2015-10-28, 13:49
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Är det någon som vet vem som har agenturen för RM Williams i Sverige? Är det Bootskompaniet?

Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Japp

Jag minns en tydlig bitterhet i rösten hos vad-han-nu-heter hos Hammargruppen när Hunter-stövlar var som hetast för ett par år sedan, över hur Bootskompaniet täljde guld. Hehehe...
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2015-10-28 kl. 13:55.
Citera
2015-10-28, 14:16
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Jag är beredd att hålla med här. De såg givetvis fläckfria ut innan alla tvättomgångar och har fått torka en del så jag kan själv inte se något annat än uttorkning som orsaken.
Läderbalsam, kan detta appliceras såhär rakt på en sko som redan har skydd av Renovateur och kräm, eller syftar du på att göra om allt från grunden igen?

De fick ingen vård från butik annat än att jag borstade dem.

PS. Tack för alla svar och synpunkter från er alla!

Nej för sjutton, inte tvätta dem igen nu. Lägg bara på balsam direkt på, det som inte går in borstas bort sen ändå. Sen om du lagt mkt polish på tåpartiet kan du ju skippa det där, då kommer det ändå bara lägga sig ovanpå.
Citera
2015-10-28, 14:19
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag minns en tydlig bitterhet i rösten hos vad-han-nu-heter hos Hammargruppen när Hunter-stövlar var som hetast för ett par år sedan, över hur Bootskompaniet täljde guld. Hehehe...

Ja Bootskompaniet har haft det gött de senaste åren med både Hunter-hajp och RM Williams hajp, även om den sistnämnda varit lite mer långlivad och lågintensiv. Ska bli intressant se hur RM Williams säljer i Sverige om fem-tio år. Man säger ju ofta att de som väl köpt ett par kvalitetsskor går aldrig tillbaka, men det gäller tyvärr inte alla de som skiter fullständigt i skorna egentligen och bara vill ha det som är rätt, och därför totalt vanvårdar skorna så de ändå aldrig får uppleva dess egentliga potential.
Citera
2015-10-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Cleverley har flera tveksamheter kring sig genom åren, som när de påstod att deras topp-RTW-linje Anthony Cleverley var handrandsydda, vilket var totalt orimligt av många anledningar, och när det sedan ifrågasattes gav de svävande svar och slutade sedan påstå det. Flera återförsäljare som avbröt samarbete med dem efter det, då de själva stått och ljugit för sina kunder enligt infon de fått från Cleverley.

Sedan nu så verkar det som att de i vissa fall, när kunderna har sämre koll, gör Goodyear-randsydda bespokeskor. Dök upp en bild på Styleforum som många reagerade över, och genom en kund utövade Cleverley påtryckningar för att bilden skulle tas bort och hade en förklaring som inte höll (de påstod var en testsko som skulle slängas sen, problemet var bara att det uppenbarligen var det riktiga ovanlädret då det var gjort av beställt läder och inte av skräpbitar, och dessutom med handsydd apron, inget man kostar på om det ska slängas), som de sedan försökte ändra. Jag blev tom erbjuden pengar för att ta bort bilden (tog bort den ändå då jag inte orkar tjafsa på SF, den hade ändå dykt upp igen).
Så verkar helt enkelt som de blev busted med att köra fabriksgjord bespoke i vissa fall, vilket skulle förklara varför de som enda brittiska bespokehus kunnat hålla kvar lägre priser de senaste åren (alla i England utom G&G använder mer eller mindre samma frilansnåtlare och makers, så priserna för jobben bör vara ungefär samma) samt varför de som jobbat mest för Cleverley fått mindre och mindre jobb från dem.

Ja tråkigt att de kör firman åt fel håll. Rent krasst ledningsproblem tror jag, tröttare människa än William Lobb har jag aldrig träffat. Och han lever gott på royalty-pengar från Hermés så för hans del spelar det inte så stor roll hur egna firman funkar.
Mycket intressant. Tack för informationen.
Citera
2015-10-28, 21:00
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ja Bootskompaniet har haft det gött de senaste åren med både Hunter-hajp och RM Williams hajp, även om den sistnämnda varit lite mer långlivad och lågintensiv. Ska bli intressant se hur RM Williams säljer i Sverige om fem-tio år. Man säger ju ofta att de som väl köpt ett par kvalitetsskor går aldrig tillbaka, men det gäller tyvärr inte alla de som skiter fullständigt i skorna egentligen och bara vill ha det som är rätt, och därför totalt vanvårdar skorna så de ändå aldrig får uppleva dess egentliga potential.
Lägg till Primeboots också, en inte helt opopulär aktör det heller. Som kostade en ansenlig summa och alltid, verkligen alltid är vanvårdade.
Citera
2015-10-28, 21:48
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Lägg till Primeboots också, en inte helt opopulär aktör det heller. Som kostade en ansenlig summa och alltid, verkligen alltid är vanvårdade.

Jo, fast Primeboots har väl ingen sån där riktig hype på det sättet upplever jag, och inte nån specifik modelltyp så. Sen är det rätt halvdana skor som bara finns i Sverige typ, men visst har Bootskompaniet lyckats bra med etablera det här.
Citera
2015-10-29, 11:19
Medlem
giroufs avatar
Citat:

Hammargruppen saluför ju faktist Hunter via Bootskompaniet tillsammans med en rad andra produkter från grossisten. Den som grämer sig mest är nog Bootskompaniet som mer en gång varit och nosat på C&J.

Primeboots är ju absolut en mega hype på tjej och dam fronten lika så Parajumper-jackorna som också ligger hos Bootskompaniet. Man kan inte annat än beundra träffsäkerheten i deras produktscoutade.
Citera
2015-10-29, 12:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Hammargruppen saluför ju faktist Hunter via Bootskompaniet tillsammans med en rad andra produkter från grossisten.

Det var precis av den anledningen jag var i butiken också, med det var när hajpen var som störst och det fanns bara minimalt med modeller och storlekar att tillgå och långa leveranstider. Detta faktum resulterade i en utläggning om Bootskompaniet och dess ägares fördelaktiga finansiella situation som jag inte riktigt efterfrågade och tolkade detta som viss bitterhet/avundsjuka. Tänkte mest för mig själv att agenturen för C&J knappast kunde vara fy skam den heller. Nåväl.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2015-10-29 kl. 12:10.
Citera
2015-10-29, 12:41
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Hammargruppen saluför ju faktist Hunter via Bootskompaniet tillsammans med en rad andra produkter från grossisten. Den som grämer sig mest är nog Bootskompaniet som mer en gång varit och nosat på C&J.

Primeboots är ju absolut en mega hype på tjej och dam fronten lika så Parajumper-jackorna som också ligger hos Bootskompaniet. Man kan inte annat än beundra träffsäkerheten i deras produktscoutade.

Är det sån megahajp på Primeboots alltså? Nog för att de är lite populära men hade inte upplevt det så märkvärdigt som ex Hunter-köret. Är inte bara produktscoutande de gjort bra, utan är duktiga på att få ut det i media och allmänhet och få det hett. Det är väl bara i Australien som RM Williams är större än här i Sverige, och Primeboots finns som sagt nästan bara här.
Citera
2015-10-29, 13:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Det är väl bara i Australien som RM Williams är större än här i Sverige, och Primeboots finns som sagt nästan bara här.

Men är det samma kundkrets som köper RM Williams i Sverige som i Australien? Är det inte en ren bruksstövel där? Lika sexigt som en Lantmännen-keps?
Citera
2015-10-29, 15:31
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Men är det samma kundkrets som köper RM Williams i Sverige som i Australien? Är det inte en ren bruksstövel där? Lika sexigt som en Lantmännen-keps?

Nej absolut är det mer brukssko där nere, lite både och som jag fattat det, både folk som har det som vardagsskor ute på landsbygden, men mer och mer blivit folk i städerna som har dem också.
Citera
2015-10-29, 16:39
Medlem
JapanKinas avatar
Dags för inköp av vinterkängor.

Är högst novis men har läst på lite inför säsongens köp. Vad har ni att säga om http://www.lester.se/kategorier/kangor/chippewa-3

Söker efter liknande modell, är student så skon ska gå ihop med jeans och skjorta men inte kännas uppklädda eller för stiliga. Inköp av stiligare sko får vänta på framtiden nämligen.

Budget är max 2500 kronor dessvärre. Men jag är en fyndjägare av rang så namedroppa gärna märken som vanliga butiker kan ha (ej specialbutiker likt Lesters, Larssons och liknande) som jag kan hålla ett öga på.

Tacksam för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in