Jag ser dig inte, men jag vet att du finns med mig
den 25 oktober 2015 14:45
Det finns så mycket som jag skulle vilja skriva, så mycket känslor och tankar jag önskar att jag kunde sätta ord på. Vi har alla väntat länge på att få svar, och nu har vi fått det. Nu vet vi vilket helvete du utsattes för, vilken vidrig människa som tog sig rätten, rätten att avsluta ditt liv enbart för att han tände på det. Usch, jag kokar inom mig när jag skriver detta.
Man slänger ofta ur sig att man hatar saker, "hatar måndagar, hatar skitsnack, hatar honom/henne" alla dessa saker jag tidigare fått för mig att jag hatar har helt tappat betydelse. Inte för än nu vet jag vad hat innebär. Jag blir rädd för mina egna tankar, för min egna avsky för en annan människa. Det är lätt att nu fokusera på den avskyvärda gärningsmannen, men jag tänker inte fastna i hatet, för det är inte vad han förtjänar. Han förtjänar inte att ägnas en enda jävla tanke. Det är inte heller vad Lisa förtjänar, det är inte honom vi ska tänka på när Lisa nämns. Hon ska aldrig någonsin få bli förknippad med hemskheterna hon utsattes för.
Istället vill jag nu att vi tillsammans minns Lisa och enbart Lisa. Det är henne vi ska minnas och prata om, hennes mål, drömmar och minne som ska leva vidare. Hennes skratt i våra minnen som ska spridas vidare på våra läppar, hennes skämt och humor som ska förgylla våra kvällar med kompisar och folk vi fortfarande har omkring oss. Hennes ambitioner och hennes driv som ska motivera oss.
Men framför allt är det hennes ödmjukhet, omtänksamhet och kärlek till andra hon gett oss som ska se till att hatet aldrig får vinna. För aldrig någonsin, inte ens efter att något så vidrigt och fruktansvärt som detta skett, ska hatet få vara det som står i fokus.
Den Lisa jag för 5 månader sen önskade trevlig helg till innan hon åkte iväg mot jobbet kommer jag aldrig få ta studenten med, det är jag medveten om. Men jag vet att oavsett vad jag kommer möta för utmaningar i livet kommer den Lisa att finnas med mig från ett annat ställe och påminna mig om vad som är viktigt här i livet, vad som är värt att lägga energi på och vad som är värt att prioriteras.
Fastna inte i hatet, låt gärningsmannen ruttna i tystnad och ägna inte en sekund åt honom. Att minnas Lisas värme och glädje är så mycket viktigare.
Vi saknar dig Lisa, det kommer vi alltid göra, men när dagen kommer och vi ses igen ska du veta att vi alla har spridit din kärlek till dem personer vi lämnat efter oss. Precis på samma sätt som du gjorde
http://nouw.com/nikkisvedmar/jag-ser-dig-inte-men-jag-vet-att-du-finn-21123364