2015-10-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Undrar om det inte är senaste tiden bränder som fått Stefan att brutalt vakna upp. Hans tvära kast kan inte annat än betecknas som ett paradigmskifte.
Han kan ha fått samtal från kommunpolitiker och deras anställs som många är på gränsen till sammanbrott. Deras situation och deras upplevelser kan INGEN blunda för. Ja, kanske Arnstrad.
(Spekulerar nu...)
Citera
2015-10-25, 16:57
Medlem
Man kan hoppas att det betyder ett nytt luciabeslut. Det skulle minska trycket oerhört och vi skulle kunna omfördela flykting- och migrationspengarna till åldringsvård för exempel.
Citera
2015-10-25, 17:00
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är nog värre än så.
Även om Sverige skulle ha samma regler som andra länder har Sverige mycket sämre förutsättningar geografiska, demografiska, politiska och etniska att genomföra eller upprätthålla dessa regler.

Ytan och därmed gränserna är mycket stora i förhållande till folkmängden. Vi har helt enkelt inte poliser eller militär för att bevaka gränserna. Vi har politiska låsningar som stoppar radikala men kanske nödvändiga lösningar. Och sist men inte minst vi har redan en stor andel invandrare som kan agera i strid med dessa regler.

Gör migranterna i EU samma analys kommer de välja att samlas i Sverige för att här är de bästa förutsättningarna att inte behöva utvisas ur EU. Det inkluderar att sätta sig emot utvisning också med våld.

De kan snabbt bli majoritetsbefolkning i hela stadsdelar eller till och med städer i kraft av det stora antalen. DÅ går det inte att göra något utan att använda militära resurser. De har vi inte heller.

Spänn fast er för nu åker vi. Detta blir garanterat en skumpig färd.

Vi har tvärtom ett gynnsamt geografiskt läge ur gränsbevaknigssynpunkt med några färjeterminaler och en bro. Norska gränsen är knappast ett problem och Finland lär inte släppa några horder genom landet med sikte på Torneälven. Det är det som gör det hela så obegripligt. Fatttiga Ungern kunde på nolltid bygga ett fucking staket och stoppa invällandet. Vi klarar samma med ett spottstyver. Men sjuklövern och myndigheter vill inte. Den gamle anarkopunkaren Dan Eliassons polismyndighet meddelade ju nyligt att de inte kan bevaka gränserna för att de inte har råd. Kanske skulle be om råd då
Citera
2015-10-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Undrar om det inte är senaste tiden bränder som fått Stefan att brutalt vakna upp. Hans tvära kast kan inte annat än betecknas som ett paradigmskifte.

HAn inser att alla värlfärds- och trygghetssystem kommer att kollapsa. Det går inte att låtsas längre.

Likaså har han insett att övriga EU-länder främst ser om sitt eget hus.
Citera
2015-10-25, 17:01
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är nog värre än så.
Även om Sverige skulle ha samma regler som andra länder har Sverige mycket sämre förutsättningar geografiska, demografiska, politiska och etniska att genomföra eller upprätthålla dessa regler.

Ytan och därmed gränserna är mycket stora i förhållande till folkmängden. Vi har helt enkelt inte poliser eller militär för att bevaka gränserna. Vi har politiska låsningar som stoppar radikala men kanske nödvändiga lösningar. Och sist men inte minst vi har redan en stor andel invandrare som kan agera i strid med dessa regler.

Gör migranterna i EU samma analys kommer de välja att samlas i Sverige för att här är de bästa förutsättningarna att inte behöva utvisas ur EU. Det inkluderar att sätta sig emot utvisning också med våld.

De kan snabbt bli majoritetsbefolkning i hela stadsdelar eller till och med städer i kraft av det stora antalen. DÅ går det inte att göra något utan att använda militära resurser. De har vi inte heller.

Spänn fast er för nu åker vi. Detta blir garanterat en skumpig färd.

Kvalificerat BS. Stoppa (eller hårdbevaka färjorna i södra Sverige). Sätt grind på bron och ett kompani hemvärnssoldater. Klart. Landgränserna mot Norge och Finland är näppeligen ett problem.
Det handlar enbart om vilja.
Citera
2015-10-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det där upplever jag om orättvist på flera sätt.
Jag tänker MER på barn, barnbarn och kommande generationer. Jag har förmånen att ha bekanta som är ungdomar och jag lider när dessa tex berättar om hur "kaos-araber" närmast fullständigt förstör alla möjligheter för lärarna att bedriva en undervisning värd namnet i skolan. Hur de skapar oro och bidrar till en klassrumsmiljö som om det hade varit en arbetsplats skulle fått skyddsombudet att stänga den igår.
Och mkt mkt annat.
Så nej, jag är inte SD-sympatisör (bara) för att det drabbar mig själv. Jag drabbas knappast alls faktiskt. I varje fall inte än.

Många föräldrar med flykting-invandrarbakgrund, även från arabiska områden, som verkligen bryr sig om sina barns skolgång försöker få in sina barn på skolor där etniskt svenska barn är i majoritet. Men föräldrarna här motsätter sig detta, talas det om.

Har svårt att förstå hur detta går ihop med den altruism som svenska folket visat i mottagningen och som politiker och journalister skryter om och även altruisterna själva, ofta bättre bemedlade svenskar, och som skulle vara tecken på att Sverige är flyktingvänligt och att de "främlingsfientliga" är i minoritet.
Citera
2015-10-25, 17:10
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Hel korrekt. Därför kan jag i mina svagaste stunder tycka lite synd om honom. Han var helt enkelt för dum för att inse vad han åtog sig för skitjobb när han kandiderade som statsminister.

Reinfeldt (nu ska jag näthata lite) skadade sverige helt medvetet som den psykopat han var/är och borde få gå samma öde som Palme till mötes.
(Det kändes skönt fast det är under min värdighet att önska livet ur någon. Han är dock den ende politiker jag känt sånt hat mot. Ingen annan. Varken nu eller tidigare. Och då har jag varit moderat...)

Nä, man kan inte förlåta Löfven. Han tog upp hatet på en ny nivå när han citerade henrik arnstaed och vägrar bjuda in SD på riksdagssamtal.
Citera
2015-10-25, 17:13
Medlem
Sveriges gränser är långa, men de är ändå relativt lättbevakade. Vi har vatten runtomkring oss vilket gör att situationen blir lite som att ta sig över medelhavet. Om man är fokuserad på att vända tillbaka båtarna såsom Australien gör, så minskar strömmen av människor radikalt.

Detta måste givetvis kombineras med strängare regler kring rätten att få asyl och rätten att få ta del av välfärdssystemet. Det duger inte som att idag vem som helst kan få försörjningstöd och barnbidrag och alla andra bidrag bara de kliver innanför gränsen.

Det är enkelt att sätta upp stränga regler. Säg t ex att man måste ha befunnit sig i landet i minst 3 år och varit självförsörjande de 3 åren, vilket innebär kunna visa upp deklarerade inkomster. Först då kan man få ansöka om svensk medborgarskap, vilket är förknippat med ytterligare några villkor, samt sedan få tillgång till de svenska välfärdssystem.

Vi raserar tyvärr allt för oss själva när vi ger bort alla våra pengar som vi arbetat hårt för att tjäna in.

När det gäller flyktingar så är bästa lösningen att EU tillsammans etablerar och finansierar flyktingläger dit alla obehöriga utvisas. Då slipper man problemet att utvisa folk till det land de kommer ifrån och kan ändå tillmötesgå asylrätten.

Även det här kommer kosta enorma pengar, men inte alls lika mycket som alla andra alternativ kommer att kosta. Från flyktinglägren kan man sedan bedriva en liten men väl kontrollerad invandringspolitik där begrepp som kvotflyktingar gör att man tar emot de som behöver hjälp mest och med en sund relation till den kapacitet som varje land har att verkligen hjälpa de här människorna till ett bra liv i det nya landet.

Men vi pratar om invandring på kanske max 20.000 personer varje år till Sverige vilket då även inkluderar arbetsinvandring. Inte 150.000+

De här flyktinglägren kan komma att bli permanenta lösningar flera hundra år framåt i tiden och ha befolkningar på mellan 50-200 miljoner människor så man måste verkligen tänka efter hur man ska hantera sådana volymer utan att ekonomin raseras totalt. Vi lever i en överbefolkad värld där väldigt många människor kommer upptäcka att de behövs inte någonstans.
Senast redigerad av endumbonde 2015-10-25 kl. 17:15.
Citera
2015-10-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Nä, man kan inte förlåta Löfven. Han tog upp hatet på en ny nivå när han citerade henrik arnstaed och vägrar bjuda in SD på riksdagssamtal.

Mm, men det beror nog snarare på att han är exceptionellt svag som ledare, följer strömmen och påtryckningarna från partikaraterna och MP. Han indoktrineras på samma sätt som många svenskar.
Citera
2015-10-25, 17:34
Medlem
Citat:
Det där upplever jag om orättvist på flera sätt.
Jag tänker MER på barn, barnbarn och kommande generationer. Jag har förmånen att ha bekanta som är ungdomar och jag lider när dessa tex berättar om hur "kaos-araber" närmast fullständigt förstör alla möjligheter för lärarna att bedriva en undervisning värd namnet i skolan. Hur de skapar oro och bidrar till en klassrumsmiljö som om det hade varit en arbetsplats skulle fått skyddsombudet att stänga den igår.
Och mkt mkt annat.
Så nej, jag är inte SD-sympatisör (bara) för att det drabbar mig själv. Jag drabbas knappast alls faktiskt. I varje fall inte än.

Har svårt att se annat än en snabb amerikanisering om detta elände fortsätter. Jag bor själv i ett mindre samhälle med ca 5000 personer, vi har nu 110 flyktingar här, kom en busslast med ca 50 män senast för några dagar sedan. Vet inte hur det ser ut på andra håll, men det är ju nästan bara män som kommer??? Måste ju bli ett sjuhelvetes manligt överskott i Sverige med medelålders män om de inte får hit sina kvinnor å det snaraste?! Det tråkiga är att dessa flyktingar som är singlar av någon outgrundlig orsak dessutom verkar dras till vita kvinnor i lägre samhällsskikt och att barnen de får blir helt förvildade.

Vi har skickat våra barn till en friskola 1.5 mil bort för att de ska slippa kaoset i skolan och det lär ju bara bli värre om flyktingarna stannar kvar och etablerar sig här. Kommer bli en extrem klyvning av samhället i vita välbeställda områden där barnen går i separata skolor och där man köper sig förbi långa vårdköer kontra mörkt "trash" som går på bidrag och slåss om plats i den offentligt finansierade om detta vansinne fortsätter. Sjukt tragiskt att detta förutsågs av många vanliga medborgare före Löfven vaknade!!! De med kapital kommer klara sig bra i det framtida Sverige som det ser ut nu, de andra gör det inte.
Senast redigerad av Potifar2 2015-10-25 kl. 17:36.
Citera
2015-10-25, 17:35
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Detta är självklart INTE positivt vilket flera skribenter här på Flashback vill göra gällande! Hur fasiken kan det vara positivt när till och med svetsarn Löfven går ut att säger att det "är nog nu, det går inte längre" - hur illa måste det då inte vara?! Läs igen - Löfven som nyligen skulle gjort ALLT för att genomdriva sin agenda anser nu att sitasjonen (för att sluddra likt svetsarn) är ohållbar och akut! Vad faan händer?! Vi är körda TOTALT nu!!!

Inflödet kommer fortsätta i strid ström i mången månader framöver för och vem skall stoppa asylanterna och invällarna? Skall också vi ställa upp militären vid gränsen, förresten, vilken militär, vilken tull, vilken polis, vilken djävla gränsövervakning har vi över huvud taget? INGEN ALLS!!!

Ni är bra naiva om ni tror detta är positivt, det är snarare så att alla borde tänka på sig själva och sin familj och fly landet - systemkollapsen är nu i sin linda. Stackars Sverige och svenskarna - vi dansade en sommar, men nu är det slut! Poöitrukerna i "Sjuklövern" har förstört landet för all framtid och inom tio år har vi inbördeskrig här. Tack och lov jobbar jag utomlands och kan ta med familjen dit - tycker ni andra skall göra det samma, för vem vill leva i ett kaosland likt MENA, med krig, öken och misär - det sociala skyddsnätet kan ni bara drömma om...

Positivt, jo pyttsan!
Citera
2015-10-25, 17:36
Medlem
Finns det fler områden förutom invandring där han gjort en fullständigt felaktig bedömning från början ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in