Citat:
Ursprungligen postat av
Willow1
Nu behöver man inte vara psykopat för att stänga av sig själv.
Just det beteendet ses hos persorner som levt i icke stabila föhållanden.
Mycket vanligt betingat hos barn som haft det med från tidig ålder.
Ett inlärt sätt att överleva och att orka.
Och det är då ett naturligt sätt att bete sig på.
Ibland är vi lite för över logiska runt den typen av personer, så det bästa är att skaka loss den egna logiken och se det som det verkligen ser ut.
Helt utan att låta tanken vilseleda oss.
Många som har sexuellt våld i sig är ofta fuked up från barnsben. Mottagare av våld kan i vissa fall ha det som ett undermedvetet sätt för självbestraffning.
Idag har vi ju en våg av självskadebeteenden så som rakblad eller ätstörningar
Jag skriver inte
att han är psykopat - jag ser drag av det. Det är inte vanligt att gå rätt ut och mörda - men vad vet vi vad han gjort mer?
Delvis i åsikterna är jag i gott sällskap. Åsgård, rättspsykiater och expert på gärningsmannaprofiler:
Citat:
– Det kan ha funnits tidigare varningstecken. Men inget som är så allvarligt att man väljer att gå till polisen eller uppmärksamma myndigheterna på problemet.
Citat:
Så varför skulle någon med misstänkte Nerijus Bilevicius bakgrund plötsligt begå den här typen av dåd?
– Det kan ha funnits tidigare varningstecken. Men inget som är så allvarligt att man väljer att gå till polisen eller uppmärksamma myndigheterna på problemet.
Enligt åtalet ska den misstänkte ha mördat Lisa Holm och gömt undan kroppen på mindre än en timme, åkt hem och skypat med en anhörig i en halvtimme och sedan kört i väg med sin fru för att handla pizza.
Citat:
Dagen innan Lisa Holm-mordet misstänker polisen att Nerijus Bilevicius försökte locka in en joggande kvinna i 30-årsåldern i sin bil – genom att be henne peka ut en plats på en karta.
– Det kallas för "con attack", en bedräglig attack, och det finns många exempel på det från den amerikanska seriemördarverksamheten, säger Ulf Åsgård ..
Citat:
Om en gärnings?man agerar så: vad säger det dig
– Att han är förhållandevis befriad från sådana saker som empati, skuld och ånger, säger Ulf Åsgård.