2015-10-29, 15:48
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Så får polisen väl inte göra? Inte enbart foton på de två vid samma tillfälle. Eller har jag helt fel nu.

Jag har glömt bort hur polisen gör vid vittneskonfrontationer, men visa de båda skulle vara intressant eftersom de är bröder och därmed ganska lika.

Det innebär att joggaren måste vara väldigt ackurat i sin bedömning för att hennes vittnesmål ska väga något. Börjar hon tveka skulle vittnesmålet vara svagt.
2015-10-29, 15:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
På ett liknande sätt dagen innan.

Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Troligt är väl att han sagt något liknande "Kan du hjälpa" eller "Kan du visa vart x ligger" och LH har då svarat "Det är klart".

Så kan det mycket väl ha gått till. Har faktiskt inte tänkt på att orden "Det är klart" även kan betyda ett svar på en sådan fråga.

Han hade ju gjort på liknande sätt dagen innan med Adriana.
2015-10-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tycker du?

– Nej, jag vet inte ens om jag sett båda bröderna. Den första kommer jag inte ihåg.
15:36, 29 October 2015

Så du kan inte skilja på de, för du vet inte vilken som är vilken?

– Jag vet inte vem jag såg den dagen men jag såg en av de. Jag har inte sett de bredvid varandra.

Semir Hasanbegovic: Åklagaren har ytterligare frågor.
15:37, 29 October 2015
Semir Hasanbegovic: I fotokonfrontationen fanns även brodern med.
Semir Hasanbegovic: – Det var två jag tyckte var lika och jag tyckte en var mest lik den åtalade.
Semir Hasanbegovic: Jag kan säga att det var 35-åringen du tyckte var mest lik, säger åklagaren.
2015-10-29, 15:50
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför harvar du på om insidan? Det är utsidan om de är neddragna. Att kläder kan bli kontaminerade har självaste förste tortyrmästare Lars Johansson sagt.

Din diskussion om MGM:blod på insidan av byxlinningen är lite knepig. Eftersom du anser att "insidan av byxorna" i själva verket är "utsidan av byxorna" på grund av att de var neddragna (jag antar att du menar att byxorna vrängs en aning när de är neddragna) så måste jag fråga dig;

menar du då att MGM varit i kontakt med Lisa när hennes byxor varit neddragna? Det är inte direkt ett bättre läge för MGM. Ej heller för ditt resonemang.
2015-10-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag instämmer. Vid fotokonfrontationen kunde hon inte peka ut honom, när hon skulle beskriva honom så stämde inte hennes beskrivning med NB vilket hon också själv säger.
Och han har varit posterboy i tidningarna - samt sitter givetvis på en plats i rätten som i sig själv är utpekande..
Fel. Hon pekade ut NB även vid fotokonfrontatione.
2015-10-29, 15:51
Medlem
Bilen vittnet beskriver, är ju inte i närheten av en VW Sharan.
Det är ju en Skoda Felicia eller liknande med skåp bakpå.

Hade MGM tillgång till sådan, eller var ska han ha fått den ifrån? Förklarar ju isf varför polisen inte hittat spår i deras Sharan, är ju inte den han använt.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så kan det mycket väl ha gått till. Har faktiskt inte tänkt på att orden "Det är klart" även kan betyda ett svar på en sådan fråga.

Han hade ju gjort på liknande sätt dagen innan med Adriana.
Beror naturligtvis vilket språk Lisa svarade på, och vad hon svarade "klart" på, hon var inte hemmastadd i Blomberg som jag förstår, och då svarar man inte "det är klart" om någon ber om vägbeskrivning.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
hon är tydligen jurist och säger klart och tydligt att hon undvikit tidningar sedan det blev känt att åtal skulle väckas (från AB live)
Ja, hon säger det ja.
Och?

Själv har jag inte köpt en tidning - men sett honom i massor på nätet.

Hon behöver alltså inte ljuga när hon säger det ens.
2015-10-29, 15:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det ser ut som, skrev jag. Dammet, mestadels på ovansidan, ser ut att vara borttaget från vinkelböjen nästan bort till väggen, varvid en tre månader gammal blodfläck mycket väl kan ha blivit blottlagd, sid 661, bild 11. Just vid rörböjen har gammal smuts skavts av, liksom bredvid blodfläcken, det kan vara flera år gammal smuts. Tydligare så?

Citat:
(Arne tillfrågas om det kapade röret som går inifrån mjölkrummet och ut i ladan. Se bild på
vilket rör som förhörledaren frågat om.)
Vad det är för ett rör och när det kapades det?
Arne uppger att det kapades för många år sedan. Det var innan Nerijus började jobba hos
honom.
Han uppger vidare att röret sannolikt är ett vakuum rör till mjölkanläggningen.

Citat:
Längst in i högra (nordvästra) hörnet var ett hål genom väggen i vilket det fanns en grov
vattenledningsslang från ladan och in i rummet, slangen var avkapad på den sida väggen
ladan är.
Citat:
På slangens sida, som var utåt från väggen, mellan dess
centrumlinje och undersidan ca 6 cm från väggen där hårstråt satt fanns en
blodbesudling ca 0,3 cm bred och ca 0,5 cm lång, S256, från Nerijus Bilevicius.
Slangen var dammig och smutsig, det låg inget damm eller smuts ovanpå
blodbesudlingen. Direkt under blodbesudlingen var smutsen på slangen avskavd ca 1
cm brett och 1 cm långt avsmalnande neråt (se sidan 10, bild 12).
Längst ut på slangen i anslutning till rörkröken var dammet och smutsen borta/påverkat
på en ca 2 cm bred yta och på den ytan fanns ett linjärt mönster som gick runt om
slangen.

Tydligare så?
Medlem
Ser att många tror att "det är klart" har med stängningen att göra.

Hon kan väl lika gärna har svarat på en fråga ställd av GM..
Medlem
Ni som läst fup
Fanns det spår av våld mot huvudet hos Lisa
Som att han slagit henne medvetslös?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Din diskussion om MGM:blod på insidan av byxlinningen är lite knepig. Eftersom du anser att "insidan av byxorna" i själva verket är "utsidan av byxorna" på grund av att de var neddragna (jag antar att du menar att byxorna vrängs en aning när de är neddragna) så måste jag fråga dig;

menar du då att MGM varit i kontakt med Lisa när hennes byxor varit neddragna? Det är inte direkt ett bättre läge för MGM. Ej heller för ditt resonemang.

Naturligtvis är kontamineringnen faktor att räkna med om insidan varit utåt s.a.s.

Hade byxorna varit på hela tiden och man funnit DNA på insidan hade man över huvud taget inte kunnat bortförklara det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in