2015-10-26, 08:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur förklarar du att även AB:s DNA hittades, på silvertejpen? Kan de ha gjort detta tillsammans alla tre?

Tejp (silvertejp, gaffatejp) är tacksamma undersökningsobjekt, men man brukar ha den i verktygslådan eller lätt till hands, och då räcker det att brodern hanterat tejpen fullt motiverat (rivit av en bit för något helt legitimt ändamål) så kan där finnas ett fint avtryck att fånga in på rullen. Detta avtryck följer med till "nästa gång" rullen används.

Hade det funnits fler avtryck från brodern hade han inte suttit i Litauen idag, det får vi tro.
2015-10-26, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det har kollats. Han jobbade i England under ett annat namn. Där blev han lagförd för att framfört fordon med ett för stort alkoholintag.

Kan han haft fler fejkade namn i England?

Hans fula tryne på Daily Mail skulle kunna ge svar på det. Jag tror inte detta är första mordet, det verkar vara en ritual för honom när han lockar till sig kvinnor. Han hade förberett allt, och genomförde mordet skoningslöst.
2015-10-26, 08:16
Medlem
Hej
Ni med bättre koll snälla kan Ni svara på mina frågor?
Hade Lisa en skada på ena knäet som läkarna sa orsakat av kraftig våld?
Vet Ni vad jag tänker på
Kan Lisa försökt springa iväg och han har slagit henne på benet med järnrör eller annat föremål för att stoppa henne!?
😔😔😔
Sen undrar jag att har han bara dragit upp kläderna att själva hängningen gav honom njutning? NB bror hade också våld sex i datorn??
Senast redigerad av 80SLMNI 2015-10-26 kl. 08:19.
2015-10-26, 08:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur förklarar du att även AB:s DNA hittades, på silvertejpen? Kan de ha gjort detta tillsammans alla tre?
Menar du tejpbiten som satt fast på nån plåt?
Att han använt rullen, att han arbetat där:
NB:s DNA på insidan hennes jeans ser jag inte som ett hantverksarbete däremot.

Att tre lustmördare har strålat samman låter för långsökt. Speciellt då det är en extremt dåligt vald plats och tidpunkt. Det låter snarare som en ensam GM som är rätt desperat..
Att tre personer sen inte skulle klara av att eliminera spåren bättre finner jag lika märkligt i så fall.
2015-10-26, 08:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan han haft fler fejkade namn i England?
Hans fula tryne på Daily Mail skulle kunna ge svar på det. Jag tror inte detta är första mordet, det verkar vara en ritual för honom när han lockar till sig kvinnor. Han hade förberett allt, och genomförde mordet skoningslöst.
Jobbade under det namnet vete tusan.. Han delade lgh med en person med detta namn står det. Sen uppgav han dennes namn då han åkte fast.
Tar man bort "r" i namnet är det ett vanligt förekommande litauiskt namn såg jag - Renaldas Po(r)cius - så det vete tusan om det är rätt återgivet/stavat.
2015-10-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag instämmer i det som du skriver. Jag tror vidare inte att just denna Skype-session är av någorlunda stor vikt. Den påbörjades 19.35 (tror jag) och avslutades 19.51. Klockan ca. 20.07 var både Nerijus och Irina på bensinmacken. Troligtvis var han hemma för tiden för Skype-sessionen men det torde vara av sekundärt värde då han ska ha utfört dådet mellan 18.26 och 19.30 (ungefär).
Kan inte låta bli att fundera över detta skypesamtal. Vad har det för funktion för galningen rent psykologiskt ? Om han precis utfört ett bestialiskt mord och sen sätter sig vid datorn och har ett ganska långt samtal med sin mamma ? Svårt att tro att det är en slump. Något i barndomen har troligen en koppling till hans gärning....
2015-10-26, 08:29
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie71
Kan inte låta bli att fundera över detta skypesamtal. Vad har det för funktion för galningen rent psykologiskt ? Om han precis utfört ett bestialiskt mord och sen sätter sig vid datorn och har ett ganska långt samtal med sin mamma ? Svårt att tro att det är en slump. Något i barndomen har troligen en koppling till hans gärning....

Alibi antagligen. Det gör ju även att hans mor tvekar mer på hans skuld ifall han blir misstänkt.
2015-10-26, 08:31
Medlem
katws avatar
Jag ser dig inte, men jag vet att du finns med mig
den 25 oktober 2015 14:45

Det finns så mycket som jag skulle vilja skriva, så mycket känslor och tankar jag önskar att jag kunde sätta ord på. Vi har alla väntat länge på att få svar, och nu har vi fått det. Nu vet vi vilket helvete du utsattes för, vilken vidrig människa som tog sig rätten, rätten att avsluta ditt liv enbart för att han tände på det. Usch, jag kokar inom mig när jag skriver detta.

Man slänger ofta ur sig att man hatar saker, "hatar måndagar, hatar skitsnack, hatar honom/henne" alla dessa saker jag tidigare fått för mig att jag hatar har helt tappat betydelse. Inte för än nu vet jag vad hat innebär. Jag blir rädd för mina egna tankar, för min egna avsky för en annan människa. Det är lätt att nu fokusera på den avskyvärda gärningsmannen, men jag tänker inte fastna i hatet, för det är inte vad han förtjänar. Han förtjänar inte att ägnas en enda jävla tanke. Det är inte heller vad Lisa förtjänar, det är inte honom vi ska tänka på när Lisa nämns. Hon ska aldrig någonsin få bli förknippad med hemskheterna hon utsattes för.

Istället vill jag nu att vi tillsammans minns Lisa och enbart Lisa. Det är henne vi ska minnas och prata om, hennes mål, drömmar och minne som ska leva vidare. Hennes skratt i våra minnen som ska spridas vidare på våra läppar, hennes skämt och humor som ska förgylla våra kvällar med kompisar och folk vi fortfarande har omkring oss. Hennes ambitioner och hennes driv som ska motivera oss.
Men framför allt är det hennes ödmjukhet, omtänksamhet och kärlek till andra hon gett oss som ska se till att hatet aldrig får vinna. För aldrig någonsin, inte ens efter att något så vidrigt och fruktansvärt som detta skett, ska hatet få vara det som står i fokus.

Den Lisa jag för 5 månader sen önskade trevlig helg till innan hon åkte iväg mot jobbet kommer jag aldrig få ta studenten med, det är jag medveten om. Men jag vet att oavsett vad jag kommer möta för utmaningar i livet kommer den Lisa att finnas med mig från ett annat ställe och påminna mig om vad som är viktigt här i livet, vad som är värt att lägga energi på och vad som är värt att prioriteras.

Fastna inte i hatet, låt gärningsmannen ruttna i tystnad och ägna inte en sekund åt honom. Att minnas Lisas värme och glädje är så mycket viktigare.

Vi saknar dig Lisa, det kommer vi alltid göra, men när dagen kommer och vi ses igen ska du veta att vi alla har spridit din kärlek till dem personer vi lämnat efter oss. Precis på samma sätt som du gjorde

http://nouw.com/nikkisvedmar/jag-ser-dig-inte-men-jag-vet-att-du-finn-21123364
2015-10-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tejp (silvertejp, gaffatejp) är tacksamma undersökningsobjekt, men man brukar ha den i verktygslådan eller lätt till hands, och då räcker det att brodern hanterat tejpen fullt motiverat (rivit av en bit för något helt legitimt ändamål) så kan där finnas ett fint avtryck att fånga in på rullen. Detta avtryck följer med till "nästa gång" rullen används.

Hade det funnits fler avtryck från brodern hade han inte suttit i Litauen idag, det får vi tro.

Silvertejpen går att förklara. Vi är många som använder silvertejp som räddare i nöden. Jag har flera rullar på lägliga platser till allt möjligt. Så det är plausibelt att lillebrors fingeravtryck finns på rullen.

Jag förstår det som är rimligt, som resonemang kring silvertejpen, och då köper jag att lillebrors fingeravtryck på rullen inte binder honom till brottet.

Men. Trosorna!

Jag får inte ihop det logiskt att bara fruns DNA finns på brottsoffrets trosor och inte Mördar-Litauerns DNA. Den enda rimliga förklaringen är att hon hanterat trosorna. Trosorna kanske kom med í tvätten när de skitiga kläderna tvättades eller att trosorna kom hem till dem av någon bisarr anledning. Som en trofé. Det är klippdockorna som spökar i mitt huvud.
2015-10-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det verkar inte vara så puttinuttigt som det framställdes i media - och Uppdrag granskning om Lost Years är nog högst relevant.
Han kör rattfull, i en bil i dåligt skick som är oförsäkrad i England. Lämnar fel namn (Porcius Renaldas 800303) då fingeravtryck tas 7 oktober 2006.
NB har varit våldsam mot sin förra fru.
NB provocerade för att slåss på fyllan i 20-års åldern. Han letade anledningar, det var många som åkte på stryk.

Impulsiv, lättirriterad, vredesutbrott
NB beskrivs som impulsiv, blir väldigt irriterad om nåt inte funkar. Han får vredesutbrott.
På fyllan letar han anledningar till att använda fula ord, han har trakasserat IB en halv natt. Han knuffar henne samt slår till henne på knät. Han talar nedsättande om IB, säger att han är missnöjd med henne. Han har enligt IB försökt slå henne en gång, vilket hon lyckades avstyra.
AB är rädd för honom, undviker gräl. Han förändras rejält.

Inställsam, fjäskar, tar åt sig äran för det andra utfört
NB är inställsam - gör det han ombeds direkt och lovar runt. Han fjäskar för svenskar.
Han tar åt sig äran för saker AB egentligen utfört.

NB förändras efter den 7 juni - nervös, irriterad, sover ej, förvirrad
Lättirriterad, sover inte på nätterna, gör inte det som behövs på jobbet. Beskrivs som väldigt förvirrad, orolig och nervös. AB förstår inte varför NB verkar så bekymrad över att en okänd flicka försvunnit och säger att det vore väl en annan sak om det vore hans dotter.
Samtidigt säger NB när han iakttar söket runt hemmet att "om det skulle börja regna då skulle dom sluta och gå runt här" - vilket AB då uppfattar som motsägelsefullt. Han brukar spela dataspel på varje rast men ingenting under sökveckan. Han kedjeröker och AB säger att han satt ute och grubblade.
Enligt IB dricker han öl hela veckan och vägrar äta.
NB ber dem ljuga - dels inte berätta att han tvättat kläder samt säga att han var hemma kl 18.
Händelsen i England är lite märklig men han påstod att det var en vän och att han betalade böterna för honom. Kan man inte avkräva en riktig legitimation så kan nog mycket annat bli fel.

Visst, ingen svärmorsdrömm men mycket som du beskriver stämmer in på många män i Litauen och i jämförelse så ser han ju ut som en nykterist. Bara 6 bilder av 577720 (1500 bilder vara av sexuell karaktär) med våldsinslag? Dessutom i webläsarens fickminne och inte sparat i egen mapp. Jag hade väntat mig betydligt mer och värre från en "lustmördare" som inte längre kan hålla sig.

Vad som är intressant är att det är hans bror som beskriver honom i extra dålig dager. Han gör detta lättsamt i förhör trots att det är en bror. Det är också lite konstigt att andra vitten påstår att det är lillebror som förändrats och verkar nervös. NB säger inte mycket om sin fru och bror utan verkar hålla sig lojal. Vem var det nu som hade bilder på bundna kvinnor i mobilen? Den utvecklingstörda flickan som jobbat på caféet och som var lik Lisa som tyckte den yngre brodern var obehaglig? Vem var det av bröderna som hade det svårast socialt?

Intressant att det var frun som spelade "League of Angels" och förmodligen lekte med klippdockor. Hon verkar heller inte ha varit främmande att titta på porr tillsammans med sin man.

NB förstod snabbt var det skulle bära och utryckte sin oro tidigt för sin granne. Han visste ju vad han gjort i ladan av sperma, urin och skit och att dessa spår skulle säkras. Hittade någon hans kläder där eller blev dom bara slängda av Lars, ointressanta i sammanhanget?

MGM har mycket emot sig men att det skulle räcka till en fällande dom för mord har jag svårt att se, åtminstone i hovrätt. Hade hans DNA också funnits på trosorna så hade det blivit så mycket enklare men nu är det hans fru som är avskriven misstanke. Brott mot griftefrid duger inte för mig och förmodligen inte för Lisas familj heller.
2015-10-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag kan närmast garantera att alla försök från försvaret att lansera möjligheten med
något jävla "städuppdrag" för att rädda undan den baltiska lustmördaren från en morddom
och lindra det till ett griftefridsbrott, kommer att lämnas utan avseende och hamna
per omgående i den berömda papperskorgen där dylik skit hör hemma.
Ingen köper idiotierna. Utom möjligen några stycken på detta forum med för mycket
fritid och fantasi.
I synnerhet då inte den minsta lilla faktiska omständighet talar i en sån riktning.
Dessutom finns inte tid för städuppdrag utan att vara delaktig i mordet. Hur skulle det ha gått till? GM ringer NB för att städa upp efter mordet? Tidsspannet förhindrar ett sådan hypotes. Redan med NB på plats vid mordet har allt gått snabbt till.
2015-10-26, 09:04
Medlem
MegaLomanis avatar
Vet inte om någon annan tänkt på det, men det som slår mig vid genomläsningen av förhören med NB är hur han slingrar sig och försöker undvika frågan om tiden för brottet.

Han förstår i förstone inte vad förhörsledaren menar när denne säger att NB instruerat frun och brodern om alibi för tiden. Sedan kan han inte fatta vilken tid det är fråga om. Han pratar om vad han gjort på andra tider.

Det verkar ta en bra stund innan man får honom att direkt uttala lögnen om att han hela tiden varit hemma och skypat med mamman.

Trots språksvårigheter verkar han förstå rätt bra när frågorna gäller mer neutrala förhållanden, men när det börjar brännas, förstår han ingenting - i det längsta.

Enligt min mening bevisar det inget, men visar tydligt att han är skyldig och försöker undvika svåra frågor. Det är lättare att undvika frågorna än att ljuga rakt upp och ner, vilket han ändå till slut blir tvungen att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in