2015-10-28, 00:37
Medlem
Jag tror den häktade göken själv har satt spiken kistan.
Hade han haft rent mjöl i påsen, är det märkligt att han tvingar sin fru och bror att ljuga ihop ett alibi för aktuell tid.
2015-10-28, 00:37
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu är du för optimistisk. NB kan erkänna brott mot griftefriden och skyddande av brottsling. Då står åklagaren där med skägget i brevlådan.
Tror du på fullt allvar att han skulle klara sig genom att skylla på Mållgan?
Är du Kullens byfåne?
2015-10-28, 00:39
Medlem
Arne tillfrågas om iakttagelsen av teleskoplastaren. Han uppger att han såg den köra på en
grusväg söder om sin bostad på söndagen 150607 ca kl 14.30. Arne var då tillsammans med
sin son. Lastmaskinen var ca 400 meter bort. Han uppger att det med all säkerhet var den
John Deere maskinen som står i spritfabriken och används vid bygget i ladan mittemot cafét.
Arne ser inte vem som kör. Han ser inte heller om det var gafflar eller skopa på maskinen.
Arne ser det som högst troligt att någon av bröderna körde maskinen. Arne uppger att
bröderna har nyckel till spritfabriken där lastaren oftast står inlåst.
På måndagen frågade därför Arne Nerius varför de använt teleskoplastaren. Nerius blev
mycket nervös och svarade att han inta använt maskinen. Han uppträdde på ett sätt som Arne
aldrig tidigare sett.

Undrar varför?
2015-10-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja handsken

Och mordplatsen (Lisa's blod på golvet)

Och Lisa's örhänge ( har för mig jag sett 2 foton; ett örhänge på marken i ladan och ett på golvet i slaktrummet)

Mycket märkligt.
Örhängen är väl inte så lätta att hitta. Det i ladan hittades ju när en privatperson snokade där på kvällen när det var mörkt och örhänget sken i mörkret.

Den där handsken låg väl delvis dold bakom ett "cementrör" så det var inte så att den låg särskilt öppet. Sen gjordes väl ingen "dammsugning" av ladan i initialskedet, men det kanske borde ha gjorts.
2015-10-28, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Arne tillfrågas om iakttagelsen av teleskoplastaren. Han uppger att han såg den köra på en
grusväg söder om sin bostad på söndagen 150607 ca kl 14.30. Arne var då tillsammans med
sin son. Lastmaskinen var ca 400 meter bort. Han uppger att det med all säkerhet var den
John Deere maskinen som står i spritfabriken och används vid bygget i ladan mittemot cafét.
Arne ser inte vem som kör. Han ser inte heller om det var gafflar eller skopa på maskinen.
Arne ser det som högst troligt att någon av bröderna körde maskinen. Arne uppger att
bröderna har nyckel till spritfabriken där lastaren oftast står inlåst.
På måndagen frågade därför Arne Nerius varför de använt teleskoplastaren. Nerius blev
mycket nervös och svarade att han inta använt maskinen. Han uppträdde på ett sätt som Arne
aldrig tidigare sett.

Undrar varför?
Hade de inte använt den för att flytta nån såg eller liknande. Minns dock inte om det var på söndagen, eller någon annan dag. Men skumt att han blev nervös eftersom de brukade låna den ibland.
2015-10-28, 00:42
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Dysfunktionella familjer är svåra att förstå sig på och detta var väl en sådan. Mitt bönhasande i psykologbranschen ser honom som en omogen infantil människa som hade en relation till "morsan" Irina. Amatör som jag är så tycker jag att man kan ha den personan och ändå vara översittare. Hans genuina sexkärna hade inget utrymme där, han avgudade modersgestalten. Denna kärna (där han kunde vara "stor") skämdes han för, den höll han för sig själv (om han ändå lyckats med detta för evigt).

Ja, någon form av störning eller dysfunktionalitet lider han av. Skammen finns nog där, men min gissning är att det rör sig om en skam över att han blir påkommen. Inte för någonting annat. Jag får en känsla av att han enkom känner empati för sig själv, varför jag är tveksam till att han någonsin kommer att erkänna dådet. Oavsett hur stark bevisningen mot honom än blir alltså.
2015-10-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag slås av det torftiga liv litauerna, enligt förhör, verkar leva.

AB tillbringar hela sin lediga söndag inomhus, för sig själv, med att titta på filmer. En söndag i juni.

IB och NB häckar i sitt rum, spelar och kollar på datorn. Dom tre tittar inte på film ihop utan kurar i sina respektive rum och träffas vid rökpauserna ute. Inga aktiviteter efter jobbet, utom att fiska ibland.

AB är rädd för sin dominante bror och vågar inte säga emot honom. Kan heller inte ta kontakt med andra då han inte behärskar vare sig svenska eller engelska. T.o.m svårigheter att prata med brorsans fru då hon pratar ryska och är tydligen inte bra på litauiska.

Jobbar sex dagar i veckan, trötta efter hårt jobb i tio timmar. Utnyttjade.

Det känns lite sorgligt och tröstlöst, deras liv som det har varit i Sverige. Jag anar också en viss bitterhet mot " svensken" Arne med all rätt faktiskt.

Jag vet inte vad jag vill komma fram till, dessa omständigheter har ju naturligtvis ingen bäring på brottet mot Lisa. NB är som han är oavsett.
Jag tror att jag skrivit precis detsamma. Torftigt var mitt nyckelord. Jag kände något slags cellskräck när jag läste. Jag vet inte vad jag ville komma fram till heller, men jag tror att, speciellt MGM, den vidriga handlingen till trots, framstår som beklämmande, tragisk, tillkortakommande, sunkig med sin ohygien alkoholmissbruk kedjerökning osunda mathållning dåliga tänder..... Han är inte en predator i samma mening som ett lejon, han är ett kräk som inte ens kan tygla sina snaskiga kompensationsbehov. Alltså, jag hatar honom inte, bara beklagar vad han och vi råkat ut för. Oj, det blev nästan sentimentalt, skärpan börjar försvinna i mörkret. Natti.
2015-10-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Hade de inte använt den för att flytta nån såg eller liknande. Minns dock inte om det var på söndagen, eller någon annan dag. Men skumt att han blev nervös eftersom de brukade låna den ibland.

Han både nekar och blir nervös, misstänkt!
Att flytta sågen var väl ett arbete han skulle utföra åt AJ?
2015-10-28, 00:48
Medlem
LeeVans avatar
Jag tror inte att det här blir någon ”promenadseger”. För en skicklig advokat finns det dessvärre en hel del att skjuta in sig på. Både när det gäller vittnesutsagor och teknisk bevisning. Men jag hoppas verkligen att det håller hela vägen för i skuldfrågan har jag ingen tvekan.
2015-10-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Han både nekar och blir nervös, misstänkt!
Att flytta sågen var väl ett arbete han skulle utföra åt AJ?
Kollade i FUP och det var på måndagen NB körde den för att flytta sågen. Men Sharanen är ju med högsta sannolikhet bilen som använts för att flytta liket med tanke på vittnena som sett bilen från Martorp på söndagen.
2015-10-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Ja det var ett riktigt pissliv de hade. Höjdpunkten var när de tog rökpaus, spelade dataspel eller köpte fryspizza i Källby. Men ang. lönen så tjänade de ju iaf bättre än senaste arbetsgivaren de hade i Sverige. Men det var sjukt att Arne inte lät dem träffa sina barn mer än ca 2 gånger per år.
Men som du säger, deras torftiga leverne rättfärdigar absolut inte någon form av brottslighet.

NB hade trotts allt sin "pingislokal" i ladan. Toaletten var visserligen inte färdig men det sket han i.

När man läser i FUP om denne man, kan man undra hur det står till i kontoret. Det brukar sägas att alla hästar inte är i stallet, men här verkar hela stallet vara tomt.
2015-10-28, 00:52
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Någon som vet om någon av bröderna G.J och H.J (kanske framför allt G.J) har varit misstänkta för brott/sexuellt brott mot minderårig person?

Pratade med en vän idag som påstod att G.J har varit misstänkt för ett brott mot en minderårig flicka. Vill inte gå in på vad det rörde sig om men min väns kompis och G.J gick skilda vägar efter att den här misstanken kom till dager.

Mycket, mycket intressant.

Det har varit frame i tråden tidigare, men tyvärr har ingen lyckats få fram någon form av bekräftelse.

En hel del här i tråden tror inte på det särskilt iom det inte finns något sådant brott på honnom i Lexbase. Men Lexbase börjar radera dommar efter 5 år så om det hände för längre än 5 år sedan då är det ju fortfarande möjligt att en sådan dom finns.
En annan möjlighet är ju att brottet aldrig anmäldes eller att åtal aldrig väcktes.

Både GJ och has styvbror ADC emigrerade från Sverige GJ till Spanien och ADC till Dubai, ADC ändrade dessutom namn då han emigrerade i 1993.
Dom kan förståss båda ha helt oskyldiga anledningar till att emigra och ändra namn, men...who knows ???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in