2015-10-28, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
OK! Du menar att alla inte är lika inför lagen?
Jag upplevde inte förhören som obehagliga. Men om sanningen ska fram hade jag varit rädd om jag vsrit i främmande land och min man skulle sitta häktad för mord.
Jag skulle i det läget tycka att mitt liv gick sönder
Nej alla är så klart inte lika inför lagen kolla på den böjliga ryggen en lagbok har.
läs statistik
eller fundera över om kungen ens är åtalbar
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Den här advokaten, kan det vara så att hon innerst inne tror att hennes klient är skyldig? Eller, om hon tror det, måste hon avsäga sig fallet då?

Men herregud, så en advokat måste avsäga sig det om låt sig hon hade haft hans dna i sig och på sig och hittat tex hennes ägodelar i hans rum?
Då kan man ju fråga sig hur fan Anders Eklund etc ens kan ens haft en advokat???
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Du har trott på annan GM än NB från början, men nu när det finns bevis i form av DNA som han inte kan förklara, och både bror och fru ändrade sig oberoende av varandra vad gäller alibi, så måste du väl förstå vem GM är?!?
Om inte så har du ett tunnelseende utan dess like!!

Hur har hans DNA i form av blod hamnat på hennes jeans (på insidan om jag inte minns fel) som hon hade under mjukbyxorna??

Varför finns det inte DNA från någon annan??

Byxorna hade ju dragits ner inte av. Då blir ju insidan utsida.
2015-10-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PSBM
Vad har hon ljugit om menar du?

Det är inte Flashback där du kan som Xeniorna kan påstå saker utan att ange källor.

IRL, i en mordrättegång med livstid i potten och miljonarvode för besväret så ska ett påstående om alternativ gärningsman vara styrkt.

Inger Rönnbäck har haft lång tid under häktningen att göra egen utredning, att undersöka alternativa gärningsmän och kontrollera om dessa personer hon anklagar är delaktiga i mordet. Som f d åklagare vet hon vikten av om de haft alibi eller om det finns något som bevisar att det finns grund för att påstå att de är inblandade i mordet. I går anlitade hon en pensionär, det är ju patetiskt, för han hinner inte göra något innan huvudförhandlingen är över.

Som advokat kan hon inte gå in på en huvudförhandling och bara slänga ut påståenden som inte är bekräftade. Det är inte ett försvar av klienten, eftersom det inte ens kommer övervägas som bevisning i saken. Jag undrar om hon har missbruksproblematik eller alkoholproblem, för det susar i hennes skalle.
2015-10-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Säkert avstängda en kort stund isf, pga "tekniskt fel".

Och eftersom nb inte vet exakt när det inträffade vet ej polisen vem som hade vakten då så ingen kan intyga att det inte hänt.

Det vet dom säkert! Men vore ju en rättskandal!
ÅK säger ju att detta är något som NB bara fabblat ur sig, låter inte trovärdig i mina öron!

Finns ju rätt många artiklar i media, om att vissa brister finns!

Dom som hade vakten då! Är ju tillfrågade, vad jag förstått!
Senast redigerad av LA-B 2015-10-28 kl. 14:12.
2015-10-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Svårt att spekulera i. Min gissning skulle snarare vara att MGM frågat något i stil med "ska du kolla att dörren är stängd"? En sån fråga skulle fungera som svar till båda alternativen i detta sammanhang ur FUP:
"Ca fem minuter senare så ringde det på Stefans telefon och det är då Lisas telefon som ringer.
Han hör Lisa prata men får uppfattningen att hon inte är medveten om att telefonen har ringt
upp någon. Han har berättat att han hörde Lisa säga något liknande "ja men det har jag redan
kollat" eller "det är redan klart". Stefan och Helena hade då uppfattat att Lisa stod och pratade
med de andra tjejerna som var med och stängde. Stefan la då på och avslutade förbindelsen."

Kan någon ha frågat: "Är det låst och larmat?" Lisa svarar: "Det är klart."
2015-10-28, 14:10
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Hade advokaten någon förklaring till blodet på Lisas tillhörigheter?

Ja, hon hävdar att eftersom labbet som hanterat DNA:t tillhör polisen så är det inte trovärdigt.

Hon kör alltså på konspirationsteorier. Har gått hårt mot polisen och det är den linjen hon har gått på.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hoho!
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Minst sagt.
Vidare börjar även en indikation växa fram på att hon inte hittat något att spinna på i slasken. Hittills känner man igen allt. (därav reaktion)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PSBM
Det är inte klienten som sagt något, han skäms och vill knappt vidgå det. Det är ju försvarets förklaring. Svara på frågan, vad skulle hon sagt?

Om jag söker jobb hos X eller Y och ertappas med att runka på väggar och mobilen är full med porr där kvinnor binds och torteras (även under reglerade former) du tror att jag får behålla jobbet?

Att min arbetsgivare anser att det är ett normalt beteende?

Nej det är ett sjukligt beteende.

Hon är en advokat, hon får komma på något.

att hon kan sitta i en rättssal och säga att facewreckers porr är lite tejpning och sådant och att runka på arbetsplatser och väggar är normal? Hon borde inte få vara advokat.
2015-10-28, 14:11
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
"Sensationellt svag insats av 35-åringens advokat när hon skulle redogöra för sin klients inställning till bevisen. Hänvisade till att Nationellt forensiskt centrum "hör till polisen" och därförför går inte DNA-bevisen att lita på."

Visst att hon försöker göra sitt jobb, men det är både osmakligt och inkompetent hittills känns det som.

Japp, hon försöker insinuera och konspirera att de rep som påvisar DNA från både NB och LH kan ha kontaminerats av personalen på NFC. har inte ord för hur korkat upplägg hon hade och hur hon försöker ge både NB och IB ett slags offerroller i detta - så synd det varit om dem hur de blivit behandlade.

Who cares, hon försöker använda känslokortet men eftersom åklagaren har varit oerhört saklig och detaljerad utan massa känslotjafs så faller detta drag platt o visar att hennes kompetens svårligen kommer över medelnivå i sitt yrke. Det är lätt att bli upprörd o provocerad av hennes utfall, hon gör verkligen sitt jobb s a s, och resultatet blir att alla dumheterna som kommer ur hennes mun talar för hur tunt hennes försvar ligger i rättens öron.

Slående också hur NB inte alls drar sig för att rikta misstankarna mot brodern och dessutom imorgon då ska berätta mer om deras `speciella`förhållande.

Detta avslöjar om något att han skiter fullständigt i sin familj och är beredd att gå även över deras `lik`för
att slingra sig ur varje form av skuld. Psykopat javisst.
2015-10-28, 14:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Nu är det ju förhörsledaren som talar om blodfläckar i den citerade texten, inte jag. Förhoppningsvis är de såpass kompetenta att de kan skilja på vad som är en blodfläck och inte.

Förhörsledaren säger uttryckligen att det rör sig om blodfläckar, inte fragment av koagulerat blod.
Är inte fläckar av koagulerat blod blodfläckar?

Blodfläckarna nämndes i förhör 2015-07-10, och då är det sannolikt endast NFC som har sett fläckarna, vilket betyder att de är mikroskopiska, för små för att se med blotta ögat. Blod som rinner och bloddroppar skapar synliga fläckar. Blodfläckarna kan komma från koagulerat blod, så jag delar inte ditt antagande.

Man kan tänka sig att GM hade NB:s gamla blodiga handskar.
2015-10-28, 14:12
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det måste väl ändå utredarna ha testat?
Personligen tror jag inte hon var upphängd, utan fixerad och GM slog undan hennes ben.

Men jag har inte sett snöret totala längd, eller om forensikerna lyckats med att pussla ihop bitarna så man vet avståndet mellan knutarna?

Men det fanns ju en knut till i ett annat rum. På diskbänken fann man snöre med DNA av bägge två. Kan han ha försökt där först men insett att det var för liten höjd. Om det är bnstsnöre för halm borde det ju inte finnas knutet just där?
Eller är jag ute och cyklar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in