2015-10-26, 16:03
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Ja och det är det som befolkningen överlag tycker att migrationsöverenskommelsen hanterar på ett tillfredsställande sätt, vilket kanske kan leda till att SD får svårt att växa mycket mer just nu.
Om 59 % vill ha restriktivare regler så har vi inte en befolkning överlag som är tillfredsställda med en överenskommelse som är ganska tandlös och som inte kommer att leda till mindre invandringsströmmar?
2015-10-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Om 59 % vill ha restriktivare regler så har vi inte en befolkning överlag som är tillfredsställda med en överenskommelse som är ganska tandlös och som inte kommer att leda till mindre invandringsströmmar?
Det är inte restriktivare regler än överenskommelsen, det är en restriktivare migrationspolitik de menar och de menar också att de tror att de fått det nu med överenskommelsen. Förstår du?
2015-10-26, 16:15
Medlem
Men en del av de som tycker uppgörelsen är bra, kan också vilja ha en restriktivare flyktingpolitik men se det som ett step på vägen.
Expressen: "Flyktinguppgörelsen applåderas av svenska folket. Men majoriteten skulle vilja ha en ännu mer restriktiv politik visar nya siffror som Expressen tagit fram i samarbete med Demoskop."

Förhoppningsvis kan SD öka en bra bit till...
2015-10-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wateronglass
Men en del av de som tycker uppgörelsen är bra, kan också vilja ha en restriktivare flyktingpolitik men se det som ett step på vägen.
Expressen: "Flyktinguppgörelsen applåderas av svenska folket. Men majoriteten skulle vilja ha en ännu mer restriktiv politik visar nya siffror som Expressen tagit fram i samarbete med Demoskop."

Ja, 11,7% enligt undersökningen.
2015-10-26, 16:25
Medlem
Citat:

Undrar var de har fått det ifrån? Har t.ex. enbart sett kritiska ledare och kommentarer i våra dagstidningar. Den enda som verkar nöjd (förutom de inblandade 6 partiledarna) är GIILAB här på flashback. På Moderaterna facebook t.ex. är det inte värst många som uttrycker några rungande applåder, om man säger så...

Men det är väl samma typ av retorik som när alternativet "ta emot fler" ökade från 19 till 25% i samband med 3-åringen förra månaden: "Hela Sverige välkomnar ett ökat flyktingmottagande" osv.

Agendasättande journalistik, eller hur var det nu?
2015-10-26, 16:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja, 11,7% enligt undersökningen.
Var får du den siffran ifrån?
2015-10-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Var får du den siffran ifrån?
Läs mitt tidigare inlägg några sidor bak i tråden så får du svaret. Vet inte om jag blir varnad för dubbelinlägg eller något om jag bara kopierar det och postar exakt samma igen så.
2015-10-26, 16:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Läs mitt tidigare inlägg några sidor bak i tråden så får du svaret. Vet inte om jag blir varnad för dubbelinlägg eller något om jag bara kopierar det och postar exakt samma igen så.
Ok, tack , jag hittade inlägget nu.
2015-10-26, 17:13
Medlem
Citat:
Som jag tidigare skrivit, att så många opinionsundersökningar skulle visa en liten nedgång för SD samtidigt som det pågår en mediakampanj för flyktingsolidaritet tyder på att SD faktiskt kan ha haft en nedgång under denna period, jag säger inte att det är säkert, men det tyder på att det kan vara det.

Eller så har opinionen fortsatt i ungefär samma tempo men något större andel av dessa låter bli att svara av någon anledning.

SDs stöd är en sak.
Men en sak som däremot är hyfsat säker är att antalet väljare som på valdagen kommer att ta sig ur soffan och gå och lägga sin röst på ett parti som fortsätter på dagens inriktning minskar för varje dag och ackompanjeras av krisåtgärder, bostadsbrist och tältbebyggelser.
Dagens partier kan dessutom inte göra något åt denna trend enligt mig eftersom ju mer de pratar och skyller ifrån sig desto fler väljer att upphöra med sitt stöd.
2015-10-26, 17:27
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Eller så har opinionen fortsatt i ungefär samma tempo men något större andel av dessa låter bli att svara av någon anledning.
Eller uppger annat parti. Det är nog inte alls ovanligt då många kan känna ett visst tryck att säga annat än "vet ej" när de blir uppringda. Man vill kanske inte uppfattas som en ointresserad person som ingenting vet eller ingenting kan om sin omvärld. Eller så vågar man inte säga vad man tycker och svarar vad man tror att andra vill höra.
Senast redigerad av lakritc 2015-10-26 kl. 17:34.
2015-10-26, 18:13
Bannlyst
Som man frågar får man svar
Dessa 60% stämmer väl med siffrorna från SOM-undersökningarna under 90-talet. Media säger att motståndet minskar och vi blir mer toleranta, men jag vill påstå att det är snarare så att polariseringen ökar och att man blir mer PK i sina svar.

http://www.svd.se/do-kritiker-rasar-mot-kinberg-batras-besked
Citat:
– Vi skulle behöva ett regelverk som förtydligar att störst underlag också kan regera och genomföra sitt budgetbeslut, säger Kinberg Batra till DN.

SD har tur. Igen.
2015-10-26, 19:59
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:

Bara för några veckor sedan så genomförde 7K och MSM en Ardenneroffensiv som vi aldrig tidigare skådat. Varje minut i TV och Radio och varje artikel handlade om att vi måste ställa upp för flyktingarna och vara solidariska. Nu helt plötsligt så handlar det om att minska volymer och begränsningar och att vi nått vårt tak. Nu ser man knappt ett ord längre om solidaritet.

Detta är ingenting annat än politiskt och medialt kaos och diagnosen heter Schizofreni med bipolära inslag. Det vi ser är en sinnessjuk patients beteende.

Kaoset gör att förändringar kommer att ske snabbt men utgången är oviss. När kaos inträffar kommer det ofta nya vinnare medan de gamla ledarna förlorar. Och det inte alltid den som sitter med bästa korten och som är starkast som blir vinnaren utan istället är det ofta den som ligger lite lågt och kommer på slutet som tar hem det hela.

Därför tror jag att SD skall ligga lite lågt just nu. Kaoset är så kraftigt att man inte vet vad som händer och vilka vägar saker och ting tar. Listning av asylboenden är ett klassiskt exempel på ett agerande som ledde till något negativt utan att man räknade med det. Det här med kampanjer utomlands låter kanske bra men vad vet vi om vad för oväntat det leder till? Och vad är uppsidan?

SD skall bara cruisa och säga "vad var det vi sa". Sen kan man sätta in stöten när det är rätt läge och motståndarna ligger nere för räkning. För det kommer de att göra för nu jävlar smäller det...
Senast redigerad av FruLibertas 2015-10-26 kl. 20:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in