2015-10-28, 15:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
OK tack, är det servering på någon av dom 2 våningarna eller vad finns där?

I stort - Är det lokaler för större sittningar på övervåningen, samt vanligt utplacerade bord/stolar.
2015-10-28, 15:51
Medlem
RobertoSavianos avatar
Väldigt märkligt beteende att han själv bett om att få vara med vid "synen". Skulle kännas väldigt obehagligt. Jag kunde inte ens bo i en lägenhet där en nära anhörig dött utan att känna obehag.

Att han kan mörda en oskyldig och sen vilja återvända till platsen känns olustig. Han verkar verkligen varit ett monster.
2015-10-28, 15:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
precis det jag menar.

Verkligen, det som kan bli hans fall är att han kontinuerligt hävdar att han inte ens sett Lisa. Ett betydligt bättre försvar är att påstå något sådant som Micro påstod för då ställs det lite högre tryck på åklagarens bevisning. Jag tror dock att skulle han påstå det nu anses det mindre trovärdigt, han skulle gjort det tidigare.
2015-10-28, 15:52
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Verkligen, det som kan bli hans fall är att han kontinuerligt hävdar att han inte ens sett Lisa. Ett betydligt bättre försvar är att påstå något sådant som Micro påstod för då ställs det lite högre tryck på åklagarens bevisning. Jag tror dock att skulle han påstå det nu anses det mindre trovärdigt, han skulle gjort det tidigare.

Dock jag som från början lanserade den alternativa teorien och inte micro.
2015-10-28, 15:53
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Faktum är att hans möjlighet att frias skulle öka om han hävdade att han kom till ladan och såg henne hänga där - att han sedan inte kunde avstå från att dra i hennes kläder, sedan blev rädd och hakade ner henne för att sedan gömma kroppen...

DET skulle ju förklara både avtrycken på kläder och rör.
Då hade ju redan sagt detta.
Då mördarlitauern hävdat från början att han aldrig varken sett eller träffat flickan blir detta en omöjlighet, också i nuläget. Noll trovärdighet i allt mördarlitauern än säger.
Möjligheten finns inte.
Sluta fabulera, vänligen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Intressant att Tore Brandtler fick förfågan om att försvara NB...

"Innan dess hade han i rollen som advokat fått frågan att försvara den mordmisstänkte 35-åringen. Han hade alltså kunnat suttit på andra sidan.

– Jag tackade nej till att bli försvarare. Jag kände att detta inte var ett uppdrag för mig. Jag är glad för att jag är på den här sidan i det här målet.

Varför?
– Att försvara någon är inget bekymmer, det är inte brottet man försvarar utan själva människan bakom. Men det är värre när det gäller vissa typer av brott och då måste man känna att här kan jag göra mitt allra bästa."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6285317

Såna skrupler hade minsann inte Skräcködlan...

Men så hade hon ju inga problem att försvara våldtäkstmannen som togs på bar gärning, där föräldrarna såg när dottern våldtogs...
http://www.expressen.se/gt/foraldrarna-sag-nar-dottern-valdtogs/

Tore Brandtler kanske fick nog när han försvarade "skara-kannibalen"? Vill minnas att han nämnt i media att det var tungt.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Väldigt märkligt beteende att han själv bett om att få vara med vid "synen". Skulle kännas väldigt obehagligt. Jag kunde inte ens bo i en lägenhet där en nära anhörig dött utan att känna obehag.

Att han kan mörda en oskyldig och sen vilja återvända till platsen känns olustig. Han verkar verkligen varit ett monster.
Nej, det är inte märkligt. Det hans rättighet att höra och få en bild av vad som ligger emot honom. Rekommendationen för att en åtalad själv faktiskt skall kunna följa allt som sägs är att de är närvarande.
2015-10-28, 15:55
Medlem
Hade varit intressant att veta hur han reagerar där inne. Men det lär vi väl inte få höra?
2015-10-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamDexter
Har nu som många andra läst "Fuppen". Håller med om att indiciekedjan mot NB är högst beklämmande, MEN...Det enda man med säkerhet kan fastslå är att han på ett eller annat sätt har rört vid LHs kläder. Vad hindrar NB från att hävda att han upptäckte kroppen hängandes i röret,(dessutom på en plats där han vet om att det kryllar med "DNA"),fick panik och därefter ville gömma kroppen? Brott mot griftefriden? Vad blir det för straff för det?

Citerar mig själv här.. Efter dagens framställan i tingsrätten öppnas det för "brodern" (broderns dna på silvejtejpen) Tänk om det var broderns som gjorde detta?? NB upptäcker detta eller får på något sätt reda på vad som hänt och bestämmer sig för att städa upp efter sin bror.. Eftersom NB vet att han inte mördat henne kan han blåneka vad som än sägs.. (sen finns möjligheten att brodern har "nått" på NB som ökar NB'S motivation att neka fast brodern ändrat sitt vittnesmål) Vet att det låter svagt och att det finns brister i argumentet men jag är inte 100% säker på NB ensamma skuld längre.. Advokaten flaggade även AJ's son som intressant och inte tillräckligt utredd. ..ska bli intressant att följa utvecklingen!
2015-10-28, 15:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Detta tjat om röret.. Är väl bara att räkna?

Konservativt antagande: Fast inspänt rör med fri ände

Gräns för brottgräns PEM = Ungefär 15 MPa;
Böjtröghetsmoment I för ett rör med ytterdiameter 40 [mm] och väggtjocklek 3.2 [mm] (standarddimension);

I = pi/4 *(Ry^4 - Ri^4) = 2.01*10^6 [MPa]

Maxspänningen (Smax) får inte överstiga brottgränsen på 15 MPa;

Smax = [Momentet/I]
Momentet = reaktionskraften mot röret * hävarmen till fast inspänning = [60 kg * 9.82 * 2 cm) = 11.8 [Nm]

Smax = M/I = 11.8/2.01*10^6 = 5.9 [MPa]

5.9 < 15

Slutsats;
Även med konservativa antaganden såsom fritt upplagd utan stöd osv så håller röret för den vikten. Case closed
Så skall det se ut. Du värmer en fysikers hjärta!

Jag förstår iofs om röret/slangen orsakat viss förvirring. Bilderna visar ju dock att det är ett mycket kraftigt plast-rör det är frågan om.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte märkligt. Det hans rättighet att höra och få en bild av vad som ligger emot honom. Rekommendationen för att en åtalad själv faktiskt skall kunna följa allt som sägs är att de är närvarande.

Skulle personligen aldrig vilja återkomma till en plats där jag bragt en ung oskyldig flicka om livet. På så sätt är det märkligt om man är normalt funtat, men normala människor mördar inte så...
Medlem
Citat:
Okej, men om försvaret skyller på brodern här och säger att det är han som är gärningsman. Anledningen till att hans DNA inte finns på platsen i samma utsträckning är att han nästan alltid har handskar på sig.

NB erkänner att han hanterat kroppen efteråt, men säger att han inte har med själva mordet att göra.

Är det stor sannolikhet att han döms då?

Det närmaste jag kan komma där brodern är medhjälpare är i efterbörden, NB har med stor säkerhet varit ensam om mordet men paniken kan möjligen göra att han drar in brodern att bortforsla offret. Det är absolut det närmaste AB skulle kunna knytas till mordet.

Men inget talar för ett sådant scenario när man läser både fruns och AB's utsagor. uteslutet är det inte men aningen svårt att bevisa. NB har ju i princip alla tekniska bevis mot sig förutom Dna på tejprulle i lådan från AN och Dna från frugan i trosorna, alt annat är NB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in