2015-10-25, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
HJ åkte ifrån middagen runt 18:50 då han var hos vännen AE i Hangelösa 18.59-19:00 ( AE pratade i telefon med sin vän M och kunde på så sätt få fram exakt tid).

HJ passerar cafèt och han ser ingen grå pick-up vid cafèt/ladan.
Vid 19-tiden passerar den andre brodern cafèt/ladan och han ser en grå pick-up "en hantverkarbil"

Bröderna står och pratar i ca 5 minuter i allèn till Blombergs säteri så det handlar om en mycket kort tidsperiod som denna bil har kunnat "försvinna"..

NB har samma dag gjort ett jobb på Gustavs stuga ( fönsterbleck). Det är efter detta arbete som han begår mordet..

Ganska otroligt att två bröder kan vara så nära när ett mord begås.. samtidigt som mördaren tidigare varit hos den ena brodern och gjort ett hantverkararbete..låter mer som en film..
2015-10-25, 17:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Undrar just om tjejerna ljuger om tiderna. Kanske de åkte iväg redan 18.15 och lämnade LH ensam i kaféet, och det vill de förstås inte berätta om när det nu gick som det gick.
Det förutsätter att låset på den gröna dörren och hänglåset på regeln på den svarta dörren är självlåsande, för Rebecka hade nyckeln med sig hem.
2015-10-25, 17:02
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I vilket förhör stod det?

Jag har letat och hittar ingen beskrivning av hur hennes kropp var placerad i skåpet .. så varifrån kommer den här uppgiften?
Vem är det som lämnar den?

I FUP står enbart "böjda åt fel håll" vad jag kommer ihåg. I t ex förhör med NB.
Inget kraftigare uttryck än så.
Jag tolkar det och bilden med att bålen är vänd åt ena hållet i skåpet och benen/låren uppvikta åt andra hållet. Bensindunken gör så att benen inte faller tillbaka i en mer naturlig vinkel.
Min uppfattning bara eftersom allt döljs av kläder.
2015-10-25, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
I FUP står enbart "böjda åt fel håll" vad jag kommer ihåg. I t ex förhör med NB.
Inget kraftigare uttryck än så.
Jag tolkar det och bilden med att bålen är vänd åt ena hållet i skåpet och benen/låren uppvikta åt andra hållet. Bensindunken gör så att benen inte faller tillbaka i en mer naturlig vinkel.
Min uppfattning bara eftersom allt döljs av kläder.

Då kroppen gått från likstelhet till "framskriden föruttnelse" så var kroppen rörlig. Fast den kan naturligvis varit i en konstig ställning för det. Fast vid likstelhet så kan det uppstå helt makabra ställningar. Det fanns otäcka bilder på Elin Krantz när hon hittades under en massa stenblock.
2015-10-25, 17:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Det går tydligen inte att förklara för en som inte kan tänka själv....

Inte alls säkert att dom hade hittat röret om dom inte hittat LH tejpad på det vis dom gjorde.

Han skulle såklart göra sig av med allt vid ett senare tillfälle, eller tror du tanken far att lämna LH i byssjan till alla spår förvunnit efter typ 200 år?

Dessutom räknade han ju kallt med att kunna arbeta i ladan dagen efter,det framgår av förhören om du kan läsa mellan raderna (vilket jag iofs tvivlar på) då skulle han hur lätt som helst ha kunnat ta hand om snören och skit utan att riskera att paja sitt familjealibi...

Sen är han i affekt såklart, därför ser det ut som det gör, men det kan du säkert inte heller förstå skillnaden mellan affekt och iskallt logiskt tänkande....

Gör du dig så jävla korkad med flit, eller är du bara här för att trolla och förstöra tråden undrar jag.....
Det hjälper inte ett dugg att vara oförskämd.

Det kryllade av bevis i mjölkrummet, självfallet skulle polisen ha hittat stället, tejp eller inte. Om NB dumpade kroppen så var han mycket oförsiktig. Därför är avsaknad av spår i bilen ett bevis för att en annan bil användes, och med den sannolikt en annan förare. Det har säkert polisen insett också, men den kan inte hittat den andre och därför sopat denne under mattan.
2015-10-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Megafileupload. Måste man vara registrerad? Ska fungera utan men går inte...

Denna funkar: http://www.homokozo.se/lh-fup.php
2015-10-25, 17:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Megafileupload. Måste man vara registrerad? Ska fungera utan men går inte...
Läs från den här sidan i stället så behöver du inte ladda ner någonting, bara klicka på och öppna pdf filer.
http://www.homokozo.se/lh/fup/fup1.pdf
2015-10-25, 17:09
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det hjälper inte ett dugg att vara oförskämd.

Det kryllade av bevis i mjölkrummet, självfallet skulle polisen ha hittat stället, tejp eller inte. Om NB dumpade kroppen så var han mycket oförsiktig. Därför är avsaknad av spår i bilen ett bevis för att en annan bil användes, och med den sannolikt en annan förare. Det har säkert polisen insett också, men den kan inte hittat den andre och därför sopat denne under mattan.

Återigen, nej. Avsaknad av bevis är inget bevis för motsatsen. Tror du på fullt allvar att han skulle placerat Lisa i bilen utan någon som helt plastsäck eller liknande runt henne? En plastsäck tar inte stor plats att göra sig av med.

Just ja, vad du tror har ju ingen betydelse.
Senast redigerad av katw 2015-10-25 kl. 17:11.
2015-10-25, 17:10
Medlem
Vems är den svarta Range rovern som flera personer sett utanför cafeet 19:20? Jag hittar ingen info om detta i FUP, men jag har å andra sidan inte hunnit läsa hela... Ett av vittnena var helt säker att det var just en Range Rover då hon har en vän som har en sådan. Svarta Range Rovers är väl inte så vanliga?
2015-10-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det finns så många desorienterade, halvblinda vittnen att ungefär hälften kunde vara nog.

Ja det finns många vittnen på det. Synd att de alla är desorienterade och halvblinda. Bara de som har sett NB eller NBs bil är förstås tillförlitliga.
2015-10-25, 17:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Då kroppen gått från likstelhet till "framskriden föruttnelse" så var kroppen rörlig. Fast den kan naturligvis varit i en konstig ställning för det. Fast vid likstelhet så kan det uppstå helt makabra ställningar. Det fanns otäcka bilder på Elin Krantz när hon hittades under en massa stenblock.
Nej kroppens ställning ändras inte på grund av att den blivit likstel. Den blir likstel i det skick som den var när likstelheten trädde in efter döden.
I Elin Krantz fall så bröt GM upp hennes ben för att kunna gömma henne under stenblock som han lade ovanpå kroppen inte lång stund efter mordet, innan den blev likstel.
I samma skick som han lämnade henne under stenarna hittades hon när stenarna togs bort.

Funderar på om GM i Lisas fall kanske försökte dagen efter att flytta på kroppen men inte kunde få ut henne ur skåpet på grund av likstelheten... hon satt fast... och sen var det för mycket folk i rörelse för att han skulle våga försöka.
2015-10-25, 17:16
Medlem
profundersams avatar
Citat:

Ja, och kroppen är rörlig innan likstelheten, som i detta fall. Sen om en kropp är mer rörlig efter döden inträffat, det vet jag inte, men kan tänka mig det då muskler/leder/senor inte påverkas av våra skyddsmekanismer. I stretchövningar tror jag de flesta skulle kunna gå lite längre om vi saknade känsel så att säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in