2015-10-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Undrar om inte IB har något på gång?
Hon frågade NB om han åt sin medicin mot psoriasis.

Är det Neotigason han behandlas med är näsblod en mycket vanlig biverkning 1/10.
http://www.fass.se/m/produkt/19950618000016/uidpublic

Skulle hon påstå att han blött näsblod, kanske vid rishögen, eller rent utav torkat av händerna på ett tygstycke (jackan) som legat på marken, efter att den möjligen blåst omkring vid samma rishög, och sedan kastat den i högen, skulle det leda till visst tvivel angående skuldfrågan.
Tror hon syftade på att han har blött mycket p.g.a inte medicinera regelbundet
2015-10-29, 19:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
ah, knivigt blev det visst för dig, men jag har inte tolkat ensam utan de flesta utom du menar att hon pekat ut NB som den man som hon mötte på lördagskvällen.

Poängen är att hon identifierat den man av de tolv på bilderna som var mest lik NB, hon visste inte att det var NB hon pekat ut, hon fick inte veta det. Kapice? bara vem som hon såg som mest lik den man hon träffade på lördagkvällen. Och det visade sig stämma, det var NB. Den som hon tyckte var näst mest lik den man hon träffade på lördagskvällen, det var AB, NB.s bror. Det fick hon heller inte veta.

Hon har endast pekat ut en man hos polisen och sen den som idag satt i rätten. Det var samma person, NB.

Vad gäller att NB och AB är bröder har hon inte kopplat mera än att det är NB som är en av bröderna. Hon kan inte se skillnad på vem som är vem av bröderna då hon inte ens sett dem tillsammans. alltså spelar det ingen roll om hon inte kan skilja på dem, för hon har pekat ut den man som är intressant, NB.

Adriana förevisades 12 fotografier, ett och ett, i större format än de i kollaget som bifogas
förhöret. Kollaget märkt "2015-06-15". Biträdande förhörsledare pinspThomas Folcke.
Bild 1:
Nej, den känner jag inte igen, han är för ung.
Bild 2:
Nej, han ser helt enkelt inte så baltisk ut, det är inte han.
Bild 3:
Nej, det är inte han, för brett ansikte och det är flera saker.
Bild 4:
Nej, nej.
Bild 5:
A: Nej (tänker en stund)
Fhl: Du tvekar lite men säger nej också
A: Nej
Bild 6:
Nej, jag tror inte det, osäker men jag tror inte det, nej.
Bild 7:
Nej…nej
Bild 8:
A: Kan vara
Fhl: Kan vara?
A: Jag är inte säker, men……är betydligt likare än de andra
Fhl: Åtta är mer lik än de andra? Okay, kan vara men du är inte säker.
Bild 9:
A tittar länge säger sedan "Kan vara, vet inte"
Fhl: Kan vara? Du vet inte….
A: Det är likt, han är i åttans fack
Fhl: Han är i åttans fack, den är lik, kan vara säger du men du är inte säker
Bild 10:
A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla men han känns väldigt kraftig
Fhl: Han är mest lik av alla men, va sa du, han känns…
A: Han känns för kraftig men…
Fhl: Inte säker
Bild 11:
Nej det är inte han
Bild 12:
A är tittar länge och säger sedan "Nej"
Fhl: "Nej" säger du?
Fhl: Ska vi ta ett varv till med dem? Lite överblick.
Fhl: Ska vi se nr 1 igen då.
Fhl: Nr 2
A: Helt säker
Fhl: Helt säkert inte
Fhl: Nr 3
Fhl: Nr 4
Fhl: Nr 5
A: Nej han är alldeles för ung, han kändes som trettio.
Fhl: Inte nr 6 heller.
Fhl: Nr 7
Fhl: Nr 8
A: Nej det var inte han heller, har för stora läppar
Fhl: Nr 9
A: Nej det var inte han heller
Fhl: Det var inte 9 heller
Fhl: Nr 10
A: A tittar en sund säger sedan "Det är likt, jag kan inte säga säkert, men det är likt"
Fhl: Nr 10 är likt men du kan inte säga säkert
A: Ja, han är den som är mest likt
Fhl: Han som är mest likt av alla eller…..
A: Och 12:an. 10:an och 12:an
Fhl: 10:an och 12:an är mest likt
Fhl: Nr 11…inte alls och 12:an…
A: 10:an är mest lik
Fhl: 10:an är mest lik…
A: Lite för bred i ansiktet men han är mest lik
Fhl: Utav samtliga tolv så är 10:an mest lik säger du, och12:an sa du också någonting om…
A: Han är som en blandning mellan 10:an och 12:an, han är som en smalare 10:a
Fhl: Okay, nr 10 fast smalare, en blandning av 10:an och 12:an. 12:an är lite smalare menar
du?
A: Ja ungefär så
Förhöret avslutas
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
ah, knivigt blev det visst för dig, men jag har inte tolkat ensam utan de flesta utom du menar att hon pekat ut NB som den man som hon mötte på lördagskvällen.

Poängen är att hon identifierat den man av de tolv på bilderna som var mest lik NB, hon visste inte att det var NB hon pekat ut, hon fick inte veta det. Kapice? bara vem som hon såg som mest lik den man hon träffade på lördagkvällen. Och det visade sig stämma, det var NB. Den som hon tyckte var näst mest lik den man hon träffade på lördagskvällen, det var AB, NB.s bror. Det fick hon heller inte veta.

Hon har endast pekat ut en man hos polisen och sen den som idag satt i rätten. Det var samma person, NB.

Vad gäller att NB och AB är bröder har hon inte kopplat mera än att det är NB som är en av bröderna. Hon kan inte se skillnad på vem som är vem av bröderna då hon inte ens sett dem tillsammans. alltså spelar det ingen roll om hon inte kan skilja på dem, för hon har pekat ut den man som är intressant, NB.

Misstolkar du mig för att det är roligt eller av misstag? Att hon pekade ut rätt man vid fotokonfrontationen har jag aldrig nämnt någonting om, och jag har därmed inte motsatt mig det heller.
Medlem
Beerzuuls avatar
Joggande kvinnan stensäker det är ju onekligen besvärande för mgm. Sen funderar jag på vad SN spelar in med? Kvalitén är ju direkt dålig, var ännu sämre när de hade pappans vittnesmål.
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Så här rapporterade Aftonbladet:

GAnska säker på att Expressen skrev att vittnet trodde hon hade även byxorna på armen...

Någon som kommer ihåg vad som sades?

Edit Troligen jag som misstolkat , hon menar nog att hon hade dem på sig,
Expressen skrev:
: Lisa Holm hade hjälmen på armen och troligtvis sina svarta överdragsbyxor, när kollegan såg henne för sista gången.
"Hon höll på att fixa med musik och sina hörlurar", säger kollegan.
Senast redigerad av Snowsmile 2015-10-29 kl. 19:33.
2015-10-29, 19:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Joggande kvinnan stensäker det är ju onekligen besvärande för mgm. Sen funderar jag på vad SN spelar in med? Kvalitén är ju direkt dålig, var ännu sämre när de hade pappans vittnesmål.

Stensäker på att det var en VW Sharan?
2015-10-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Exakt. Synd att hon inte förhördes innan bilden läckte ut. Skulle exempelvis varit intressant om snuten kunnat visa bild på både Nerijus och Aivaras och frågat kvinnan om hon kände igen någon av dem.

Det är ju gjort och hon pekade ut Nb som den som var mest lik bland 9-12 bilder.
2015-10-29, 19:29
Medlem
Ferry31s avatar
Sitter och lyssnar på pappans berättelse nu. Så jävla fruktansvärt och efter att han berättat om hur han kontaktat polisen så tror jag inte att jag pallar att lyssna mer.

Han beskriver det som att Lisa inte skulle följa med en okänd såvida denne inte vore i nöd. Han säger också att det är olikt Lisa att lämna nyckeln kvar i mopeden. Känns ju som att det kan förklara hur Nerijus går till väga för att få över Lisa till ladan. Typ lurat henne att det var något viktigt och att det var bråttom.
Senast redigerad av Ferry31 2015-10-29 kl. 19:33.
2015-10-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, läs tråden. Jag har förklarat att enligt hypotesen är uppdragsgivaren en rik knös som skyddar en ung skyddsling som begått sitt livs misstag. Måste jag upprepa hela hypotesen varannan sida?

Förklara gärna hur detta rent logistiskt och tidsmässigt skulle vara ens teoretiskt möjligt. När och hur kontaktar den "unge skyddslingen" den "rika knösen"? När och hur kontaktar "den rika knösen" den nu åtalade? Finns det något som helst stöd för att detta skulle kunna ha inträffat? Till det: anser du att den joggande kvinnan från dagen före mordet ljuger om sina synnerligen besvärande vittnesuppgifter? Jag ställer frågan igen; vad anser du skulle binda den nu åtalade till gärningen (mordet)? Förklaringsbördan till alla besvärande uppgifter och fynd vilar just nu hos honom.

Vill påminna om att undertecknad pekade ut området där LH och nu åtalade fanns innan gripandet skett. Känner mig fortfarande ganska tillfreds med den initiala bedömningen.
2015-10-29, 19:31
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej det uppfattade jag det inte som, men på att det var han.

Av det man kunnat läsa tycker jag Inger Rönnbäck gör sken av att vara en ganska duktig advokat som gör ett bra jobb. Hur menlöst det än kan kännas med så starkt bevisning mot sin klient.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att det var MGM som stoppade henne
Medlem
Angående datorns använding och dess trafik.

s.1000 (962)
Nerijus & Irinas dator, BG59707-1
Citat:
Annan datatrafik kl. 18.00 – 20.00 söndagen 7 juni
Från kl. 18.00 fram till tidpunkten för då samtalet på Skype påbörjas kl. 19:35 finns det inga
andra spår efter datatrafik.
För kännedom.
/Inspektör Andreas Schüler

Från kl. 18.00? Och innan då om han kopplade upp sig till en spelserver redan 17.45? Dom borde väl ha redovisat från senast kl 17:00 tycker man.

Vad är det för spår dom sök då och har dom bara kollat skype och webaktivitet på datorn? Har dom kontrollerat andra loggar i datorn? Routern? Kontaktat internetleverantören? Dom fick vad dom sökte från kl 18:00 och i vanlig ordning går dom inte vidare?

s.996 (958)
Aivaras dator, BG59711-1
Citat:
Annan datatrafik kl. 18.00 – 20.00 söndagen 7 juni
Kl. 18:27:38 finns en trolig web-aktivitet som visar spår av att programmet "Flash" är i
gång. Flash är ett program som används för att kolla på media på nätet. Det går ej att
utläsa vad som visas på datorn vid den tidpunkten.
Kl. 19:14:25 finns spår av krypterad web-trafik med okänt innehåll.
För kännedom.
/Inspektör Andreas Schüler

Koll på vad flash kan mer, eller vad då?

Helt klart att NB fälls i tingsrätt för med detta underlag så är det hovrätt som gäller och där kommer alla dessa luckor att tas upp. Det är kanske också advokatens strategi för då är nästan alla möjligheter till att komplettera utredningen borta.

Sen tror jag inte nämdemän i en tingsrätt vågar fria i en sådan här uppståndelse med alla hårda ord, hat och hot. Det är säkrare att låta hovrätt ta tag i detta tycker dom nog skulle jag tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in