2015-10-27, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så kan det kanske vara.

Funderar på en sak i anslutning till detta: Hur kan han vara så kall och normal när han träffar de andra och handlar pizza? En litet stund tidigare har han brutalt stuvat in kroppen i skåpet och eventuellt har han i panik kackat på golvet i ladan.

Vem klarar att samla ihop sig på det viset?

Han och Hagamannen och tyvärr en förskräckligt massa där ute som borde sitta bakom galler.
Bannlyst
Citat:
Så kan det kanske vara.

Funderar på en sak i anslutning till detta: Hur kan han vara så kall och normal när han träffar de andra och handlar pizza? En litet stund tidigare har han brutalt stuvat in kroppen i skåpet och eventuellt har han i panik kackat på golvet i ladan.

Vem klarar att samla ihop sig på det viset?

Var väl därför han behövde ett sexpack bärs att hälla i sig kyla ner nerverna lite. Jag brukar häva ett par burkar ibland när jag inte mår hundra och det brukar hjälpa . Behöver inte vara starköl det räcker fint med 3,5r
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Skulle ju kunna vara någon speciell omständighet. T ex att hon såg honom genom rutan och gick fram för att kolla vem det var. Vem vet, kanske hade hon sett honom genom fönstret flera gånger och undrat.
I så fall hade han sett henne genom fönstret komma och avbrutit sin verksamhet, istället för att döda henne.
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Verkligheten kommer i kapp och han inser att han behöver något som "täcker upp" hans tid. Dvs att han har alibi för en viss tidpunkt. Så tror jag att det är.
Jo, det är jag med på. Men hur lyckas han uppträda normalt efter det han gjort.

Jag anses nog vara en kallhamrad person när det gäller, men jag skulle ha varit i fullständigt upplösningstillstånd i ett sånt läge.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu är jag helt lost och börjar fundera på om vi läser samma fup och ser samma bilder.
Jag hittade jag den bild jag tror du kanske menar där man kan se rätt igenom och den har nr 8 och där vilar slangen i botten på hålet och får stöd så den håller. Tror den bilden luras lite med att man kan se rätt igenom.
Väggen den går igenom är nog uppåt 20 cm tjock och slangen har en diameter på 40 mm och då är den väldigt kraftig och håller för stora tyngder.

Där slangen går in i knäet där repet/snöret har hängt så är det troligen en stödhylsa med som styvar upp slangen ännu mer. Den kan omöjligt vika sig eller bli deformerad där snöret var och det är röret från taket som får ta upp största tyngden, inte röret från väggen.

På bild nr 16 är det andra sidan väggen, där skulle slangen redan ha kunnat vara kapad på Lisas sida av teknikerna. Man ser rätt genom slangen och det kan man inte göra på den del som Lisa hängdes i för där är ett gjutet knä.
Men man ser inte genom väggen annat än genom slangen för den är fastcementerad.

Det enda alternativ jag ser till att det ser ut så är att teknikerna redan i så fall har kapat av den bit där Lisa hängdes för att ta med som bevis. Varför skulle dom annars ta bild på slangen från andra sidan väggen?

Vi är några som är överens om samma sak. Slangen håller och viker sig inte!
https://minfil.org/D0h2kab6b2/Lisa_slangen_genom_v_ggen_cementerad.JPG
Jag undrar också om vi tittar på samma bilder.

Titta på bild 8 och 9 (sid 659 och 660 med den skriva numreringen), slangen är inte nära att vila mot botten på genomföringen, den går in utan stöd ganska mitt i genomföringen. Den lutar dock nedåt även obelastad vilket framgår på bilderna och det kan möjligen göra att den kan vila mot botten längst ut som jag sagt tidigare (även om jag inte tycker det ser ut så på den ganska dåliga bild från utsidan som finns). Det gör den ju bara än mer osannolik att hänga ett rep vilket man tänkt lyfta en kropp i.

På bild 16 (sid 663) ser man inte genom slangen (förväxlar du kanske slangen med hela röret/genomföringen som slangen går genom?). Jag kan inte se att man gör det på någon bild och jag ser inget om att polisen skulle ha kapat slangen eller något annat.

Att inte slangens deformation (som alltså redan verkar ha varit deformerat så att det "hängde ner" utan last) testades under belastning för att se om ett lastat rep hade kunnat sitta där är otroligt. Som det nu är vet vi ju inte ens om röret som går upp i taket är anslutet och hade kunnat bära vikten av en människa (vilket ju verkar troligt men naturligtvis måste testas).

Att man inte klargör att färska skav på slangen och blod från den åtalade lätt kan förklaras av att man precis i närtid (detta år) hade monterat bort en stor mjölkanläggning som bland annat innefattade ett rör som löpte precis över slangen (och en mängd infällningar i väggen precis bredvid densamma) känns också lite vilseledande även om det framgår om man verkligen jobbar på att jämföra bilder och läsa texten från förhören.
2015-10-27, 01:11
Medlem
Citat:
Jag ser tre möjliga skäl, som jag hoppas polisen håller koll på:

- han vill passa på att ta på/i något föremål som han vet innehåller hans DNA och som på något sätt kan utgöra indicium eller bevis.

-han vill flytta på, eller smussla undan, något föremål. Kan ju räcka med att han petar till ett föremål med foten så att det åker ner i en golvspringa eller så.

- han vill utbyta information (med tecken, blinkningar eller dylikt) med någon annan person som finns på plats. Information kan även förmedlals med föremål som arrangerats eller med något som står skriver någonstans.

Det får vi verkligen inte hoppas händer, jag tar för givet att hans händer är fängslade.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag anses nog vara en kallhamrad person när det gäller, men jag skulle ha varit i fullständigt upplösningstillstånd i ett sånt läge.

Överlevnadsinstinkt. Självbevarelsedrift
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Var väl därför han behövde ett sexpack bärs att hälla i sig kyla ner nerverna lite. Jag brukar häva ett par burkar ibland när jag inte mår hundra och det brukar hjälpa . Behöver inte vara starköl det räcker fint med 3,5r
Haha, ja du kan skatta dig lycklig som klarar dig med tre-femmor!

Men det tog ju en stund innan han fick i sig och det verkade. Han måste ju vara något alldeles oerhört känslokall om dom andra inte märkte något speciellt. Eller gjorde dom det?
2015-10-27, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Det får vi verkligen inte hoppas händer, jag tar för givet att hans händer är fängslade.

Givetvis jag läste att han kanske inte får gå ur polisbilen ens så är rigorös säkerhet runt det svinet och kostar massor med pengar .
2015-10-27, 01:14
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:

Vilket läge? Att hänga en ung kvinna levande? Du menar att du har förmågan att ens ta in den tanken?
Medlem
korrekturlacks avatar
Säkert någon som kommit med denna teori innan:

MGM har vid flera tillfällen suttit i rummet med utsikt mot caféet och observerat LH medans han runkat och fantiserat om att tejpa för hennes mun och våldta henne. Det har han inte lyckats med för hon har alltid blivit hämtad av sin pappa förutom denna gången då hon skulle få prova vingarna lite. MGM har sett att hon har kommit med mopeden till caféet denna gång och har i princip hela dagen på sig att förbereda allt.

Han sitter och tittar på flickorna i runkrummet när de håller på att stänga och ser de andra två tjejerna avvika och kliver sedan ut genom dörren på kontorsdelen. Han haffar Lisa när hon ska kliva på mopeden och rövar bort henne till ladan på andra sidan.

Han för in henne via ingången till stalldelen där grävskopan står. Tejprullen står på ett arbetsbord i närheten och han fattar tag i den och håller fortfarande kvar i LH. Det är under denna tidsperiod som avsättningar görs på LH's jacka.

Han tar in henne genom dörren in till legan och där avlägsnas hjälmen då kamp uppstår och hennes ena örhänge lossnar helt och det andra hänger endast kvar i örat. Han övermannar henne i legan, tar silvertejpen och tejpar över hennes näsa och mun. Han tar av henne jackan och fortsätter med att dra ner hennes byxor och trosor men han kan inte få erektion, speciellt inte med tanke på allt adrenalin. LH som redan förmodligen är väldigt andfådd får snabbt syrebrist och kvävs till döds. Medvetslöshet och död inträffar relativt snabbt.

Någonstans här inser MGM att det gått vansinnigt snett. Han skulle inte mörda, bara våldta..leva ut en fantasi. Han får tid att fundera ett tag men blir fruktansvärt dålig i magen av allt adrenalin som han har i kroppen och sätter sig och bajsar i ena hörnet. Nu får han idén att han ska få det att se ut som självmord så han bär in henne i slaktrummet och lägger henne på diskbänken och gör en snara av det blå repet som han trär runt hennes hals. Han lyfter sedan upp henne mot väggen i mejerirummet mot röret i väggen medans han trär öglan runt röret. Här avsätts hennes hårstrå på röret mot väggen när han håller på och krånglar.

Hon hänger där ett tag och han står och tittar på det hela och kommer på att det här nog inte kommer att hålla. Han har dessutom tidsbrist då han inte kan vara borta från hemmet för länge. Så han beslutar sig för att gömma kroppen och i hans värld just då kan han bara komma på ett ställe där ingen brukar vara, den lilla byssjan. Han får lösa vidare bortforsling vid senare tillfälle.

Han skär ner kroppen igen och släpar in den i bilen. Han hämtar senare hjälm, jacka och mobiltelefon och lägger tillbaka tejprullen där den låg. Kör sedan mot Martorp till byssjan där han släpar in kroppen och tänker att han ska gömma den så att ingen eventuellt skulle kunna se det tills han har löst det och måste alltså få in henne i ett väldigt litet skåp. Han lyckas inte sådär jättebra men tillräckligt bra för att kunna dölja det med lite kläder och en bensindunk. Därefter återvänder han hem.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Väldigt intressant läsning, gick in och läste lite, bland annat detta:

Researchers have contended that specific early-life experiences may lead
to an inner world of violent thoughts, which in turn may manifest in a desire to
act on such thoughts. Anderson postulated that the abuse suffered by some
children might lend strength to their fantasies, making them more aggressive
and instilling a dominant and controlling focus. During such instances, a child
may also use fantasy to escape the harshness of reality by entering a world
where they have more control over their fears and can act out their abuse against
others rather than being the victim. In the case of repetitive sexual
crimes, the content of sexual fantasy often reportedly derives from explicit,
protracted, sexually deviant experiences first sustained in early childhood.

Researchers generally agree that when deviant sexual fantasy becomes part of
the offense chain, an individual moves closer to the point where acting on
aberrant sexual fantasies becomes a reality. Although deviant sexual interest
may be maintained by masturbation to aberrant themes, the intensity of the
resultant sexual arousal is seen to decrease as a function of the frequency with
which sexual fantasy is used to enhance such arousal. Therefore, as the
intensity decreases, the “response tendency” (i.e., the motivation to act on the
environment) increases.
At the point where sexual fantasy escalates to a
degree whereby the incorporation of further fantasy material fails to produce
the desired changes in attention, arousal, or the environment, individuals may
attempt to transform their fantasy into behavior. This may be accomplished
through gradual and partial enactment in an attempt to stage the fantasy as it
was imagined.

This collective fantasy is then rehearsed before, during, and after a sexual
encounter in order to mentally and sexually re-experience the “high” that
was associated with the actual sexual offense.
It has also been contended that re-enactment provides an offender
with an opportunity to deliberately plan and simulate escalatory behavior.
Through mental simulation, an offender can preview anticipated experience
and prepare themselves for plausible alternatives. That is, by replaying a scene
several times, an offender can develop ways to minimize difficulties and/or
problems that may be encountered and desensitize themselves to potential
feelings of guilt, fear, awkwardness, and/or embarrassment.

As the offender continues their aberrant acts, they often attempt to make
reality match their “idealized” fantasy. However, the match can never
be perfect, as reality is usually never as satisfying as the “high” experienced
within the individual’s fantasy. Thus, each new offense results in the
refinement of the fantasy, a process that, for some offenders, builds to a point
where it becomes equivalent to, or as viable as, the external world.

Sexual fantasy plays a fundamental role in the commission of sex offenses.
Indeed, if we think of sexual fantasy as a “mirror” into the psychological drives,
motives, and forces within the offender, then a crime scene acts as a reflection of
this internal world.

In a study on sexual murder, analyzed crime scene behavior and provided an
empirical model with distinct behavior clusters.
Their study suggested that in sexual murders, ligature strangulation is associated
with deliberate and cruel crime scene behavior, suggesting a “predator” murder
pattern. Predomination of strangulation as a cause of death in sexual and sadistic
murders has been interpreted in various ways. Based on clinical work with
sexual murderers, Brittain suggested that for the sadistic murderer, the
method of killing is almost always asphyxial.
It may be due to the positions
of the murderer and his victim in a sexual attack, which, according to Brittain,
makes strangulation an “easy and convenient” way of killing and prevents
the victim from crying out.

Sexual aggressors against women who commit their crime with a high
risk of being apprehended are almost three times more likely to use expressive
violence during the offense than offenders who do not. This result may indicate
that these offenders are more impulsive, less organized, and unaware of the
environmental cues associated with the criminal situation

Most offenders undertake just a relatively short journey to the site of their
crime.
It appears that many types of crimes—such as stranger rape, robbery,
burglary, and even serial murder—are committed at places where the routine of
their lives brings the offenders, usually in the vicinity of their residences.

People know best the environment around the place where they live, the
places they visit often, and the routes between them, like their commute to
their work place and its surrounding area. They organize the knowledge of
their environment around these anchor points, also named activity nodes. Brantingham
assume that offenders search their targets in their activity space that is defined
by their activity nodes and the paths connecting them. Indeed, crime trips into
unknown territories to locate crime sites are relatively rare. This contention is
based on the so called routine activity model. In this model, “opportunity” is an
important concept to explain criminal behavior.

Faktiskt väldigt intressant läsning. Lite för trött dock. Just nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in