2015-10-26, 23:46
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men han har spritt sperma över resten av lokaliteterna. Varför skulle en skvätt i det rummet göra någon skillnad?

Har han begått mord vid dom tillfällena också?
2015-10-26, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säg att hon blir infångad när hon har hjälmen på sig. Lättaste sättet att förflytta henne då är väl att ta tag runt "hakskyddet" och gå mot ladan så hon måste följa med eller ramla. Instinktivt vill man kanske inte ramla i den sitsen. Blodvite från näsa eller läpp kan uppstå vid införande av hand

Ditt huvudet går följer kroppen och hennes nackmuskler har inte en chans att sätta något emot en hantverkares armas, så det en möjlighet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Verkligen!

Men blir det egentligen så mycket rimligare även om de var två? Kanske om en av dem var kvar i ladan medan den andra gjorde alla körningar.

Kan man tänka sig att den första körningen (runt 19-tiden) i själva verket gällde att hämta något, medan LH och en annan person var kvar i ladan? Det kom ju ingen och undersökte ladan/mjölkrummet förrän efter 23-tiden.

Att det skulle vara så kort om tid förstår jag inte riktigt. Han hade nästan en timme på sig.

Att köra till Martorp tog ca 6 minuter, samma från Martorp hem. Total körtid ca en kvart.

Han var förberedd i tanken sedan läänge, exakt hur han skulle göra, alla saker fanns på plats, skufffen var inplastad, han hade nyckeln till byssjan ... det mesta var klart. Lampskärmen också redo.

Tror resten gick ganska fort, också.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Nu får ni släppa detta.. Se så 701 på att den går genom väggen, den hänger inte löst!
Titta på bilderna på sidorna före (bild 10 och 11) den går in i genomföringen från rummet där offret skulle ha hängts helt fritt i luften.

Bilden du syftar på KAN tolkas som att den vilar mot genomföringen vid utgången, dock tycker jag att man ser ljusa partier i rummet bakom under slangen så det ser inte ut så för mitt öga.

Skulle det vara så att den faktiskt tar emot utgången så lutar den nedåt från infästningen i röret ganska kraftigt redan utan belastning (några cm på bara max 50 cm längd) - något som i så fall skulle göra den än mer olämplig att hänga någon över. Vem skulle hänga någon i ett tunt nylonrep över en slang som ser ut att hänga helt fritt i luften från rummet i fråga och som dessutom är böjt nedåt redan innan det bär vikt?

Men självklart skulle detta ha testats, det verkar helt otroligt att det inte skulle ha gjorts.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Men Lisa hade inga skador i ansiktet så släpp det att hon har slagit sig. Blodet har runnit ur hennes mun när hennes tungben gick av vid hängningen .

Det är det som gör att jag tror hon har haft hjälmen på sig och att tejpningen kommit dit efteråt när hjälmen avlägsnats.

Men det står att hon har hängt med tejpen, det kunde dom se på hur repet hade dragit upp tejpen
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Någon närstrid med GM verkar inte sannolik. Lisa hade ingen DNA från GM under naglarna. GM hade inte heller DNA från Lisa under sina naglar fast han var en lortgris som knappast klippte sina naglar eller tvättade sina händer mer än en gång i månaden.

Hon hade handskar på sig, därav inga dna under naglarna
2015-10-26, 23:48
Medlem
Återfanns bara den ena skon? Varför ingen bild i FUP?
Senast redigerad av julusa 2015-10-26 kl. 23:51.
2015-10-26, 23:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Men Lisa hade inga skador i ansiktet så släpp det att hon har slagit sig. Blodet har runnit ur hennes mun när hennes tungben gick av vid hängningen .

Det är det som gör att jag tror hon har haft hjälmen på sig och att tejpningen kommit dit efteråt när hjälmen avlägsnats.

Han hänger upp henne. Tar av hjälmen för att runka. Men då hänger hakan ned och det är blod, hon ser väldigt död ut. Han tejpar henne så hon ser mindre död ut. Han kan runka. Jag tror inte dödandet var för det sexuella. Dödandet var ett nödvändigt ont för att kunna göra allt det andra han ville, och kunna ha en chans komma undan
2015-10-26, 23:51
Medlem
Någon hade ju sett MGM köra i hög hastighet mot Martorp runt 19.00-tiden.
ca 15 minuter senare hade någon annan sett samma MGM köra MOT Blomberg igen.

Jag får känslan av att han har hängt upp henne för att säkerställa så att hon verkligen inte kan fly någonstans när/om hon återfår medvetandet. Anledningen till varför han åker till Martorp är för att säkerställa att folket som jobbar där har åkt hem för dagen, dvs så att han kan förflytta Lisa dit.
Det är även anledningen till varför han tejpar henne i ansiktet, för att hon inte ska kunna skrika eller dylikt.
Man vet ju heller inte om hon verkligen var hängd, hon kan lika gärna ha hängt så pass lågt ner att hon kunde stödja lite med tårna ner mot golvet.

...eller jag vet inte. Man försöker verkligen få ihop händelseförloppet, men allt är så jävla rörigt.
2015-10-26, 23:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Titta på bilderna på sidorna före (bild 10 och 11) den går in i genomföringen från rummet där offret skulle ha hängts helt fritt i luften.

Bilden du syftar på KAN tolkas som att den vilar mot genomföringen vid utgången, dock tycker jag att man ser ljusa partier i rummet bakom under slangen så det ser inte ut så för mitt öga.

Skulle det vara så att den faktiskt tar emot utgången så lutar den nedåt från infästningen i röret ganska kraftigt redan utan belastning (några cm på bara max 50 cm längd) - något som i så fall skulle göra den än mer olämplig att hänga någon över. Vem skulle hänga någon i ett tunt nylonrep över en slang som ser ut att hänga helt fritt i luften från rummet i fråga och som dessutom är böjt nedåt redan innan det bär vikt?

Men självklart skulle detta ha testats, det verkar helt otroligt att det inte skulle ha gjorts.

Ursäkta men då är du blind.
Det handlar inte om ett "tunt" nylonrep.
Du får väl åka dit på onsdag och fråga om det gjorts om du är orolig.
2015-10-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
sid. 380, förhör med M*lin Birgi*ta Björk*olm

Är detta N.B och L.H eller bara random sammanträffande?

NB är inte mörkhårig. LH var död när hon fraktades med bil till Martorp. Enligt FUP dog hon inom en timme efter att hon lämnat sitt jobb klockan 18:15 på söndagen den 7 juni, Hon satt knappast i en bil flera dagar senare och såg ledsen ut.
2015-10-26, 23:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Som jag skrev nyss till pantominimum så tycker jag att slangen vilar mot genomföringen. s663
Dessutom så går plaströret över i ett vertikalt metallrör precis där snaran har varit fästad. Så belsatningen har till största delen varit på det metallrör som går lodrätt upp mot taket.

Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Nu får ni släppa detta.. Se så 701 på att den går genom väggen, den hänger inte löst!
Alldeles oavsett vilken typ av slang/rör det är frågan om, och hur det är infäst så går det inte att uttala sig om hållfastheten utan att göra ett belastningsprov:

- Det kan finnas sprickor och försvagningar i det underlag slangen/röret vilar på.

- Det kan finnas sprickor eller försvagningar i slangen/röret och eller i skarvar. Speciellt eftersom det enligt uppgift utförts kapningsarbete på baksidan.

Alla som har vana vid hållfasthetsberäkningar och praktiska tester är nog överens om att man bör göra ett belastningstest i detta fall. Som bonus får man dessutom - om man använder exakt samma sorts rep som MGM - svar på vilken typ av spår den aktuella vikten avsätter på slangen/röret. Och kanske även om de spår som nu avsatts sitter på en rimlig plats.

(Och om det nu skulle röra sig om ett PEM-rör så är de förvisso rätt starka men även grövre dimensioner är lätta att knäckböja över knäet och det räcker med en rätt liten brottanvisning för att deras hållfasthet ska bli kraftigt försvagad).
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-10-27 kl. 00:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in