2015-10-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Reportern på tv4 play sa att Lisas familj gick ut när sekretessdelen kom.

Konstigt. Andra medier rapporterar att de var där.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbentrodde
Familjen har med högsta sannolikhet inte sett henne. Hon identifierades via "dental records" (vet inte svenska benämningen?), alltså med tänderna. De använde sig av någon gammal tandröntgen på henne från någon tandläkare.
När en kropp är svårt demolerad och även har nått framskriden förruttnelse så ser jag inga skäl till att familjen skulle ha fått/valt att se henne.

Tandkort heter det på svenska. Och ja, behöver man använda tandkort för att identifiera så ser det nog väldigt illa ut. :/
2015-10-28, 12:29
Medlem
Varför rapporteras det inget om att MGM avföring hittats i ladan?
2015-10-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbentrodde
Familjen valde att gå ut vad jag hört från personer på rättegången.

Familjen har med högsta sannolikhet inte sett henne. Hon identifierades via "dental records" (vet inte svenska benämningen?), alltså med tänderna. De använde sig av någon gammal tandröntgen på henne från någon tandläkare.
När en kropp är svårt demolerad och även har nått framskriden förruttnelse så ser jag inga skäl till att familjen skulle ha fått/valt att se henne.

Pappan identifierade henne samma kväll/natt har jag hört. Är ganska säker på detta. Så länge man kan se personen, att liket inte är helt förruttnat vilket inte LH var efter 5 dagar, brukar en anhörig identifiera hen.
2015-10-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq

Tandkort heter det på svenska. Och ja, behöver man använda tandkort för att identifiera så ser det nog väldigt illa ut. :/
Inte nödvändigtvis. Det är standard vid identifiering av döda.
2015-10-28, 12:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson

Det är utrett ner i grunden, på flera ställen i FUP.
2015-10-28, 12:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Är ganska säker på att jag läste att det var SH som identifierade LH:s kropp.

Enligt FUP så identifierades flickan av Rättsläkaren med hjälp av detaljer från hennes tandläkare ("tandkort").
2015-10-28, 12:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Menar du liverapporteringen så har de gått igenom det.
2015-10-28, 12:32
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du skrev:
Jag bara längtar efter ett erkännande. Men det är nog inte tänkbart.
Han hade lika väl kunnat vara utan advokat.
Hon känns patetisk och forserad. Det gör att man vill klubba livstid direkt
Håller med 100%

Jag svarade på det anmärkningsvärda inlägget som verkar tycka rättsosäkerhet är ok( i vissa fall?).

Jag bemöts ofta med "du"-satser här på Flashback. Inget konstigt alls. Ingen anledning för dig att bli upprörd alltså. Borde inte vara i alla fall.

Din läsförståelse är ju helt åt helvete om du feltolkat det han skrev så grovt.
2015-10-28, 12:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Nu behöver man inte vara psykopat för att stänga av sig själv.
Just det beteendet ses hos persorner som levt i icke stabila föhållanden.
Mycket vanligt betingat hos barn som haft det med från tidig ålder.
Ett inlärt sätt att överleva och att orka.
Och det är då ett naturligt sätt att bete sig på.
Ibland är vi lite för över logiska runt den typen av personer, så det bästa är att skaka loss den egna logiken och se det som det verkligen ser ut.
Helt utan att låta tanken vilseleda oss.
Många som har sexuellt våld i sig är ofta fuked up från barnsben. Mottagare av våld kan i vissa fall ha det som ett undermedvetet sätt för självbestraffning.
Idag har vi ju en våg av självskadebeteenden så som rakblad eller ätstörningar
Jag skriver inte att han är psykopat - jag ser drag av det. Det är inte vanligt att gå rätt ut och mörda - men vad vet vi vad han gjort mer?
Delvis i åsikterna är jag i gott sällskap. Åsgård, rättspsykiater och expert på gärningsmannaprofiler:
Citat:
– Det kan ha funnits tidigare varningstecken. Men inget som är så allvarligt att man väljer att gå till polisen eller uppmärksamma myndigheterna på problemet.
Citat:
Så varför skulle någon med misstänkte Nerijus Bilevicius bakgrund plötsligt begå den här typen av dåd?
– Det kan ha funnits tidigare varningstecken. Men inget som är så allvarligt att man väljer att gå till polisen eller uppmärksamma myndigheterna på problemet.
Enligt åtalet ska den misstänkte ha mördat Lisa Holm och gömt undan kroppen på mindre än en timme, åkt hem och skypat med en anhörig i en halvtimme och sedan kört i väg med sin fru för att handla pizza.
Citat:
Dagen innan Lisa Holm-mordet misstänker polisen att Nerijus Bilevicius försökte locka in en joggande kvinna i 30-årsåldern i sin bil – genom att be henne peka ut en plats på en karta.
– Det kallas för "con attack", en bedräglig attack, och det finns många exempel på det från den amerikanska seriemördarverksamheten, säger Ulf Åsgård ..
Citat:
Om en gärnings?man agerar så: vad säger det dig
– Att han är förhållandevis befriad från sådana saker som empati, skuld och ånger, säger Ulf Åsgård.
2015-10-28, 12:34
Medlem
LuisGaravitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte läst hela FUP:et. Har någon släpkärra eller traktorskopa undersökts?

Någon som har sett något om att en släpkärra undersökts? Hittade inget när jag sökte i FUP'en. Med tanke på att inget DNA från Lisa hittats i VW Sharanen?

Ett vittne har ju på s. 280 som uppger att han sett Sharanen med ett släp veckan innan. (När de var och jobbade på Blomberg 10?)

Citat:
En morgon i veckan, torsdag eller fredag så var de båda litauerna vid 10-11-tiden
uppe vid den röda porten till spritfabriken. Då hade de en släpkärra på sin bil, den bilen de brukar använda då de rör sig i området, en grå Volkswagen

Tänkte också på att likhundarna markerade vid Blomberg 10? Hittar ingen förklaring till detta. (s. 759) Kan släpkärran då eventuellt stått i garaget efter att den transporterat liket? Alternativt kan ju "städning" av VW Sharanen skett i det aktuella garaget?
2015-10-28, 12:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Nej, de stannade kvar enligt NLT.

Tvetydigt i olika rapporteringar.

Man kan nog trots allt utgå från att anhöriga lämnade salen, men efter media, och ut genom en annan dörr än media.
Därav kan vissa kanaler uppfattat att dom blev kvar i salen, medans andra sett dom resa sig och gå.
2015-10-28, 12:36
Medlem
Socialkonservativs avatar
Om det är så att GM och hans bror försökte få missing people att inte leta på ett visst ställe, bör inte även brodern isåfall misstänkas för skyddande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in