2015-10-28, 22:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
sid. 240

"Idag (måndag) när de kom till ladugården hade Henrik sett handsken, det var vid kvart över
sju. Lars såg handsken efter de hade fikat men ingen av dem tänkte något särskilt om detta
mer än att handsken kanske tillhörde någon av litauerna. Lars lade upp handsken på brunnen,
den de tömmer varje dag. Sedan tänkte Lars att handsken såg lite för liten ut och det var då
han tog med den ut till polisen."
s. 1146 + 1196 (L hade hittat handsken på golvet och lagt upp den på brunnen).
2015-10-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Dessutom har jag en känsla av att ett möjligt genombrott att få ett erkännande, eller åtminstone delvis, missades:
Citat FUP s1599

NB: Det är omöjligt. Jag har aldrig sett detta människa i mitt liv hur kan min dna hamna på den.
Det, det, det kan inte va så här.
(Tyst cirka 1 minut)
ADV: (Hostar …)Han har ju faktiskt svarat på den här frågan.
P: Nej han har inte svarat på det hur det kan komma sig.
ADV: Men han svarar jag vet inte.
NB: Ja vi kan svara jag skoja.
P: Fundera och jag vill att du är tyst till dess. (Fhl kommentar: Uppmaningen att vara tyst
är riktad till advokaten.)

Varför tar polisen inte tag i :... jag skoja !!?? Vad menar han, kan han mena ljuga, luras, skoja? Vill han ändra på sitt uttalande tidigare?

Mitt kursiverade

Japp, och advokaten bryter in och stör och därmed "köper" lite extra tid till NB att fundera. Och därmed är det gyllene tillfället borta. Och, ja, varför sa han " Ja skoja" ?! Håller med dig, vad menade han?
Senast redigerad av tixo 2015-10-28 kl. 22:25.
2015-10-28, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Köpa cigaretter för att lugna sina nerver.. var uppe och rökte på nätterna ( enligt AB) efter mordet..

Högst ohälsosam aktivitet, det står på paketen att rökning
dödar inte att rökare dödar.
Hur som helst fanns ett av cigg paketen liggandes
vid ett av fynden....hur tänker man då?
"Usch det här var jobbigt att slänga ut Lisas tillhörigheter
nu tar jag en rökpaus,,,tomt! Den hivar vi här, nästa"
Fattar inte helt, antingen är han i en psykisk osund dimma
eller så har någon annan hållit på och
sprida tillhörigheterna?
Mysko lustmördare så fall, tiden för den snubbens vrikade
njutning är obefintlig enligt FUP.
Och i slutändan när DNA bevisen är så många och tydliga
som en dreglande mördar snigel vart framme, ja då
blå nekar karln?
Det blir nog rättspsyk om hm inte lägger upp oxfilén
och bankar på fläsket så ögonen tittar ut på åhörare
och nämndemän.
Han borde ge föräldrarna en förklaring vad han gjorde
och varför eller om det var han, en ursäkt till familjen:
"-Ursäkta jag existerar men jag ska ta livet av mig så fort
jag får en chans för jag är riktigt plain insaine."
2015-10-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur tror ni bevisläget hade sett ut om den misstänkte själv varit den som larmade 112 och sagt att han hittade henne hängandes och har tagit ner henne i ett desperat försök att rädda henne?

Edit: tänker då främst på att det hade funnits en rimlig förklaring till blod och dna fynd på kroppen då.

Annorlunda såklart. Men nu gick det inte till så. Hon hittades undangömd i ett skåp likt en påse sopor
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Självklar vill vi det. Men för att det skall lyckas måste utredningen göras om och spaningsledningen bytas ut.

Är du rätt person att tvivla på spaningsledningens kompetens. Efter ditt tidigare uttalande; "Skulle det kunna vara så att flickan tagit sitt eget liv?" så skulle jag ligga lågt om jag vore dig. För det kunde väl inte vara en seriös fråga? I övrigt så fick till och med Leif GW vika ner sig. Men det är sant, gör man om utredningen så kanske dom hittar ännu fler bevis, att lägga till högen bland allt som binder NB. Kanske man får ett erkännande på köpet.
Medlem
Det finns tydliga spår efter att någon släpat något. (Lisa?)
Det borde väl finnas spår efter det på antingen henne eller någonting annat?
Varför är det givet att hon dör i ladan och sedan fraktas?
2015-10-28, 22:23
Medlem
[quote=MAJSY|55198045]Om det finns en annan gärningsman bör det ha varit en lång planering, kanske månader. Den personen måste ha haft full koll på var NB rörde sig i området och hängt honom hack i häl. Hur denne någon kunde vara så skicklig att han lyckades samla upp hud och blod från NB men inte lämna ett enda spår av sig själv på mordplatsen är så fall en gåta som aldrig blir löst. [/QUOTE
Varför då???
Det fanns ju i ladan. NB hade glömt kläder, det bekräftas av en annan anställd i Fup. Blod finns också på många ställen, man kanske kan doppa tex en blodig näsduk i vatten och gnida detta mot annan textil så kan man säkert göra en blodfärgad fläck. Tar inte lång tid och allt fanns i ladan.
Vi vet heller inte om spår efter annan GM finns för det har inte polisen sökt efter. Man har bara frågat NFC om proverna matchar DNA från LH eller någon av de tre litauerna.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The13
samma sida 244

"I söndag ca klockan 08:30 var Lars vid spannmålstorken, Arne kom till platsen ungefär
sammatidigt. Lars lämnade sedan torken vid 09:00. Ingen av bröderna var på plats eftersom
de väldigt sällan jobbar söndagar, de hade tidigare sagt att de var trötta.
För ovanlighetens skull skulle de göra ett mindre jobb hos Arnes son Gustav, Bröderna skulle
byta några fönsterbläck. (fastighet nr 2 på kartan).
Arne frågade Lars på måndagen, efter försvinnandet, om det var han som körde sin gröna
lastmaskin i söndags. Det hade varit Arnes son Henrik som hade uppmärksammat Arne på att
lastmaskinen var ute och körde. Lars tror att Arne sa att klockan kan ha varit mellan sju och
halv åtta på söndagen då han såg lastmaskinen kördes. Platsen de hade sett lastmaskinen på
var en plats som de själva kallar Högeboleden. Platsen har Lars byggt för att kunna passera
Gums med sina maskiner på ett enklare sätt. (märkt Högeboleden på kartan).
Lastmaskinen tillhör Lars men de båda bröderna använder den ofta. Lars använde inte
lastmaskinen under hela söndagen. Lastmaskinen är av märket John deere och är grön till
färgen."

Det intressanta är att Lars säger att han tror att AJ sett att någon kört hjullastaren mellan 19-19.30.. Frågan är om han kommer att säga detta i rätten då AJ säger att han och HJ sett en hjullastare kl 14.30 på söndagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Ett bra förslag som man kan hoppas att godsägaren tar fasta på.Hela platsen andas numera ondska och tragik.Egentligen finns väl inget straff som är tillräckligt jävligt för en sådan person som utsätter en ung flicka för ett sådant här brott.Men att få livstid med risk att bli mulad av medfångarna är ju en bra början.Man såg ju vad som hände med pisstrynet Eklund på kåken.Man kan ju hoppas att det händer nåt liknande eller värre igen.

Håller med, vem kan sitta och äta bullar och dricka kaffe när utsikten är en byggnad där ett mord begåtts. på ett så grymt och sadistiskt sätt att man bara vill gråta, riv huset genast
2015-10-28, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Och jag antar att du har tillgång till det preliminära obduktionsbeskedet?
Jackan hittades ut och in, när togs den av?
Har du någon gång hört talas om blodstänk?

Eftersom du är tillräckligt gammal för att ha sett ett och annat så vet du mer än väl att folk kan bli slagna medvetslösa utan att blodvite uppstår.
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett det några gånger till o med.

Här är en större bild på ryggen på jackan med resultaten inlagda.
Du som vet allt. Varför är jackan så smutsig på ryggen?
https://minfil.org/f3j8k8bfbc/Lisa_blodfl_ck_p__jacka_omr_de_E_blodet_tillh_r_Li sa.JPG
Frågar du efter min ålder? Jag har fyllt 18.

Hur ofta misslyckas man när man slår någon medvetslös, antingen att personen inte blir medvetslös, eller att personen blöder?

Vet ej. Blivit smutsig av att ligga fem dagar i en rishög, kanske?

Jag tvivlar fortfarande på att rättsmedicin missade en sårskada vid preliminär obduktionsrapport.
2015-10-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoZ2
Det finns tydliga spår efter att någon släpat något. (Lisa?)
Det borde väl finnas spår efter det på antingen henne eller någonting annat?
Varför är det givet att hon dör i ladan och sedan fraktas?

Dödsorsaken. Hon lär inte ha hängts i ett skåp där hon knappt får plats.
2015-10-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Har man tagit hjälp av någon expert liknande Mike Lucas?
http://www.forensic-knots.co.uk/
På fredag vittnar en forensisk expert för försvaret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in