Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-28, 10:20
Medlem
Min hund har haft denna ett tag nu, i början var det bara någon liten grej som jag trodde var ett sår från en fästning. Men det har växt till denna storlek nu på kanske 1 år. Jag gillar inte åka in och betala 3000kr för att kolla varje sak, så tänkte kolla här. Kan man låta den vara? Kan man själv klippa bort den med nagelsax etc? (som är desinfekterad då).

Se bild
http://i.imgur.com/aIfK49D.jpg
Citera
2015-10-28, 11:56
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage
Min hund har haft denna ett tag nu, i början var det bara någon liten grej som jag trodde var ett sår från en fästning. Men det har växt till denna storlek nu på kanske 1 år. Jag gillar inte åka in och betala 3000kr för att kolla varje sak, så tänkte kolla här. Kan man låta den vara? Kan man själv klippa bort den med nagelsax etc? (som är desinfekterad då).

Se bild
http://i.imgur.com/aIfK49D.jpg

Men va fan, hur kan du ens överväga att klippa bort den med en sax. Åk för helvete in till veterinären där den får bedövning och kan kolla upp vad knölen verkligen är. Och att du har väntat ett helt år är illa.

Om man inte vill lägga ut pengar på veterinär för att vara rädd om sin hund och ta hand om den så ska man fan inte ha hund.
Skärp dig för helvete.
Citera
2015-10-28, 12:12
Medlem
Tack för givande svar. Skillnad på vill och kan gällande lägga ut pengar.
Har haft han i 9 år och det har gått toppen där!

Tacksam för mer svar om vad det kan vara för något istället.
Citera
2015-10-28, 12:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Tack för givande svar. Skillnad på vill och kan gällande lägga ut pengar.
Har haft han i 9 år och det har gått toppen där!

Tacksam för mer svar om vad det kan vara för något istället.
Ser ut som en tumör/cysta, med största sannolikhet godartad. Det är såklart inget du ska operera bort själv. Har hunden chip i nacken?
Citera
2015-10-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ser ut som en tumör/cysta, med största sannolikhet godartad. Det är såklart inget du ska operera bort själv. Har hunden chip i nacken?

Tack för svar. Det var ungefär vad jag trodde själv där. Yes, det har han ju iof. Vad tänkte du på med chipet?
Citera
2015-10-28, 12:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Tack för svar. Det var ungefär vad jag trodde själv där. Yes, det har han ju iof. Vad tänkte du på med chipet?
Det kan hända att det blir en inflammation runt chipet och som till slut blir en böld som "reser" sig.
Vår förra hund fick en rejäl knuta i nacken och den första veterinären trodde det var en tumör (den hade dock inte rest sig och syntes å utsidan). Bokade tid för operation hos en annan veterinär. Det första veterinären frågade var om hunden hade chip. Det var ingen tumör, utan en rejäl inflammation som kändes som en stor knuta. Han fick en spruta antiinflammtoriskt i nacken samt tabletter som han åt i 1 vecka. Sedan försvann knutan för gott.
Citera
2015-10-28, 13:00
Medlem
Vart har du fått 3000kr ifrån? Om man har försäkring på hunden brukar väl självrisken vara betydligt lägre? Rätta mig om jag har fel.

Jag skulle åkt in direkt.
Citera
2015-10-28, 13:09
Medlem
@ Carl Serung - Tack för svaret där, så kan det ju mycket riktigt vara då. Kan alltid ringa och kolla läget, kanske har någon veterinärkontakt som kan kolla bilden och göra ett uttalande iaf.

@RoyalAK - 3000 var mest en grov generalisering. Men det kostar ca 800kr bara att gå in med hunden till veterinären och sen tillkommer det hutlösa priser bara de pillar på honom. Du har rätt annars med självrisken, för mig låg den på 1500kr, sen fick jag betala 20% på allt utöver det där. Vilket var så att jag ALDRIG under 7 års tid tjänade något på att ha en försäkring.

Fått lite andra svar på ett forum att det antagligen går att avvakta om han inte har ont eller det verkar bekymra honom. Att åka in direkt känns lite drastiskt. Har dessutom inte råd just nu.
Citera
2015-11-01, 22:03
Medlem
fallen-angels avatar
Men åk in med kraken.

Haft både en katt med urinvägsinfektion som kostade en hel del för undersökning och medicin efter det och en hund med inflammerade tonciller och samma sak där, undersökning och medicin. Men, dom lider inte av det längre för dem fick hjälp direkt när vi märkte att dom var sjuka.
Och nej det är inte roligt att betala tusentals kronor (båda inom 1 vecka dessutom) men det gör jag gärna och det är något man bör veta när man skaffar djur, att det kan kosta pengar.
Djur känner också smärta precis som vi.
Citera
2015-11-02, 01:24
Medlem
cavalls avatar
det är faktiskt olagligt att göra sånt själv, det kan bli ett jävla liv om du bli påkommen... *veta*
Citera
2015-11-02, 01:31
Medlem
Scratchbites avatar
Åk in med honom.

Ja, klart det kan vara ofarligt, men du har ingen aning om vad det är. Bara för att den KANSKE inte skadar honom NU, betyder det inte att det är säkert att låta den vara. Om det visar sig vara cancer så blir det betydligt dyrare och svårare att operera bort det om det sprider sig i kroppen på honom. Tänk långsiktigt och ta hunden till veterinären..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in