2015-10-25, 11:50
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Men... jag är seriously piss.. off över att den skriftliga obduktions protokollen är sekretess belagd, jag menar HUR skal man kunna bedömma ett mord/mördare och dets omständigheter om man inte vet detaljerna omkring hur mördaren har valt att döda och vilket skick offret var i då hon mördats/hittades?
Vad är dom redda för, varför hålla den skriftliga delen hemlig ???
Att det för allvar skal komma fram i ljuset att dödsorsaken är fel!!! och att dödstidspunkten är mannipulerad???

Detta kanske redan är avhandlat men jag har inte hunnit så långt i tråden och kan inte vänta. Att obduktionsbilder är sekretessbelagda har jag ingenting emot, snarare tvärtom. Men hur vanligt är det egentligen att de skriftliga protokollen är det?
Jag kan inte komma på någon gång jag har stött på det. Nog för att de kommer behandlas i TR, men det är ju en minst sagt väsentlig bit att läsa för att kunna förstå mer av vad som egentligen hände.
2015-10-25, 11:51
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nu rör det sig inte om vad vi tycker ju, utan vad vittnet tycker, och hon hade inte så bra koll på bilar.
För övrigt så körde hon förbi, tror inte hon lade så jättemycket tid på att se exakt hur bilen såg ut.
För ett otränat öga så är det lätt att missta en Sharan för en Caravell.
Jag blir förvånad om det finns en annan medskyldig i detta fallet, en person som alltså inte gett av sig några som helst oförklarliga spår.

Det finns ju ett annat vittne som verkar ha stenkoll på alla bilmärken ca s 136 i FUP. dock är denna iakttagelse minst en timme före det förmodade brottstillfället.
2015-10-25, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Att hon fortfarande borde sitta, det håller jag med om! Antar att hon släpptes innan detta DNA upptäcktes. Oavsett så har hon faktiskt gjort sig skyldig till skyddande av brottsling då hon medger lögner.

IB och AB har suttit inne med väldigt viktig information. De har begått lögner för att skydda NB.
Alltså skyddande av brottsling. Sedan har de tagit tillbaka sitt vittnesmål.
2015-10-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det finns inget DNA från mgm på/i L.Hs underliv eller trosa.

Hon kanske hittade dem och tog upp dom eller så hjälpte hon mgm med att gömma L.H och så kanske hon drog på henne trosorna av "respekt".... (!)
2015-10-25, 11:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det finns ju ett annat vittne som verkar ha stenkoll på alla bilmärken ca s 136 i FUP. dock är denna iakttagelse minst en timme före det förmodade brottstillfället.
Och?
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaKarlss
Kan någon länka de sekretess belagda filerna/bilderna?

Nej såklart inte.
Medlem
katws avatar
Citat:
Stannade 8 gånger vid olika platser? Osannolikt...med kanske ett lik i baksätet dessutom?

Så du tror att två kassakvitton och körkort/bankkort ligger kvar på exakt samma ställe i den hårda vinden som var då?
2015-10-25, 11:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hur skulle du ha gjort och hur ser du på förhörstekniken?

Här är något av mina reflektioner kring förhören:

Jag ser stora brister i tolkens roll särskilt i NB .s förhör. Man kan tro att det är NB som pratar så dålig svenska, i själva verket är det tolkens språkförbistring som kommer fram i formuleringar med fel ordföljd mm. Hur NB uttrycker sig i ´ original´ framgår inte och förhöret blir på så vis sekundärt eftersom det inte går att tolka NB autentiskt utifrån tolkens svar . Detta är säkert ett av de största bristerna i utredningen.

Denna aspekt tillsammans med Förhörsledarens brister i förhörsteknik gör förhören också ganska undermåliga och detta borde ha uppmärksammats från början!

Exempelvis pratar FL långa haranger med massvis av info o detaljer som tolken för det första inte hinner översätta ordagrant eller med autentisk lydelse till NB, därefter så kan NB så att säga gömma sig bakom två språkbarriärer med infon i två led att använda sig av i sin förnekelsetaktik.

Konfrontationsaspekten försvinner således och de chanser till att knäcka honom går om intet.

Istället har han gott om tid att samla fokus på : , inte förstå, inte uppfatta, inte hänga med, glida undan när tolkningen pågår o hinna tänka två gånger längre, vilket gör det mycket enklare att säga: jag vet inte, jag förstår inte. Det är inte svårt att se att NB faktiskt endast uppfattat säg hälften på sin höjd av vad FL lägger
fram.

De gånger som FL Långström når fram till breakingpoint när NB börjar gråta så schabblas det bort och Långström missar att gå djupare in o borra just där.
Har heller inte sett att FL använt sig av att fördjupa sig i att fråga NB om sitt speciella sexualintresse och
gå in på de sexualsadistiska detaljerna i mordet o hängningen: fråga honom vad han tycker om sånt på ett mer initierat sätt och vad han tycker om en person som gör sånt med en ung flicka osv.
Om jag skulle ha suttit där o förhört skulle det varit min väg att gå.

Man borde ha haft specialutbildad FL i kontakt med NB med kunskaper om denna typ av sexualbrottslingar, som lagt upp förhöret omkring just skammen, då hade troligtvis NB så som jag ser det som närmast kunnat brytas ned i dessa centrala beståndsdelarna av sitt psyke o förmåtts att erkänna.

Men lätt att säga, dock finns här genomgående kunskapsglapp i utredningen angående sexualsadistiska mord.
Kan bara önska o hoppas att de har forskare o psykiatriker med specialkunskap kallade till rättegången.

Väldigt konstruktiva och intressanta reflektioner!

OT: Helt plötsligt får uttrycket "Lost in translation" en verklig innebörd.
2015-10-25, 11:57
Medlem
Citat:

Ja, och då är MGM hemma, med stor sannolikhet.
2015-10-25, 12:01
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så du tror att två kassakvitton och körkort/bankkort ligger kvar på exakt samma ställe i den hårda vinden som var då?

Slå dig inte så hårt bara. Det var främst glaset (blåser nog inte bort direkt ) till mobilen och skalet som låg på vägen men teorin som las fram tidigare ger en godtagbar förklaring till detta.
2015-10-25, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
IB och AB har suttit inne med väldigt viktig information. De har begått lögner för att skydda NB.
Alltså skyddande av brottsling. Sedan har de tagit tillbaka sitt vittnesmål.

Nej, det är inte skyddande av brottsling.
2015-10-25, 12:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

De gånger som FL Långström når fram till breakingpoint när NB börjar gråta så schabblas det bort och Långström missar att gå djupare in o borra just där.
Har heller inte sett att FL använt sig av att fördjupa sig i att fråga NB om sitt speciella sexualintresse och
gå in på de sexualsadistiska detaljerna i mordet o hängningen: fråga honom vad han tycker om sånt på ett mer initierat sätt och vad han tycker om en person som gör sånt med en ung flicka osv.
Om jag skulle ha suttit där o förhört skulle det varit min väg att gå.

Man borde ha haft specialutbildad FL i kontakt med NB med kunskaper om denna typ av sexualbrottslingar, som lagt upp förhöret omkring just skammen, då hade troligtvis NB så som jag ser det som närmast kunnat brytas ned i dessa centrala beståndsdelarna av sitt psyke o förmåtts att erkänna.
Men lätt att säga, dock finns här genomgående kunskapsglapp i utredningen angående sexualsadistiska mord.
Kan bara önska o hoppas att de har forskare o psykiatriker med specialkunskap kallade till rättegången.
Du är säkert super på förhör som det verkar men jag ställer mig frågande till följande:
Om han är en psykopat så ser jag inte den person i världen som skulle kunnat pressa fram detta med skam såtillvida inte MGM har lust att briljera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in