Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
Den store besserwissern, folkföraktaren och dumdryge översittaren med en SÅÅÅÅ STOOOR tilltro till sig själv producerar ännu ett i raden av löjliga inlägg.
Funderar på hur någon överhuvudtaget kan ha så liten självinsikt.
Det är nog inte så att jag har så stor tilltro till mig själv ... Det är något annat ...
Hur väl lyckades du ge faktabaserade svar på det jag skrev?
Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
Det mest sanslösa var väl att denne besatte man (man saknar nästan hans vapendragare SUNEKRUT vars inlägg sällan når samma låga nivå) påstod sig arbeta i EXPORTINDUSTRIN ! Har svårt att tänka mig någon person mindre lämpad för att sälja svenska produkter utomlands ! Hur skulle denne petimeteraktige man någonsin kunna sälja något till någon annan människa utan att i detalj anmärka på allt vad denne säger ? Hur skulle han kunna undgå att visa sitt människoförakt och sin gränslösa tilltro till det egna intellektets överlägsenhet ?
Du gör ett stort tankefel här. Varför skulle jag behöva anmärka. Där är det inga förståndshandikappade jag behöver ha att göra med.
Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
Jag gissar att han huserar någonstans i en byggnad långt under jord, utan fönster men med en gigantisk skrattspegel som förstorar upp hans ego och hans fula uppsyn utan att han själv förstår hur vedervärdig han ter sig. Men det lär inte vara någon annan som går in i det där rummet frivilligt. Förmodligen underlättar det för Grumf att behålla sin fullständigt ogrundade tilltro till sig själv som skapelsens krona !
Bara den som aldrig träffar intelligenta människor kan behålla den sortens löjliga och uppblåsta tro på sig själv !
Du har två val:
a) antingen anpassar du dig till verkligheten. Det är enklast. Och då behöver du aldrig haka upp dig på vad jag skriver.
b) eller så håller du fast vid livslögner som saknar förankring i verkligheten, och då måste du sitta och koka ihop sådana här långa personangrepp när jag påtalar verkligheten. Och så får du svåra problem och kör bara ned i diket när någon påtalar verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
Och om vi nu skall gå över till fakta som Grumf inte förstår eller vill dölja så var detatt politiskt vallöfte att sälja ut allmännyttan som avbryts i förtid (man insåg hur absurd politiken tedde sig, det har inte Grumf gjort). Skämtpriser redan när dessa lägenheter såldes så fort den s k värderingen var gjord till skillnad från vad somhänder när byggbolagen sätter ett pris vid byggstarten och det sedan 2 år senare framstår som alltför lågt. Dina politiska företrädare fullföljde som sagt inte vansinnet och det visar väl att de är något mera begåvade än du även om du anser dig vara klokast i hela världen.
Frågan kvarstår. Vem ville betala mer?
Vad du ignorerar är att priset på en hyresfastighet med nödvändighet blir lågt vid bruksvärdeshyra. Det blir väldigt lite kvar till kapitalkostnad och det räcker inte till särskilt mycket ränta. Och därmed blir det lågt pris.
Att man efter en ombildning kan sälja till högre pris beror på att fastigheten marknadsprissätts.
Detta förstår normala människor efter någon sekund. Iaf när någon förklarar det.
Därför blir ombildningspriser inte höga. Det gäller också när privata säljer till ombildning.
(En bekant som var med vid en ombildning (i Stockholm) där en privat sålde ett hyreshus (på 90-talet) behövde bara betala ca 120 KSEK per lägenhet. Det gick inte att få ut mer för hyreshus).
Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
De flesta av de f d hyresgästerna valde f ö inte att bo i BR utan cashade in och flyttade ganska fort. Det handlar bara om att få gratis pengar utan att arbeta och ingenting annat.
Och flyttade till vad ? Tält?
Du missar att hyresregleringen leder till absurda köer. Människofientliga köer skulle man kunna säga. Så de som sålde lär bara ha flyttat till en annan BR. Och fått betala en massa för det. Brukar bli en del tjafs i nybildade BRF. Och alla står inte ur med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
Det har som sagts var bara byggts bostadsrätter på senare tid och massor av hyresrätter har omvandlats. Ändå har priserna stigit dramatiskt och om du inte har märkt det kan det bero på att du inte läser dagstidnngar. Du kanske borde lägga dina AYN RANDböcker ifrån dig åtminstone någon stund på dygnet !
Bostadsrätter har byggts länge. Nu ägnar du dig åt historieförfalskning, för att det ska stämma med dina villfarelser.
Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
Stackars dig som bor i hus och tvingades betala fastighetsskatt ! Men inte drev den väl dig därifrån även om huset kanske borde vara ännu större för att rymma ditt oproportionerligt stora ego !
Så vad gör du med alla pengar du fick till skänks när fastighetsskatten avskaffades ?
Vi som befinner oss i verkligheten och har betalat fastighetsskatt vet att vi inte precis fått något till skänks. Utan att det har handlat om att överheten beskattat/plundrat oss på olika sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
Köper ännu mera AYN RAND ? Eller blir det lite Hayek och kanske Nietzsche ibland ? Har svårt att tänka mig någon människa mindre lämpad för att hantera andra människor än du !
När du ska tänka kan det säkert bli så.
Citat:
Ursprungligen postat av
snuddetutten
Svaret på den första frågan, som du för säkerhets skull körde i repris är att ingen annan tilläts köpa. Däremot straffades vissa hyresgäster i fastigheter där man inte ville ombilda genom att husen såldes till privata fastighetsägare så att platserna i den interna byteskön förlorades. Vinnaren tar allt och den som inte lyder skall straffas. Sådan ser borgerlig bostadspolitik ut och vi har inte sett det sista av den än. I Sundbyberg finns en dåre som gått igång på att ombilda i Hallonbergen.
Det bästa du kan göra för att inte sänka det mentala tillståndet i den här tråden mer än du redan gjort är att krypa tillbaka under den sten du kröp upp ifrån !
Så ingen privat fastighetsägare tilläts köpa, men fastigheterna såldes till privata fastighetsägare.
Det är så det går när man ska leva med lögner. När sådana ska förklara skeenden i verkligheten så blir det bra fel.
För den som undrar så tar det säljande fastighetsbolaget in offerter från andra. De som vill ombilda får betala mer. Men det går inte att plocka av dom så mycket mer.
Och ska nu fastighetsbolaget/ägaren sälja så blir det till den som betalar mest. Där inte en BRF vill betala tillräckligt så går hyresfastigheten till det fastighetsbolag som betalar mest.
Och så gör naturligtvis allmännyttan också. Dom försöker snika till sig så mycket som möjligt. Men när BRF'en betalar mest så är det inte mycket att diskutera. Då får Allmännyttan mest när man säljer till den.
De enda personer som har issues med det här är svårt snikna, egoistiska misantroper som blir halvt galna när dom ser någon
annan få sig något.
Grundfelet är hyresregleringen. Hade vi inte haft det eländet skulle vi sluppit bostadsköer och knappt några ombildningar skulle ske.