2015-10-26, 20:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det går inte att tekniskt bevisa vem som satt vid datorn och skypade, endast att samtalet ägt rum och mellan två olika konton, frugans och morsans.

De enda som kan veta hur det exakt förhöll sig är de tre i denna familj.

Med tanke på att IB kastade ut en livboj åt NB i sista förhöret i Litauen med en hel del ändringar så tar jag hennes utsaga med största tveksamhet.

Men jag tror att han kan utfört samtalet eller i vart fall kommit in i samma veva, vittnet som sett deras bil komma raskt från Martorp kan styrka det till viss del.

Nu förändrar det knappast något i sammanhanget, han är så insyltad man bara kan bli.

Jag tror han ville få ett alibi för så snar tid som möjligt efter mordet.

Han gör sig av med liket snabbt och hem och säger till frugan "Nu ska vi köpa pizza" så de ska synas offentligt. (Hon hade ju gjort pannkakor vid 18 så varför skulle hon med). Men frugan ska göra nåt först. Han får panik och kommer på att Skype kan va ett bevis på att han iaf var hemma 19:30.

Jag tror han ville ha ett alibi snabbt efter mordet som han sen kan manipulera
2015-10-26, 20:20
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Då måste jag upprepa mina gamla funderingar, var är säcken, och varför låg inte kroppen kvar i den i Martorp?

Tänkte det när jag tryckte skicka. Med tanke på orespekten att inte dra upp byxor och tröja skulle det nog inte vara troligt.
Om inte han upptäckt såren och blodat ned den väldigt.
Undrar om det ligger plast eller presenning i högen
2015-10-26, 20:20
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hur menar du med att han inte sköter bl.a. sin hygien? Ska hans fru bada honom eller vad?

Hans fru brukar få uppmana honom att duscha. Det säger både hon och brodern. Han säger själv att han duschar en gång i veckan.

Citat:
Jag tror att den här mannen lider av storhetsvansinne och han är ju noga med att han är familjens överhuvud... och hans storhetsvansinne gör att han tror att han ska komma undan med detta.
Den där hjärnan skulle jag allt bra gärna vilja titta in i för hur kan han först onanera och spruta överallt i ladan och sen mörda Lisa i samma hus och tro att han ska komma undan om han kan något lite om just DNA?

Ska du finna svaret på hur en lustmördare resonerar genom att försöka jämföra med dina egna känslor så varken tror eller hoppas jag du kommer få något svar.
2015-10-26, 20:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hela sex dagar att kunna göra sig av med plasten.
Åker runt i bilen, kan dumpa vart som helst:
Det var troligen plast utlagd på "golvet" i utrymmet.

Sluta tjata. Du tillför inget.
Hela sex dagar för att kunna göra sig av med mobildelar, jacka, hjälm. Varför spara just på säcken/plasten?
2015-10-26, 20:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Tänkte det när jag tryckte skicka. Med tanke på orespekten att inte dra upp byxor och tröja skulle det nog inte vara troligt.
Om inte han upptäckt såren och blodat ned den väldigt.
Undrar om det ligger plast eller presenning i högen
Om polisen inte hittade och plockade upp den ska jag personligen ge den sparken.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkepikke
Avföringen som det hittat i ladan som tillhör mgm .. kunde de analysera hur länge den legat där ?
NB erkände att han bajsat i ladan dagarna före mordet. Han hade lite svårt med minnet; torsdag eller fredag var han dålig i magen och hann inte till toan som finns i den andra byggnaden, fd spritfabriken.
Medlem
Hallojs! Nu har jag läst och läst, så är väl dags att iaf göra ett försök att dra nåt strå till stacken åtminstone..

Har tänkt på det där med vad Lisa fraktats i till skåpet där hon hittas... Plast ligger väl nära till hands då det finns i NB's bil bla, men VAR har denna plast sen tagit vägen?

Slog mig helt plötsligt att på Martorps gård finns två gödselbrunnar, varav den ena hade bruten yta på ett ställe, så räddningstjänten kallades dit för att undersöka. Det avbröts dock då man hittade Lisas kropp.
Så scenariot blir detta: Lisa dödas i ladan, viras in i nåt (just här och nu spelar detta mindre roll, men vi säger plast för enkelhetens skull), hon fraktas i NB's bil, välts ut inne i byssjan och släpas till skåpet där han trycker in henne. Knycklar sen ihop plasten, virar lite blå snöre runt (vill man vara på den säkra sidan så slänger man med nån sten däri också), och på tillbakavägen passerar han lämpligt nog de två gödselbrunnarna, så han kastar i plasten där.
Det står i FUP'en på sidan 833 (hoppas sidan stämmer, förlåt annars) om dessa gödselbrunnar.

Citerar texten därifrån också:
"Två gödselbrunnar är belägna vid norra delen av fastigheten, dessa var delvis fyllda. I
båda gödselbrunnarna fanns några områden där ytan såg ut att ha brutit. Räddningstjänst
beställdes till platsen för att genomsöka gödselbrunnarna men detta återkallades i
samband med att Lisa Holms kropp påträffades i en arbetsbod öster om
gödselbrunnarna
. "

Är jag helt ute och cyklar här, eller?
Medlem
Citat:
Eller svarta plastsäckar! Var är rullen eftersom han vad jag förstog nyligen bytt plasten på höger säte.
Jag har inte sett nått om det i fup
Tycker just detta om sätet är konstigt

Plasten på bilsätena var ett krav från IB. Under arbetsdagar skulle sätena skyddas och arbetskläder användas. MEN på söndag skulle plasten bort så fritidskläder skulle kunna användas utan att bli nedsmutsade. Däför tvättades arbetskläder liksom annan tvätt på lördag. Bortsett från just extratvätten denna söndagen.
2015-10-26, 20:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Åklagaren säger att telefonin är oviktig. Konstigt uttalande idag då större delen av all mänsklig kommunikation sker mha telefoner. Jag tror att han säger så för att det finns information i telefonin som styrker en inblandning av en fjärde person. Att denna person är medskyldig kan man dock inte bevisa. Att ta med denna information skulle försvaga åtalet mot NB och därför väljer man att dölja detta.

Då begår åklagaren tjänstefel. Dessutom har försvaret tillgång till slasken.
2015-10-26, 20:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MizzY-
Hallojs! Nu har jag läst och läst, så är väl dags att iaf göra ett försök att dra nåt strå till stacken åtminstone..

Har tänkt på det där med vad Lisa fraktats i till skåpet där hon hittas... Plast ligger väl nära till hands då det finns i NB's bil bla, men VAR har denna plast sen tagit vägen?

Slog mig helt plötsligt att på Martorps gård finns två gödselbrunnar, varav den ena hade bruten yta på ett ställe, så räddningstjänten kallades dit för att undersöka. Det avbröts dock då man hittade Lisas kropp.
Så scenariot blir detta: Lisa dödas i ladan, viras in i nåt (just här och nu spelar detta mindre roll, men vi säger plast för enkelhetens skull), hon fraktas i NB's bil, välts ut inne i byssjan och släpas till skåpet där han trycker in henne. Knycklar sen ihop plasten, virar lite blå snöre runt (vill man vara på den säkra sidan så slänger man med nån sten däri också), och på tillbakavägen passerar han lämpligt nog de två gödselbrunnarna, så han kastar i plasten där.
Det står i FUP'en på sidan 833 (hoppas sidan stämmer, förlåt annars) om dessa gödselbrunnar.

Citerar texten därifrån också:
"Två gödselbrunnar är belägna vid norra delen av fastigheten, dessa var delvis fyllda. I
båda gödselbrunnarna fanns några områden där ytan såg ut att ha brutit. Räddningstjänst
beställdes till platsen för att genomsöka gödselbrunnarna men detta återkallades i
samband med att Lisa Holms kropp påträffades i en arbetsbod öster om
gödselbrunnarna
. "

Är jag helt ute och cyklar här, eller?
Nej, inte helt ute, men vi har diskuterat det i ett par dagar, bl.a. några minuter innan ditt inlägg.
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sperman och avföringen kan vara gammal.

Om han begick brottet tillsammans och i samförstånd med annan vinner han inget på att erkänna och peka ut den andre. Han får samma straff som om han har begått det ensam. Så han säger inget.

Att han tiger ska absolut inte tolkas som ett bevis att det finns fler gärningsmän till detta hemska brott. Många gärningsmän som står inför långa fängelsestraff tiger in i det sista. Dels för skammen som är knuten till det de gjort och dels för rädsla inför det kommande straffet. En del av dem hoppas och tror säkert att de kommer frias. Andra inser säkert att de kommer fällas men vill ändå inte erkänna brottet p.g.a. skamkänslorna.
Bannlyst
Citat:
Vad grundar du den teorin på?
Jag menar om att han inte var ensam
Med tanke på sperman på väggar och lampkupa plus avföringen tror jag du har fel.
Enda möjligheten är om han haft slavkontrakt med bekant som förekommer i sm kretsar

Eller folket i Blomberg borde bygga en stor plattform med en galge, som dom hände folk i förr.
Inne på Jönssons ägor, det kanske kan vara passande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in