2015-10-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför grävde han inte ner jackan och hjälmen då, och allt det andra som har hittats, varför inte hela kroppen? Sopade han upp alla andra spår på mordplatsen och pudrade ner lite försiktigt i presenningen och lät det följa med ner i djupet?

Min teori där är att han ville hem så fort som möjligt för att kunna ha ett någotsånär alibi.
Planen var nog att ordna med undanröjning av kroppen på måndagen, eller kanske natten till måndagen, men det rörde sig mycket folk i trakten nästan omgående efter att anmälan kom in.
Polisen knackade t.ex dörr redan på natten där.
2015-10-28, 20:18
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Hur var NB klädd när han lämnade sin bostaden vid de två olika tillfällena den där eftermiddagen/kvällen? Hade han en blå midjejacka något ljusare än byxorna? Jeans använde NB bara när han skulle till stan för att handla.

Irina och Aivaras anger att han har bytt kläder under söndagen. Det vi med säkerhet kan känna till är de kläderna som återfinns på bildupptagningen från bensinmacken i Källby och som dateras till den 7e juni, klockan 20.07.

Jag tänkte på en annan sak, nämligen skäggstubben. Av bilden från dagen då Nerijus grips (orange t-shirt utanför huset som de bodde i) kan jag utläsa att han har en skäggstubb. Sammanträffande eller bra iakttagelse av vittnet från den 7e juni? Återstår att se...
2015-10-28, 20:19
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Kroppen måste ha vidrört väggarna(två stycken) och även om offret var medvetslöst måste det gå att hitta spår efter friktion mot väggen. Kan man se att en blodbesudling är utan damm så kan man också se spår på väggen.

Om dammet på röret beror på arbeten i ladan finns det också damm på väggarna.

På kaklet? Hur kom du fram till det här om jag får lov att fråga?
Var armarna bundna? Fötterna? Nej, att hennes kropp skulle ge spår på kaklet är inte alls säkert.
Det räcker med det som finns för att konstatera att hon hängdes och därmed avled ganska omgående.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
De kan ha gjort det, för att bekräfta att mobilen låg hemma. Vill minnas att han sa det i förhör angående fönsterblecksjobbet.
Sen tar man inte med det i FUP, för det varken stärker eller försvagar. (?)
Min teori...

Nu är det en mordutredning på en 17-årig flicka. Då ska det redovisas i FUP, inte mörkas av polis och åklagare.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vid tidpunkten för Helenas försvinnande hyrde AJ huvudbygnaden på Österängs egd.

Österängs egd ligger inte i Mariestad utan i Forshem, Götene kommun.

Medlemmen Vanstyretstid har noll koll!

Klargjort djupare:
Forshem, Österängs Egendom
53394 Hällekis

Även folkbokförd där till 1982. Ser dock ut som en "död" adress idag.

Tackar för infon om "kavajerna"
Senast redigerad av rotesau 2015-10-28 kl. 20:21.
2015-10-28, 20:20
Medlem
Citat:
Kroppen måste ha vidrört väggarna(två stycken) och även om offret var medvetslöst måste det gå att hitta spår efter friktion mot väggen. Kan man se att en blodbesudling är utan damm så kan man också se spår på väggen.

Om dammet på röret beror på arbeten i ladan finns det också damm på väggarna.

Han kanske aldrig kom så långt att han hängde upp henne trots att det var tanken?

Han var där, knöt fast repet. Besudlade platsen med sitt blod och lyckades avsätta ett hårstrå ifrån Lisa som han hade på sig.

Men märkte att det sedan inte gick och Lisa hängdes aldrig upp.

Hon var vid denna tidpunkt såklart redan död.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Min teori där är att han ville hem så fort som möjligt för att kunna ha ett någotsånär alibi.
Planen var nog att ordna med undanröjning av kroppen på måndagen, eller kanske natten till måndagen, men det rörde sig mycket folk i trakten nästan omgående efter att anmälan kom in.

Så därför lade han fokus på presenningen och struntade i snörstumparna på mordplatsen? Tror du på det själv vid närmare eftertanke?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad gjorde henne medvetslös? Det är svårt att slå någon medvetslös utan att det uppstår blodvite.

Som jag ser det tror jag han ströp eller hade någon slags kamp i ladan. Då det finns dragspår och hår från henne. Där gjorde han väl henne medvetslös, sedan hängde han henne i mjölkrummet...
Bannlyst
Citat:
Nu är jag ingen expert, men sperma tenderar väl att gulna med tiden?
Kollar man på bilden av lampskärmen så är besudlingen väldigt gulaktig.
På väggarna syns besudlingarna endast med UV-lampa. (i hörnrummet)
Besudlingarna utanför toaletten ses utan UV.

Nog som du säger, jag vet inte heller, kunde man tidsbestämma skulle man troligen använda det i bevisbördan till svarande, antaganden på en höft går inte för sig i en svensk domstol, hoppas någon kunnig i området kan ge ett svar på detta, intressant fråga
Medlem
develis avatar
Citat:
Om du hade följt tråden hade du förstått att dessa bevis kan ha uppstått när NB städade efter mordet.
Med händerna i hennes byxor?
2015-10-28, 20:21
Medlem
Citat:
Jackan neddragen till fötterna i så fall. Hennes Nike borde ha givit avtryck.

Varför fanns Lisas DNA på silvertejprullen? Ursäkta om detta redan tagits upp.
2015-10-28, 20:21
Medlem
Citat:
Men på nätterna var det väl inte folk där? Han hade fem nätter på sig innan Lisa hittades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in