Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-26, 21:09
Medlem
Westerncivfuckups avatar
Jag kommer försöka iaf. Ska bifoga med kvitto på larm och andra saker man har fått inköpa pga "flyktingarna".
Bra initiativ!
Citera
2015-10-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerncivfuckup
Jag kommer försöka iaf. Ska bifoga med kvitto på larm och andra saker man har fått inköpa pga "flyktingarna".
Bra initiativ!
Vad tror du om utflykter från verkligheten som politikerna skapat? "Weekend ut i skogen p.g.a. behov av inre lugn när bil brann hemmavid." Med kvitton naturligtvis.
Citera
2015-10-26, 21:21
Medlem
Avdrag för bidrag till den riktiga tredje statsmakten när den gamla statsmakten inte gör sitt jobb.

Fler tips?
Citera
Medlem
Westerncivfuckups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Vad tror du om utflykter från verkligheten som politikerna skapat? "Weekend ut i skogen p.g.a. behov av inre lugn när bil brann hemmavid." Med kvitton naturligtvis.

Jävligt vass idé!! Kan nog få mil-ersättning iaf. Detta ska jag luska mer på. Återigen, väldigt bra idé. Det gäller att ha ett vasst argument samt kunna bevisa det ifall det blir avslag. Med larm osv är det inte svårt att argumentera för mig då jag bor i Malmö och svarstid för polisen här är c:a 3 timmar. Detta är dokumenterad fakta.
Citera
Medlem
lemonzhellos avatar
Ni behöver inte bifoga kvitton, det spelar ju ingen roll eftersom kostnaderna, om man nu ens haft dem, inte är avdragsgilla, därom råder ingen tvekan. Inte ens larm, höjda premier, skogsutflykter eller höjd kommunalskatt. Det ÄR inte avdragsgillt.

Det är ju inte heller det som är poängen. Poängen är dels att sådant som inte är avdragsgillt ibland slinker igenom, faktiskt oftare än man tror, dels att skapa ett massivt merarbete som sätter fokus på ett omfattande missnöje. Och kostar staten stora pengar.

Det viktiga är att yrka avdraget öppet, det vill säga att lämna sådana upplysningar att någon som granskar deklarationen direkt, utan vidare utredning, skulle kunna se att de kostnader man yrkar avdrag för faktiskt inte är avdragsgilla.
Senast redigerad av lemonzhello 2015-10-26 kl. 21:28.
Citera
2015-10-26, 21:41
Medlem
Avdrag om man skulle behöva bygga stängsel kring sitt hus? Om man måste installera en elektrisk grind för sina bilar?
Citera
2015-10-26, 21:46
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Avdrag om man skulle behöva bygga stängsel kring sitt hus? Om man måste installera en elektrisk grind för sina bilar?

Ej avdragsgillt. Än en gång, glöm bort att man skulle kunna ha rätt till dessa avdrag. Det är inte det som är poängen. Man yrkar avdragen ändå.
Citera
2015-10-26, 21:52
Medlem
lemonzhellos avatar
För att stoppa inflödet av fantasifulla avdragsförslag kanske jag kort ska förklara vad som faktiskt är avdragsgillt. Enkelt uttryckt så måste det vara en nödvändig kostnad för intäkternas förvärvande, samtidigt som det inte får vara en personlig levnadskostnad. Svårare än så behöver det inte sägas.

Jag måste ha kostym på jobbet, det är helt nödvändigt i mitt yrke. Avdrag? Nej, kläder måste vi alla ha.
Jag måste ha med mig matlåda till jobbet. Avdrag? Nej, att äta är en personlig levnadskostnad.
Jag måste ha larm och inhägnad p-plats till den bil jag använder till och från jobbet, etc, etc etc.

Även om vissa kostnader förefaller nödvändiga för intäkternas förvärvande så faller avdragsrätten på att de normalt utgör personliga levnadskostnader. Så försök inte motivera avdragen, det är meningslöst. Det viktiga är att tala om vad det är ni yrkar avdrag för. Så att Skatteverket också kan se att avdragen är felaktiga.
Citera
2015-10-26, 22:18
Medlem
Citat:
Jag måste ha larm i mitt hus. Alla mina försäkringspremier har blivit dyrare. Barnen kan inte gå i närmsta kommunala skola. Med mera, med mera, med mera. Naturligtvis är det direkta kostnader för mig som enskild medborgare.

Det lär bli fruktansvärt svårt att bevisa det tvång som du står under att göra allt detta. Att larmet behöver installeras, beror det på att du utsatts för en onormal grad av inbrott som begåtts av flyktingar? Det bekräftas bara genom att de har gripits och dömts.
Anger försäkringsbolaget invandringen som skäl till ökning av premierna?
Om inte, så lär inte du kunna får igenom det.
Varför kan inte barnen gå i närmsta skola? Är den flyktingförläggning istället?

Skatteverket är inte kända för att ge folk rätt baserat på att man berättar anledningar till varför man inte ska betala skatt. De vill ha dokumentation som kan visa att du skattar för något som inte är beskattningsbart. Vad som är giltigt avgörs av lagar.
Citera
2015-10-26, 22:24
Medlem
Citat:
Precis, läste du blogginlägget? Allt handlar om numerär. Det ska kosta statsapparaten att bryta sitt samhällskontrakt. Än så länge kan man orsaka extra oförutsedda kostnader genom att pappersdeklarera och yrka avdrag per snigelpost också. Det är väl en bra idé?

Om du uppnår det du avser, kanske till och med överträffar dig själv, vad blir resultatet?
Citera
2015-10-26, 22:29
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Om du uppnår det du avser, kanske till och med överträffar dig själv, vad blir resultatet?

Medial uppmärksamhet?
Citera
2015-10-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ökade resurser att omfördela till den nya tredje statsmakten och förhoppningsvis ett försvårande av förstörelsen av mitt fosterland. Det sista torde väl även du se som uppenbart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in