vara minst lika radikala som Dansk Folkeparti och i Danmark är det mycket bättre.

Som exempel kan nämnas att den förväntade kostnaden för flyktingströmmen i Sverige är 3,2% av BNP medan den i Danmark är 0,22% av BNP

I Sverige förväntas denna siffra stiga till 6,4% av BNP nästa år och komma upp i nivå vad all sjukvård kostar. I Danmark väntas inte en fördubbling till 0,44% av BNP

Detta enligt artikel i den Danska JyllandsPosten som dessutom citerar Svenska forskare som aldrig får utrymme i svensk press. Det är så låg takhöjd i den svenska debatten att alla går med krökta ryggar.

Det var intressant läsning. Tar mig friheten att länka till artikeln: http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE8152266/Gigant-regning-venter-svenskerne/
2015-10-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Är övertygad om att medias vinkling och uppblåsta rapportering om händelsen i Trollhättan har påverkat SD:s opinionssiffror - men bara tillfälligt. I nästa mätning lär dom öka igen tack vare rådande vansinnesinvandring.

Varför övertygad?
Tror du vanliga svenskar är rädda för att ett stort SD leder till fler rasmotsättningar än vad det blir med nuvarande politik?

De som fortsätter rösta på SD anser ju att det är den enda garanten för att detta inte eskalerar.
Har de fel enligt dig?
2015-10-29, 18:49
Medlem
Citat:

Jag tycker att SD skall hålla sin linje även om det splittrar partiet. Det går inte bli ett stort parti om man talar om repatriering och låter representanter uttrycka sig rasistiskt. Det var så NY Demokrati gick i graven. Om det sedan dyker upp ännu mer radikala partier så får väl de i så fall bli samarbetspartners.

6,4 procent av BNP! Häpnadsväckande! I paritet med vad försvaret kostade på den tiden när Sverige kunde försvaras.
2015-10-29, 20:16
Medlem
svenabs avatar
Jag ber om ursäkt Det skall vara 6,4% av statsbudgeten.
Jag kan inte förklara varför jag genomgående skrev BNP.
Jag är trots allt nykter för tillfället.
Kan man editera egna inlägg?
2015-10-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickspeed
Sds nedgång beror inte på media. Media körde ännu hårdare i sep när dom ökade.

Sds nedgång beror på den signalpolitik som bedrivs nu. Alla förutom Mp och V då speciellt S M KD är tydliga med att det ska bli tuffare asylpolitik och det görs uttalanden vare dag om det.

Lite lustigt skrivet. :-)
Det beror inte på media utan på den signal 7K får ut i media :-)
2015-10-29, 21:00
Medlem
Citat:

Naturligtvis kan man inte låta enskilda partimedlemmar göra bort sig hur mycket som helst, men är det verkligen lyckat i längden med denna överdrivet populistiska taktik, som Jimmie för? Hans uttalande i Aftonbladet idag, där han kallar Trollhättemorden "den mest förfärande händelsen" - är det något SD vinner på? Risken är uppenbar, att många kommer att anse SD vara ett parti som inte står för något.

Jimmie borde avgå. Så finns en chans att partiet kan växa ytterligare. Annars kommer SD nog att stagnera runt dryga 20%.
2015-10-29, 21:14
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Naturligtvis kan man inte låta enskilda partimedlemmar göra bort sig hur mycket som helst, men är det verkligen lyckat i längden med denna överdrivet populistiska taktik, som Jimmie för? Hans uttalande i Aftonbladet idag, där han kallar Trollhättemorden "den mest förfärande händelsen" - är det något SD vinner på? Risken är uppenbar, att många kommer att anse SD vara ett parti som inte står för något.

Jimmie borde avgå. Så finns en chans att partiet kan växa ytterligare. Annars kommer SD nog att stagnera runt dryga 20%.

Han sa väl inte "den mest förfärande händelsen"-"i Sveriges historia" som några kläckte ur sig samma dag det hände.
Jo jag tycker att det är bra att han markerar att han menar allvar med göra SD anständigt. Propagandan emot SD använder till och med inlägg på FB för att visa vilka hemska människor som sympatiserar med SD. Varför ge dem ammunition. Kräver pöbeln ett avståndstagande så ge dem ett.

Nu har Äkesson effektivt vridit ett propagandavapen ur händerna på pöbeln. Bra!
Splittras partiet så finns det ju sedan två partier som kan samarbeta.
Jag minns med sorg hur ND vissnade och dog när de behövdes som mest. Jag vill inte att det skall upprepas.
2015-10-29, 21:18
Medlem
fernebos avatar
Det finns inte en chans att SD kommer att stagnera. SD har ökat konstant sen valet för ett drygt år sen och det finns nog inget parti i svensk historia som har ökat så mycket och så snabbt. Förr eller senare avtar ökningen och de kan tom komma att minska. Det är så det funkar. Att de börjar tappa fart just nu beror naturligtvis på att DÖ sprack och att folk hoppas att migrationsöverenskommelsen ska rädda oss från en total krasch både ekonomiskt och socialt. Min gissning är att folk kraftigt underskattar vad Löfven och den här regeringen har ställt till med. Om det nu skulle vara som så att de lyckas reda upp den här soppan och få ordning på det här utan att skolsystemet brakar samman, utan att kommuner går omkull, utan att arbetslösheten blir skyhög och utan att vi får en omfattande social oro, växande extremism och en kraftligt eskalerande brottslighet så fine! Då tar jag av mig hatten och röstar på sossarna, men jag tror inte man kan reda ut det. Alliansen kommer ju naturligtvis att tjäna en del på den rödgröna regeringens misslyckande, men den stora vinnaren kommer även i nästa val vara SD. De kommer att växa!
2015-10-29, 21:37
Medlem
Citat:
Han sa väl inte "den mest förfärande händelsen"-"i Sveriges historia" som några kläckte ur sig samma dag det hände.
Jo jag tycker att det är bra att han markerar att han menar allvar med göra SD anständigt. Propagandan emot SD använder till och med inlägg på FB för att visa vilka hemska människor som sympatiserar med SD. Varför ge dem ammunition. Kräver pöbeln ett avståndstagande så ge dem ett.

Nu har Äkesson effektivt vridit ett propagandavapen ur händerna på pöbeln. Bra!
Splittras partiet så finns det ju sedan två partier som kan samarbeta.
Jag minns med sorg hur ND vissnade och dog när de behövdes som mest. Jag vill inte att det skall upprepas.

Jimmie sade "den mest förfärande händelsen" - precis som jag citerat honom - förutsatt att Aftonbladets artikel är korrekt:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21669328.ab.

SD är ett i högsta grad anständigt parti! Men att krypa inför PK-etablissemanget med denna typ av uttalande, är bara vekt och dessutom onödigt. Jimmie har absolut inte "vridit" något "vapen ur händerna på pöbeln"! Tvärtom misstänkliggör han hela partiet och dess sympatisörer. Det är lite grand som att säga "det kan ju ha varit SD-väljare i farten, men den typen av aktioner tar vi avstånd ifrån". Och IKEA-morden, då? De verkar han ha glömt - jämte en massa andra hemska brott invandrare begått mot svenskar...

...nu helt plötsligt räknas bara invandrare för PK-anpassade Jimmie....
Senast redigerad av intePK14 2015-10-29 kl. 21:38. Anledning: skrivfel
2015-10-29, 22:09
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt Det skall vara 6,4% av statsbudgeten.
Kan man editera egna inlägg?
Tyvärr inte efter att en viss tid (1 timme tror jag) passerat.

För övrigt bra att JÅ går ut och fördömer bränderna på flyktingboenden. Det skulle egentligen hela SD gjort direkt. Ett tydligt avståndstagande.
2015-10-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
För övrigt bra att JÅ går ut och fördömer bränderna på flyktingboenden. Det skulle egentligen hela SD gjort direkt. Ett tydligt avståndstagande.

Varför ska just Åkesson fördöma bränderna? Har han ett större ansvar än Gudrun Schyman eller Annie Lööf eller någon annan politiker? Har bränderna nåt med partipolitik att göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in