2015-10-25, 19:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Här är den sekretessade bilden från boden. Det syns tydligt att det är bränsle i dunken. Att den är placerad där beror på att kroppen inte ska glida ur skåpet. Nu kan farbror släppa detta.

http://postimg.org/image/cdim300i5/
Du tar alltså etiketten på orden, och antar att bränslet ska användas till att tända på rishögen.

Sid 850:
Citat:
Dörren till det klädskåp där kroppen anträffades stod öppen.
Sid 433:
Citat:
Hundföraren går bort till byssjan och tittar in. Efter att hon har tittat in så tittar jag in i byssjan
och jag tittar såpass noga att jag ser att det står några urdruckna flaskor på bordet och det
ligger kläder slängda som i en hög. Det är stökigt men inte så stökigt att man inte kan gå in
där.
Luktar det något?
Det luktar råttor, möglig sommarstuga, inte den klassiska likdoften.
Har du känt likdoft tidigare?
Ja det har jag gjort, men det är under andra omständigheter och en annan miljö.
Men, skåpdörren stod öppen och de kände inte likdoften?
2015-10-25, 19:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Men för att gå till ämnet.
Som jag skrev så tycker jag det är märkligt om GM blir dömd på dessa bevis.
Det räcker helt enkelt inte, det är för mycket osäkerhet i utredningen.
Säg inte det. Det gick att bevisa att KJ hade hanterat Vatchareeyas kropp efter döden, och han dömdes för mord. Samma sak kan hända här.
2015-10-25, 19:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Någon skrev tidigare att HJ var dömd pedofil. Stämmer detta (källa?) eller är det ett påhitt?

Om det ä sandt, och dommen är äldre än 5-6 år så finns den saannolikt inte med i Lexbase för Lexbase börjar radera dommar efter 5 år.
Därför mycket svårt att får bekräftelse med mindre man har tillgång till polisens data baser/arkiv.

Och jo, jag skulle bra gärna villa kolla igenom hela The Jönssons clan incl. styvbröder etc en gång för alla, vore vel bäst för alla egentligen.
2015-10-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
NB påstod att SH var utanför hans cell i Skövde, tittade på honom och skakade på huvudet. FUP 1608.
Kanske oerhört pressad och ser syner och hör röster.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganges
Bevisningen och indicierna är helt övertygande. Den misstänkta GM kommer att få livstid.

Bara att gömma henne i det där skåpet sollar bort många potentiella GM. Dock är GM rejält korkad, det är helt klart något som verkligen inte stämmer där uppe i skallen på honom.

Just gömmandet av Lisa i skåpet sållar väl inte bort eventuella andra GM? Däremot är DNA-spåren besvärande för NB, liksom det falska alibit samt broderns beskrivning av honom som person. Dessutom verkar det märkligt att NB diskuterat överföring DNA med brodern och frun. Om det stämmer så kan NB ha överfört DNA från sin fru på Lisas trosa och DNA från sin bror på silvertejpen. Fast det är svårt att veta om brodern talat sanning.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Gör man det på sig själv eller offret, för man ser ansiktet även om man tejpar för ögonen på offret, man kan ju då lika gärna sätta på solbrillor på offret.

Att du bara ids tramsa på i denna tråd med dina totalt ointressanta poster och "källa på det". Kryp ner under stenen och läs litteratur eller ta ett sömnpiller.
Nej, det är bättre att följa med i diskussionen. Lisa hade näsa och mun tejpad, och någon föreslog att det var för att dölja ansiktet. Då ansåg att i så fall hade ögonen tejpats för också. Det handlade alltså inte om att dölja ögonen bara.
2015-10-25, 19:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja du pepparkaka, att försöka leta rätt på sanningen istället för att bara svälja farbror blå råt, det är ingen dans på rosor precis, men vet du vad, det känns så rätt

The devil is in the detail...
Ja, det "känns" så mycket så hos en del men hur mycket du än känner så ligger sanningen
kvar där den är nu i all sin obegripliga fasa och bestialitet. Och det sataniska
avskummet Nerijus Bilevecius från Litauen, en extremt ond och
vedervärdig sexualsadistisk lustmördare, kommer utan minsta tvivel att dömas till
livstids fängelse och absolut ingen annan mer blir fälld för det fruktansvärda han gjorde
mot Lisa Holm och det spelar ingen roll hur mycket du sen letar efter några djävlar i
detaljerna
i din "sanningslidelse" för att kanske bistå en viss advokat med i hennes
kamp att få ett psykopatiskt monster till flickmördare friad.

Om du fortsättningsvis tvunget måste hänga ut diverse figurer som möjliga alternativa GM
eller medbrottslingar till NB så bör du vara medveten om att varje gång så görs så
är det i ett sammanhang som går långt utöver det vanliga: ett av de mest fruktansvärda
illdåd som utspelat sig i modern tid i landet. Då bör man ha verkligt bra på fötterna
om man ska praktisera uthängningar av folk.
Tänk på det. Försök att visa hänsyn!
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-25 kl. 19:25.
2015-10-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Kanske oerhört pressad och ser syner och hör röster.

Ja. Detta sade han i mitten på augusti om jag minns rätt, två månader efter häktningen. Kanske börjat känna känslor för vad det är han har gjort? Paranoid?

Har man förresten gjort en sinnesundersökning på honom? Inget som framgår i FUP iallafall.
2015-10-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om det ä sandt, och dommen är äldre än 5-6 år så finns den saannolikt inte med i Lexbase för Lexbase börjar radera dommar efter 5 år.
Därför mycket svårt att får bekräftelse med mindre man har tillgång till polisens data baser/arkiv.

Och jo, jag skulle bra gärna villa kolla igenom hela The Jönssons clan incl. styvbröder etc en gång för alla, vore vel bäst för alla egentligen.

Polisen har såklart granskat familjen Jönsson i samband med utredningen. Det är bara till att se till fakta och då har polisen gripit rätt GM. Killen är såpass lågintelligent att han i princip serverat sig själv på fat. Vissa svar i förhören talar för sig själva. Killen verkar tillhöra kategorin strutssläktet, dvs han kör ner huvudet i sanden och tror att ingen ser honom. Uppmaningen/förtäckta hotet till både brodern och frun att ljuga om hans alibi säger en hel del. Brodern och frugan bör ha blivit rejält skakiga när dom förstod vidden av hans gärningar. Förmodligen fattade dom inte riktigt vad som hade hänt första dagarna.
2015-10-25, 19:20
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du tar alltså etiketten på orden, och antar att bränslet ska användas till att tända på rishögen.

Men, skåpdörren stod öppen och de kände inte likdoften?

Ja det är ett antagande från min sida att han skulle tända på rishögen. Som jag också skrev från början.

En möglig instängd bod som knappt används och en stor hög kläder över gjorde nog att liklukten "neutraliserades".
2015-10-25, 19:25
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Om dådet hade begåtts i Litauien istället tror ni att litauiska polisen skulle ha haft kapaciteten att gripa samt ställa honom inför rätta?

Visst har de den kapaciteten. HOs grannen Ryssland har man under årens lopp avslöjat och dömt diverse seriemördare.
Att hitta motiv endast i Lisas fall förefaller mycket svårt. SPeciellt med tanke på dådets makabra detaljer. Bitarna faller på plats om man antar att han är serie och utfört liknande ritualer i LItauen eller på andra platser.
2015-10-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Just gömmandet av Lisa i skåpet sållar väl inte bort eventuella andra GM? Däremot är DNA-spåren besvärande för NB, liksom det falska alibit samt broderns beskrivning av honom som person. Dessutom verkar det märkligt att NB diskuterat överföring DNA med brodern och frun. Om det stämmer så kan NB ha överfört DNA från sin fru på Lisas trosa och DNA från sin bror på silvertejpen. Fast det är svårt att veta om brodern talat sanning.

Tycker allt talar för att det är en person med ytterst stor lokalkännedom om både området och diverse byggnader. Att slumpmässigt famla sig fram till byssjan och gömma Lisa där ser jag som osannolikt. Och allt detta under knappa timmen. Han har helt enkelt använt sig av den kunskap han har om området och dess utrymmen och kom fram till att byssjan var bäst. Förmodligen enbart som ett tillfälligt gömställe men sedan körde det ihop sig för honom när sökpådraget körde igång. Rent praktiskt tycker jag man kan sålla bort alla som inte har direkt anknytning till gården. Även hans desperata försök att vilseleda M.P personal när dom började närma sig gömstället är märkligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in