2015-10-26, 21:01
Medlem
Phatcherocs avatar
hehe, märker att Morgan inte är så populär bland vissa av er "insiktsfulla" här i tråden.
Dock får man även se vilken historia han har, och därifrån ha liite förståelse. Förstår verkligen varför han brinner föa att göra ett sådant här program...
Tycker själv att han är väldigt modig att ens börja gräva i detta utan ett färdigplanerat manus. Man märker att han vill hjälpa, inte samla PK poäng som vissa nötter tror.

"Mobbning är ingen quickfix" står det ju i programmet, plus att Morgan är ju inte med så jättemycket i programmet, så det här med att han skulle vara någon slags frälsare är ju mest någon "figment of your own imagination"...

Att utesluta den "svaga" ur en grupp beror nog oftast på en snevriden bild som finns i de flesta grupper beroende på vem/vilka som agerar 'alfa' och hur stort "hot" den 'svaga' uppfattas vara..
Oftast får den som sticker ut mest ur gruppen mest skit, fast det borde vara tvärt om. Naturligt borde man ju vilja integrera och lära sig av ovanligheter som kan förbättra hela gruppens styrka..

Alltså seriöst.. hur tycker ni själva man ska belysa och arbeta med mobbning!? Kom med lite konstruktiv kritik istället för att löka. Detta program tycker jag är ett jävligt bra 'startskott' att ens få folk att fatta att de subtila blickar/kommentarer, och även det man inte gör har stor inverkan på hur de utsatta runt en själv mår...

Detta programmet lär inte kostat inte ett skit att tillverka och jag hoppas att det kommer fler, i stort sett behöver man pengar till en kamera, och eventuell klippning..
så vad är det som skulle kosta..? Tid, energi, empati...

Go Morgan Go !
Citera
2015-10-27, 03:20
Medlem
Klossmongos avatar
Jag tror dendär Andreas kommer bli något stort, han verkade så speciell och tidlös. Han verkade ha mer djup än en originalfjortis lr ja var inte som en fjortis alls.

I övrigt tyckte jag programmet var deprimerande. På skolavslutningen i 9:an grät alla tjejer i klassen utom jag. För mej var de andra klass"kamraterna" lika mkt främlingar som när jag först mötte dom i 7:an. De var som pappersdockor som rörde sig någonstans långt ute i periferin. Jag skulle inte brytt mej om ifall de föll ner döda framför mina fötter så vår o-omtanke om varandra var iaf ömsesidig. Det värsta jag visste var om någon tjej var med en för att vara snäll som om de ansåg sig utföra en god gärning och jag var något slags hjälpprojekt. Tex kunde de säga "Du ska vara glad att vi ens pratar med dej, för om du hade gått i en annan klass hade dom tjejerna inte ens pratat med dej."
Men å vad jag känner mej hedrad ^^
Om man ser det som en uppoffring att prata med mej för att jag är ett sånt outhärdligt sällskap så kan man lika gärna låta bli!
Det var säkert nån lärare som uppmanat dem att prata med mej, det kändes så, krystat och ospontant. Jag önskar de hade lämnat mej ifred hellre.

Det positiva med allt är att nu när man tvingats sitta instängd i ett rum med 30 apor som lever om 9år i sträck så är dendär människokvoten uppfylld tills jag är 80, man är himla mätt på människor- som att ha en stor familjepizza i magen. Nu är det snart 15år sedan jag gick ut barnfängelset och pizzabiten kittlar fortfarande mina halsmandlar. Man känner sig inte ensam av att vara ensam, man känner sig eländig då de vuxna jämt förmedlar till en att ens värde som människa verkar sitta i hur många vänner man har. Pojkvän ger oxå extra poäng på värdometern tydligen. Ibland nu och då drömmer jag om att tortera min klassföreståndare, trycka upp en pistol i hennes fitta och avfyra och såna saker. Men jag borde göra en teckning av hennes fitta och stoppa i en svart låda och elda tydligen-enligt den Morgianska modellen. Nej varför tittade jag på dehär programmet nu känner jag demonerna komma över mej.
Citera
2015-10-28, 00:42
Medlem
tjenaretjenares avatar
Jag gillar Morgan och jag gillar själv att det här om mobbning tas upp, jag har haft "förmånen" att både varit mobbad och varit med och mobba andra så jag vet hur många känner sig av kicken man får utav att mobba någon och den där maktlösa känslan att vara mobbad. Men fy fan vilket jävla skitprogram, hade lika gärna kunnat heta Morgans mansion. En egoistisk serie där han skall få spela fritt i några timmar på bästa sändningstid för att han ska få någon form av upprättelse.

Ett alldeles för ytligt program tyvärr.
Citera
2015-10-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc

Alltså seriöst.. hur tycker ni själva man ska belysa och arbeta med mobbning!?

Kolla på denna https://www.youtube.com/watch?v=UlMkWJY5T_w
Här förklarar Gordon Neufeld varför mobbing uppstår mellan jämlikar (peers) och i synnerlighet barn sinsemellan. Kort och gott - det fungerar inte. Mycket intressant!
Citera
2015-10-28, 01:05
Medlem
tjenaretjenares avatar
Kollar en repris nu på SVT och han utser alltså tre "innekillar" till något form av antimobbningsbil? Ungefär som att ge människor en fin bil fast bilen saknar i själva verket motor.
Citera
2015-10-28, 01:10
Medlem
tjenaretjenares avatar
Finns ju några söta tjejer i den här klassen som man gärna hade sett en uppföljning om om sisådär 5-10 år när de blivit könsmogna. Annars så hade det varit klockrent om de tagit dit Sebastian Dawkins och låtit han ha enskilda samtal som i länktips https://www.youtube.com/watch?v=Bi7kQOPQWiI
Senast redigerad av tjenaretjenare 2015-10-28 kl. 01:13.
Citera
2015-10-28, 02:04
Medlem
Lostworlds avatar
Jag tycker att mobbningsforskaren skulle varit med Morgan hela tiden i klassrummet och övervakat honom tillsammans med barnen, beredd att gripa in om Morgan ställer till det.
Morgan är ju trots allt inte utbildad och det kan ju gå fel när det gäller olika övningar osv, vilket bland annat hände i den där tillitsövningen precis i början när barnen skulle falla bakåt och ta emot varandra. Hade varit tryggare för alla parter (Morgan, barn och föräldrar) om forskaren varit med.
Citera
2015-10-28, 02:05
Medlem
Programmet känns rätt tveksamt klippt. Om nån skulle roa sig med att sitta och klocka hur mycket kamera-tid de coola/snygga eleverna får gentemot de elever som är lite mer udda/utanför... då hade det nog blivit rätt ojämnt. Detta gäller särskilt mellansekvenser osv, dvs då klipparna förmodligen varit totalt omedvetna.
Citera
2015-10-28, 02:10
Medlem

Satan i gatan vad kraftfullt skrivet! Hoppas du har ett drägligt liv idag!
Citera
2015-10-28, 12:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Jag tycker att mobbningsforskaren skulle varit med Morgan hela tiden i klassrummet och övervakat honom tillsammans med barnen, beredd att gripa in om Morgan ställer till det.
Morgan är ju trots allt inte utbildad och det kan ju gå fel när det gäller olika övningar osv, vilket bland annat hände i den där tillitsövningen precis i början när barnen skulle falla bakåt och ta emot varandra. Hade varit tryggare för alla parter (Morgan, barn och föräldrar) om forskaren varit med.

Det hade varit tryggare för alla parter om SVTs programchefer hade tagit sig samman innan man kommer på den befängda idén att låta amatören Alling hålla i programmet.
Citera
2015-10-29, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
hehe, märker att Morgan inte är så populär bland vissa av er "insiktsfulla" här i tråden.
Dock får man även se vilken historia han har, och därifrån ha liite förståelse. Förstår verkligen varför han brinner föa att göra ett sådant här program...
Tycker själv att han är väldigt modig att ens börja gräva i detta utan ett färdigplanerat manus. Man märker att han vill hjälpa, inte samla PK poäng som vissa nötter tror.

"Mobbning är ingen quickfix" står det ju i programmet, plus att Morgan är ju inte med så jättemycket i programmet, så det här med att han skulle vara någon slags frälsare är ju mest någon "figment of your own imagination"...

Att utesluta den "svaga" ur en grupp beror nog oftast på en snevriden bild som finns i de flesta grupper beroende på vem/vilka som agerar 'alfa' och hur stort "hot" den 'svaga' uppfattas vara..
Oftast får den som sticker ut mest ur gruppen mest skit, fast det borde vara tvärt om. Naturligt borde man ju vilja integrera och lära sig av ovanligheter som kan förbättra hela gruppens styrka..

Alltså seriöst.. hur tycker ni själva man ska belysa och arbeta med mobbning!? Kom med lite konstruktiv kritik istället för att löka. Detta program tycker jag är ett jävligt bra 'startskott' att ens få folk att fatta att de subtila blickar/kommentarer, och även det man inte gör har stor inverkan på hur de utsatta runt en själv mår...

Detta programmet lär inte kostat inte ett skit att tillverka och jag hoppas att det kommer fler, i stort sett behöver man pengar till en kamera, och eventuell klippning..
så vad är det som skulle kosta..? Tid, energi, empati...

Go Morgan Go !

Ja nu är det ju ett danskt program som bara gjorts om för Sverige. Så inte är det Morangs idé inte. Tycker inte alls de håller! Det har kostat enormt mycket! Många miljoner!
Citera
2015-10-29, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heja Turkarna
Programmet känns rätt tveksamt klippt. Om nån skulle roa sig med att sitta och klocka hur mycket kamera-tid de coola/snygga eleverna får gentemot de elever som är lite mer udda/utanför... då hade det nog blivit rätt ojämnt. Detta gäller särskilt mellansekvenser osv, dvs då klipparna förmodligen varit totalt omedvetna.

Tycker jag med! Han kommer in efteråt då är ju skadan redan skedd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in