2015-10-26, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filous
I någon av expressens artiklar som jag läste för ett tag sedan stod det att man hade hittat GMs frus DNA på Lisas underkläder. Är ganska okunnig när det kommer till kriminalteknik, så hur fan kom det dit?!
Polisens och åklagarens förklaring: kontaminering. På något sätt (som var och en får tänka ut) har DNA från henne av hennes orenliga partner transporterats till offrets kläder. Av förhören framgår att MGM hade samlag med sin hustru dagen innan, där lämnar jag läsaren med sin fantasi.
2015-10-26, 02:16
Medlem
[quote=missnyfiken91|55164371]
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Helena dör 1992. Den tredje styvsonen i skaran (spanskfödd om jag förstått rätt) flyttar utomlands 1993. När LH där är samma person i Blomberg och dagen efter hon var försvunnen, reser han hem.
Slump?

Låt säga att litauern var tillsammans med någon dör som hyste samma intressen som han. T ex den spansktalande familjemedlem af Jönssons. Svaret "det är klart" kunde då vara från någon som är medlem av ägaren av marken. Kanske sågs tex A.J som lite chef över kafét pga att han ägde marken. Så kanske spanjoren var där och spelade chef och frågade om tex är kafét stängt och låst? Ja det är klart...
Senast redigerad av greyhoundbus 2015-10-26 kl. 02:33.
2015-10-26, 02:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Min teori är nytvättade kläder och att N.B burit L.H över axeln (kläderna har glidit upp och på sätt har trosorna haft kontakt med N.B'st-shirt vid axel, även det område man brukar hålla en tröja i efter den är nytvättad). Det tycker jag förklarar fruns DNA, samtidigt som det även borde förklara avsaknaden av N,B's DNA.
DNA från frun ska ha kommit från sekret och dom hade samlag natten innan mordet.
GM är en snuskhummer som inte gillar att tvätta sig så troligtvis har det kommit från hans könsdelar när han har hanterat Lisa.
2015-10-26, 02:20
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Om det ligger till så, borde inte GMs fru dömas till skyddande av brottsling då hon försöker undanröja bevisen?

Bara för att hans tröja är nytvättad betyder inte det att hon tvättat den med uppsåt att förstöra bevis. Jag tror frun är oskyldig på den punkten iaf.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Om du tänker till!
Han fick munkavel på sig tidigt och har väldigt
obstinat sagt att han inte är skyldig.
Han vet att det är lönlöst att skylla på någon annan
om han ändå varit delaktig, han kommer kanske
snacka och det skulle nog hjälpa honom tillfälligt
min inte i längden.
Han sa att han bara ville dö, kanske hinner han
ta livet av sig innan han börjar snacka.
Hade man givit ut FUP utan sekretess på obduktion
skulle det vara lättare att förstå.
Jag kan ha fel, men två mord som liknar varandra
hos samma godsherre är lite svårt att smälta.
Vi får se, eller inte.

Vet vi att morden liknar varandra? Att det var två söta unga flickor som blev offer vet vi, men själva tillvägagångssättet? Lustmord?
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om vi nu ska sparka på en som ligger - jag dömer även ut honom som duktig hantverkare. Det taffliga bleckmontage som han gjorde åt Gustav skulle jag reklamera. Alla människor är mer eller mindre okända för omgivningen - den här killen känns som en myt efter läsandet av FUP. Jösses, vad jag känner mig rutten för att ha gjort ner honom så.... I all hans vedervärdighet tycker jag att han är en tragisk figur. Bara hans meningslösa och torftiga liv med snutteöl, snabbmat och porrsurfande samt rökpauser som främsta omväxling ger mig rysningar. Han ursäktas inte det minsta, men jag har svårt att hata honom.

Tja nu tycker jag inte jag sparkar på någon som ligger. Men jag hoppas att en rättvis rättegång får honom att ligga ner istället för att sprattla, förneka och bete sig respektlöst mot sin familj och alla andra i omgivningen. Men jag kan inte heller hata. Hata är ett starkt ord som jag sätter samman med någon man verkligen känner. Detta är en patetisk figur som tror han kan gå under radarn och verka som gud och bestämma vem som skall leva och vem som skall lida och dö för att han skall stilla sina begär.
Tyvärr så tycker jag detta är ännu värre med dessa mänskor som sitter här i tråden och trots alla bevis så fortsätter de leta alternativa teorier för de vill så gärna vara sensationella. Det är jävligt äckligt
2015-10-26, 02:26
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
DNA från frun ska ha kommit från sekret och dom hade samlag natten innan mordet.
GM är en snuskhummer som inte gillar att tvätta sig så troligtvis har det kommit från hans könsdelar när han har hanterat Lisa.

Han måste väl i så fall använt kondom som fått sitta kvar till dagen därpå för det fanns ju inget av hans DNA på LH's trosor. Vilken snuskpelle!
2015-10-26, 02:27
Medlem
profundersams avatar
Citat:

För det första tror jag att sekret är ett samlingsuttryck för besudlingar som inte är blod.
Svett, fett, lite hudavlagringar i smeten, saliv osv.
Avsaknaden av NBs DNA på samma ställe tyder på att det är orimligt att blanda in hans balle hela tiden.
2015-10-26, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag måste få lufta min frustration över polisens usla förhörsteknik. De tror kanske det finns nån poäng men det är uppåt väggarna att ställa frågorna i negativ form. Det är såå mycket lättare att svara: nej, på en negativ fråga. Kolla, så här menar jag:
Typiskt "förhörsfel" av polisen:
P: Äh, har du träffat äh, Lisa Holm som är mördad vid nåt tillfälle?
NB: Nej, verkligen inte
P: Nej, inte sett henne heller?
NB: Verkligen inte
P: Mmm

negationen: nej, inte sett henne heller? i frågan gör det enklare att säga :nej, än: ja.

Borde varit: men har du sett henne? sett någon flicka alls där? sett någon person där?

Samma s 1569:
Polis:Var det nån som var med Lena då?
Nej hon va själv
P: Okej, på söndagen, du visste inte vilken dag detta var
Jag kan inte svara… jag tror det va i början på den veckan… kanske måndag eller tisdag
P: Och då är det måndagen eller tisdagen veckan innan Lisa försvinner
Ja
P: Så du tror inte att det var på lördagen?
Nej verkligen inte.
P: Det är du kanske till och med säker på?
Det jag säkert vet så att säga att jag va vi gjorde under lördag, va jag säker på att strömmen försvann.
P: Det va inte på lördagen?
Nej verkligen inte

Negativ fråga = negativt svar!

s1599

NB: Det är omöjligt. Jag har aldrig sett detta människa i mitt liv hur kan min dna hamna på den.
Det, det, det kan inte va så här.
(Tyst cirka 1 minut)
ADV: (Hostar …)Han har ju faktiskt svarat på den här frågan.
P: Nej han har inte svarat på det hur det kan komma sig.
ADV: Men han svarar jag vet inte.
NB: Ja vi kan svara jag skoja.
P: Fundera och jag vill att du är tyst till dess. (Fhl kommentar: Uppmaningen att vara tyst
är riktad till advokaten.)

Varför tar polisen inte tag i :... jag skoja !!?? Vad menar han, kan han mena ljuga, luras, skoja? Vill han ändra på sitt uttalande tidigare?

s 1643
Samma sak Niklas Lindström, Polisen, neg. frågor = neg svar
P: Eh, var det någon annan som var där när din bror och du var på plats i ladan?
Nej, ja, det var klockan sju på morgonen
P: Okej, mmm, och under tiden när ni är där så är det ingen annan som är i ladan över
huvudtaget?
Nej
P: Nej, så den som hittade handsken och lämnade den till polisen, det vet du inte?
Nej
Håller med! Detta reagerade jag också på! Uselt.
2015-10-26, 02:33
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Okej. Jag går mest på det jag läser i FUP och innan den kom ut så var jag mest inne på brodern AB, som dessutom skulle sluta i Blomberg och resa tillbaka till Litauen. Trodde inte heller att det skulle finnas tecken på mer lustmordsbetonat tillvägagångssätt, så ja, jag blev förvånad av FUPen.

Jag har inte hunnit läsa hela FUPen än, och mycket pga av jag mår rätt kasst av att läsa den. Lustmord är nasty som fan

Men däremot läser jag en del här, och jag litar ju på folk inte förfalskar citaten och återgivningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Liknande förslag har jag också skrivit tidigare. Han var ju hem en kort stund, så hon kan ha kommit i kontakt med hans kläder på nåt ställe då också. Mest rimligt med en kontaminering i vilket fall som helst, enligt mig.

Mycket möjligt att min teori är en påbyggnad på din

Citat:

Jag kanske fått det fel för mig, men det var väl bara fruns DNA som återfanns på trosan? Hur skulle den hamna där utan sekret?

De hade väl hittat sperma/sekret i en lampskärm i rummet intill om jag inte minns fel?
Senast redigerad av cc_zero 2015-10-26 kl. 02:35.
2015-10-26, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Bra inlägg!! Tack!! Först måste man ju fundera över varför ingen par 7 undersökning har gjorts. Det är märkligt. Har i vart fall inte hitta några indikationer på detta. Är man anklagad för ett sådant här mord så bör man ju förbereda för en mer omfattande undersökning. Jag tycker att man även bör undersöka hans hjärna ingående om han blir fälld. Stor psykundersökning också förstås.
Inte minst är det viktigt för forskningen. Kunna göra bättre profiler osv.

Har inte hunnit läsa alla förhör, mer ögnat igenom snabbt förutom broderns förhör. Generellt så verkar det vara hyfsade förhör med lite olika kvalitet.

Vi vet ju inte vad slags personlighet han har NB. Förhör bör ju anpassas beroende på det är för person man har framför sig, Vilka psykiska försvarsmekanismer använder personen? Normal intelligens? Grov brottsling, förstagångsförbrytare osv. Typ av brott?
För det första så bör man tänka på inramningen om det handlar om förhör som skall leda till erkännande. Hårda stolar med bord mellan förhörsledare och brottsling är inte bra. Bord är ett skydd, sitta upprätt på en pinnstol hjälper till att upprätthålla psykiska försvaret hos den förhörda.
Cigaretter och snus ska förbjudas, de tillhör också försvaret. S.k first order defence.
Den förhörda måste känna sig "naken", kunna slappna av och känna förtroende för förhörsledaren.

Flera förhör ska ju inte bara handla om det tekniska sidan av en undersökning på ett formellt sätt.

Förmågan att skapa kontakt och att skapa en relation med visst förtroende är ju avgörande för resultatet. Förhören blir en emotionell process hos brottslingen, en process som skall leda fram till sanning och erkännande.

Vad händer inom NB? Vi vet ju att han kan vara aggressiv och dominant. Vilja styra sin närmsta omgivning. Lägenheten han bodde i såg ju inte alltför fräsch ut. Han skötte inte sin hygien.
Han drack en del men vi vet inte hur mycket.
Efter mordet blev han mer rastlös och kunde inte sova på nätterna enligt brodern. Han gjorde inte det han skulle göra på jobbet.
Det verkar vara en uppseglande livskris med agiterad depression. Trycket inom honom gjorde honom mer eller mindre desperat.
Frågan är också, med tanke på hans påstående om att LHs pappa besökt honom på fängelset och skakat på huvudet åt NB, om han har en begynnande paranoia eller om det kan hänföras till normal rädsla och en ovetskap om hur det fungerar i Sverige.
Frågan är också om det pågår någon psykotisk process inom honom? Har han någon genetisk svaghet som finns i släkten vad beträffar psykiska sjukdomer. Inte ovanligt att schizofreni debuterar i hans ålder.

Viktiga frågor är också om han har något trauma i sin barndom? Har han på ett tidigt stadium varit tvungen att stänga av sina känslor pga av att han blivit misshandlad/misskött osv.

Oavsett vad som nu har hänt i NBs liv så kanske vi kan anta att hans psyke och försvarsmekanismer fungerar på en lägre nivå. Förnekelse är en primitiv psykisk försvarsmekanism. Förneka att han gjort något så hemskt som ett mord på en ung flicka. Fruktansvärt ångestskapande att inse detta faktum. Något han värjer sig mot i det längsta. Skam är likaså en primitiv känsla från barndomen, tidig ålder.

NB tycker synd om sig själv. Han gråter "krokodiltårar" under förhören. Inte för vad han gjort eller så, utan för att han den store och duktiga snickaren är utsatt för denna hemska anklagelse.

I förhören försöker han ta kontrollen, manipulera så gott det går. Minns inte, vill inte svara osv.

I förhöret där han påstår att LHs pappa besökt honom försöker han få hela förhöret att handla om just detta. Förhörsledaren går in lite väl mycket i hans påstående istället för att fortsätta förhöret på sina villkor.

Förhören borde ha blivit mer personliga, snappat upp när NB släppte på garden. Borrat in mer i hans sexuella fantasier, hans barndom, relationer, dottern osv. Skapat en förutsättning för ett erkännande. Pratat mer om hans mor.
Nja, jag tycker nog att de missat möjligheten att få fram ett erkännande. Vi får se om det kommer något men jag är skeptisk. Å andra sidan kan det vara svårt att skapa en förtrolighet med en tolk som mellanhand. Språkförbistringen skapar en mur.
Håller med! Han ges hela tiden möjlighet till återhämtning och kan slinka undan utan att bli hårt pressad. Riktigt lama förhör.
2015-10-26, 02:37
Medlem
Jag hittar ingenstans nåt som tyder på att händerna var bundna. Givet att hon hade hjälmen på så kan hon inte he blivit nedslagen. Kan ligaturen lagts runt hennes hals som första åtgärd. Knopen som använts är då avgörande. Jag har redan föreslagit constriktor men engelsk säckknop går oxå bra. Har han studerat bindning av tjejer på nätet har han säkert försökt hitta de bästa knoparna. Man kan preparera båda dessa i förväg och stora nog för att passera över en hjälm. Då tar Lisa av sig först den ena handsken men innan hon kommer längre tar GM henne i andra handleden och leder/drar in henne i rummet med röret och hänger upp henne. Var som helst på vägen kan hon ha glidit in i medvetslöshet. Kanske redan dött innan hon hängdes upp. Det kan vara förklaringen till handskens placering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in