2015-10-28, 00:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Håller inte med.
Hon har varit rätt hemlig på sistone. Hon har sagt att det finns bevis som talar till NB:s fördel men att hon inte uttalar sig före rättegången.

Jag har lite feeling för att hon har något att komma med. Lägg därtill detta:

http://www.expressen.se/gt/rutinerade-polisen-inkopplad-i-lisa-fallet/

Intervju med Jan Olsson

Nja, Ingrid Rönnbäck har nog en räv bakom örat.

Man ska aldrig säga aldrig, men jag förstår inte vad det skulle vara. Hon har ju tidigare sagt att hon vidarebefordrat alla tips hon fått in till utredarna (som sagt att de kunnat avföra dem som ointressanta). Har hon då behållit några panggrejer som hon drar till med när hon lämnar in sin vittneslista imorgon? (Om hon inte lämnat in den redan)

Det luktar lite för mycket amerikanskt rättegångsdrama tycker jag.

Dessutom - vad skulle det vara? Att introducera en eventuell med-GM kommer inte att hjälpa klienten. Hon måste hitta något som förklarar bort all DNA-bevisning. Och vad skulle det kunna vara? Äkta bevis för plantering. Vad skulle det kunna vara?

Rönnbäck beskrev bevisningen som svag i intervjuer och lyckades lura ett antal personer här inne. Det visade sig inte direkt vara med sanningen överensstämmande. Som någon sa (tror det var nån advokat) - Det sitter mängder med dömda mördare i Sverige på svagare bevisning än den som åklagaren åberopar i det här fallet.

Jag tror också att Wennerholm blir en svårknäckt nöt för henne. Han verkade väldigt påläst och lugn vid presskonferensen. Det kommer nog inte att bli mycket tystnad, bläddrande i papper och hummande som man ibland kunde höra från åklagarna i Vatchareeya-rättegången. Han kommer att ha koll på alla detaljer och om/när hon försöker dra beskrivningar av omständigheter som inte är med sanningen helt överensstämmande så kommer han att korrigera dem. Jag tror också att han mycket pedagogiskt och strukturerat kommer att visa för rättens ledamöter vad som finns i bevisväg.

Ingenting - absolut ingenting - talar i nuläget för att Nerijus har minsta chans att undkomma en fällande dom för mord.
2015-10-28, 00:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man ska aldrig säga aldrig, men jag förstår inte vad det skulle vara. Hon har ju tidigare sagt att hon vidarebefordrat alla tips hon fått in till utredarna (som sagt att de kunnat avföra dem som ointressanta). Har hon då behållit några panggrejer som hon drar till med när hon lämnar in sin vittneslista imorgon? (Om hon inte lämnat in den redan)

Det luktar lite för mycket amerikanskt rättegångsdrama tycker jag.

Dessutom - vad skulle det vara? Att introducera en eventuell med-GM kommer inte att hjälpa klienten. Hon måste hitta något som förklarar bort all DNA-bevisning. Och vad skulle det kunna vara? Äkta bevis för plantering. Vad skulle det kunna vara?

Rönnbäck beskrev bevisningen som svag i intervjuer och lyckades lura ett antal personer här inne. Det visade sig inte direkt vara med sanningen överensstämmande. Som någon sa (tror det var nån advokat) - Det sitter mängder med dömda mördare i Sverige på svagare bevisning än den som åklagaren åberopar i det här fallet.

Jag tror också att Wennerholm blir en svårknäckt nöt för henne. Han verkade väldigt påläst och lugn vid presskonferensen. Det kommer nog inte att bli mycket tystnad, bläddrande i papper och hummande som man ibland kunde höra från åklagarna i Vatchareeya-rättegången. Han kommer att ha koll på alla detaljer och om/när hon försöker dra beskrivningar av omständigheter som inte är med sanningen helt överensstämmande så kommer han att korrigera dem. Jag tror också att han mycket pedagogiskt och strukturerat kommer att visa för rättens ledamöter vad som finns i bevisväg.

Ingenting - absolut ingenting - talar i nuläget för att Nerijus har minsta chans att undkomma en fällande dom för mord.
Nu är du för optimistisk. NB kan erkänna brott mot griftefriden och skyddande av brottsling. Då står åklagaren där med skägget i brevlådan.
2015-10-28, 00:18
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Man kan ju söka på "sex" och ägna resten av livet åt att kolla upp de 689 miljoner träffarna.

Porr är ett märkligt fenomen. Porrindustrin är en av de största industrierna alla kategorier men den har inga kunder, inga normala människor åtminstone. En miljard pervon göder denna industri, som en del cyniker t o m anser vara teknikdrivande beträffande datorer och datakommunikation.

Bland alla produkter finns en omfattande kategori kallad S/M Bondage. De som omfattar denna bransch har på senare år kommit ut som nästan lite chica. De har förekommit som ett tema i fina SvD. De skulle säkert bli förnärmade om man klassade dem som ännu ej debuterade sexmördare, men alla världar har sina spelregler, ofta obegripliga för omvärlden. Tydligen ska man förstå att dessa dominansfixerade utövare har mycket noggranna regler och riktigt kultiverade umgängesseder. Låt oss tro detta. Våld i betydelsen misshandel och rent livsfarliga aktiviteter är väl ändå något väldigt speciellt och oroväckande. Låt oss hoppas att detta intresse är en sällsynt störning. Låt oss hoppas att de som har denna störning kan bemästra den hemma i sin stuga. Åter till sökmaskinen med "sex strangulation". Bara en halv miljon träffar. Trösterikt....

För att inte bli missförstådd: Jag blir inte chockad över porr i någons dator, jag begriper mig inte på S/M och bondage men litar på fina SvD. Strangulation sex tycker jag dock är ett sjukt intresse. Att det finns en enda bild av denna natur i herrns dator tolkar jag som resultatet av en oroväckande störning - han har visat intresse, medan jag skulle bli förskräckt om jag råkade på en sådan bild.

Jag är ingen internetexpert även om jag jobbat med datorer säkert mycket längre än någon annan i denna tråd. Ändå vågar jag tro att min dator inte invaderats av 689 miljoner bilder i mitt cacheminne p g a min sökning - jag skulle ha behövt visa intresse för ett sådant fynd.

Vill bara kommentera lite på vad du skrivit. S/M är ju idag avskrivet som en sexuell perversion och skall naturligtvis inte sammanblandas med lustmord av något slag. Ungefär 20% av befolkningen kan tänka sig eller är aktiva med någon form av S/M aktivitet. Om man då räknar smisk som S/M.

Visserligen händer det att folk dör när de utövar S/M, ex strypsex. Troligtvis finns det ett mörkertal om man ser till utövare över hela världen. De flesta S/M utövare är dock mogna människor som gör detta tillsammans med någon som de älskar och som tycker om rollspel av olika slag. De använder sig av olika safe signaler osv.
2015-10-28, 00:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Hur kunde polis med hund missa handsken?

Ja handsken

Och mordplatsen (Lisa's blod på golvet)

Och Lisa's örhänge ( har för mig jag sett 2 foton; ett örhänge på marken i ladan och ett på golvet i slaktrummet)

Mycket märkligt.
2015-10-28, 00:22
Bannlyst
Citat:
Håller inte med.
Hon har varit rätt hemlig på sistone. Hon har sagt att det finns bevis som talar till NB:s fördel men att hon inte uttalar sig före rättegången.

Intervju med Jan Olsson

Mycket snack och lite relevans bakom det hon sagt hittills, inte imponerad av FUP mm
Räven blir nog till en åsna
2015-10-28, 00:23
Medlem
hasselmuzs avatar
Jag slås av det torftiga liv litauerna, enligt förhör, verkar leva.

AB tillbringar hela sin lediga söndag inomhus, för sig själv, med att titta på filmer. En söndag i juni.

IB och NB häckar i sitt rum, spelar och kollar på datorn. Dom tre tittar inte på film ihop utan kurar i sina respektive rum och träffas vid rökpauserna ute. Inga aktiviteter efter jobbet, utom att fiska ibland.

AB är rädd för sin dominante bror och vågar inte säga emot honom. Kan heller inte ta kontakt med andra då han inte behärskar vare sig svenska eller engelska. T.o.m svårigheter att prata med brorsans fru då hon pratar ryska och är tydligen inte bra på litauiska.

Jobbar sex dagar i veckan, trötta efter hårt jobb i tio timmar. Utnyttjade.

Det känns lite sorgligt och tröstlöst, deras liv som det har varit i Sverige. Jag anar också en viss bitterhet mot " svensken" Arne med all rätt faktiskt.

Jag vet inte vad jag vill komma fram till, dessa omständigheter har ju naturligtvis ingen bäring på brottet mot Lisa. NB är som han är oavsett.
2015-10-28, 00:25
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Håller inte med.

Intervju med Jan Olsson

Rätt hemlig på sistone??Det beror väl på att hon inget har att komma med som det har varit så tyst från hennes sida.På vilket sätt har du tänkt att en pensionerad polis ska kunna hitta undanmanövrar på de bevis som talar till mannens nackdel.Det är väl inte så att han är trollkarl och hittar massa alibin och motbevis som kan tala emot alla de försvårande uppgifter som talar emot honom ur tomma luften.Det hade nog passat bättre med Ingrid Rönnbär med en räv bakom örat.
2015-10-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja handsken

Och mordplatsen (Lisa's blod på golvet)

Och Lisa's örhänge ( har för mig jag sett 2 foton; ett örhänge på marken i ladan och ett på golvet i slaktrummet)

Mycket märkligt.

Känner att det finns en övertro till polisens hundar.
Hundarna har missat förr.
2015-10-28, 00:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
FÖRBANNAD

Under rättegången kommer rättsläkaren vittna och skingra röken. Och några tvivel om dödsorsak finns knappast mer än i en tillfällig sinnesförvirring.

Stämningsansökan
Sakkunnigt vittnesförhör med rättsläkaren Adam Berkowicz angående hans iakttagelser vid den rättsmedicinska obduktionen av Lisa Holm till styrkande av uppkomna skador, dödsorsak samt tidpunkt för dödsfallet.

Rättsintyg avseende Nerijus Bilevicius till styrkande av att han haft flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod (fu-prot sid 1722 ff).
Dödsbevis (fu-prot sid 475).
Obduktionsbesked samt svar på särskilda frågeställningar till styrkande av dödsorsak samt tidpunkt (fu-prot sid 476-482).
Protokoll över dödsfallsundersökning/obduktion och utvidgad rättsmedicinsk obduktion till styrkande av dödsorsak och uppkomna skador (fu-prot bilaga sid 8-43).

Rönnbäck får det mycket svårt att ifrågasätta det rättsmedicinska utlåtandet.
2015-10-28, 00:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu är du för optimistisk. NB kan erkänna brott mot griftefriden och skyddande av brottsling. Då står åklagaren där med skägget i brevlådan.

Jag undrar om du skriver detta för att tjafsa eller för att du verkligen tror på det.

För att åklagaren ska stå med skägget i någons brevlåda så måste det finnas något substantiellt.

- Det räcker självklart inte att NB säger "Jag bara hjälpte Mr X att städa, men jag kan inte säga vem Mr X är" Jämförbart med när Rahmi Shahindal påstod att en beväpnad man i hans närvaro skjutit Fadime och hotat honom med döden om han inte tog på sig dådet.

- Det hjälper lika lite att peka ut någon random person i Blomberg som uppdragsgivare utan att kunna presentera omständigheter för hur det skulle ha gått till. Åklagaren skulle kanske måsta hålla några förhör, men det vore rätt enkelt att bevisa att inget med någon som helst substans finns som styrker den åtalades påståenden.

- En liten chans skulle kunna finnas om han pekar ut sin bror. Då hamnar åklagaren i ett lite trassligt läge. Antagligen måste man begära häktning och anhållande för nya förhör. Eller som ett minimum åka till Litauen. Men det är samma sak där: Finns inga bevis som styrker hans berättelse så har det inte uppstått något rimligt tvivel. Rätten skulle också mycket väl kunna komma fram till att även OM brodern vore inblandad så talar den samlade bevisbilden för att Nerijus varit gärningsman i dådet och ska dömas för det.

Kom också ihåg att morddomar kan delas ut även till personer som inte hållit i vapnet. Kunde man bevisa att en person stått bredvid och tittat på i den här situationen är en morddom också mot vederbörande inte osannolik.
2015-10-28, 00:31
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Han måste nog känna sig i ett dominerande läge för att "visa tecken" på några sexuella böjelser för Irina o det kan han ju aldrig känna då han har erektionsproblem vid samlag, d.v.s han känner sig frustrerad o oduglig. Tejpning och hängning på en yngre, försvarslös flicka - då kunde han känna sig dominant. Många sexual-(sadist)-förbrytare kan ju ha fru, barn och inte visa några tecken på avvikelse.
Kolla på Hagamannen, hans fru anade väl inget.
NB är nog så gravt störd och farlig, hans sjuka drifter gör att han aldrig kommer att släppas ut, hoppas jag. Jag tror att både Irina och AB har varit med om en hel del som gjort dem rädda och undergivna, men då har det handlat mer om att NB kanske varit labil, aggressiv, lynnig, maktmissbrukande, han höll dem i sitt grepp - de var ju beroende av honom på flera vis. Och, utåt sett inställsam o trevlig mot arbetsgivaren men hemma - en djävul ibland, förmodligen.
En djävul som går omkring som en tickande bomb, frustrerad över impotens, frustrerad o missnöjd över sitt liv som "livegen" hantverkare. Tankar o inspiration om sadistiskt sex, dominerande, att ta någon annans liv börjar gro, tar över. Han blev ett odjur, ett monster.
Hur mycket man än tänker på det helvete som Lisa utsattes för av honom, går det inte ens att fatta. Skulle man känna en enda sekund av hennes dödsångest, skulle man inte orka..
Man får riktigt primitiva tankar om passande straff för honom, tankar man inte vill eller ska ha - men den är så fruktansvärt hemsk denna handling, när det nystas upp mer och mer eftersom, så man vet inte ens om man vill veta allt.

Så kan det ju givetvis vara. Dock är jag av den uppfattningen att en närstående som får fakta förevisat för sig (DNA-bevisning) inte rimligen kan blunda för det, eller som i Irinas fall fortsätta bedyra Nerijus oskuld. Någonting är mycket skevt här och jag skulle vilja hävda att det är en beroendeställning och rädsla för konfrontation med sanningen som spökar för hennes del. Nu är jag inte särskilt insatt i Hagamannen-fallet men det låter orimligt för mig att hans dåvarande sambo skyddade honom när den tekniska bevisningen väl ledde Polisen till honom. Men, jag vet inte.

Intressant i sammanhanget är att Aivaras vidhåller det han har sagt i samtliga förhör efter det initiala förhöret. Jag får en känsla av att han har burit på en ganska stor börda, i och med beroendeställningen (språkmässigt men även i övrigt), som så småningom släpper och han inser allvaret i det som har skett. Han, om någon, har nog känt mycket väl till och av broderns komplexa karaktär. Jag skulle vilja påstå att han många gånger tidigare har täckt upp för brodern, men detta brott är så allvarligt att han till slut låter sin bror stå sitt kast. Med all rätt. Han har i något förhör nämnt att Nerijus har tagit äran åt sig för bra saker som Aivaras har gjort och antagligen låtit Aivaras ta ansvar för icke bra saker som Nerijus har gjort. Nu räckte det, vilket man märker genom att han efter frisläppandet inte ens har bemödat sig med att öht. kontakta Nerijus.
2015-10-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag slås av det torftiga liv litauerna, enligt förhör, verkar leva.

AB tillbringar hela sin lediga söndag inomhus, för sig själv, med att titta på filmer. En söndag i juni.

IB och NB häckar i sitt rum, spelar och kollar på datorn. Dom tre tittar inte på film ihop utan kurar i sina respektive rum och träffas vid rökpauserna ute. Inga aktiviteter efter jobbet, utom att fiska ibland.

AB är rädd för sin dominante bror och vågar inte säga emot honom. Kan heller inte ta kontakt med andra då han inte behärskar vare sig svenska eller engelska. T.o.m svårigheter att prata med brorsans fru då hon pratar ryska och är tydligen inte bra på litauiska.

Jobbar sex dagar i veckan, trötta efter hårt jobb i tio timmar. Utnyttjade.

Det känns lite sorgligt och tröstlöst, deras liv som det har varit i Sverige. Jag anar också en viss bitterhet mot " svensken" Arne med all rätt faktiskt.

Jag vet inte vad jag vill komma fram till, dessa omständigheter har ju naturligtvis ingen bäring på brottet mot Lisa. NB är som han är oavsett.
Ja det var ett riktigt pissliv de hade. Höjdpunkten var när de tog rökpaus, spelade dataspel eller köpte fryspizza i Källby. Men ang. lönen så tjänade de ju iaf bättre än senaste arbetsgivaren de hade i Sverige. Men det var sjukt att Arne inte lät dem träffa sina barn mer än ca 2 gånger per år.
Men som du säger, deras torftiga leverne rättfärdigar absolut inte någon form av brottslighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in