2015-10-24, 15:46
Medlem
Det blir allt färre lägenheter till salu både på Hemnet och Blocket och givetvis kommer vi att se dessa bli än färre i takt med att bostäder köps till nyanlända.
Det var bara 1 eller 2 år sedan som massor av bostadsrätter mer eller mindre skänktes bort för någon tusenlapp i orter som tex Fagersta och Norberg. Kolla Blocket och Hemnet... det är inte många lyor man kan hitta för under 100 tusen och värre blir det.
2015-10-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Panthom
Det blir allt färre lägenheter till salu både på Hemnet och Blocket och givetvis kommer vi att se dessa bli än färre i takt med att bostäder köps till nyanlända.
Det var bara 1 eller 2 år sedan som massor av bostadsrätter mer eller mindre skänktes bort för någon tusenlapp i orter som tex Fagersta och Norberg. Kolla Blocket och Hemnet... det är inte många lyor man kan hitta för under 100 tusen och värre blir det.

Blir allt färre??

Varför sitter du och ljuger?
2015-10-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Blir allt färre??

Så har jag hört. Mäklare säger att kombinationen få bostäder till salu och stor efterfrågan är en anledning till skenande priser. Men okej... vad gäller Blocket så antog jag.
2015-10-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Blir allt färre??

Antalet bostadsrätter till salu på hemnet har minskat senare år.

http://www.hemnet.se/tjanster/statistik

Det kan till viss förklaras att många går innan visning.
Men med tanke på att många hyresrätter har omvandlats och att det byggs en del nya bostadsrätter så borde det öka.

Men det intressanta är trots allt hur många det finns till salu i föhållande till antal köpare.
Senast redigerad av kroppskultur 2015-10-24 kl. 17:26.
2015-10-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
Den store besserwissern, folkföraktaren och dumdryge översittaren med en SÅÅÅÅ STOOOR tilltro till sig själv producerar ännu ett i raden av löjliga inlägg.

Funderar på hur någon överhuvudtaget kan ha så liten självinsikt.
Det är nog inte så att jag har så stor tilltro till mig själv ... Det är något annat ...

Hur väl lyckades du ge faktabaserade svar på det jag skrev?

Citat:
Det mest sanslösa var väl att denne besatte man (man saknar nästan hans vapendragare SUNEKRUT vars inlägg sällan når samma låga nivå) påstod sig arbeta i EXPORTINDUSTRIN ! Har svårt att tänka mig någon person mindre lämpad för att sälja svenska produkter utomlands ! Hur skulle denne petimeteraktige man någonsin kunna sälja något till någon annan människa utan att i detalj anmärka på allt vad denne säger ? Hur skulle han kunna undgå att visa sitt människoförakt och sin gränslösa tilltro till det egna intellektets överlägsenhet ?
Du gör ett stort tankefel här. Varför skulle jag behöva anmärka. Där är det inga förståndshandikappade jag behöver ha att göra med.

Citat:
Jag gissar att han huserar någonstans i en byggnad långt under jord, utan fönster men med en gigantisk skrattspegel som förstorar upp hans ego och hans fula uppsyn utan att han själv förstår hur vedervärdig han ter sig. Men det lär inte vara någon annan som går in i det där rummet frivilligt. Förmodligen underlättar det för Grumf att behålla sin fullständigt ogrundade tilltro till sig själv som skapelsens krona !

Bara den som aldrig träffar intelligenta människor kan behålla den sortens löjliga och uppblåsta tro på sig själv !
Du har två val:
a) antingen anpassar du dig till verkligheten. Det är enklast. Och då behöver du aldrig haka upp dig på vad jag skriver.

b) eller så håller du fast vid livslögner som saknar förankring i verkligheten, och då måste du sitta och koka ihop sådana här långa personangrepp när jag påtalar verkligheten. Och så får du svåra problem och kör bara ned i diket när någon påtalar verkligheten.

Citat:
Och om vi nu skall gå över till fakta som Grumf inte förstår eller vill dölja så var detatt politiskt vallöfte att sälja ut allmännyttan som avbryts i förtid (man insåg hur absurd politiken tedde sig, det har inte Grumf gjort). Skämtpriser redan när dessa lägenheter såldes så fort den s k värderingen var gjord till skillnad från vad somhänder när byggbolagen sätter ett pris vid byggstarten och det sedan 2 år senare framstår som alltför lågt. Dina politiska företrädare fullföljde som sagt inte vansinnet och det visar väl att de är något mera begåvade än du även om du anser dig vara klokast i hela världen.
Frågan kvarstår. Vem ville betala mer?

Vad du ignorerar är att priset på en hyresfastighet med nödvändighet blir lågt vid bruksvärdeshyra. Det blir väldigt lite kvar till kapitalkostnad och det räcker inte till särskilt mycket ränta. Och därmed blir det lågt pris.

Att man efter en ombildning kan sälja till högre pris beror på att fastigheten marknadsprissätts.
Detta förstår normala människor efter någon sekund. Iaf när någon förklarar det.

Därför blir ombildningspriser inte höga. Det gäller också när privata säljer till ombildning.
(En bekant som var med vid en ombildning (i Stockholm) där en privat sålde ett hyreshus (på 90-talet) behövde bara betala ca 120 KSEK per lägenhet. Det gick inte att få ut mer för hyreshus).

Citat:
De flesta av de f d hyresgästerna valde f ö inte att bo i BR utan cashade in och flyttade ganska fort. Det handlar bara om att få gratis pengar utan att arbeta och ingenting annat.
Och flyttade till vad ? Tält?
Du missar att hyresregleringen leder till absurda köer. Människofientliga köer skulle man kunna säga. Så de som sålde lär bara ha flyttat till en annan BR. Och fått betala en massa för det. Brukar bli en del tjafs i nybildade BRF. Och alla står inte ur med det.

Citat:
Det har som sagts var bara byggts bostadsrätter på senare tid och massor av hyresrätter har omvandlats. Ändå har priserna stigit dramatiskt och om du inte har märkt det kan det bero på att du inte läser dagstidnngar. Du kanske borde lägga dina AYN RANDböcker ifrån dig åtminstone någon stund på dygnet !
Bostadsrätter har byggts länge. Nu ägnar du dig åt historieförfalskning, för att det ska stämma med dina villfarelser.

Citat:
Stackars dig som bor i hus och tvingades betala fastighetsskatt ! Men inte drev den väl dig därifrån även om huset kanske borde vara ännu större för att rymma ditt oproportionerligt stora ego !

Så vad gör du med alla pengar du fick till skänks när fastighetsskatten avskaffades ?
Vi som befinner oss i verkligheten och har betalat fastighetsskatt vet att vi inte precis fått något till skänks. Utan att det har handlat om att överheten beskattat/plundrat oss på olika sätt.

Citat:
Köper ännu mera AYN RAND ? Eller blir det lite Hayek och kanske Nietzsche ibland ? Har svårt att tänka mig någon människa mindre lämpad för att hantera andra människor än du !
När du ska tänka kan det säkert bli så.

Citat:
Svaret på den första frågan, som du för säkerhets skull körde i repris är att ingen annan tilläts köpa. Däremot straffades vissa hyresgäster i fastigheter där man inte ville ombilda genom att husen såldes till privata fastighetsägare så att platserna i den interna byteskön förlorades. Vinnaren tar allt och den som inte lyder skall straffas. Sådan ser borgerlig bostadspolitik ut och vi har inte sett det sista av den än. I Sundbyberg finns en dåre som gått igång på att ombilda i Hallonbergen.

Det bästa du kan göra för att inte sänka det mentala tillståndet i den här tråden mer än du redan gjort är att krypa tillbaka under den sten du kröp upp ifrån !
Så ingen privat fastighetsägare tilläts köpa, men fastigheterna såldes till privata fastighetsägare.
Det är så det går när man ska leva med lögner. När sådana ska förklara skeenden i verkligheten så blir det bra fel.

För den som undrar så tar det säljande fastighetsbolaget in offerter från andra. De som vill ombilda får betala mer. Men det går inte att plocka av dom så mycket mer.

Och ska nu fastighetsbolaget/ägaren sälja så blir det till den som betalar mest. Där inte en BRF vill betala tillräckligt så går hyresfastigheten till det fastighetsbolag som betalar mest.

Och så gör naturligtvis allmännyttan också. Dom försöker snika till sig så mycket som möjligt. Men när BRF'en betalar mest så är det inte mycket att diskutera. Då får Allmännyttan mest när man säljer till den.

De enda personer som har issues med det här är svårt snikna, egoistiska misantroper som blir halvt galna när dom ser någon annan få sig något.

Grundfelet är hyresregleringen. Hade vi inte haft det eländet skulle vi sluppit bostadsköer och knappt några ombildningar skulle ske.
2015-10-24, 20:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Den store besserwissern, folkföraktaren och dumdryge översittaren med en

SÅÅÅÅ STOOOR tilltro till sig själv producerar ännu ett i raden av löjliga inlägg.

Funderar på hur någon överhuvudtaget kan ha så liten självinsikt.

Det mest sanslösa var väl att denne besatte man (man saknar nästan hans

vapendragare SUNEKRUT vars inlägg sällan når samma låga nivå) påstod sig

arbeta i EXPORTINDUSTRIN ! Har svårt att tänka mig någon person mindre lämpad

för att sälja svenska produkter utomlands ! Hur skulle denne petimeteraktige man

någonsin kunna sälja något till någon annan människa utan att i detalj anmärka på

allt vad denne säger ? Hur skulle han kunna undgå att visa sitt människoförakt och

sin gränslösa tilltro till det egna intellektets överlägsenhet ?

Jag gissar att han huserar någonstans i en byggnad långt under jord, utan fönster

men med en gigantisk skrattspegel som förstorar upp hans ego och hans fula uppsyn

utan att han själv förstår hur vedervärdig han ter sig. Men det lär inte vara någon

annan som går in i det där rummet frivilligt. Förmodligen underlättar det för Grumf

att behålla sin fullständigt ogrundade tilltro till sig själv som skapelsens krona !

Bara den som aldrig träffar intelligenta människor kan behålla den sortens löjliga

och uppblåsta tro på sig själv !

Och om vi nu skall gå över till fakta som Grumf inte förstår eller vill dölja så var det

att politiskt vallöfte att sälja ut allmännyttan som avbryts i förtid (man insåg hur

absurd politiken tedde sig, det har inte Grumf gjort). Skämtpriser redan när dessa

lägenheter såldes så fort den s k värderingen var gjord till skillnad från vad som

händer när byggbolagen sätter ett pris vid byggstarten och det sedan 2 år senare

framstår som alltför lågt. Dina politiska företrädare fullföljde som sagt inte vansinnet

och det visar väl att de är något mera begåvade än du även om du anser dig vara

klokast i hela världen.

De flesta av de f d hyresgästerna valde f ö inte att bo i BR utan cashade in och

flyttade ganska fort. Det handlar bara om att få gratis pengar utan att arbeta och

ingenting annat.

Det har som sagts var bara byggts bostadsrätter på senare tid och massor av

hyresrätter har omvandlats. Ändå har priserna stigit dramatiskt och om du inte

har märkt det kan det bero på att du inte läser dagstidnngar. Du kanske borde

lägga dina AYN RANDböcker ifrån dig åtminstone någon stund på dygnet !

Stackars dig som bor i hus och tvingades betala fastighetsskatt ! Men inte drev

den väl dig därifrån även om huset kanske borde vara ännu större för att rymma

ditt oproportionerligt stora ego !

Så vad gör du med alla pengar du fick till skänks när fastighetsskatten avskaffades ?

Köper ännu mera AYN RAND ? Eller blir det lite Hayek och kanske Nietzsche ibland ?

Har svårt att tänka mig någon människa mindre lämpad för att hantera andra

människor än du !

Svaret på den första frågan, som du för säkerhets skull körde i repris är att ingen

annan tilläts köpa. Däremot straffades vissa hyresgäster i fastigheter där man inte

ville ombilda genom att husen såldes till privata fastighetsägare så att platserna i

den interna byteskön förlorades. Vinnaren tar allt och den som inte lyder skall

straffas. Sådan ser borgerlig bostadspolitik ut och vi har inte sett det sista av den

än. I Sundbyberg finns en dåre som gått igång på att ombilda i Hallonbergen.

Det bästa du kan göra för att inte sänka det mentala tillståndet i den här tråden

mer än du redan gjort är att krypa tillbaka under den sten du kröp upp ifrån !

Haha ett av dom bästa inlägg jag läst senaste veckorna iaf. Knivskarpt och mitt i prick om allt från Grompfs karaktärsdrag till vad som hänt i svensk bostadspolitik och varför.
2015-10-24, 21:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Haha ett av dom bästa inlägg jag läst senaste veckorna iaf. Knivskarpt och mitt i prick om allt från Grompfs karaktärsdrag till vad som hänt i svensk bostadspolitik och varför.

Gromph är en av få i tråden som håller sig till fakta istället för känslor. Kanske värt att prova någon gång, även för en bubbelbabblande kommunist?

Vad exakt är fel i Gromph:s resonemang?
2015-10-25, 00:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Gromph är en av få i tråden som håller sig till fakta istället för känslor. Kanske värt att prova någon gång, även för en bubbelbabblande kommunist?

Gör han? Senast satt han och påstod att man 2 akademiker med 40 000 kr vardera får endast låna 4.8 miljoner när SBAB kalkylen visade 6.2 miljoner.
Han förklaring till det var att han tittade på någon okänd privatbank men han sa inte vilken bank det är och ingen kalkyl copy-pastade han in heller.
Och även om det skulle vara sant vilket det inte är så skulle nästan alla isåfall låna på SBAB.
Man hyr inte en lägenhet av en äcklig privatvärd för 6200 i hyra ifall man har möjligt att hyra exakt samma lgh för 4800 i hyra hos allmänyttan. Man handlar inte pulled pork för 62 kr på coop när man kan köpa det för 48 kr i ICA brevid.

Gromph är den som hittar på det mesta för att få det låta som bopriserna är trovärdiga och att det inte finns någon bubbla.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-25 kl. 00:18.
2015-10-25, 00:12
Medlem
slemhogs avatar
.
2015-10-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det bästa med Grumf är att han får SUREKNUT att framstå i verkligt god dager. Om
ni två träffades (jag tror inte att ni är en och samma person) tror du då att han skulle
kunna undgå att anmärka på ditt språk och dina formuleringar ?

Jag gissar att han har ett meningslöst jobb där han tvingas lägga band på sig själv och
sitt folkförakt. Gissar att han aldrig träffar några andra människor i verkliga livet eller
att han just lägger band på sig så till den milda grad att allting på något sätt brister
för honom när han äntligen kan vara anonym på nätet, hemma i sitt eget hus i mörka
skogen för han klarar väl inte av några grannar heller.

Sedan är ju det där med exportindustrin, där han påstår sig vara anställd, riktigt roligt.
Jag kan inte tänka mig någon sämre marknadsförare (det handlar alltså om att övertyga
folk om att de skall köpa något som de kanske inte behöver, typ JAS och då är det inte
någon god ide att börja med att förolämpa dem).

Men, som sagt var, SUREKNUT, så länge du har din radarpartner vid din sida så kommer
du nästan att bli älskad av oss andra. F ö undrar man hur du kommenterar det faktum
att din kära stadsdel Hammarby Sjöstad, uppblåst av bostadslån, numera patrulleras av
nattvandrare. Kan det vara otäcka ungdomar från arbetarförorterna söderut som drivs
av någon sorts klasshat och därför invaderat ditt "gated community".

Grumf är f ö riktigt lustig i så måtto att han förnekar uppenbara fakta vad gäller borgerlig
bostadspolitik samt att han inte vill kännas vid Ayn Rand och hennes människosyn. Jag
tror han skulle må bra att träffa mer begåvade människor än sig själv (finns många) och
kanske även en och annan från någon marginaliserad grupp, t ex bostadslösa och alltför
trångbodda (finns alldeles för många).

Bubblan är alltså bl a uppblåst av 100.000 ggr 1.000000 kr i lånade pengar (allmännyttan
i Stockholm) och beloppet utgör förstås en grov överskattning.
2015-10-25, 14:22
Medlem
Citat:
Gör han? ...
kliniskt rent från något som helst svar på kurt-sunes fråga. Och ingen är väl förvånad.

Citat:
Det bästa med Grumf är att han får SUREKNUT att framstå i verkligt god dager. ...
Och samma visa där. Inget innehåll, bara ett långt personangrepp.

Citat:
Jo, ett långt personangrepp, utan sakligt innehåll, lär vara det som ni kan uppskatta.

Allt som på något sätt andas fakta och inslag från verkligheten blir stora hot mot era livslögner och måste sablas ned på det enda sätt ni känner till. Men förklenande uttalande om person.

Det förvånar mig inte alls att signaturerna slemhog och snuddetutten funnit varandra. De är samma andas barn.
2015-10-25, 15:28
Medlem
Denna borde alla bolånetorskar läsa, speciellt kommentarerna.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/25/tusentals-skuldsatta-for-livet/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in