2015-10-25, 15:40
Avslutad
TILL ER MUPPAR SOM SITTER MED ERA FUPPAR!

Mordet på Helena Andersson var också på Arne Jönssons ägor på Österäng i Mariestad.
Det var alltså inte bara det jag hört innan
slarvigt utan det nya för mig var att det
var på Arne Jönssons ägor och Arne var
en av många misstänkta.
Två slump artade mord på sin gård?
Utan varit involverad?
Två mord på två unga attraktiva kvinnor som bara
försvinner?
Det lämnas ägodelar av bägge offren.

Jag sågar Åklagaren jag sågar Utredningsledaren
allt stinker, det är fördömt.
2015-10-25, 15:41
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Han är inte säker på om det var han själv som bröt samtalet.

Detta är vad som sagts om hennes mobil:

Sms:et skickades 18:22:38

Fickuppringningen gjordes 18:26:41 och varade i 15 sekunder

Pappan hörde Lisa i vanlig ton säga:

Nu är det klart

eller

Det är klart

Mammans minnesbild av vad pappan sagt:

Ja men det har jag redan kollat

eller

Det är redan klart

Samtidigt svarade en annan person. En ljusare mansröst.
Pappan hade också hört ett metalliskt ljud under samtalet.

Telefonen var påslagen kl 18:39
Den var avstängd kl 18:59

Hm, mopeden startade inte på direkten när pappan testade. Kanske lisa frågat om hjälp med mopeden? Därav "men det har jag redan kollat" ??
Medlem
yoloswagetcs avatar
Var i FUPen står det om att hennes ben var i en konstig ställning när hon hittades...?
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Ja, så kan man säga, men chansen att det var det Lisa syftade på är nog rätt liten. Jag har dålig koll på vilka dialekter som talas där Lisa bor, men där jag bor säger folk mycket hellre "det är färdigt" vs "klart" och skulle isåfall använda "det är klart" som synonym till "of course". Jag har läst varenda inlägg här sen FUP:en släpptes och det verkar som om vissa inte kopplat att det kan betyda flera saker.

Hur det gör *mig* till en idiot, det får stå för dig.
Det är trivialt och har ingen betydelse i sammanhanget, dessutom oavsett hur många gånger denna fras tas upp kan ingen ge ett säkert svar eftersom ingen av oss var där.
Helt meningslöst således. Därför är du en idiot som tar upp detta ännu en gång.
2015-10-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
TILL ER MUPPAR SOM SITTER MED ERA FUPPAR!

Mordet på Helena Andersson var också på Arne Jönssons ägor på Österäng i Mariestad.
Det var alltså inte bara det jag hört innan
slarvigt utan det nya för mig var att det
var på Arne Jönssons ägor och Arne var
en av många misstänkta.
Två slump artade mord på sin gård?
Utan varit involverad?
Två mord på två unga attraktiva kvinnor som bara
försvinner?
Det lämnas ägodelar av bägge offren.

Jag sågar Åklagaren jag sågar Utredningsledaren
allt stinker, det är fördömt.

Men om AJ utfört detta dåd, varför börjar inte NB sjunga nu då när han riskerar livstid?
2015-10-25, 15:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den ena är helt rund i formerna
Den andra är helt fyrkantig i formerna

Ergo; dom är mycket olika.

Ja, dragna ur en bild som du i hög grad analyserar - Då ser du detta.

Men vi kan göra ett verklighetstest då. Du väljer själv om du vill fuska i testet, men om du vill ha reda på vad jag pratar om, gör du bäst i att inte fuska.
Kolla videon:
https://www.youtube.com/watch?v=gv_1GsQxpps

Hade DSV-lastbilen extraljusbåge i fronten?

Detta test ligger inom ramen för hur man uppfattar någonting man ser en kort stund, ur skymd/annorlunda vinkel eller hur det bleknar/justeras ur minnet.
2015-10-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Men om AJ utfört detta dåd, varför börjar inte NB sjunga nu då när han riskerar livstid?

Kan det vara så att AJ har hotat med att göra något mot hans familj/dotter? Spekulera kan man. Någonstans känner jag dock att polis/åklagare borde ha stor koll på sambandet mellan Helenas och Lisas mord.
2015-10-25, 15:47
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, det är märkligt att alla upphittade sakerna bara har BO's dna och fingeravtryck. Möjligtvis hade GM handskar när föremålen kastades ut från bilen.

Av fotografierna att döma låg föremålen väldigt nära vägen, mobilskal och -fodral ser t.o.m. ut att ligga på vägen, precis invid vägkanten. Tänker på teorin om hjullastaren www.flashback.org/sp55149148

Ponera att hon placerades i skopan, inlindad eller övertäckt, och att hennes tillhörigheter antingen föll ut under färden. Eller att hon rent av fortfarande var vid medvetande och diskret släppte ned föremålen ett och ett längs vägen (därav att de tyngre föremålen låg så nära vägen, men det var blåsigt den dagen så tunna kvitton och bankkort kan ha flugit litet längre).

Kanske långsökt, eftersom hon i fupen antas ha dött redan i ladan, men "kvävning" kan trots allt först yttra sig som medvetslöshet och hon kan teoretiskt forfarande varit vid liv just då.

(Det hade varit skillnad om dödsorsaken varit knäckt nacke vid hängningen, men det är ju inte bevisat att repet till taket var så kort att hon inte nådde ned med fötterna. GM kanske i första hand avsåg att försätta henne i "hjälplöst tillstånd" genom att sätta snara och tejp runt hals och huvud, samt ett rep fäst i takröret, men man vet nog ej med säkerhet att hon verkligen hängde fritt).
Frågan är angående föremålen... om han använde lastaren, vilken väg körde han med lastaren? Hur skumpig/gropig är den vägen?
Kör man fort med en sån typ av lastare är det inte omöjligt att lättare föremål har hoppat ur skopan under färden.

Alternativt... Han hade handskar vid färden med lastaren och slängde ut Lisas ägodelar genom fönstret i tron att dom skulle döljas av det höga gräset, men vinden ställde till det och vissa saker hamnade för nära vägen/på vägen.

Karln verkar ju inte speciellt intelligent och hur kunde han ens föreställa sig vilken pådrag det skulle bli av polisen och Missing People.
Han läser ju knappast svenska tidningar och inte heller MP:s sida på facebook så han hade inte en aning om vad han drog igång.

Dessutom i stressen när han ska gömma Lisas kropp så fungerade nog hans planering inte speciellt bra. Han trodde nog att han skulle ha gott om tid på sig att för gott göra sig av med kroppen och hennes ägodelar. Det som hittades i rishögen som skulle eldas upp tyder ju på det.
Men det går inte att elda en rishög i den blåsten som rådde då och inte heller senare när det var poliser och MP folk överallt!
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Borde han inte ha sett att föremålen föll ut från skopan?
Nej han kan ha missat det om han körde snabbt och var stressad. Det handlar om små föremål!
Senast redigerad av Timeout 2015-10-25 kl. 15:56.
2015-10-25, 15:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Kan det vara så att AJ har hotat med att göra något mot hans familj/dotter? Spekulera kan man. Någonstans känner jag dock att polis/åklagare borde ha stor koll på sambandet mellan Helenas och Lisas mord.

Jag som hade magkänsla från början om den där jävla AJ.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Vad som helst. Kan t ex vara att NB bad om hjälp med något, att lyfta upp något eller be om vägbeskrivning. Han kunde ju lite men dålig svenska.

Tror inte han körde vägbeskrivningstricket eftersom hon sa just så.

Citat:
Ursprungligen postat av The13
kör försiktigt - ja det är klart
då ses vi nästa helg - ja det är klart
är allt låst - allt klart
Knappast det, hon kände inte honom ju.

Citat:
kan du hjälpa mig - ja så klart
osv

Troligast det.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det metalliska ljudet kan ju ha kommit från att hon hjälpt till med något rent tekniskt.

Undrar vad det var för något.

Citat:
Även Ted Bundy körde med tricket att be om hjälp...

Om han tänkt ut en Bundy-grej så borde han ha tänkt på hur korkat det varit att anfalla någon som kunnat känna igen honom...och hade han planerat att döda så borde han ha fattat att just han eller brodern skulle ha blivit misstänkta fortare än kvickt. Det han gjorde mot henne är inget man bara "råkar göra"...det är en iskallt beräknande sadists verk...hade han varit i panik så hade han väl tagit en spade istället?? Till 99,99% måste det ha varit NB som är GM...fast allting verkar peka mot NB lite föööör mycket. Någon som ville sätta dit NB????
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hm, mopeden startade inte på direkten när pappan testade. Kanske lisa frågat om hjälp med mopeden? Därav "men det har jag redan kollat" ??
Möjligheten finns ju, men med tanke på händelsen från lördagen med joggaren, är chansen stor att det var just NB som bett om hjälp för att komma nära sitt tilltänkta offer.
2015-10-25, 15:52
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusuyLoL
Ingen som tar tummen ur röven och lägger upp den på nytt. Finns fler som vill läsa..
http://www.megafileupload.com/9zaR/Skaraborgs_TR_B_1902-15_Aktbil_87.pdf

Så nu åker tummen på plats igen..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in