Har några tips till er som åker dit första gången!
- Börja med att köpa en GRINDER och gärna papper, sjukt jobbigt att fråga efter en, de flesta har ingen att låna och vissa tar 5 euro i deposition. Kan rekommendera THE OLD CHURCH, dom är trevliga fick låna grinder där utan problem.
- Rök sativa på dagen och indica på kvällen
- Bara för att du är där behöver du inte heller sitta och röka HELA tiden, oftast blir man bara fett sliten och hela resan blir förstörd.
- Planera lite på morgonen, t.ex vilka shops ni ska på idag, vars ni ska äta osv.
- Vad ska man äta och vars ska man äta? Blev förvånad att det finns så lite snabbmatställen där. Och vanliga restauranger är ju sjukt dyra där. Så för oss blev det Burger King och KFC nästan varje gång.
- Fixa en karta! Gick på en souveniraffär och köpte en dricka, såg en karta la fram den, han bjöd på den och så fick jag en tändare också
I alla fall, så ha koll på vars du går så du inte irrar omkring där, är sjukt svårt att lita på lokalsinnet då allt sen nästan likadant ut där...
- Köp inte 1or överallt bara för att få sitta på coffeshopsen, utan hitta någon fin sort du tycker om köp en 5a och rulla färdiga jollar.
Tycker de fanns fler ställen man fick röka på än coffeshops, och dom är trevligare än coffeshopsen.
- Åk ut från centrum! Det är som gamla stan i sthlm och där vill man ju inte heller hänga hela tiden.
Mycket finare och fräschare i förorterna och där finns ju också coffeshops..
- Du kan lighta upp den nästan varsomhelst, verkar bara vara taxichafförer som bryr sig, då de snurra en taxi runt oss som senare hade en polisbil efter sig precis när vi gick därifrån.
- Köp inte souvenirer, sno dom... sjukt dyrt och dom lurar ofta en på pengar.
- Leta upp vanliga mataffärer hellre än kioskar, t.ex Albert Heijn och köp drickor, toy, godis osv..
- Kolla upp hur du ska ta dig från flygplatsen till hotellet! Kolla så att tåget verkligen går dit du ska.
Åkte med fel tåg märkte jag och frågade en konduktör hur man tar sig till centralen, fick hjälp och kom på rätt tåg.
- Hur långt är det till hotellet från centralstationen? I mitt fall bodde jag på Hans Brinker, så jag frågade några tomtar som satt i en sån där informationsställe. Fick först luddiga förklaringar att vi skulle ta Spårvagnen och fick veta vilka tåg som gick dit. Stod och väntade i 30 minuter innan det kom en vagn. Hoppade på och "plankade" (tänkte att vi skyller på att vi är turister och lite dumma i värsta fall.) I alla fall så visade det sig rätt onödigt. För vi hade kommit fram till hotellet fortare om vi hade gått.. Det mesta är inom gångavstånd.
- Passa dig för folk som vill sälja kokain herion osv, vissa är helt respektlösa och förföljer dig och skriker på dig, skit i dom bara...
Träffade dock på en snubbe i permobil (var nog bara en täckmantel men ändå) som frågade lite saker som först var vi kom ifrån om vi vill ha Knark.. sa att vi är från sweeden och vi brukar bara weed. Han förstod det och åkte glatt därifrån..
Så för att sammanfatta det hela. Bo inte i centrala Amsterdam. Åk hellre dit över dagen eller så.
Åker jag till Nederländerna igen så blir det en annan stad kanske Rotterdam eller Den Haag. Eller utanför Amsterdams centrum åtminstone!
Kommer jag åka tillbaka dit?
Nja...
- Är grymt skönt att slippa nojja sig bara för att man rökt! grym känsla!
- Fixar minst lika bra weed i sthlm när jag är där och priserna är nästan samma.
Men det är ju helt klart en upplevelse att åka till Amsterdam, se bara till att du har mycket pengar när du ska dit annars rekomenderar jag dig att stanna i sverige