Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-25, 23:55
Medlem
Hej, hur gör man som övertänkare för att inte hamna i negativa tankar och för att kunna lugna ner hjärnan och sluta tänka överdrivet mycket?
Citera
2015-10-26, 00:04
Bannlyst
http://lmgtfy.com/?q=how+to+break+a+negative+thought+pattern

http://lmgtfy.com/?q=how+to+stop+overthinking

http://lmgtfy.com/?q=highly+sensitive+person+tips
Citera
2015-10-26, 00:07
Medlem
Jag brukar tänka varje tanke den når sitt slut. Efter stora vedermödor har jag nu på senare år lugnat mig och tänker inte lika mycket längre.

En tanke jag brukar tänka är att livet under inga omständigheter kan ha annat än lycka och skratt som mening. Det kan få en att se nyktert på många situationer.
Citera
2015-10-26, 00:08
Medlem
Meditation.
Many philosophical and contemplative traditions teach that “living in the moment” increases happiness. However, the default mode of humans appears to be that of mind-wandering, which correlates with unhappiness, and with activation in a network of brain areas associated with self-referential processing. We investigated brain activity in experienced meditators and matched meditation-naive controls as they performed several different meditations (Concentration, Loving-Kindness, Choiceless Awareness). We found that the main nodes of the default-mode network (medial prefrontal and posterior cingulate cortices) were relatively deactivated in experienced meditators across all meditation types. Furthermore, functional connectivity analysis revealed stronger coupling in experienced meditators between the posterior cingulate, dorsal anterior cingulate, and dorsolateral prefrontal cortices (regions previously implicated in self-monitoring and cognitive control), both at baseline and during meditation. Our findings demonstrate differences in the default-mode network that are consistent with decreased mind-wandering. As such, these provide a unique understanding of possible neural mechanisms of meditation.
http://www.pnas.org/content/108/50/20254.full
Citera
2015-10-26, 01:18
Medlem
Frois avatar
Som ovanstående är inne på så är meditation ett riktigt bra verktyg i vardagen. Lärt mig att, nästintill alltid, skjuta bort tankar. Detta genom att, samtidigt som tankarna tar över och ger uttryck i ångest och dess symtom, fokusera med blicken på nån punkt framför dig. Ansträngningen ifrån att hålla blicken på punkten gör att min fokus tar upp hälften av tankarna, vilket gör att jag inte kan tolka de negativa tankarna och således sålla bort dessa.
Citera
2015-10-26, 06:39
Medlem
borrizs avatar
Kan någon förklara för mig okunnige vad är en övertänkare egentligen ?
Citera
2015-10-26, 07:32
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Hej, hur gör man som övertänkare för att inte hamna i negativa tankar och för att kunna lugna ner hjärnan och sluta tänka överdrivet mycket?
Le!

...och då menar jag det och det är inget flum. Nervbanorna i ansiktet går till två centran i hjärnan. Motorik och känslocentran. Om du med motorik delen tvingar musklerna att le, då återkopplas detta till känslocentrat i hjärnan då våra nervbanor inte är enkelriktade i sin natur som de flesta tror. Än större effekt får du om du tittar dig i en spegel. Då får du en visuell återkoppling av att du är glad. Detta kommer också påverka ditt sinne.
Detta är en enkel teknik som du T.ex hittar hos militären. Du ser personer som gått många många mil med packning på ryggen. Tröttna och slitna och dom går och tvingar sig själva att le. De som slutar kunna tvinga sig själva att le de ger upp eller kollapsar inom en halvtimme.
Citera
2015-10-26, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kan någon förklara för mig okunnige vad är en övertänkare egentligen ?
Det är när du tänker, utvecklar saker, analyserar och försvinner i tankarna.
Jag har alltid varit sån och det brukar tyda på högre IQ men har hög risk för ångest och depressioner.
Citera
2015-10-26, 08:34
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Det är när du tänker, utvecklar saker, analyserar och försvinner i tankarna.
Jag har alltid varit sån och det brukar tyda på högre IQ men har hög risk för ångest och depressioner.

Har aldrig vädrat om detta till någon då det förlorar sin kraft men här på internetz kan man ju göra en utstickare. Exakt detta för mig också och depression(er) har inträffat. Aldrig behandlat dem förutom med tid. Alfa-hanne på dagarna och siktet mot stjärnorna. Men grubblare med slitsamma nätter och vid ensamtid.

Till TS: skaffa barn så får hjärnan inte sin egentid längre
Citera
2015-10-26, 09:07
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Har aldrig vädrat om detta till någon då det förlorar sin kraft men här på internetz kan man ju göra en utstickare. Exakt detta för mig också och depression(er) har inträffat. Aldrig behandlat dem förutom med tid. Alfa-hanne på dagarna och siktet mot stjärnorna. Men grubblare med slitsamma nätter och vid ensamtid.

Både till dig och TS. Vad består grubbleriet i?
Citera
2015-10-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ

Hmm ja, jag kanske iaf ska börja hitta nån viktig sysselsättning som kräver mycket tid. Barn är jag inte redo för än, är fortfarande "ung".

Jag tänker också mycket när jag är ensam och även en del på vardagarna också. Efter att smartphones blivit populärt så har jag hamnat i fällan med mycket mindre tid med vänner.
Citera
2015-10-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
Både till dig och TS. Vad består grubbleriet i?
Precis allting. Till exempel om jag ser ett fönster som är trasigt så börjar jag fundera på hur vattnet kommer rinna in och hur jag skulle bocka plåten till den. och utvecklar den plåten 10 gånger till snyggare design och med egna stuprännor... allt detta går igenom mitt huvud utan att det ens behöver vara mitt fönster. Men dessa tankar kanske är kloka men de gör ingen nytta... såvida jag inte bestämmer mig för att skapa det jag tänker.
Tänker samma om hur personer tolkar saker jag säger också vilket är ett problem och kan ställa till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in