2015-10-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Fast om vi är 10 personer i ett land, där 5 jobbar, och dessa 5 tjänar 10 000kr var, och 5000 går till skatt, då blir skatteintäkterna 25 000, vilket delas på 10 personer, så alla kan ta del av välfärd för 2500kr.
Kommer sedan 10 personer till, där 5 jobbar, vilka tjänar 8000, och betalar 4000 i skatt, då är skatteintäkterna 45 000, vilket då delas på 20, vilket blir 2250. Alltså mindre än 2500.
Så även om den nya gruppen tjänar mer än de själva kostar, så måste de tjäna lika mycket som resten av befolkningen för att vi inte ska få det sämre, eftersom vi är fler som ska dela på välfärden.
Så det är faktiskt så att de måste jobba i exakt samma utsträckning som alla andra för att man inte ska få mindre välfärd per capita. Trots att de kanske tjänar tillräckligt för att dra runt sig själva. Detta eftersom de själva även kostar välfärd, och denna ska fördelas på fler personer.

Det är inte heller per automatik bättre att vara många i ett land. Även om det är fler som jobbar, och skatteintäkterna i reella siffror blir högre för att man är fler, så är det fler som ska dela på kakan. Och om då arbetslösheten är högre i en större grupp, och de tjänar detsamma, så är det fler som ska dela på pengarna, så det blir mindre pengar per person.

Företagsexemplet är inte riktigt applicerbart på nationalekonomi då vi det är välfärden som skatten bekostar. På ett företag så har man inte samma återcirkulation av pengarna som man har i ett land.

Men det är så. De som kommer måste jobba i exakt samma utsträckning, lika många % ska jobba, och medellönen ska vara den samma för att vi per capita inte ska få mindre.

Jo men det är två saker man får tänka på.
1. Invandrare är i snitt yngre än befolkningen samtidigt som de är i arbetsför ålder. Detta gör att de jobbar längre och staten slipper bekosta deras skolgång. Förutsatt de kommer i arbete förstås, inte har en massa krigsskador och psykiska trauman, att de kan kan lära sig språket, med mera.

2. Det finns fler faktorer för välstånd än välfärdssamhälle. Om vi får något mindre från den offentliga sektorn, men får mer från den privata sektorn (t.ex. kan köpa kebab för 30 kr istället för hamburgare för 60) så tjänar vi ändå på det, även om vi får ge några ören extra i skatt för att bekosta välfärdssamhället.

Detta innebär inte att jag är positiv till massiv flyktinginvandring. Den första länken säger också att man måste väga de NEGATIVA konsekvenserna (brist på bostäder, sociala problem, med mera) mot de positiva.

Här kan man förstås påpeka att Sverige är i en annan situation än England, England som på en mycket mindre yta har 60 miljoner invånare.
Senast redigerad av grelin1999 2015-10-26 kl. 19:30.
Citera
2015-10-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo men det är två saker man får tänka på.
1. Invandrare är i snitt yngre än befolkningen. Detta gör att de jobbar längre. Förutsatt de kommer i arbete.

Jag har för mig att den genomsnittlige invandraren är runt 30 år. I snitt tar det ca 7 år för 50% att få sin första anställning. Då är de kanske 35 år. På vilket sätt menar du att de jobbar längre än den genomsnittlige svenskfödde, som oftast börjar jobba runt 20-25?
Citera
2015-10-26, 19:39
Medlem
MADs avatar
Löfven kommer bli tvungen att stänga gränserna oavsett om det inte bromsas av.
Men han försöker säkerligen skjuta på det så länge som möjligt för att slippa bli utmålad för att föra SDs politik av Miljöpartiet och Vänstern.
Där tror jag faktiskt att SD gjort situationen värre, det är inte alls omöjligt att S hade haft ett betydligt större manöverutrymme om inte SD suttit i riksdagen.
Det är dock ingen som helst ursäkt för hur situationen hanterats.
Citera
2015-10-26, 19:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jag har för mig att den genomsnittlige invandraren är runt 30 år. I snitt tar det ca 7 år för 50% att få sin första anställning. Då är de kanske 35 år. På vilket sätt menar du att de jobbar längre än den genomsnittlige svenskfödde, som oftast börjar jobba runt 20-25?

Gamla siffror. Det tar i snitt 9 år att få ett riktigt jobb. Med riktigt jobb menar jag då att en arbetsgivare betalar ut lön.

Det är f ö bara 40% av den arbetande svenska befolkningen som är samhällsekonomiskt lönsam. 60% kostar alltså mer än de betalar in i form av skatter och avgifter. De siffrorna lär inte bli bättre för invandrare och särskilt inte om det kommer såhär många på en gång. Gott folk, vi står inför en samhällsekonomisk katastrof.

Kanske Ullenhag kan gå ut och hävda motsatsen? Alltså att det är en myt att invandringen kostar pengar? I rätt belysning och med matchande klädedräkt skulle han bli bra som clown på Cirkus Scott.
Citera
2015-10-26, 20:05
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:

Jag har förstått det som att de ensamkommande männen snittar strax över 30 år. Och om jag förstått det rätt så tar det i snitt 15 år för en invandrare att bli skattebetalare. Dvs utan lönebidrag eller etableringsstöd etc.

En vild gissning är att våra tidigare flyktingar, vilka denna statistiken är räknad på, faktiskt var mer utbildade än vad de från Afghanistan (50% av alla asylsökande är just nu från Afghanistan) är.
Citera
2015-10-26, 20:17
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Gamla siffror. Det tar i snitt 9 år att få ett riktigt jobb. Med riktigt jobb menar jag då att en arbetsgivare betalar ut lön.

Det är f ö bara 40% av den arbetande svenska befolkningen som är samhällsekonomiskt lönsam. 60% kostar alltså mer än de betalar in i form av skatter och avgifter. De siffrorna lär inte bli bättre för invandrare och särskilt inte om det kommer såhär många på en gång. Gott folk, vi står inför en samhällsekonomisk katastrof.

Kanske Ullenhag kan gå ut och hävda motsatsen? Alltså att det är en myt att invandringen kostar pengar? I rätt belysning och med matchande klädedräkt skulle han bli bra som clown på Cirkus Scott.

Det är alltså ett par hundra tusen arbeten som ska trollas fram. Arbeten som inte kräver någon direkt kompetens i vare sig yrke eller språk. På de jobb vi faktiskt kommer att lyckas skapa kommer vi inte att kunna erbjuda i närheten av våra normala låglönearbeten idag men vi tar ändå för givet att våra nya medborgare vill hugga dessa mindre attraktiva arbeten.

Jag skulle våga påstå att en del kommer att välja ett bidragsliv utan arbetsplikt. Är jag överdrivet positiv om jag säger 80%?
Citera
2015-10-26, 20:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Det är alltså ett par hundra tusen arbeten som ska trollas fram. Arbeten som inte kräver någon direkt kompetens i vare sig yrke eller språk. På de jobb vi faktiskt kommer att lyckas skapa kommer vi inte att kunna erbjuda i närheten av våra normala låglönearbeten idag men vi tar ändå för givet att våra nya medborgare vill hugga dessa mindre attraktiva arbeten.

Jag skulle våga påstå att en del kommer att välja ett bidragsliv utan arbetsplikt. Är jag överdrivet positiv om jag säger 80%?

Arbeten är inga problem att trolla fram. Det är den samhällsekonomiska lönsamheten som är problemet.

För det är ju bara att låta 200 000 invandrare klippa gräs på motorvägarnas mittremsor. Med nagelsax. Problem solved. Nåja, problemet kan ju istället bli att klipparna vägrar gå till jobbet.

Men kostnaden? Det finns skäl till att man använder traktor med klippaggregat.
Citera
2015-10-26, 20:23
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Fast om vi är 10 personer i ett land, där 5 jobbar, och dessa 5 tjänar 10 000kr var, och 5000 går till skatt, då blir skatteintäkterna 25 000, vilket delas på 10 personer, så alla kan ta del av välfärd för 2500kr.
Kommer sedan 10 personer till, där 5 jobbar, vilka tjänar 8000, och betalar 4000 i skatt, då är skatteintäkterna 45 000, vilket då delas på 20, vilket blir 2250. Alltså mindre än 2500.
Så även om den nya gruppen tjänar mer än de själva kostar, så måste de tjäna lika mycket som resten av befolkningen för att vi inte ska få det sämre, eftersom vi är fler som ska dela på välfärden.
Så det är faktiskt så att de måste jobba i exakt samma utsträckning som alla andra för att man inte ska få mindre välfärd per capita. Trots att de kanske tjänar tillräckligt för att dra runt sig själva. Detta eftersom de själva även kostar välfärd, och denna ska fördelas på fler personer.

Det är inte heller per automatik bättre att vara många i ett land. Även om det är fler som jobbar, och skatteintäkterna i reella siffror blir högre för att man är fler, så är det fler som ska dela på kakan. Och om då arbetslösheten är högre i en större grupp, och de tjänar detsamma, så är det fler som ska dela på pengarna, så det blir mindre pengar per person.

Företagsexemplet är inte riktigt applicerbart på nationalekonomi då vi det är välfärden som skatten bekostar. På ett företag så har man inte samma återcirkulation av pengarna som man har i ett land.

Men det är så. De som kommer måste jobba i exakt samma utsträckning, lika många % ska jobba, och medellönen ska vara den samma för att vi per capita inte ska få mindre.

Pedagogiskt och så, men ingen som du behöver förklara sådana här självklarheter för kan besitta en relevant åsikt i ämnet. Därmed gör du tyvärr bara tråden en otjänst som sänker ribban.
Citera
2015-10-26, 20:24
Medlem
Citat:

ja, man kan räkna på lite olika sätt. Tidslinjen är något missvisande i och med att det finns en andel på ca 40% som får jobb rätt snabbt och sedan en andel på 40% som i princip aldrig kommer att arbeta. Resterande 20% blir utsmetat över cirka ett decennium.

I vilket fall är det en felaktig slutsats att tro att invandrare skulle jobba längre än infödda svenskar. Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2015-10-26, 20:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
ja, man kan räkna på lite olika sätt. Tidslinjen är något missvisande i och med att det finns en andel på ca 40% som får jobb rätt snabbt och sedan en andel på 40% som i princip aldrig kommer att arbeta. Resterande 20% blir utsmetat över cirka ett decennium.

I vilket fall är det en felaktig slutsats att tro att invandrare skulle jobba längre än infödda svenskar. Det faller på sin egen orimlighet.

Sedan har du den samhällsekonomiska lönsamheten. Låglönejobb genererar inte mycket av värde för samhällsekonomin. Men kostnaderna har vi likafullt - så även där går vi med minus.
Citera
2015-10-26, 20:46
Medlem
Citat:
Sedan har du den samhällsekonomiska lönsamheten. Låglönejobb genererar inte mycket av värde för samhällsekonomin. Men kostnaderna har vi likafullt - så även där går vi med minus.

Ja, Sverige är på en mycket, mycket farlig väg nu. Det handlar inte så mycket om invandring eller inte, utan kombinationen av den TYP av invandring vi har (extremt svårintegrerade människor) med den TYP av samhälle vi har (extremt generöst mot de mest utsatta).

Jag vet inte om Löfvén är ointelligent/indoktrinerad eller är politiskt oförmögen att agera men båda alternativ är egentligen lika illa.

1. Han verkar inte alls förstå varför så många söker sig till sverige just nu. ("Inte sedan andra världskriget...." vs Europas kollapsade yttre och inre gränser).

2. Han verkar inte förstå orsakerna till att de flyr ("De flyr för sina liv!" vs en stor del människor som, mycket förståeligt, söker ett bättre liv)

3. Han verkar inte förstå vad de samhällsekonomiska konsekvenserna blir ("På sikt är invandringen givetvis en tillgång" vs invandringen som den ser ut idag blir en enorm kostnad, på kort men framförallt på lång sikt)

Jag säger verkligen inte att situationen är enkel, men när man kommunicerar en sådan TOTAL brist på insikt i vad som pågår så väcker det givetvis frustration.
Citera
2015-10-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Löfven kommer bli tvungen att stänga gränserna oavsett om det inte bromsas av.
Men han försöker säkerligen skjuta på det så länge som möjligt för att slippa bli utmålad för att föra SDs politik av Miljöpartiet och Vänstern.
Där tror jag faktiskt att SD gjort situationen värre, det är inte alls omöjligt att S hade haft ett betydligt större manöverutrymme om inte SD suttit i riksdagen.
Det är dock ingen som helst ursäkt för hur situationen hanterats.

Det stämmer. Hade inte Sd funnits hade vi haft en flyktingpolitik som Holland ungefär. Hellre än att ge Sd rätt driver 7k Sverige till ett framtida Balkan-land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in