2015-10-26, 21:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, han är inte bunden till att ha trätt den på Lisas hals.

Aha, hans DNA finns inte på snöret runt halsen, utan det är bara samma sorts snöre?
GW tyckte att stumparna man hittat under röret med bådas DNA var mest graverande. Men jag tycker nog att just det kan tala för kontamination. Blodet på röret är värst, skulle jag säga (en oskolad lekman).
2015-10-26, 21:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det framgår i förhör med brodern att MGM är väldigt noggrann i sitt arbete och jag tolkar det som att han tar sina arbetsuppgifter på stort allvar. Att han inte sköter hygienen, tvättningen och matlagningen är för att det inte är hans uppgift. Det är frugans uppgift, vilket båda bröderna gjort tydligt.

Jag ser inget i hans profil som talar emot att han skulle kunna vara en mördare som går metodiskt fram. Trots det har han lämnat många spår efter sig, men det tolkar jag mer som att stressen och chocken fått honom ur balans. Han hade också kunskaper om DNA innan, så han hade nog läst på en del men lyckades inte i praktiken.
Ligger en del i det du säger att trots allt är rätt välordnad och planerande.

Men jag har ändå svårt att tro att han, om han nu är noggrann och planerande, har planerat att arrangera och ordna ett mord av denna typ och att allt bara ska ta 20-30 minuter. Snarare har han planerat något annat men det har gått snett och så har han fått panik.

Återigen skulle det vara lättare att förklara om det fanns en person med i bilden. Som ställde till det, drog och lämnade åt MGM att städa upp.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Det finns inget som binder NB till själva gärningen, med dina ord: Aro blåljuger.
Kan du ge ett exempel på vad ett bindande bevis innebär?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-Bosse
"vän till familjen" Skulle det kunna vara pappans militärkompisar?

Liksom att MPS-folket vid Martorp (T och B) också är militärer.
På torsdagen vad hade ni för fordon då
Då hade vi militärregistrerade fordon. (sid 434)
2015-10-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fair enough!

Men sen var han så rationell och noggrann att han lyckades städa bort alla DNA-spår från bilen? Det är ju inte bara det att det är mycket svårt att lyckas med det, det hänger inte alls ihop med hans övriga beteende.

Plast kan vara största svaret sedan misstänker jag städerskan frun IB nogsamt städat skuffen i bilen. Till skillnad frän övriga bilutrymmen var det rent, ordning och reda bland föremålen där. Stod samlat, snudd på i prydliga led.
2015-10-26, 21:23
Medlem
MajorKongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tittar på den här bilden ....

http://postimg.org/image/704v5uf0t/
Är den alltså tagen innan kroppen avlägsnades? Jag har utgått från att hon stoppades in ståendes i skåpet, men måste ha dragit en förhastad slutsats. Att knyckla ihop en förvisso liten tjej på ett så begränsat utrymme kan inte vara lätt. Förstår knappt hur denne satan i människohamn lyckades.

Och bilden var väl inte med i FUP:en så vitt jag såg, så var härstammar den ifrån?

Måtte inte bilderna på hennes döda kropp läcka ut. Låt flickstackarn vila i frid. Fallet med skelettkvinnan visade ju med all tydlighet att det finns vissa som skulle gå igång på alla cylindrar om så skedde.

Förövaren borde för övrigt avrättas, men det kommer ju aldrig inträffa.
2015-10-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det sista stycket. Det stället NB skulle sätta dit fönsterblecket låg längre bort än Blomberg, därfär menar att det skulle vara osannolikt att NB inte tog bilen dit.
Det är ingen på landet som går om de har tillgång till bil. Om det inte rör sig om det absoluta närområdet.
2015-10-26, 21:25
Medlem
Funderar på det där med plasten. Någon såg en av bröderna (Nerijus?) bärandes på plast runt ett torp som ligger Norr, eller Nordost, om deras bostad på Söndagen vid sisådär en kvart över sju. Kan personen ha tagit fel på en femton minuter? Strax före 19:30 har ett gående par vittnat om att ha sett Sharanen svänga in på den mindre väg som binder Martorp med Säteriet. Kanske GM var där (på torpet) tidigare på dagen för att "låna" plasten och sedan lämnade tillbaka den när han var på väg hem från Martorp. Bara en tanke jag fick. Skulle förklara varför det inte finns ngt DNA från Lisa i bilen.
2015-10-26, 21:26
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fair enough!

Men sen var han så rationell och noggrann att han lyckades städa bort alla DNA-spår från bilen? Det är ju inte bara det att det är mycket svårt att lyckas med det, det hänger inte alls ihop med hans övriga beteende.
Precis lilla stjärnskottet, lägga kroppen på en bit täckplast eller rulla in den ett varv före transport samtidigt som GM väljer att slänga ut småsaker är ju en omöjlighet, nej förresten det är irrationellt.
Sådant som fäller honom liksom så många före honom.
De perfekta brotten blir aldrig uppklarade, gästarbetaren fåe dock krypa in i finkan på livstid för sina misstag och för sitt irrationella beteende.
2015-10-26, 21:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det finns inget som binder NB till själva gärningen, med dina ord: Aro blåljuger.

Vissa personer skulle ju säga att den som har sitt DNA på repet som mordoffret hängdes med, sitt blod i en färsk fläck strax intill den plats där repet anbringades på röret och sitt DNA även på insidan av den mördade flickans kläder är bunden till själva gärningen

Att du sen har en annan definition får stå för dig. Med din definition skulle väl 80% av alla åtalade för mord som inte erkände men hade teknisk bevisning mot sig bara fällas för brott mot griftefriden. Du är naturligtvis fri att ha den åsikten, men markera då att det är en personlig åsikt och inte på minsta vis speglar hur rättstillämpningen i Sverige fungerar i mordåtal.

Känns tanken på att sitta här i nån månad till och skriva hundra- eller t.o.m. tusentals tjafsinlägg i den här stilen medan rättvisan mal på mot en lagakraftvunnen morddom mot den stackars "städaren" Nerijus bra? I Marinafallet och Vatchareeyamordet fanns ju åtminstone en liten strimma av hopp att bevisningen skulle vara för svag för att fälla mördaren och att tjafsaren skulle få "rätt". Här är det uppförsbacke a'la Hahnenkamrennen. Jag begriper verkligen inte vad du håller på med. Undrar om du gör det ens själv?
2015-10-26, 21:27
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Tänk om hon blivit ihjälskjuten och man hittar en pistol med MGM dna på. Skulle det vara bindande? Han kanske inte har tryckt på avtryckaren?

Det bevisar enbart att han nån gång kommit i kontakt med vapnet, hittar man däremot tändpartiklar på handen, så ökar rimligheten att han också skjutit.
Man kan inte bara syna ett enda DNA-spår under lupp och tro att man får fram sanningen, det är ju det som är problemet.
Man måste passa in allt i en helhetsbild, i den helhetsbilden ingår då också spår man INTE finner, t ex spår som visar på en alternativ GM.
2015-10-26, 21:27
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Funderar på det där med plasten. Någon såg en av bröderna (Nerijus?) bärandes på plast runt ett torp som ligger Norr, eller Nordost, om deras bostad på Söndagen vid sisådär en kvart över sju. Kan personen ha tagit fel på en femton minuter? Strax före 19:30 har ett gående par vittnat om att ha sett Sharanen svänga in på den mindre väg som binder Martorp med Säteriet. Kanske GM var där (på torpet) tidigare på dagen för att "låna" plasten och sedan lämnade tillbaka den när han var på väg hem från Martorp. Bara en tanke jag fick. Skulle förklara varför det inte finns ngt DNA från Lisa i bilen.

Det låter troligt hoppas polis är lika smarta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in