2015-10-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Jo så blir det så klart, men han är fan inte värd att få lyxa sig här på vår bekostnad.

Jag läste någon som skrev att det inte är konstigt att Lisa har Ns DNA på sig... Hur fan kommer det sig då inte att man hittar As DNA... Han har trots allt också jobbat där.

Att sen Ns DNA hittas på samma ställen som där Ls DNA finns säger allt. Hans DNA innanför hennes byxor (jeansen)..

Det kan bara bli en fällande dom..

Jaja de blir livstid o sen utvisning. finns ingen annat.
2015-10-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Skulle det kunna vara så att flickan tagit sitt eget liv?
om det nu hade varit så ,så hade hon väl inte kunna hänga sig och sen gå en kilometer och gå in i skåpet...
2015-10-28, 18:57
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Såen utomstående, idag helt okänd gärningsman har gjort allt detta och avsatt flytande blod ifrån N-B på en herrans massa ställen samt även annan DNA ??

Utan att lämna ett enda spår efter sig själv. Inte ett enda.
Är han ett spöke då menar du som gått runt med ett provrör med N.B´s blod i??

Sedan har denna gärningsman, som ingen har några vittnesuppgifter ifrån också haft tillgång till samma utrymmen, känt till platsen väl, besudlat alla tillhörigheter med N.B´s DNA och sen från ingenstans gått upp i rök.

Samtidigt som N.B saknar alibi...

Kom igen för fan. Nån rimlighet får du nog ha i dina tankegångar.
Nej, om någon fler är inblandad så är det någon som hör till gården på ett eller annat sätt - och vars DNA också finns överallt.

Det är ju knappast så att de enda som avsatt DNA i dessa byggnader är just NB/AB/IB ...
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem körde LÅ:s lastmaskin söndag kväll?

Menar någon här att NB skulle kunna kidnappa offret, föra henne över vägen, binda henne, tejpa och hänga, hämta lastmaskinen i spritfabriken utan att någon ser honom gå över vägen, köra lastmaskinen över vägen till ladan, skära ner offret, lasta i lastmaskinen, köra denna maskin till Martorp, dumpa offret i byssjan samt köra tillbaks lastmaskinen till spritfabriken, och allt detta utan att någon mötte eller såg lastmaskinen på väg ifrån Martorp till spritfabriken?

Dessutom så hann NB bajsa i ladan, inte illa pinkat.

Möjligtvis hinner man göra det här och dessutom utan att någon ser det, jag tycker dock att det låter osannolikt.

Lastmaskinen måste inte ha med mordet att göra, men det vore onekligen intressant att få veta vem som körde den här maskinen den tid som mordet påstås ha skett. Den som körde lastmaskinen på LÅ:s specialbygda led(Högboleden?) såg inte NB köra i närheten vad jag har förstått.

Jag har förmodligen missat vem som körde lastmaskinen, och då faller ovanstående. Någon som har hittat i FUP:et vem som var ute och körde med nämnda maskin.

Beträffande smutsiga byxor. Om man sätter fönsterbleck så är det inte osannolikt att man står på knäna i vissa moment, allt beroende på bleckets höjd över marknivån. Hur ser underlaget ut nedanför beställarens fönster?

Att NB ljuger och försöker att förmå fru och bror att ljuga om när han var hemma söndag kväll måste inte vara ett bevis på att han är skyldig. Det kan ligga en viss sanning i att trion kände rädsla för att bli misstänkta då NB dels rörde sig vid caféet aktuell kväll men också därför att de inte kände sig som en del av samhället. Beträffande NB så har han avsatt sperma i ladan, kanske förstod han tidigt att polisen skulle hitta besudlingar och därmed misstänkta honom. Han har även talat om DNA spår med andra personer.

DNA spår då? Min uppfattning är att klädesplagg, skor, stövlar och allt vad det kan vara finns spritt över säteriets samtliga verksamhetsställen, vad som tillhör vem verkar tämligen oklart. Om någon ville rikta misstanken mot NB så var det knappast svårt att skaffa fram hans DNA via klädesplagg.

Även IB:s DNA kan förklaras på det sättet.(via NB:s klädesplagg)

Jo, jag tror att det är NB som är skyldig, dock är det inte mer än rätt att även försöka se sådant som kan tala till NB:s fördel, tycker jag.

Visst, om man tar varje detalj för sig så kan man hitta på mer eller mindre troliga/otroliga förklaringar. Men om allt detta handlar om samma snubbe så ser helheten ut som att NB är gärningsman. Plus DNA på för honom mycket besvärande ställen.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Vad vi VET är att mellan 18.26 ( När LH hörs säga " Det är klart") till 20.07 ( när NB syns i Källby) så har det skett ett mord av NB. Allt däremellan är vittnesuppgifter. Så tiden kan ju justeras några minuter hit och dit. T ex Skype-samtalet skall man ligga lågt med.
Här försöker du anpassa vittnesuppgifterna till en given tidslinje, istället för att skapa en tidslinje av vittnesuppgifterna. Inser du faran med det? Du filar, slipar och sågar på bitarna för att få ihop pusslet.
2015-10-28, 18:58
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
jag vet vad det är, tro mig, men han hade även 6 bilder på våldsporr i datorn.
ren slump med?
om du tror att han bara råkade bläddra förbi sådan där porr.. köper du samma argument vid barnporr om någon har flertal bilder på det?

Den stora skillnaden är väl att barnporr inte finns ute på nätet, utan att den som har det i sin dator måste ha letat upp det avsiktligt. Barnporr kan alltså knappast hamna i en dator av misstag eller genom att man bara surfar och bläddrar på porrsajter. Det kan däremot alla andra typer av sex - allt från bdsm till djur- och avföringssex.
2015-10-28, 19:00
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, om någon fler är inblandad så är det någon som hör till gården på ett eller annat sätt - och vars DNA också finns överallt.

Det är ju knappast så att de enda som avsatt DNA i dessa byggnader är just NB/AB/IB ...

Exakt.

Vilken normal person runkar och sprutar ner väggar, handfat etc. Dessutom i ett rum som vetter mot cafét. Han har nog stått där och suktat efter småtjejer..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Japp, det är inte helt ointressant faktiskt.
Tipsa interpol vettja! Inte helt taget ur luften.

Har du glömt bort Helena Andersson? Och kopplingen till detta fallet? Men det är ju lite illa att det inte fanns några litauer som utnyttjades 60-70 timmar i veckan då i Sverige. Kan förklara ditt och ljumma intresse för det. 23 år är faktiskt inte så mycket för ett snarlikt fall i samma trakter med samma personer inblandade - i periferin.

Hade inte Per Jenvén gått i pension förresten?
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Han kan begära att få avtjäna sitt straff i Litauen kanske inte med en gång men Schürrer blev ju flyttad till Tyskland iofs mot sin vilja. Men bättre vi skickar iväg mördarna varför skall vi ödsla skattepengar på dom.?
Precis... och enligt den infon jag har är livstid verkligen livstid i Litauen så då kan hans bror känna sig trygg. Nerijus Bilevicius kan inte få tidsbestämt och släppas ut alls.

Det skulle förvåna mig storligen om inte han blev dömd till livstid... men då är frågan.
Gäller svensk lag eller Litauisk lag när det gäller livstidsstraff? Kan Nerijus efter x antal år begära tidsbestämt straff som dom kan göra här i landet om han sitter i Litauiskt fängelse?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Skulle det kunna vara så att flickan tagit sitt eget liv?
I så fall behövs en stol, pall eller liknande för att genomföra hängningen. Jag hittar inte någon på någon bild i ladan. Den som tog bort kroppen måste ha tagit med sig pallen också, och det är inte sannolikt. Dessutom är det ologiskt att lämna startnyckeln i moppen och ta med sig hjälmen.
2015-10-28, 19:01
Medlem
Citat:

Men det skulle i så fall betyda att det är ett spöke som gått runt med ett provrör med flytande ej koagulerat blod ifrån N.B och avsatt på ALLA betydande platser i utredningen.

* På Lisa Holm
* Mordplats
* Mordvapen (repet)

Och detta utan att lämna något som helst DNA efter sig själv.
En våldnad alltså.

Troligt tycker du?
2015-10-28, 19:02
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Återigen din Att NB är bunden till brottet är det ingen tvekan om -- huruvida han var ensam är däremot inget som säger.

Tidsintervallet han hade på sig för att locka över Lisa, döda/hänga, klä av, skära ner, köra runt bilen osv talar dock mot att han skulle ha varit ensam i detta.

Varför fick HJ så bråttom med rullskidorna .. tanken var ju att han skulle hämta dem 20.30 - inte 19.00 -- var tog han vägen sedan?
Han är inte hemma igen förrän efter 20.00 - och missar början på det där "viktiga" programmet..

Varför minns hans brorsdotter plötsligt en veckor senare en bil vid ladan som hon inte mindes samma dag som Lisa hittades?

Dessutom är det lite jäkla lustigt att familjen J:son också fanns med i utredningen runt försvunna Helena.. En jäkla slump att komma så nära två flickors försvinnanden/mord.

Fanns de med vid den utredningen? det måste i så fall vara århundradets sammanträffande, det skulle nog jag känna obehag inför såklart. Jag röstar ändå som NB som ensam gärningsman och sedan fick han kanske hjälp med att flytta kroppen efter de varit i Källby, om det nu fanns tid för Irina och Nevijus att göra det, ska fan kolla fup om det fanns möjlighet, det skulle förklara Irinas dna iallafall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in