2015-10-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Utveckla gärna. Skulle vara intressant att höra dina tanke

Hon är inte den förste invandraren som är rädd för svensk polis. Det är en struktur att polisen tyvärr behandlar människor olika. De misstänkta tortyrförhören talar ju också sitt tydliga språk.

Inget av vad Arne eller pappa Holm har sagt har ifrågasatts. Där är polis undfallande.
2015-10-28, 13:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tycker personligen att hennes sakframställan har en del brister i upplägg, pedagogik m.m (när jag får tid kan jag gärna redogöra för hur jag tycker en sakframställan ska läggas upp). Jag förstår dock att i sak har hon inte mycket att jobba på men på det sättet hon lagt upp sin sakframställan har det snarare verkat i motsatt riktning. Det hade nästan varit bättre om hon varit helt tyst, överdrift naturligtvis men nej detta var inget som imponerade på mig, och inte heller domstolen om jag får gissa.
Hon ifrågasätts då det lät som en plädering snarare (för långt, sammanställning/slutsatser)
2015-10-28, 13:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PSBM
Håller med dig vad gäller vissa brister. Har haft med henne att göra och det finns bättre val av försvar, framför allt med lite mer erfarenhet. Men i stort var det OK. Hon sa att hon kommer gå djupare på vissa frågor under förhör och plädering. Vi får se hur det avlöper framgent.

Jag tror man måste lära sig att det är en sak att kritisera en advokat för att hon inte gör ett bra jobb, det är helt okej, däremot är det inte okej att kritisera en advokat för att denne försöker göra sitt jobb. Det senare är hon skyldig att göra enligt advokatsamfundets etiska regler, sen är det en annan sak att hon inte gör det så bra, och det kan man kritisera. Det är endast det senare jag varit kritisk till.
2015-10-28, 13:53
Medlem
ME077s avatar
Om Inger Rönnbäck fortsätter att smutskasta lillebrorsan... och han får reda på det... kan man ju hoppas att han kommer till rättegången och sätter dit sin bror... Nej det är långsökt kanske.
2015-10-28, 13:53
Medlem
Den här advokaten, kan det vara så att hon innerst inne tror att hennes klient är skyldig? Eller, om hon tror det, måste hon avsäga sig fallet då?
2015-10-28, 13:54
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I nya rön? Fungerar bra i sociala livet? Ja, att jobba 24/7 verkar fungera - nära relationer verkar det vara sämre med. Han vet inte ens vart dottern bor, han har varit våldsam mot sitt ex. så brodern fått skydda henne. Han trakasserar och kränker sin nuvarande.
Det ringer varningsklockor.

Var står det. Våldsam mot sitt x det har jag missat? Tack ska läsa igen
2015-10-28, 13:55
Medlem
Undrar hur Leif Silbersky hade handlagt detta. Han fick alltid dårarna fria känns det som. Tur han är upptagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men jösses vilket anförande från advokaten! Hur låter hon och vad säger hon?!
Hon kastade mig bak i tiden när fröken högläste sagor.

Det var banne mig det sämsta jag hört.

Nu har jag inte hört hennes framställan men hon är i en jävligt knivig situation, klienten är bunden till MP, klienten är bunden till FP och klienten är bunden till offret via flertalet tunga bevis. Dessutom vittnesuppgifter som styrker i huvudsak hans körningar. Försöket dagen före mot kvinnan, är väl förtrolig med MP och FP, mycket väl förtrolig kan man tillägga.

Hur hon skall hitta en annan GM i slasken ser jag som fullständigt utsiktslöst, det finns inte ens smulor att gå efter i sådant sök eller påstående. Detta är en väldigt bra utredning och man har verkligen dammsugit hela området och följt upp flera uppslag. Jag trodde att de hade honom och brodern tidigare under luppen men det framgår inte att det var så i FUP. Man verkar i vart fall inte haft en loppa på bröderna under sökperioden fram till konfrontationen med MPS.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
varför sa Lisa i telefonen - det är klart, kan det va så att någon bad henne om hjälp och hon sa ,-det är klart att jag kan,ellet vad tror ni

Svårt att spekulera i. Min gissning skulle snarare vara att MGM frågat något i stil med "ska du kolla att dörren är stängd"? En sån fråga skulle fungera som svar till båda alternativen i detta sammanhang ur FUP:
"Ca fem minuter senare så ringde det på Stefans telefon och det är då Lisas telefon som ringer.
Han hör Lisa prata men får uppfattningen att hon inte är medveten om att telefonen har ringt
upp någon. Han har berättat att han hörde Lisa säga något liknande "ja men det har jag redan
kollat" eller "det är redan klart". Stefan och Helena hade då uppfattat att Lisa stod och pratade
med de andra tjejerna som var med och stängde. Stefan la då på och avslutade förbindelsen."
Medlem
Ni måste förstå att Rönnbäck är tvungen att greppa efter varje litet halmstrå hon hittar. Det är hennes jobb. Hon kan ju inte lägga sig platt och säga "ja, det här kommer skita sig, min klient är med största sannolikhet skyldig". Bevisningen här är så pass stark att han med 99.9% säkerhet kommer att bli dömd. Det vet förmodligen Rönnbäck också, att det ser väldigt besvärligt ut, men ja. Det är hennes jobb.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag hade nog inte gjort det. Jag tror alltid att sanningen är bättre än de bilder själv kan kreera.
Att de rekommenderas att lämna rummet säger ju att man vill att de skall koncentrera sig på slutskedet "det tog bara några sekunder" - och inte veta hur mycket som kan ha hänt innan dess ..

Lisa Holms familjs målsägarbiträde (advokat Tore Brandtler) lär enligt media ha rått familjen att minnas Lisa som hon var och inte se på alla bilder på henne som finns i utredningsmaterialet.
2015-10-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Den här advokaten, kan det vara så att hon innerst inne tror att hennes klient är skyldig? Eller, om hon tror det, måste hon avsäga sig fallet då?

Om hon inte tror på klientens oskuld (som NB hävdar) är hon skyldig att avsäga sig uppdraget och lämna över det till någon annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in