2015-10-28, 21:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Maskera ett strypmord som ett självmord, det har jag skrivit upprepade gånger.

Tycker du att det såg ut som ett arrangerat självmord utifrån hur lisa hittades i skåpet? Du får gärna förtydliga det arrangemanget.
2015-10-28, 21:52
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Om någon tagit av henne ringen krävs en ansträngning.
Inget som bara råkar trilla av som ett örhänge.
En önskan om trofé?
Har inte läst nånstans (men kan förstås missat i all denna text) om en ring. Om hon hade en borde kanske den som vet det tipsa polisen. fast det brukar väl ofta synas spår om man brukar ha en ring?
2015-10-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Den plats som han valde låg ju längre från fönstret och kunde dessutom bara ses från halva fönstret. Det var även dunklare ljus där.
I slaktrummet var det faktiskt mer riskfyllt.

Det var nog han själv som behövde ett fönster för att kunna hålla vakt samtidigt.
Det verkar svårt att tro att en gärningsperson skulle flytta från en plats till en plats som är synlig från ett mer lättillgängligt fönster närmare vägen om denne/denna ville undgå att ses.

Beroende på var i slaktrummet gärningspersonen stod är det inte heller säkert att denne/denna var mer synlig från fönstret som alltså dessutom låg mer otillgängligt till.

Ville gärningspersonen istället se ut verkar det ännu sämre att byta till en plats där hängde någon in i ett hörn med ryggen mot fönstret.

Dock är detta en bra poäng. Faktum är att det är ytterligare ett väldigt bra argument varför platsen verkar vansinnigt vald, någon form av uppsikt vill man väl ha om det finns möjlighet till insyn. Här hade en gärningsperson det sämsta av alla världar - insyn men ryggen mot fönstret. Någon plats mellan offret och väggen kan ju inte ha funnits.

Väldigt lite som talar för att åklagaren skulle vara rätt ute när det gäller mord-/hängningsplats menar jag - i alla fall om man har rätt om vem som var gärningsman (någon som inte alls kände till alternativen hade ju möjligen kunnat göra det här valet, men även i ett sånt fall verkar det tveksamt).
Bannlyst
[quote=Grandioso|55197766]
Citat:
Så synnerligen angelägen som advokaten är om att få sin klient friad så utesluts på intet
vis att hon hinner med att introducera ett sånt också innan det är färdigtramsat från
energiska damens sida i domstolen. http://images.clipartlogo.com/files/ss/thumb/181/18195247/a-creepy-cartoon-mad-scientist_small.jpg

Blod koagulerar. Räcker inte med ett rör..utan också heparin..och heparin är receptbelagt.. Så blodfläckarna från NB på offret säger att han är GM till 99,99999 %.
Medlem
profundersams avatar
Citat:
En sårskada är stor nog att ses vid preliminärt obduktionsbesked. Och frågan är om man kan slå någon medvetslös utan att skapa blodvite, och då menar jag inte en sårskada stor som ett myggbett. Om den blodfläcken uppstod vid dödsfallet hade sårskadan upptäckts, såvida inte blodet kom från snörfårorna på halsen.

Blodet på silvertejpen, hur förklarar du det ?
2015-10-28, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Läste att NB idag själv ville peka ut de olika platserna i ladan för rätten. Jag tycker att han uppför sig så som en oskyldig skulle göra.

Jag må anses för att vara väldigt naiv, men jag instämmer. Han har hållt sig stenlugn, berörd av familjens lidande samt pekar ut platser själv och erkänner att han skäms för onanerandet. Varför skulle en skyldig göra det? Ser väldigt mycket framemot att höra hans sida av det hela.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tycker du är inne på något intressant där. Har tidigare i tråden kritiserat, speciellt en av förhörsledarna som hela tiden ställer negativa frågor: så du har aldrig sett Lisa? osv vilket gör det väldigt lätt för NB att svara Nej. Faktiskt lättare än att svara Ja. Normalt svarar människor överraskande ärligt på raka frågor. Det "rätta" eller sanna svaret dyker obönhörligen upp i huvudet när man får en rak råga om något man känner till. För att dölja det måste man vara beredd eller åtminstone vaksam och ha förberett en lögn. Även den som till varje pris vill dölja något, som t ex svaret på frågan : dödade du Lisa? får automatiskt upp det rätta svaret först och måste "jobba" mentalt för att svara osant. Undantaget är psykopater, och då menar jag medicinsk diagnos, inte otrevlig i största allmänhet. Psykopater kan tränga undan det sanna svaret helt och tro sig själva när de ljuger. För alla är det lättare att fullfölja meningen: Så du dödade henne inte? med ett : nej. Alternativet är ett Jo, som om man vill övertyga att man gjort det och det kräver stor lust att erkänna. Rak fråga = störst chans till rakt svar.
AB kopplar inte helt och svarar ärligt på frågorna, det betyder inte att han vet vad som göms i skåpet.
NB har beredskap att parera alla frågor som kan lägga krokben för honom. Han vet vad som är i skåpet, därför nämner han det inte ens.

Det är precis detta som lyser igenom så starkt i förhören mellan AB och NB. Jag är definitivt inte kunnig i detta, men det gör det ännu mer tydligt att jag, som okunning, reagerar på det och märker en stor skillnad. Hur ställer sig proffsen till detta tro?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tycker du att det såg ut som ett arrangerat självmord utifrån hur lisa hittades i skåpet? Du får gärna förtydliga det arrangemanget.
Det finns en fortsättning på hypotesen. När NB kom till platsen med uppdrag att föra bort kroppen gjorde han det.
Medlem
FritzDaCats avatar
pantominimum, jag gjorde ett tillägg. I mellanrummet kunde han även från alla håll höra ifall någon närmade sig.

Sen undrar jag om du har sett alla bilder från platsen. Kolla igen!
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-10-28 kl. 22:01.
2015-10-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hängning är en mycket vanlig metod för självmord tror jag menas.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Blodet på silvertejpen, hur förklarar du det ?
Vilket blod? Någon blödde...
Avslutad
Citat:
Hällekis tillhör Götene kommun, inte Mariestad, och ligger närmare Blomberg än Mariestad.

Egendomligt, du har rätt i det.
Ska få fram hur det låg till med hanns involverande
med Helena Andersson.
Det är många oberoende källor som sagt detta
och det har gjort mig väl så förbryllad.
Det svåra är att få fram fakta, det är inte så
lätt att söka i HA slasken om du förstår.
Har absolut inte något personligt agg mot
Jönssons men i och med sju oberoende källor
nämt detta och dom inte varit "sju sluddrande
sprutnarkomaner i parken" så har jag tagit
det som en stor möjlighet att det ligger en hel
del i det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in