2015-10-25, 11:16
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack, då har jag inte helt förstått. Men ändå så måste det förklaras hur fruns DNA hamnar på trosorna. Det är för konstigt.
Men är det så konstigt egentligen? NB är en lortgris och har inte tvättat sig efter senaste sexet med hustrun. Ponera att han gnider sig mot trosan, sekret från hustrun fastnar men ingenting från honom eller så lite att det inte går att undersöka. I mina ögon är det klockrent, ingen annan än NB skulle haft möjlighet att avsätta DNA från IB. Hans egen DNA finns i mängd på andra ställen, just på trosan fastnade det inte.
2015-10-25, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Är det inte så enkelt så att Maria som vittnar om detta och som jobbar i köket har missuppfattat detta. Då Lisa säger hennes pojkvän syftar hon på den kvinnliga kunden, att det är HENNES (kundens) pojkvän som gjort beställningen.

Ur FUP:
Maria förklarar att under gårdagen serverades det soppa i cafét. En av gästerna hade precis
när soppan tagit slut beställt just den soppan. Maria som arbetar i köket blev då lite orolig för
att gästen skulle bli arg eftersom den var slut. Maria förklarar att Lisa då sa till henne att hon
inte behöver vara orolig för att det är hennes pojkvän som beställt.
Du kan mycket väl ha rätt. Det har blivit nån typ av missförstånd från den här Marias sida kring detta. Marias första språk är väl inte svenska? Hur som, ett villospår.
2015-10-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Är det inte så enkelt så att Maria som vittnar om detta och som jobbar i köket har missuppfattat detta. Då Lisa säger hennes pojkvän syftar hon på den kvinnliga kunden, att det är HENNES (kundens) pojkvän som gjort beställningen.

Ur FUP:
Maria förklarar att under gårdagen serverades det soppa i cafét. En av gästerna hade precis
när soppan tagit slut beställt just den soppan. Maria som arbetar i köket blev då lite orolig för
att gästen skulle bli arg eftersom den var slut. Maria förklarar att Lisa då sa till henne att hon
inte behöver vara orolig för att det är hennes pojkvän som beställt.

Förmodligen det troligaste. Många förhör var det att läsa, och alla syftningar är
inte helt solklara.
2015-10-25, 11:18
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Hur kan du veta det ?
Känner du honom?
Vet du varför Lisa sa att han är hennes pojvän?
Det är ju konstigt, särskilt när hon inte hade någon pojkvän.

Mitt fetade: hypotetiskt skulle en sådan kommentar vara av sorten "over there sits my future wife/husband". D.v.s. något man säger skämtsamt till sina vänner om en person man tycker ser snygg, trevlig, trendig, rik eller på annat sätt "eftertraktad" ut.

(Därmed inte sagt att LH avsåg sin "pojkvänskommentar" på ett sådant sätt, men jag menar själva sättet som man kan säga till sina vänner utan att det nödvändigtvis rör sig om ett faktiskt förhållande).
2015-10-25, 11:22
Medlem
Citat:
Malin uppger att när de åkte från Munkängarna mötte de en mörk utlandsregistrerad bil
mellan Trolmen och utfarten som är norr om cafét. Malin minns inte bilmodellen men det var
en mörk man som körde, han var dock inte mörkhyad. I baksätet bakom honom satt en blond
kvinna som såg ledsen och trött ut. Hon lutade huvudet mot bakrutan. Malin vet inte vart
bilen tog vägen efter att de mött den.
sidan 380 FUP

Bilen kördes av en man och passagerarplatsen fram var tom. I baksätet, bakom föraren, satt
en kvinna som satt lutad mot rutan. Både Lars och Malin fick uppfattningen om att hon var
bekymrad/nedstämd. Lars vet att Malin har en tydligare bild av hur kvinnan såg ut. Lars
noterade att kvinnan bar något rött på överkroppen.

sid 376

Vem är den blonda kvinnan som sitter i baksätet? Blond kvinna med rött på överkroppen, vem är detta?
2015-10-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag har nu fått uppgift om att det (i översta citatet nämnda) materialnumret finns på sidan 499 i fup.

Om detta stämmer, så kan det finnas motstridiga (felaktiga?) uppgifter i fup.

(Jag har själv via mobilen inte tillgång till fup just nu, ifall någon här i tråden kan jämföra sidorna 499 och 771 för att se om samtliga LH's längs vägen upphittade saker har testats för dna- och fingeravtryck, inklusive VISA-kortet).

Det verkar finnas fel i FUP. På sidan 499 står det att VISA-kort tillhörande Lisa Holm inte undersökts för fingeravtryck o h DNA. Samtidigt finns det med i listan på sidan 771, under vilken det tydligt står att alla föremål (i listan på sid. 771) undersökts av NFC, för fingeravtryck och DNA.

Oklart om det i sig har någon betydelse, men det får en ju att ifrågasätta förundersökningens kvalité.
2015-10-25, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
[/spoiler]
1. Kan du klargöra för mig vad Gustav och Henrik Jönsson misstänks för av dig?
Mordassistenter? Mördare?

2. Sen undrar jag fortsättningsvis:
Har du totalt GLÖMT den befintliga tekniska bevisningen eller är den sekundär för din del?!
Ett bifynd i sammanhanget gällande klappjakten på Jönssons?

Jag kan inte finna att något i den tekniska bevisning som lagts fram skulle motsäga att MGM i själva verket kanske hjälpt en ung förvirrad gärningsman med bortforsling av liket samt utspridande av de olika föremålen etc etc....[/quote]

Bröderna kan inte misstänkas för något däremot står det klart att familjens vittnesmål kommer att vara viktiga ved en rättegång.

Bröderna bor inte runtomkring Blomberg utan i bla Stockholm. Således var de på besök just denna helg.

1. GJ har varit på studentfest tillsammans med sin dotter VJ och kommer till pappa Arne runt kl 19. De kommer inte ihåg om de var i GUM ( de har stuga där) och bytte om. De skulle kolla på ett Formel 1 lopp som startade kl 20.

2. HJ kom till middagen kl 18 ( hos pappa AJ) tillsammans med fru Adriana. De var lite försenade.
Abrupt så försvinner HJ från middagen och drar till en vän i Hangelösa som heter AE. Han bör passera Cafèt vid en mycket intressant tidpunkt och då se om det finns någon bil utanför ladan.
Han kom sedan tillbaka till AJ för att se Formel 1-loppet.

3. Adriana J blir stoppad ( på en joggingrunda 400 m söder om cafèt))av en man som ser ut som en polack. På knagglig engelska vill han veta vägen till Medelplana. Hon tar upp sin mobil men mannen envisas med att de skall gå till hans bil.Hon anar oråd och joggar vidare.

4. AJ tar upp en handske i ladan på måndagen och ger den till polisen. Handsken tillhör offret.

Således kommer familjen Jönsson vara involverad under rättegången i form av vittnesmål.
2015-10-25, 11:26
Medlem
Alla ni som saknar det ena med det andra i FUPen. Kom ihåg att det finns en slask på flera tusen sidor som kan ha svar på frågorna. IR håller på att gå igenom slasken och försöker att trolla fram något ur hatten. Det räcker nog inte med en kanin den här gången utan det måste bli något större djur, exempelvis en elefant om det ska ha betydelse.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack, då har jag inte helt förstått. Men ändå så måste det förklaras hur fruns DNA hamnar på trosorna. Det är för konstigt.
Handskar m hennes DNA - behöver inte vara mer komplicerat. Han kanske klappade henne på arslet då han letade efter plåtsaxen?
Hur som haver så vore det mer rimligt eftersom hans DNA (en direkt, bar hand) inte finns.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kostarskjortan
Vad var motivet för litauern att mörda Lisa? Vad har åklagaren lagt fram i sin tes och bevisning?

Sexuellt motiv.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Otroligt likt hans bil. Hade jag likaväl kunnat peka ut så kass på bilar jag är gällande märke.

Dom är överhuvudtaget inte lika , ta en titt hörrdu:

http://www.powerful-cars.com/images/vw/2004-sharan-11.jpg Bil som MGM har

http://www.civilbilar.se/images/e/e0/DGL580_01.jpg
Bil typ VW Caravell Bil som vittne nämner att hon såg vid Cafeet den 7 Juli kl ca 18:45-18:50

Jag skulle gärna villa veta vem som äger en sådan där silverfärgd VW Caravell typ skåpbil.
2015-10-25, 11:30
Medlem
Mycket synd att inte Lisa lyckades fly från detta avskräde till människa.

När det gäller trosan så är det skumt att GMs frus dna kan hittas på trosan. Möjligen överfört från GM men konstigt. Att man hittar sekret/dna från Lisa i hennes egna trosa är helt normalt. Krävs ju inte så mycket för att en tonårstjej ska bli våt i fittan.

Helt obegripligt att en människa kan finna njutning i att se en liten tjej kämpa hängandes för sitt liv. Totalt obegripligt. Hoppas han börjar sjunga ut och berätta vad som hänt. I detta fall borde tortyr vara godkänt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in