2015-10-27, 14:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns bilder på mycket i fupen bla på bilarna som undersökts varav den ena är AJ:s.
Men det finns väl inga bilder på sparrisen? Varför åker AJ omkring med rutten sparris i ett utrymme i sin bil? Lägger man sparris längst bak i bilen i ett litet trångt fack? Har man inte typ varningstriangel, bogserlina och annat där. Rutten sparris?
Är det inte allmänt känt att en rutten lukt maskas med en annan rutten lukt? Sådana knep som kriminella kan ta till.

Lite skador på bilen också som inte förklaras.

Mitt fetande

Någon hade tydligen gjort samma sak vid fyndplatsen, alltså boden vid Martorp.
Här är 2 vittne citat från Missing People söket på Martorp den 12 Juni (i sig ett stort frågetäcken)

FUP s. 422 + 433
Förhör med Bergma*, Torbjör*; 2015-06-12 20:25

Han berättade att de också hade hittat kadaver nära den aktuella fyndplatsen.

Sen går vi bort mot rishögen och det området. Vi tar ett varv liksom.
Hundföraren går bort till byssjan och tittar in. Efter att hon har tittat in så tittar jag in i byssjan
och jag tittar såpass noga att jag ser att det står några urdruckna flaskor på bordet och det
ligger kläder slängda som i en hög. Det är stökigt men inte så stökigt att man inte kan gå in
där.

-Luktar det något?

Det luktar råttor, möglig sommarstuga, inte den klassiska likdoften.

-Har du känt likdoft tidigare?

Ja det har jag gjort, men det är under andra omständigheter och en annan miljö.

-Vad händer sen?

I samma veva så har david hittat ett djurkadaver ca 25 meter från byssjan. Där luktar det helt annorlunda det luktar mer förruttnat, det är inga larver på känns ganska färskt. Jag börjar nu
känna att det är dags att göra något.

Hmmm... kom plötsligt att tänka på AJs stinkande bil som polisen hittade djurblod i, vore intressant om man kunde DNA testa djurblodet från AJs bil och DNA testa kadaveret och se om det var ett match ?
2015-10-27, 14:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det var ju inte alls i anknytning till denna händelse...

sök på "Undersökningsprotokoll Moped"

Nu, förstår jag inte riktigt. Menar du att när hon körde omkull på moppen vid ett tidigare tillfälle så kunde hon inte ha fått blodspår i hjälmen?
2015-10-27, 14:07
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Kan det vara så att anledningen de inte kan hitta DNA från NB på rullen med silvertejp är för att Lisa var tvungen att tejpa sig själv? Innan han hänger upp henne. Det finns bara DNA från henne på papprullen som håller tejpen.

"I fyra områden på insidan av pappersrullen samt tejpänden
påvisades sekret/DNA. Resultaten talar extremt starkt för att
sekret/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."

Sidan 499 i Fup

Smart
Om han dessutom håller repet i vänster hand och hon står under röret, men är ej upphissad ännu.
Kniv i högra handen med frugans DNA på.
Tejpen var ju utanpå snöret och hon lutade kanske huvudet framåt när hon tejpade så lite hår fastnade också under tejpen som det gjorde.
2015-10-27, 14:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag ifrågasätter en utredning där åklagaren, EFTER han mottagit den slutgiltiga obduktions protokollen från rättsläkaren, som anger dödstidpunkten till mellan den 7 och den 12 Juni 2015, ber rättsläkaren om att "korrigera" BOs dödstidpunkt til den 7 Juni, och rättsläkaren till och med gör det.

För att Åklagren's händelsesförlopp skulle hänga ihop krävde det att Lisa dog den 7 Juni och det är min teori att det var just därför att åklagren bad rättsläkaren om att "korrigera" dödstidpunkten.

Att en åklagara gör så, och att en rättsläkare går med på at "korrigera" BOs dödstidpunkt på det viset, det anser jag för att vara en skandal !!!

Och när dom gör så här, hur i helsikke ska man då lugnt kunna lita på alt annat i utredningen ???

Det spelar inte dig nån roll vad det står och inte står i utredningen. Du tror det är korruption och skandal inblandat hur som helst. Men skriv på du för all del.

Vad jag inte förstår är hur du ska leda i bevis att " den riktiga mördaren" har utfört mordet. Efter honom finns det ju inga spår alls. Ingen DNA, inget blod, ingen sperma. Men i det fallet behövs visst inga bevis alls, huvudsaken är att utredningen är en skandal och att NB inte har mördat Lisa.
2015-10-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Kan det vara så att anledningen de inte kan hitta DNA från NB på rullen med silvertejp är för att Lisa var tvungen att tejpa sig själv? Innan han hänger upp henne. Det finns bara DNA från henne på papprullen som håller tejpen.

"I fyra områden på insidan av pappersrullen samt tejpänden
påvisades sekret/DNA. Resultaten talar extremt starkt för att
sekret/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."

Sidan 499 i Fup

Tänkte också på de. Men sen verkar det skumt eftersom det försvinner mycket kontroll om offret får tillåtelse att tejpa sig själv. Eller så blir han mer upprymd då BO tvingas göra något som tar starkt emot. "Du får leva om du tejpar" något. ..., men känns konstigt om det var så. .
2015-10-27, 14:14
Medlem
Jag kan inte hitta exakt var hennes moppe hittades av pappa. Under arbetsdagen stod den på kortsidan av kaféet. Sedan hade ju pappan flyttat den närmre kaféet. Ser bara en bild då gråhårig med hästsvans pekar ut var det stod då hon blev överrumplad.

En annan sak, visst ser det väl it som toapapper på bajshögen. Hade han det på sig?
2015-10-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Herregud, håller du fortfarande på och ältar PEM-slangen?

Jag och många med mig tycker inte det är ett märkligt val och det gjorde inte heller NB. Så hur långt kommer vi med resonemanget att just du tycker det är märkligt?

Och nej, den är inte fritt utstickande, det handlar om en 40mm tjock stenhård slang som sitter hårt förankrad i båda ändar. Du hänga upp 3-4 vuxna män i den utan problem.

Och nej, man vill inte lägga repet över mässingskopplingen, det naturliga är att lägga repet på slangen.
Jag håller definitivt inte med dig (varken om faktabeskrivningen eller slutsatsen). Den enda andra skribent som jag sett göra en god teknisk analys kom till en annan slutsats än jag kring hur sannolikt det var att slangen kunnat användas, däremot delade personen uppfattningen att det självklart varit bättre att lägga ett rep över själva vinkeldonet i metall.

Det är väldigt märkligt att man inte skulle göra det självklara valet ställt inför alternativen (om man till att börja med gjorde det märkliga valet att inte använda sig av rören gjorda för att hänga upp kroppar eller välja vattenrören i bruk som man vet är förankrade och dessutom satt skyddat från insyn i samma rum).

Dock är ju detta inte lika väsentligt som att det visar sig att den åtalade monterat bort omfattande utrustning på båda sidor - och till och med ovanför röret - så sent som i år. Det gör ju att såväl märken som blod på röret kan ges en väldigt naturlig förklaring av försvaret.

Detta i kombination med att det vore närmast att räkna som tjänstefel om inte advokaten har någon medicinsk expertis som uttalar sig om att det kan finnas både alternativa dödsorsaker och dödstidpunkter som är överensstämmande med de rättsmedicinska fynden gör ju att det finns risk/möjlighet att advokaten har framgång i att skapa tvivel kring att mordet faktiskt gått till som åklagarsidan hävdar. Detta kan bli ett problem för åklagarsidan som verkar ha satsat "allt" på detta kort (och begränsat sig när det gäller åtalspunkterna på ett sätt som kan betraktas som riskabelt vad jag förstår).

Till åklagarsidans fördel talar att det nog är väldigt svårt att se att rätten skulle fria på vad som kan uppfattas som en teknikalitet (det verkar inte helt klart att personen tagits av daga på det sätt som åklagarsidan hävdar) i ett så här uppmärksammat och känsloladdat fall.

Möjligen skulle försvaret kunna ha större möjligheter att nå framgång i högre insans, framförallt om man ser till att trycka på hur osannolik tidslinjen är - den typen av resonemang kommer att förstås bättre av erfarna yrkesjurister och det kan vara bra att grundlägga den strategin även i första instans, även om den kan förväntas ge mer utdelning först i högre rätt.

Min gissning förblir dock att det kommer räcka till fällande dom i alla instanser om inte advokaten gör ett alldeles fenomenalt pedagogiskt arbete när det gäller att påvisa de svagheter som faktiskt finns i åklagarens gärningsbeskrivning.

Att det finns svagheter där är ju dock inte detsamma som att den åtalade är oskyldig, jag har överhuvudtaget bara diskuterat bevisläget och argumentationsstrategier inför förhandling/förhandlingarna, inte skuldfrågan.
2015-10-27, 14:15
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Jag kan inte hitta exakt var hennes moppe hittades av pappa. Under arbetsdagen stod den på kortsidan av kaféet. Sedan hade ju pappan flyttat den närmre kaféet. Ser bara en bild då gråhårig med hästsvans pekar ut var det stod då hon blev överrumplad.

En annan sak, visst ser det väl it som toapapper på bajshögen. Hade han det på sig?

Nej, de bilderna ska visa var moppen stod när pappan hittade den och sen var han ställde den.
2015-10-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och till vilken nytta? Den korta tiden räcker inte till njutning.

Detsamma undrarar jag med.
2015-10-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Nä sidnummren i fup stämmer inte ett jävla dugg
Du tänker väl på att filens sidnummer inte överensstämmer med det verkliga dokumentets plaginering.
2015-10-27, 14:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
jag har skrivit ut Polisman Stenliljas rapport (sid 15,16)och idag visat det för ett befäl som har egen sökhund och utbildar hundar i Försvarsmakten ,han säger "det är omöjligt" att hunden inte skulle markerat våldsamt ! samma polis säger väl ochså någonstans vad jag förstått han är säker på att hansken inte fanns i ladan då ? han får heller ingen markering där mopeden enl pappan stått ,vilket inte verkar vara där den stått under dagen enl skisser ....... polisen och voven var ju inne i "hängningsrummet" vad det verkar ! ingen markering på snörena ,med superfärsk doft .....

men visst denna polishund kan ju varit helt kass för uppgiften ......

noterat att arbetet startade som vanligt på måndag morgon med bröderna på plats ,avbröts inte förrän hansken hittades på fm,
jag inte sluta undra varför då inte NB kolla runt och plockade upp snörstumparna .....
om han nu varit där kvällen innan och visste de var ett spår med hans DNA......

Bröderna hade ju dessutom varit där tidigare än vanligt denna morgon enligt en trådsanning.
2015-10-27, 14:23
Bannlyst
Tycker det är konstigt att inte Lisa hittades så här: http://i.imgur.com/bAVQirg.png

För den bilden hade NB på sin dator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in